اهمیت امنیت وب‌ سایت در کسب‌ و کار

اهمیت امنیت وب‌ سایت در کسب‌ و کار
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

اهمیت امنیت وب‌ سایت در کسب‌ و کار

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

در دنیای کسب و کار امروز، اهمیت داشتن یک وب‌سایت ایمن که از حملات هکرها و بدافزارها محافظت شود، روز به روز افزایش می‌یابد.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/03
3,035 بازدید

در دنیایی که مردمانش روز به روز بیشتر به تکنولوژی وابسته می‌شوند، صاحب هر کسب و کاری که باشید، حضور شما در دنیای مجازی الزامی است. به محض اینکه بخواهید ورود کسب و کارتان را به دنیای مجاز اعلام کنید باید ابتدا از خطرات آن مطلع شوید و راه کارهای مقابله با آن را به خوبی فراگیرید.

در پاسخ به اینکه چرا امنیت وب‌سایت شما برای کسب‌وکارتان دارای اهمیت بسیار اساسی است، می‌توان یک لیست طولانی از دلایل مختلف را ارائه کرد؛ که البته می‌دانم از حوصله خوانندگان یک مقاله در چنین سطحی خارج است. بنابراین در اینجا من 5 تا از مهم‌ترین دلایلی را که باعث می‌شود به اهمیت داشتن یک وب‌سایت ایمن برای کسب و کارتان پی ببرید، برایتان می‌آورم و در مورد هر یک توضیحات مختصر و کاربردی را ارائه می‌دهم.

امنیت وب‌ سایت در کسب‌ و کار

 

دلیل اول: متداول‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید

از سپیده‌دم روزی که خورشید اینترنت طلوع کرد، فعالیت هکرها آغاز شد. طی سالیان اخیر، به موازات اینکه سیستم‌های امنیتی به‌روزتر و پیشرفته‌تر شده اند، هکرها هم بیکار ننشسته‌اند و حملات آن‌ها پیچیده‌تر شده است. متاسفانه این روزها احتمال حمله هکرها به یک‌ وب‌سایت نه تنها اصلا بعید نیست بلکه یک حادثه کاملا متدوال است. طبق گزارش گوگل در سال 2016، تعداد حملات هکرها نسبت به سال قبل از آن یک رشد 32 درصدی را تجربه کرده است. بنابراین بی‌آنکه بخواهم بی‌جهت ذهن شما را درگیر کنم، واقعا خودتان ملاحظه می‌کنید که با چه موضوع متدوالی مواجه هستید.

اگر بخواهیم کمی‌ خوش بین‌تر باشیم و نیمه پر لیوان را ببینیم، خوشبختانه 84 % از وبمسترانی که موضوع امنیت را جدی گرفته و نکات ایمنی را برای وب‌سایتشان لحاظ کرده‌اند، موفق شده‌اند وب‌سایتشان را از حملات هکرها مصون بدارند. با این حال طبق همان گزارش، 61% از وبمسترانی که سایتشان هک شده بود هیچ گونه اعلان هشداری را از طرف گوگل نداشتند، چرا که اصلا وب‌سایتشان را در کنسول سرچ گوگل (Search Console) ثبت نکرده بودند. بنابراین همیشه یادتان باشد که اگر می‌خواهید به عنوان یک وب‌مستر، سایت‌تان را در اینترنت بالا آورید، در همان روزهای نخستین در Search Console ثبت‌نام نمایید. این کار به شما کمک می‌کند تا همواره از آخرین اخبار مرتبط با سلامت سایت‌تان اگاه باشید.

وقتی هکرها به یک وب‌سایت حمله می‌کنند، اگر حمله آن‌ها همراه با موفقیت باشد، نام آن وب‌سایت به لیست سیاه گوگل اضافه می‌شود. شاید کمی عجیب به نظرتان آید اما واقعیت این است که لیست سیاه گوگل تنها در یک هفته آمار 20 هزار سایتی را که مورد حمله موفق واقع شده‌اند، نشان می‌دهد.

بسیاری از صاحبان کسب‌ و کار اعتقاد دارند که هکرها به سراغ آن‌ها نمی‌روند، اما آن چیزی که آمارها نشان می‌دهند، بیانگر این واقعیت است که حمله به یک وب‌سایت یک واقعه کاملا محتمل است.

 

دلیل دوم: هکرها وب سایت مورد هجومشان را انتخاب نمی‌کنند

امنیت وب سایت شما ربطی به وسعت کسب و کار شما ندارد. یکی از تصورات اشتباهی که معمولا صاحبان کسب و کار کوچک دارند این است که فکر می‌کنند هکرها همواره وب‌سایت‌های مربوط به کسب و کارهای بزرگ را مورد هجومشان قرار می‌دهند و با آن‌ها کاری ندارند. متاسفانه باید به شما بگویم که اصلا چنین نیست و الگوریتم حمله هکرها کاملا تصادفی و غیرقابل پیش‌بینی است.

خبر بد برای صاحبان کسب و کار کوچک این است که بر خلاف تصور آن‌ها که هکرها وقتشان را برای هک کردن وب سایت کوچک آن‌ها تلف نمی‌کنند، هکرها هر وب‌سایتی را ممکن است مورد هجوم قرار دهند. بنابراین اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید که وب‌سایتی را برای خودتان ایجاد کرده‌اید، همواره توجه داشته باشید که از چنین حملاتی مصون نیستید و باید تمام نکات ایمنی برای وب‌سایت‌تان را لحاظ کنید.

باز هم تاکید می‌کنم که رعایت نکات ایمنی برای یک وب‌سایت، ربطی به وسعت کسب‌وکار ندارد، بنابراین حتی اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک هم باشید، ملزم به  رعایت یک سری اصول ایمنی برای وب‌سایتتان هستید و لاقل در این مورد خاص، هیچ گونه تفاوتی با صاحب یک کسب و کار بزرگ نخواهید داشت.

 

دلیل سوم: شهرت شما در خطر است

خوش نام بودن یک کسب و کار ارتباط مستقیم با امنیت وب‌سایت آن دارد، بنابراین مواظب شهرت خودتان و کسب‌وکارتان باشید و با داشتن یک وب‌سایت ایمن، کاربران وفادارتان را برای خودتان نگه دارید.

مرورگرهای امروزی نسبت به نسخه‌های ابتدایی‌شان بسیار پیشرفته‌تر شده اند. بیشتر مرورگرهای مشهور از جمله موزیلا  و کروم، آنقدر هوشمند هستند که اگر کاربری بخواهد وارد یک وب‌سایت آلوده شود به او هشدار می‌دهد. فرض کنیم شما وب‌سایتی دارید که به یک بد‌افزار (malware) آلوده شده باشد، کافی است تا کاربر روی لینک وب‌سایت شما کلیک نماید و به خاطر آلوده بودن یک هشدار را از سمت مرورگرش دریافت کند، آیا فکر می‌کنید که چنین کاربری تمام هشدارها را نادیده می‌گیرد و در سایت شما می‌ماند؟ من که چنین فکری نمی‌کنم و با درصد بالایی از قطعیت به شما می‌گویم که آن کاربر وب‌سایت شما را نه تنها در آن لحظه بلکه برای همیشه ترک خواهد کرد.

اهمیت امنیت سایت

 

دلیل چهارم: خارج شدن از لیست سیاه یک روند بسیار دشوار است

حفظ اعتبار شما در میان مشتریانتان بسیار با اهمیت است (همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردم)، با این حال داشتن اعتبار بالا در به دست آوردن مشتریان جدید نیز بسیار موثر است. به عنوان مدیر یک وب‌سایت سعی کنید همواره با موتورهای جستجو رابطه خوبی برقرار نمایید، چرا که افرادی که کسب و کار شما را از طریق یک موتور جستجو مانند گوگل پیدا می‌کنند، اغلب به مشتریان با ارزش و وفادارتان تبدیل می‌شوند.

موتور جستجوی گوگل هر روز نام هزاران وب‌سایت آلوده را به لیست‌سیاه اضافه می‌کند. خبر بسیار ناگوار و تکان‌دهنده این است که وقتی نام یک وب‌سایت در لیست سیاه گوگل وارد می‌شود، 95 درصد از ترافیکش را به ناگهان از دست می‌دهد و خبر ناگواراتر اینکه درآوردن یک وب‌سایت از لیست سیاه گوگل بسیار دشوار و در بسیاری از موارد تقریبا غیرممکن است.

 

دلیل پنجم: پیشگیری راحت‌تر از درمان است

اگر امنیت وب سایت شما در اثر غفلت و رعایت نکردن نکات ایمنی، مورد هجوم موفقیت‌آمیز هکرها واقع شود، بازپس‌گیری آن بسیار دشوار است و در بیشتر مواقع آن قدر هزینه‌های سنگینی دارد که ممکن است ایجاد یک وب سایت جدید به صرفه‌تر باشد!

اگر شما هم صاحب یک وب‌سایت هستید، خبر خوبی که برایتان دارم این است که لازم نیست تمام جزییات فنی را به صورت تخصصی فراگیرید تا بتوانید یک وب‌سایت ایمن داشته باشید. برای این منظور، تنها کافیست تا راه‌کارها و ترفندهای استانداردی را که توسط متخصصان امنیت برای شما فراهم شده ‌است، یاد بگیرید و از آن‌ها استفاده کنید. تیم امنیت آکادمی‌آی‌تی پکیج کامل آموزش امنیت را برای تمام وب‌مستران آماده کرده است، در این پکیج چگونگی داشتن یک وب‌سایت ایمن به صورت عملی آموزش داده شده است.

 

نتیجه‌گیری

از شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، هرگز توقع نمی رود که تمام جزئیات فنی مربوط به مباحث ایمنی را فراگیرید، و اصولا هم توصیه می‌کنم چنین کاری را انجام ندهید چرا که وقت و هزینه بسیار زیادی را از شما تلف خواهد کرد. به جای آن، بهتر است ابزارها و ترفندهایی را که توسط متخصصان ایمنی سایت، پیشنهاد می‌شود و بازخوردهای خوبی داشته‌اند، فرا گیرید و از آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید با صرف کمترین زمان ممکن، صاحب یک وب‌سایت پاکیزه و ایمن برای کسب و کارتان شوید.