طراحی تجربه کاربر (UX Design) چیست؟

طراحی تجربه کاربر (UX Design) چیست؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

طراحی تجربه کاربر (UX Design) چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

Ux مخفف کلمه لاتین user experience به معنی تجربه کاربری است که با نام ux نیز شناخته می شود و تعاملات و تجربیات یک کاربر را در قبال یک محصول، سیستم و یا سرویس نشان می دهد.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1400/06/28
2,333 بازدید

UX چیست؟

 

UX چیست؟

شاید در جستجوی روش های طراحی اپلیکشین و نرم افزارهای تحت وب، به عبارت user experience برخورد کرده باشید و برایتان این سؤال پیش بیاید که  user experienceچیست؟ در این مقاله به این سؤال پاسخ داده خواهد شد. همچنین طراحی ux یا ux design به صورت دقیق تعریف شده و مفاهیم وابسته به آن نیز تشریح می گردد.


ux مخفف چیست؟

Ux مخفف کلمه لاتین user experience به معنی تجربه کاربری است که با نام ux نیز شناخته می شود و تعاملات و تجربیات یک کاربر را در قبال یک محصول، سیستم و یا سرویس نشان می دهد. این مفهوم شامل تصورات فردی کاربر از میزان مطلوبیت، سهولت استفاده و کارایی محصول است.

بهبود تجربه کاربر و یا بهینه سازی ux برای اکثر شرکت های ارائه دهنده محصولات و خدمات، طراحان و سازنده های محصولات مهم است زیرا تجربه منفی کاربر می تواند استفاده از محصول و در نتیجه پیگیری های بعدی وی را کاهش دهد. تجربه کاربر یک مفهوم ذهنی است در حالی که ویژگی های تشکیل دهنده تجربه کاربر یا همان ux عینی و شهودی هستند. 

به بیان ساده تر، تجربه کاربر را می توان هرگونه تعامل بین کاربر و محصول یا خدمات تعریف کرد. به عنوان مثال، ظاهر محصول، تحوه تأثیر عناصر و اجزای محصول بر کاربر، احساسات کاربر نسبت به محصول و نحوه برقراری ارتباط کاربر با محصول. 


اهمیت ux چیست؟

تجربه کاربر یا ux برای ارائه موفق محصولات از اهمیت حیاتی برخوردار است. لازم به ذکر است که یک استراتژی خوب ux، می تواند سبب افزایش ROI یا همان بازگشت سرمایه در یک شرکت شود. دلیل این مسئله این است که ux تأثیرات زیادی بر فروش شرکت دارد.

مثلاً ux خوب باعث بهبود قابلیت حفظ مشتری می شود، همچنین توصیه مشتریان و تبلیغات پنهان را افزایش می دهد، نرخ تبدیل را بالاتر برده و سبب افزایش اعتبار شرکت می شود. ux با طراحی قوی می تواند وفاداری به نام تجاری را افزایش دهد.

سرمایه گذاری روی ux همچنین سبب کاهش هزینه های توسعه و هزینه های تجاری در آینده خواهد شد.

مشتریان جدید اغلب به سراغ وب سایت و یا اپلیکیشن های یک شرکت می روند و بر اساس راستی آزمایی خود نتیجه گیری می کنند. این اولین مرحله تأثیرگذاری و یا همان تجربه کاربری است که تعیین می کند یک مشتری برای استفاده از محصولات یا خدمات شرکت ترغیب شده است یا خیر. برای درک اهمیت این موضوع، یک سری آمار و ارقام در اینجا بیان می شود که جالب توجه هستند:

•    81% از خریداران پیش از خرید، به صورت آنلاین جستجو می کنند.

•    75% از کاربران به میزان اعتبار کلی شرکت بر اساس طراحی وب سایت شرکت، استناد می کنند.

•    70% از مشتری ها از طریق بلاگ ها در مورد یک شرکت اطلاعات کسب می کنند، به جای توجه به تبلیغات.

•    88% از مشتری های آنلاین معتقدند که پس از تجربه کاربری بد، دوباره به یک سایت یا فروشگاه باز نخواهند گشت

•    79% از خریداران آنلاین اذعان می کنند که در صورت تجربه ناخوشایند از بازدید یک سایت، احتمال خریدشان از سایت کم خواهد شد.

همچنین بررسی شرکت هایی که روی ux سرمایه گذاری مناسب کرده اند نشان می دهد که مشتری ها نسبت به نام تجاری آن شرکت ها وفادارتر بوده و تمایل بیشتری برای پرداخت حق عضویت، خرید و توصیه شرکت به دیگران دارند. طبق آمار منابع مختلف، سرمایه گذاری روی ux می تواند نتایج زیر را برای شما بدنبال داشته باشد: 

•    14.4% تمایل بیشتر برای خرید حق عضویت ویژه یا premium

•    15.8% تمایل بیشتر برای وفاداری به نام تجاری

•    16.6% تمایل بیشتر برای توصیه محصولات و یا خدمات شرکت


آیا UX بر روی سئو تاثیر میذاره؟

 

تاثیر ux بر سئو

 

برای پاسخ به این سؤال باید گفت بله! تمرکز روی تجربه کاربری، برآورده سازی نیازهای جستجو کننده، عملکرد بازاریابی و تبلیغات جستجوی ارگانیک را بهبود می بخشد. همچنین به رتبه بندی وب سایت در SERPها کمک خواهد کرد. الگوریتم های گوگل، تجربه کاربر یا ux را به عنوان یک فاکتور اساسی در نظر می گیرند.

به عنوان مثال گوگل، دایرکتوری ها را رتبه بندی نمی کند به این خاطر که کاربران را از یک صفحه با 10 لینک به یک صفحه با 20 لینک هدایت می کنند که برای کاربر ناخوشایند بوده و تجربه کاربری ضعیفی را برای وی به دنبال دارد. استراتژی های بهبود ux با استراتژی های بهبود سئو و نحوه رتبه بندی وب سایت ها در گوگل مطابقت دارند.

اقدامات مختلفی در جهت بهبود تجربه کاربری می تواند صورت گیرد که روی سئو نیز اثر مستقیم دارد، اقداماتی نظیر پردازش و بهبود دستور زبان، تولید محتوای خلاقانه و جذاب، طراحی زیبای وب سایت و غیره.


طراحی تجربه کاربری UX

موضوع دیگری که در زمینه تجربه کاربری مطرح می شود، طراحی ux است. در این بخش به این سؤالات پاسخ داده خواهد شد: ux design چیست؟ مسئولیت های طراح ux کدام است؟ و استانداردهای گوگل برای تشخیص طراحی ux مناسب چیست؟

ابتدا به این موضوع می پردازیم کهux design  چیست؟ طراحی ux یا user experience design پروسه ای با هدف تولید محصولاتی است که تجربه کاربری مناسب و معناداری را برای محصولات و یا خدمات یک شرکت فراهم می کند. این پروسه شامل طراحی فرآیند کامل دست یابی و ادغام محصولات است، از جمله جنبه های تجاری کالا، طراحی، قابلیت استفاده و عملکرد محصول.

طراحی تجربه کاربری اغلب با اصطلاحاتی نظیر طراحی رابط کاربری و قابلیت استفاده اشتباه می شود. با این وجود، این دو مفهوم خود زیرمجموعه ای از طراحی تجربه کاربری هستند. طراحی ux مجموعه وسیعی از حوزه ها را پوشش می دهد. 

برای محصولاتی که تجربه کاربری فوق العاده دارند (مثلاً برای آیفون از شرکت اپل)، این تجربه کاربری نه تنها شامل مصرف یا استفاده از محصول می‌شود، بلکه فرآیند دست یابی، مالیکت، عیب یابی و حتی طراحی را نیز پوشش می دهد. به صورت مشابه، طراحان ux فقط بر ایجاد محصولات قابل استفاده تمرکز نمی کنند بلکه بر جنبه های دیگر کاربری مانند لذت استفاده از محصول، کارآمدی و سرگرمی نیز متمرکز هستند. 

 

دوره ux دوره مرتبط و پیشنهادی آکادمی آی تی: آموزش ux مقدماتی - دوره کاربردی طراحی تجربه کاربری


مراحل شروع به ایجاد یک سایت با UX مناسب

یکی از اهداف طراحی ux، ایجاد یک وب سایت مفید و جذاب است که به کاربران کمک می کند آنچه که نیاز دارند در سایت بیابند. چگونگی ادغام المان های کلیدی در طراحی سایت می تواند شما را در موفقیت تجربه کاربری سایت، کمک کند. به منظور دست یابی به یک طراحی ux مناسب برای وب سایت، مراحل زیر می تواند در فاز طراحی سایت، دنبال گردد.


1.    نوع طراحی خود را انتخاب کرده و پیگیری کنید

علاوه بر اینکه طراحان ux می بایست در مورد روندهای موجود و نوظهور طراحی آگاهی داشته باشند، می بایست نوع طراحی مناسب را که هم راستا با اهداف طراحی سایت باشد انتخاب کرده و آن را دنبال کنند. برخی از مهم ترین انواع طراحی سایت با در نظر گرفتن ux عبارت اند از:

•    طراحی فلت: در طراحی فلت از عناصر و المان های دوبعدی، تایپوگرافی ساده، رنگ های پررنگ و المان های کم حجم استفاده می شود. پلتفرم Flat 2.0 در حال حاضر به دلیل خوانایی عالی، سلسله مراتب بصری واضح و متشکل از اشکال و رنگ های تفکیک پذیر و در نهایت طراحی تطبیقی برای وب بر روی دسکتاپ و موبایل، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

•    طراحی متریال: بر اساس بررسی های گوگل، طراحی متریال بیشتر به عناصر طراحی مسطح با ساختار سه بعدی برای ux بهتر، اشاره دارد. طرح های متریال دارای رابط کاربری زیبا و جذاب همراه با احساس مجازی بودن اشیا بوده و مجموعه ای از سبک های از پیش تعریف شده است که ثبات را برای طراحان وب سایت فراهم می کند.

•    طراحی مینیمالیسم: طراحی مینیمالیسم با الهام از روندهای رایج از جمله Flat 2.0 و طراحی متریال با بافت های مسطح، با کمک فضای سفید و پالت های رنگی مشخص می شود. طراحی وب مینیمالیسم به گونه ای است که سرعت دانلود در سایت سریع تر بوده و تبدیل در سایت بهتر است، همچنین این نوع طراحی واکنش گرا است و تعمیر و نگهداری آن آسان تر است.


2.    یک نقشه سایت برای وبسایت خود ایجاد کنید.

ساختارسازی غیرمنطقی و کنش گری ضعیف از مهم ترین مشکلات رایج در طراحی ux است که می تواند تجربه کاربری را تضعیف کند. هدف از نقشه سایت، ایجاد یک معماری بهتر برای سایت با دسته بندی اطلاعات از طریق گروه بندی مطالب سایت است. ایجاد نقشه سایت در مراحل اولیه طراحی می تواند مزایای زیر را به دنبال داشته باشد

•    درک بهتری از اهداف طراحی سایت بر اساس ux به طراح می دهد.

•    یک منبع اولیه و قوی برای ایجاد اعتماد کاربر ایجاد می کند.

•    از ساخت صفحات غیرضروری جلوگیری خواهد کرد.

•    از تکرار محتوا و مطالب حشو جلوگیری خواهد کرد.


3.    از عنوان های جذاب برای جلب نظر کاربران به منظور کاوش در سایت استفاده کنید.

عنوان های جذاب با پیاده سازی ابزارهایی مانند هدرهای چسبان که با پایین رفتن صفحه نیز روی صفحه باقی می ماند، یکی از استانداردهای طراحی وبسایت است. به گفته کارشناسان شرکت Adobe، استفاده از هدرهای چسبان یکی از ابزارهای جذاب برای ایجاد حس کنجکاوی در بازدیدکننده است که باعث می شود از سایر صفحات وب سایت نیز بازدید کند.


4.    محتوا و مطالب مفید، مختصر و واضح بنویسید.

نوشتن مطالب مفید و مختصر باعث می شود که کاربر به سرعت به محصول مورد نظر خود برسد. هر عنصر، از کوچک ترین لیبل تا پیام های خوش آمدید برای کاربران جدید الورود، می بایست بر تجربه کاربر تأثیرگذار باشد. اگر محیط سایت گیج کننده باشد و کاربر در رسیدن به محصول خود دچار سردرگمی شود، تجربه کاربری بدی را به دنبال خواهد داشت.


5.    در حین مراحل طراحی سایت، تست های قابلیت استفاده را برای سایت انجام دهید.

هدف از تست های قابلیت استفاده، اطمینان از قابل استفاده بودن وبسایت و محصولات آن برای کاربر است. انجام این تست در مرحله طراحی می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کرده و هزینه های طراحی را به حداقل برساند. 


مسئولیت های طراح UX

طراح ux تجربه های رضایت بخش و قانع کننده ای را برای کاربران یک سایت در جستجوی یک محصول ایجاد می کند و اغلب از نتابج تحقیقات کاربر و تجزیه و تحلیل این نتایج استفاده می شود. به طور کلی، طراحان ux باید از مهارت های خلاقانه، مهارت های فنی و قابلیت های حل مشکلات برخوردار باشند. حوزه های تمرکز برای یک طراح ux شامل محتوا، کنترل، طراحی و توسعه بصری، معماری اطلاعات، تحقیقات کاربران، نام تجاری و پشتیبانی فنی از مشتری می باشد. در این بخش مسئولیت های یک طراح ux بیان خواهد شد:

 

مسئولیت طراح ux

 


تحقیقات محصول

تحقیقات محصول که به طور طبیعی شامل تحقیقات کاربر و بازار است، نقطه شروع هر طراح ux برای یک پروژه طراحی سایت است. این اصل به طراحان این امکان را می دهد که از فرضیات اجتناب کرده و تصمیمات اطلاعات محور را اتخاذ کنند. تحقیق محصول به دلایل زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

•    در مورد کاربران اطلاعاتی را در اختیار طراح ux قرار می دهد. اطلاعاتی در مورد رفتار کاربر، اهداف، انگیزه ها و نیازها.

•    به طراحان ux کمک می کند که درک بهتری از استانداردهای صنعتی داشته و به شناسایی فرصت های تولید در یک حوزه مشخص کمک می کند. 

از جنبه فنی، تحقیقات محصول یک فرآیند جمع آوری داده است که از طریق مجاری زیر صورت می گیرد:

•    مصاحبه های فردی با کاربران و سهامداران

•    تحلیل رقابتی

•    نظرسنجی های آنلاین

•    گروه های متمرکز

داده های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به صورت اطلاعات کمی و کیفی در می آیند. این اطلاعات ارزشمند برای تصمیم گیری های بعدی استفاده خواهند شد.


ایجاد شخصیت و سناریو

بر اساس نتایج تحقیقات محصول، مرحله بعدی برای یک طراح ux، ایجاد شخصیت ها و سناریوها است. این مرحله شامل شناسایی گروه های کاربر و ایجاد شخصیت های نمادین برای آنها است. یک شخص در واقع یک هویت ساختگی است که نشان دهنده یکی از گروه های کاربری بوده که بر اساس آن تعریف شده است.

شخصیت ها در واقع کاربرانی نیستند که یک سایت می خواهد داشته باشد، بلکه کاربرانی هستند که در حال حاضر دارد. در عین حال که این شخصیت ها تخیلی هستند، باید نمادی از مخاطبان بوده و رفتار آنها را انعکاس دهند. هدف از ایجاد شخصیت ها، نمایش الگوهایی است که کاربران مطابق با آن رفتار می کنند. 

پس از آنکه یک طراح ux شخصیت ها را شناسایی می کند، می تواند سناریو بنویسد. سناریو در واقع روایتی از یک روز زندگی یکی از شخصیت ها است. در این روایت، نحوه برقراری ارتباط با وب سایت مورد نظر نیز گنجانده می شود. 


معماری اطلاعات (IA)

ساختار معماری اطلاعات یا Information Architecture مرحله بعدی است. به محض اینکه شخصیت ها و سناریوها شکل گرفتند، زمان آن است که ساختار اطلاعات تعریف شود. ساختار معماری اطلاعات در واقع به ایجاد ساختاری برای وبسایت، اپ و سایر محصولات اطلاق می شود و به کاربران این امکان را می دهد که بینش کافی در مورد خواسته های خود و نحوه پیگیری آنها در وبسایت کسب کنند. معماری اطلاعات در نهایت به توسعه ساختار هدایت کننده، سلسله مراتب و دسته بندی ها در وبسایت می انجامد. 


ایجاد Wireframes

پس از تعیین IA، نوبت به ایجاد Wireframes می رسد. Wireframe یک محصول قابل تحویل است که مشهورترین نوع آن توسط طراحان ux مورد استفاده قرار می گیرد. اساساً Wireframe نشان دهنده هر صفحه و یا مرحله است که کاربر ممکن است هنگام تعامل با یک محصول انجام دهد.
Wireframe دارای ویژگی های زیر است:

•    Wireframe در واقع ستون فقرات طراحی محصول است. Wireframeها معمولاً به عنوان راهنما هنگام توسعه یک وبسایت مورد استفاده قرار می گیرند و می بایست نمادی از هر قطعه مهم از محصول نهایی باشند.

•    Wireframe می بایست به سرعت ایجاد شود. طراحان ux می بایست آبجکت های UI را به روشی ساده نشان دهند، مثلاً با استفاده از متغیرهای ساده که آبجکت هایی مانند مستطیل های متقاطع را برای تصاویر نشان می دهد.

•    Wireframe به ندرت برای تست قابلیت استفاده محصول مورد استفاده قرار می گیرد، اگرچه ممکن است به طراحان ux کمک کند تا در تحقیقات اولیه بازخورد مناسبی از طراحی خود دریافت کنند.


نمونه سازی

بسیاری از افراد از مفاهیم Wireframe و نمونه سازی یا همان Prototype به جای هم استفاده می کنند. اما تفاوت های قابل توجهی بین این دو مفهوم وجود دارد. نمونه سازی اهداف متفاوتی را ارائه می دهد در حالی که Wireframe شبیه سازی معماری و ساختار وبسایت است. نمونه سازی دارای ویژگی های زیر است:

•    نمونه سازی چگونگی تعامل با یک محصول را مشخص می کند. به همین دلیل بهتر است از نمایش تصاویر ثابت و طرح های نهایی اجتناب کرده و به جای آن از نمونه های اولیه محصول استفاده کنید. با استفاده از ابزارهای مدرن برای نمونه سازی اولیه مانند Adobe XD می توانید تصاویر نمونه های اولیه محصولات را به صورت فیلم ضبط کنید تا بینندگان، نحوه عملکرد محصولات را به صورت بصری مشاهده کنند.

•    نمونه سازی را می توان به طور کامل در مرحله تست کاربر به کار برد. نمونه سازی می بایست به کاربر این امکان را بدهد که تعاملات اصلی را با رابط کاربری، مشابه محصول نهایی بررسی کند. نمونه سازی اولیه ممکن است شبیه محصول نهایی نباشد اما از نظر عملکرد می بایست شباهت کافی با آن داشته باشد.


تست محصول

تست محصول به طراحان ux کمک می کند تا بفمهند که کاربران در هنگام تعامل با یک محصول چه مشکلاتی را تجربه می کنند. یکی از رایج ترین روش هایی که طراح ux ممکن است انجام دهد، تست های شخصی برای کاربران است که با هدف مشاهده رفتار کاربران انجام می شود. جمع آوری و تجزیه و تحلیل بازخورد کلامی و غیرکلامی کاربر به طراحان ux کمک می کند تا تجربه کاربری بهتری را ایجاد کنند. 


طراحی UX فرایندی بی پایان است

طراحی ux یک فرآیند بی پایان است و باید به صورت مداوم تکرار شود. کار یک طراح ux با تولید و عرضه محصول، متوقف نمی شود. در واقع طراحان ux به صورت پیوسته یاد می گیرند که اطلاعات مربوط به فرآیند ux را به روز رسانی کنند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که فرآیند طراحی ux در نهایت برای ارائه بهترین محصول انجام می شود اما همیشه روند آن در حال توسعه و به روز رسانی است.


استاندارهای گوگل برای تشخیص UX یا تجربه کاربری چیست؟

برخی از نکات کلیدی برای تشخیص ux توسط گوگل در این بخش تشریح می شود:

1.    صفحه اصلی / صفحه landing

صفحه اصلی شما در واقع ویترین فروش وبسایت شماست. اولین برداشت های کاربر از سایت مهم است و اغلب می تواند در ادامه فروش و یا از دست دادن یک مشتری، تعیین کننده باشد. 


2.    منو و navigation

Navigation یا ناوبری سایت یکی از المان های مهم در هر وبسایت است به این خاطر که به کاربر این امکان را می دهد که اهداف خود را به صورت کامل پیاده کند. یک کاربر می بایست بتواند به سادگی در سایت بچرخد و از صفحات متعدد سایت بازدید کند بدون آنکه دچار سردرگمی شود. 


3.    جستجو

عملکرد جستجو به صورت مؤثر در سایت یکی از مؤلفه های اساسی در تجربه کاربری به خصوص برای کاربران موبایل است. صرف نظر از علت و نوع جستجوی کاربر، قابلیت جستجوی ضعیف در سایت می تواند منجر به کاهش نرخ تبدیل شود.


4.    دسته بندی / محصول

به محض اینکه یک کاربر مسیر خود را به یک صفحه محصول یا دسته بندی هدایت می کند، می بایست بتواند بر اساس فیلتر کردن محصولات و لیبل گذاری های ساده، آنچه را که می خواهد بیابد.


5.    بهینه سازی قالب

قالب وبسایت از دیدگاه ux باید ساده و جذاب باشد. به خصوص برای کاربران موبایل، تایپ کردن روی صفحه موبایل مانند لپ تاپ ساده نیست بنابراین باید این قابلیت برای کاربران تا حد امکان ساده باشد. 


6.    سرعت لود (بارگذاری)

سرعت لود شدن سایت، فاکتوری است که گوگل در تشخیص ux برای یک سایت خدماتی و یا فروش به کار می برد. هر چه سرعت لود شدن بیشتر باشد، مسلماً تجربه کاربری نیز بهتر خواهد بود.


7.    لینک های برگشتی و لینک های داخلی

لینک های برگشتی و لینک های داخلی وبسایت، ارتباط میان صفحات وبسایت شما را با صفحات دیگر سایت و یا صفحات دیگر وبسایت ها مشخص می کند. بنابراین عملکرد صحیح این گزینه ها، می تواند هدایت کاربر را به صفحات وبسایت شما آسان تر کند و تجربه کاربری خوبی را برای کاربر به ارمغان بیاورد.


دامنه کاری UX چگونه است؟

فاکتورهای مختلفی که در ux مورد بررسی قرار می گیرند، در این بخش بیان خواهد شد. این تقسیم بندی در واقع فازهای اجرایی ux و طراحی آن را نشان می دهد.

 

فازهای اجرایی ux


برنامه ریزی

در مرحله برنامه ریزی، شناسایی اهداف، زمینه های عملکرد، کاربران هدف و نیازهای بازدیدکنندگان مد نظر است. در این مرحله، برنامه ریزی لازم برای اجرای مراحل بعدی و طراحی ux و پیاده سازی آن صورت می گیرد.


شناسایی کاربران و نیازمندی ها

بعد از مرحله برنامه ریزی، مهم ترین فاز در طراحی ux، شناسایی کاربران مورد هدف و نیازهای آنها است. برای طراحی مناسب ux می بایست نیازهای اساسی کاربر را شناسایی کرده و بدانیم که کاربر با چه هدفی وارد سایت شده است یا دنبال چه محصول و یا خدماتی است. این کار با نظرسنجی و یا نمونه سازی و بررسی بازخوردها صورت می گیرد.


تحلیل و آنالیز رقبا

فاز بعدی در پیاده سازی ux، تحلیل رفتار رقبا است. بررسی رفتار و واکنش های رقبا در یک بازار مجازی، سبب می شود که جنبه های مختلف فعالیت خود را شناخته و نقاط ضعف کار خود را مشخص کنید. شناسایی نقاط ضعف و قوت یک کسب و کار، می تواند به بهبود آن کمک کند. در مورد طراحی ux نیز بررسی رفتار رقبا می تواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و در نهایت بهبود ux کمک کند.


ایجاد رابط کاربری UI

رابطه کاربری یا UI یکی از زیرمجموعه های ux است و بهبود و تقویت آن می تواند در نهایت به بهبود تجربه کاربری کمک کند.


بررسی امکان پذیربودن یا موثر بودن 

در این فاز، امکان پذیر بودن فرآیند ux بررسی می شود و نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. پیاده سازی هر فاز از ux نیازمند بررسی نتایج و آثاری است که روی ux دارد. 


بررسی قابلیت دسترسی

قابلیت دسترسی یک وبسایت یکی از فازهای مهم و اساسی برای پیاده سازی و تقویت ux است. محیطی که دارای پیچیدگی زیادی نباشد و کاربر از مراجعه به آن و جستجوی محصول مورد نظر در آن لذت ببرد، به تقویت ux می انجامد.


چند حقیقت در مورد طراحی UX

1.    طراحی ux با طراحی UI متفاوت است. در اصل، طراحی تجربه کاربری به عملکرد، قابلیت استفاده و سادگی و شفافیت یک محصول یا سرویس می پردازد. در حالی که رابط کاربری یا همان UI در مورد تجربیات بصری یک محصول و یا سرویس جستجو می کند. به عبارتی تفاوت این دو در ظاهر و باطن یک محصول و یا سرویس است.

2.    اغلب طراحان ux فکر می کنند که مخاطبان آنها یکسان هستند و به یک شکل فکر می کنند. این یک اشتباه بزرگ است. این در حالی است که تفکر افراد مختلف در مورد یک موضوع متفاوت است و برداشت متفاوتی از یک محصول یا سرویس دارند. بنابراین افراد دارای پیش زمینه های مختلف، طرز فکر متفاوت، الگوهای روحی گوناگون و در نتیجه اهداف متعددی هستند و در هنگام جستجوی یک محصول، به هدف خاصی متمرکز می شوند.

3.    تجربه کاربری و طراحی آن یک فرآیند تکاملی است. به این معنی که در مرحله اول ممکن است یک ux اولیه و خام داشته باشیم و با توجه به بازخوردی که از نتایج آن گرفته می شود، مثلاً بر اساس نتایج نظرسنجی ها و بررسی آنها، ux به مرحله تکامل می رسد.


طراحی UX در دنیای دیجیتال (وب و موبایل)

در دنیای دیجیتال، به طور خاص وب و موبایل، منظور از طراحی ux فاکتورهای خاصی است که مخاطبان این حوزه را هدف قرار می دهد. باید دقت داشت که ux و طراحی آن تنها مختص بازارهای دیجیتال نیست و به همه بازارهای حقیقی و فیزیکی نیز قابل تعمیم است.

تجربه کاربری یک فاکتور مهم در جذب مشتری در هر بازار است. اما بازارهای دیجیتال به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که دارند، تجربه کاربری متفاوتی نیز خواهند داشت، بنابراین استراتژی های مورد استفاده در جهت تقویت ux در دنیای دیجیتال نیز متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال مفاهیمی چون سرعت لود شدن صفحه اول وبسایت، دسترس پذیری به آیتم های مختلف، دسترسی آسان به صفحات سایت و وجود نقشه سایت، فاکتورهایی هستند که روی ux اثر مثبت دارند در حالی که این فاکتورها همگی محدود به دنیای مجازی و دیجیتال هستند و در بازارهای حقیقی وجود ندارند.


بهترین نمونه های طراحی ux در جهان


1-    Strip

این وبسایت یکی از نمونه های قوی در طراحی ux است. طراحی صفحه اول سایت به گونه ای است که در نگاه اول، محتوای اصلی را در جلوی چشم بیننده به نمایش می گذارد. همچنین جستجوی محتوا در آن بسیار ساده است. استفاده از گیف هایی که بخش های مختلف صفحه اصلی را معرفی می کنند، به بیننده کمک می کند که بخش های مختلف را شناخته و به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند.


2-    Amilia

وبسایت دیگر Amilia است که مستقیماً با کاربران در مورد خواسته هایشان ارتباط برقرار می کند. برای مثال هر آیتم در منوی سایت، به تنهایی توصیف کاملی از محتوای سایت است. 


3-    Segment

معمولاً شرکت های تجاری در تعامل با یکدیگر با مشکلات زیادی مواجه هستند. Segment به واسطه استفاده از المان های گرافیکی، این مشکلات را رفع کرده است. Segment یک پلتفرم داده برای مشتری است که به شرکت های مختلف کمک می کند که داده های مربوط به مشتری ها را دریافت کرده و بررسی کنند. افکت های بصری مورد استفاده در وب سایت به بازدید کننده کمک می کند که محصول خود را به راحتی پیدا کرده و به مشخصات آن دسترسی یابد.