6 گام مهم برای شروع برنامه نویسی

6 گام مهم برای شروع برنامه نویسی
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

6 گام مهم برای شروع برنامه نویسی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

چگونه برنامه نویسی را شروع کنم؟برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس باید یک سری گام هارا بردارید، با مقاله راهنمای برنامه‌نویس شدن با ما همراه باشید

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1398/08/03
4,535 بازدید

راهکارهای برنامه‌نویس شدن

 

اولین گام: تعیین هدف

برای شروع آموزش برنامه نویسی، ابتدا باید هدف خود را بدانید. آیا آنچه به دنبال آن هستید در برنامه‌نویسی وجود دارد و یا در شغل‌های مشابه دیگری مانند طراح واسط کاربر یا توسعه‌دهنده نرم‌افزار و یا طراح معماری نرم‌افزار یافت می‌شود. برنامه‌نویسی، یکی از پایه‌ای‌ترین گام‌ها در ایجاد یک نرم‌افزار است و نیازمند دقت، هوش، تمرکز، میل به یادگیری همیشگی و پیشروی با فنّاوری روز خواهد بود. بنابراین اگر این روحیه‌ها را ندارید، بهتر است ابتدا آن‌ها را در خود ایجاد کنید.

 

گام دوم: تعیین محیط برنامه‌نویسی

  در این گام، شما باید مشخص کنید که در چه محیطی قصد توسعه نرم‌افزار را دارید؟ محیط تلفن‌های همراه هوشمند، تحت وب، تحت ویندوز و یا مستقل از پلتفرم، جزو اصلی‌ترین محیط‌های برنامه‌نویسی هستند. هریک از این محیط‌ها نیز، زبان برنامه‌نویسی مخصوص به خود را می‌طلبند و لازم است که شما با آن‌ها آشنا باشید.

 

گام سوم: انتخاب زبان برنامه‌نویسی

معمولاً لازم است برای پیشرفت، بین 3 الی 5 زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. اما نگران نباشید! این کار به پیچیدگی یادگرفتن چندین زبان صحبت کردن (انگلیسی، چینی، عربی و یا آلمانی) نیست! وقتی‌که یک زبان برنامه‌نویسی را به‌درستی یاد گرفتید، آموزش دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی چندان سخت به نظر نمی‌آید. دلیل این امر این است که شاکله منطقی و توالی برنامه‌نویسی در ذهن شما جا افتاده است و تنها لازم است که در زبان‌های جدید دیگر، به دنبال آن‌ها بگردید. مثلاً برای توسعه تحت وب، زبان‌هایی مانند HTML، CSS، جاوا اسکریپت و PHP، به همراه زبان مدیریت پایگاه داده SQL ضروری و لازم هستند.

 

انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی

 

گام چهارم: مشاهده نمونه کدها و سپس تمرین

سعی کنید که حتماً نمونه کدهایی را در حوزه‌های کاری مربوط به خود مشاهده کنید و یا حداقل الگوریتم اجرای آن را به‌درستی درک نمایید. دیدن کدهای فراوان، به شما کمک خواهد کرد که ساختار یک برنامه را در ذهن خود مجسم کنید و از آن برای کارهای آینده خود استفاده نمایید. این نمونه کدها در اینترنت بسیار زیادند. البته این نکته را بدانید که فهمیدن کدهای نوشته‌شده توسط دیگران، درصورتی‌که توضیحاتی در مورد آن ارائه نداده باشند، بسیار سخت و پیچیده است.

 

گام پنجم: تمرین و ممارست

برنامه‌نویسی بسیار طاقت فرساست و ازآنجایی‌که همه‌چیز ذهنی هستند، باعث خستگی ذهنی می‌شوند. اما این تمرین است که تحمل شما را زیاد می‌کند و مغز شما را همواره در حالت پاسخگویی جهت حل یک مشکل نگه می‌دارد. بنابراین سعی کنید که تمرین را فراموش نکنید.

 

گام ششم: نگه‌داری از کدها

آخرین چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که شما می‌توانید از کدهایی که در پروژه جاری خود استفاده کرده‌اید، در پروژه‌های آینده خود نیز استفاده نمایید. بنابراین حتماً سعی کنید که یک آرشیو دقیق و مناسب از کدهای تولیدی خود نگه‌دارید و همیشه آن را در دسترس خود قرار دهید.