در مورد امنیت سرور و مزایای آن بیشتر بدانید

در مورد امنیت سرور و مزایای آن بیشتر بدانید
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

در مورد امنیت سرور و مزایای آن بیشتر بدانید

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

امروزه دیگر اطلاعات به گنجینه ارزشمند برای سازمان‌ها، کسب‌وکارها و تجارت‌های مختلف تعریف می‌شوند. این اطلاعات مفید و سالم است که می‌تواند موفقیت یا شکست یک سازمان را تضمین کند. برای این منظور، داده‌های مختلف را درون پایگاه‌های داده گسترده ذخیره‌سازی می‌کنند و سپس با پردازش آن‌ها، اطلاعات کاربردی و مناسبی از دل داده‌ها تهیه می‌نمایند. این پردازش‌ها در سامانه‌های تحت وب، درون سرورها انجام می‌پذیرند. درواقع سرورها هستند که به منزله مهم‌ترین بخش یک سازمان در زمینه کسب اطلاعات و نگهداری از آن‌ها، تلقی می‌شوند. بنابراین حفظ امنیت این سرورها و به‌روزرسانی سیستم‌های ایمنی آن، یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازمان‌ها است. در این مقاله کوتاه، قصد داریم تا شما را با مفاهیم امنیتی سرور آشنا کنیم

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/03
2,718 بازدید

 

امنیت سرور، اولین گام در حفظ اطلاعات حیاتی

اهمیت امنیت در سرورها، امروز که با گسترش فناوری اطلاعات، دسترسی بیشتر به منابع اطلاعاتی به وجود آمده و اینترنت و شبکه به یک خدمت عمومی تبدیل شده‌اند، بیش‌ از پیش مدنظر قرار گرفته است. گاهی مشاهده می‌شود که بروز خطا در حفظ اطلاعات و تأمین امنیت آن، باعث شده است تا نیروی کار بسیار عظیمی، در مدت‌زمان زیاد، اقدام به برگرداندن اطلاعات ازدست‌رفته نمایند. در سازمان‌های مبتنی بر فعالیت اطلاعات و یا شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات تحت وب نیز، بروز خطای امنیتی به‌هیچ‌وجه قابل‌بخشش نیست، چراکه شاکله کلی سازمان یا شرکت را تهدید می‌کند. راهکارهایی که برای حفظ امنیت صورت می‌گیرد شامل مواردی مانند آزمون نفوذ دوره‌ای و تصادفی برای بررسی نقاط امنیتی، استفاده از ضدویروس‌های قدرتمند و به‌روز، تعیین و کنترل سطوح دسترسی کاربری، مجازی‌سازی سرورها و توجه به امنیت آن‌ها، جلوگیری از اسکن پورت‌ها و پایانه‌ها در یک سامانه تحت وب و پیشگیری از حملات DOS و DDOS هستند. همچنین تعیین دسترسی‌های مجاز (مجوزهای دسترسی) و استفاده از دیواره‌های آتش محلی (Firewall) باعث خواهد شد تا تغییرات صورت گرفته در سرورها، همیشه تحت نظارت باشند. مدیران سرور نیز معمولاً تلاش می‌کنند که با انجام به‌روزرسانی بر روی سرور مجازی ویندوز، سرعت و کارایی سرور را بهبود داده و حفره‌های امنیتی آن را برطرف سازند. از سوی دیگر، تمهیداتی مانند تغییر دوره‌ای کلمه عبور نیز می‌تواند خیال مدیران و کاربران را تا حد زیادی از امنیت داده‌ها راحت کند. از راهبردهای دیگر تأمین امنیت سرورها، می‌توان به تعیین کلیدهای عمومی و خصوصی برای دسترسی به بخشی از داده‌ها اشاره کرد. این قابلیت باعث می‌شود که هر شخصی از بیرون سامانه، نتواند آنچه درون سرور اتفاق می‌افتد را مشاهده کند و حتی دسترسی افراد درون سامانه نیز، به همه بخش‌های اطلاعات ذخیره‌شده، مهیا نباشد.

 

 

با توجه به موارد یادشده در بالا، می‌توان گفت که امنیت سرورها، مهم‌ترین فعالیت در جهت حفظ اطلاعات حیاتی سامانه‌ها هستند. برقراری امنیت می‌تواند به دلیل مدیریت درست درخواست‌های وارده، باعث کاهش زمان پاسخگویی به کاربران و افزایش بهینگی سیستم شود. از سوی دیگر، اعتبار سازمان یا شرکت ارائه‌کننده خدمات نیز تا حد زیادی در گرو امنیت سرور است. این اعتبار در مرحله بعدی، باعث افزایش دسترسی به سرور، افزایش میزان بازدید از وب‌سایت یا سامانه تحت وب، افزایش رضایت مشتری و جذب مشتری بیشتر خواهد شد. بنابراین، جهت موفقیت در اهداف سازمانی خود، علی‌الخصوص در سازمان‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، امنیت سرورهای اجرایی را هرگز فراموش نکنید.

آموزش ساخت سایتآموزش مرتبط: آموزش طراحی سایت