مزایای داشتن آی‌ پی اختصاصی (dedicated-IP) برای سئوی سایت را شناسایی کنیم!

مزایای داشتن آی‌ پی اختصاصی (dedicated-IP) برای سئوی سایت را شناسایی کنیم!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

مزایای داشتن آی‌ پی اختصاصی (dedicated-IP) برای سئوی سایت را شناسایی کنیم!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

داشتن آی پی اختصاصی (Dedicated IP) باعث افزایش امنیت، بهبود سئوی سایت و... می شود. آیا این مزایا برای شما توجیه دارد یا خیر؟

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/08/03
3,866 بازدید

یک سایت می تواند دارای سئوی اختصاصی و در مقابل آن سئوی اشتراکی باشد. داشتن آی‌پی اختصاصی می‌تواند در بالا بردن امنیت،  بهبود کارایی و سئوی وب‌سایت شما موثر باشد، با این حال تصمیم‌گیرنده نهایی خود شما هستید که باید بررسی کنید که آیا صرف کردن هزینه اضافی برای گرفتن آی‌پی اختصاصی و کسب چنین مزایایی برای ‌شما توجیه دارد یا خیر. همواره یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از وبمستران را به خود مشغول می‌کند این است که آیا صرف کردن هزینه برای کسب آی‌پی اختصاصی برای وب‌سایتشان توجیه دارد یا خیر؟ این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 

آی‌پی اختصاصی به زبان ساده

آی‌پی اختصاصی (Dedicated IP) یک آدرس منحصر بفرد است که میزبان (سرور) به وب سایت شما اختصاص می‌دهد. در مقابل آی‌پی اختصاصی، آی‌پی اشتراکی (Shared IP) وجود دارد که عبارت است از نوعی آی‌پی که یک میزبان بین مشتر‌ی‌های مختلف به اشتراک می‌گذارد.

اگر بخواهم دو مفهوم آی‌پی اختصاصی و آی‌پی اشتراکی را به زبان ساده‌تری بگویم، فرض کنید شما از یک سرور آی‌پی اشتراکی خریداری کرده باشید و نام دامنه‌ وب‌سایت شما abc باشد، در این حالت یک فضای جداگانه بسته به حجمی که خریداری کرده‌اید روی کامپیوتر سرور به شما اختصاص داده می‌شود و تمام اطلاعات شما در پوشه‌ای با نام  abc روی آن ذخیره می‌شود. از آنجا که آی‌پی شما به صورت اشتراکی است، احتمالا مشتری‌های دیگری نیز وجود دارند که مثلا با نام دامنه‌های xyz ،rst و... روی همان کامپیوتر دارای پوشه‌هایی با نام xyz ،rst و... هستند. در این حالت اگر شما آی‌پی سرور را روی مرورگرتان بزنید (برای به دست آوردن آی‌پی از دستور  ip config در محیط cmd استفاده کنید) وب‌سایت‌تان باز نمی‌شود چرا که این آی‌پی تنها متعلق به سایت شما نیست، اما اگر آی‌پی اختصاصی گرفته باشید، آدرس آی‌پی سرور دقیقا مترادف است با آدرس وب‌سایت شما و هر کدام را که در مرورگرتان وارد کنید به وب‌سایت‌تان هدایت می‌شوید.

اگر برای وب‌سایت‌تان یک آی‌پی اشتراکی خریداری کرده‌اید و تمایل دارید که بدانید چه مشتری‌های دیگری در این آی‌پی با شما مشترک هستند، کافیست تا به وب‌سایت yougetsignal مراجعه و نام دامنه خودتان را جستجو کنید، این وب‌سایت نام تمام دامنه‌های دیگری را که از همان آی‌پی استفاده می‌کنند، به شما نشان می‌دهد.

آی پی اختصاصی
 

مزایای داشتن آی‌پی اختصاصی

تصمیم‌گیری نهایی در مورد اینکه آیا گرفتن آی‌پی اختصاصی از سرور برای وب‌سایت شما توجیه دارد یا خیر بر عهده خود شما است، با این حال در اینجا من مهم‌ترین مزایایی داشتن آی‌پی اختصاصی را برایتان لیست می‌کنم تا شاید در فرآیند تصمیم‌گیری به کمکتان آید:

 

  • آی‌پی اختصاصی امنیت وب‌سایت شما را بالا می‌برد

از مزایای داشتن آی پی اختصاصی، امنیت وب سایت است. اگر شما یک آی‌پی اشتراکی را خریداری کرده باشید، به این معنی است که مشتری‌های دیگری نیز از همان آی‌پی استفاده می‌کنند. هر چه دامنه‌هایی که با شما در آی‌پی مشترک هستند، بیشتر باشد، ریسک اینکه یکی یا چند تا از آن‌ها به دلیل داشتن فعالیت‌های مشکوک مثلا فرستادن ایمیل‌های اسپم منجر به مسدود شدن آی‌پی شوند، بالاتر می‌رود. بنابراین اگر شما یک آی‌پی اختصاصی خریداری کنید، دیگر چنین خطری وب‌سایت شما را تهدید نمی‌کند. علاوه بر این، زمانی که از آی‌پی اختصاصی استفاده می‌کنید، احتمال ورود اسپمرها (تبلیغ‌کنندگان) به سایت شما کاهش می‌یابد.

امنیت وب سایت

 

  • آی‌پی اختصاصی در بهبود سئوی (SEO) سایت شما موثر است

بدون تردید بزرگترین هدفی که هر وب‌مستری (صاحب وب‌سایت) در پی آن است، بالا آوردن وب‌سایت خود در صفحات جستجو یا بهینه سازی وب سایت (SEO یا سئو) است. تا چندی پیش در اینکه داشتن آی‌پی اختصاصی می‌تواند به سئوی سایت کمک کند یا خیر اختلاف نظر وجود داشت اما به‌روزترین مقالات حکایت از آن دارند که داشتن آی‌پی اختصاصی می‌تواند در بهبود سئوی وب‌سایت موثر باشد.

واقعیت این است که داشتن آی‌پی اختصاصی مستقیما در سئو تاثیری ندارد اما به صورت غیرمستقیم می‌تواند موجب بهینه بودن سایت شما در موتورهای جستجو شود، چرا؟ یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در بهینه بودن سایت برای موتورهای جستجو (به خصوص google و bing) وجود دارد،  سرعت بارگذاری وب‌سایت است. اگر شما یک آی‌پی اختصاصی برای خودتان تهیه کنید، سرعت بارگذاری وب‌سایت شما به شکل قابل ملاحظه‌ای بالاتر می‌رود که این عامل در بهبود سئوی آن بسیار تاثیرگذار است.

آی پی اختصاصی در بهبود سئو

 

 

 

  • آی‌پی اختصاصی کارایی (Performance) وب سایت شما را بهبود می‌بخشد

اگر صاحب وب‌سایتی هستید که حجم بالایی از کاربران وارد آن می‌شوند (وب‌سایت با ترافیک بالا) گرفتن یک آی‌پی اختصاصی بهترین گزینه برای شما‌ست. از آنجا که آی‌پی‌های اشتراکی، آی‌پی وب‌سایت شما را با ده‌ها (یا حتی صدها) وب‌سایت دیگر به اشتراک می‌گذارند، احتمال خارج از دسترس یا داون شدن سرور (downtime) بالاتر می‌رود که این عارضه باعث عدم دسترسی کاربران به وب‌سایت شما و رنجش خاطر آن‌ها خواهد شد.

 

  • آی‌پی اختصاصی کسب گواهینامه SSL را برای وب‌سایت شما راحت‌تر می‌کند

یکی دیگر از مزایای داشتن آی پی اختصاصی آسان تر شدن کسب گواهینامه ssl برای وب سایت است. تا چندی پیش گواهینامه SSL تنها به وب‌سایت هایی داده می‌شد که دارای آی‌پی اختصاصی بودند، اما اخیرا با ظهور پروتکل تخصیص چند SSL به یک آدرس IP (SNI) شرط داشتن آی‌پی اختصاصی برای کسب گواهینامه SSL برداشته شده و حتی دارندگان آی‌پی اشتراکی هم می‌توانند نسبت به اخذ این گواهینامه اقدام کنند، با این حال هنوز هم داشتن آی‌پی اختصاصی مراحل کسب مجوز SSL را بسیار تسهیل می‌کند. علاوه بر این، داشتن آی‌پی اختصاصی باعث می‌شود که وب‌سایت شما سازگاری بهتری با مروگرهای قدیمی‌تری که از پروتکل SNI پشتیبانی نمی‌کنند، داشته باشد.