ورود به سایت

آموزش طراحی سایت | آموزش طراحی وب سایت

لوگو آکادمی آی تی
info[at]academyit.net 02144140935 09126492189

UX کار همه فن حریف

موقعیت رسمی طراحان  UX به سمتی میره که هر چی توش متخصص تر باشی بهتره و این مسیر ادامه پیدا میکنه! هرکسی  که در طی سال های اخیر به تابلو های کار با تکنولوژی بالا سر زده باشه تصادفا به کلمه ی “full stack developer” یعنی توسعه دهنده همه فن حریف به اینجا و آنجا برخورد می کند.


معنی این کلمه دلالت بر این داره که چقدر کسانی که full stack developer  اند با کسانی که معمولی اند در بین همکاران شما متفاوت اند.توسعه دهنده ای که در همه ی لایه های توسعه علم داره و برای هر لایه قادر است که راه حلی رو ارائه بده.
این به این معنیه که یک توسعه دهنده همه جانبه از توسعه دادن ، زیر ساخت ، جنبه های خاص طراحی ، ارتباط کاربری و حتی پروسه بازاریابی برای موفق شدن مطلع است.آن ها  کسانی هستند که میدونن چطوری مثلن دارایی که Photoshop رو استخراج کنن.
مشابها ، رشته ی تجربه کاربری درست به مدتی در دور و اطراف ما وجود داشته که که فقط بعضب متخصصین پی گیر ان باشند.آن هایی که قادر به تولید راه حل کلی برای رشته های متنوع که مربوط به تجربه کاربری اند را دارد.اونا میتونن راه حل هایی ارائه بدن که بتونن از کپی رایت و طراحی و فهمیدن کد ها و ... رو بفهمن.
بنابراین ، چه کسی  UX کار همه فن حریفه؟ و مهم تر از اون ، آیا شما خودتون رو کسی از اونا میدونین؟
{ بعد هر قسمت شما میتونین ردک کنین که آیا شما قادر به انجام این موارد هستید یا نه و در آخر که مقاله ی ما رو خوندین، میتونین بفهمین که آیا یک UX  کار حرفه ای هستید یا نه؟)
نیاز های UX کار همه فن حریف
موقعیت رسمی طراحان UX  اینه که با این مسئله که تخصص های بیشتری داشته باشن همیشه در زدو خورد اند و همینطوری ادامه پیدا خواهد کرد.
ما عادت داشتیم که همیشه به توصیف کردن و مشورت کردن با طرح های اولیه می پرداختیم ولی حالا لازمه یه سری کار عملی با محصولمون انجام بدیم تا میزان موفقیت اونو بسنجیم.
 
تجربه ی کاربری راه حل های تکنولوژیکی تنها به استفاده از محص.ل ختم نمی شوند. ارائه کردن محصول با یک حضور آنلاین ( وب سایت ) و محتوای اون که کاربر مورد نظر باهاش روبه رو میشه و با اینکه اپلیکیشن دانلود شده یا محصول خریداری شده به پایان می یابد.
تا به حال کسانی که در زمینه ی تجربه ی کاربری کار می کردن خیلی کار یکنواختی داشتن. طراحی تجربه کاربری ، به به کاربردن یه سری راهنمایی ها و طراح های اولیه ای نیاز داره تا نشون بده که چجوری می خواد از محصول یا اپلیکیشن استفاده بشه و چطور قراره کار کنن و خب چه کاربرد هایی هم باید داشته باشن.
امروزه  ( بر اساس تجربیات شخصی من و مشورت با همکاران ) همیشه کافی نیست. خیلی از UX کاران کار خودشون رو تنها طراحی چیزی که گفتم نمیبینن که فقط یه سری تحقیقات انجام بدن.
در عوض ، اون ها از خیلی از رشته های مرتبط هم کمک می گیرند. اونایی که در این کار موفق اند رو میشه گفت "همه فن حریف UX". برای یک توسعه دهنده خوب بودن لازمه که یه چیزایی بیشتر از کد زدن بلد باشی. در UX هم به همین ترتیبه. میتونین بیشتر در استارت آپ ها ببینین. جایی که از ابتدای کار شروع میکنین یک سری خصوصیات و رفتار هارو توصیف می کنین و نمونه ی اولیه و همینطور طراحی UI اون رو ارائه میدین و تا حتی مدیریت محصول هم پیش میرین.( در حقیقت شما می تونین خودتون رو در اون لحظه در هر عنوانی ببینین و دارین جای هر چیزی هم کار میکنین )
طراحی رابط ( در واقعیت)
بدیهی است که یک طراح UX خوب در زمینه UI دارای پیش زمینه ای حرفه ای می باشد. یک نیاز حیاتی وجود داره تا بفهمیم که یک طراحی طرفیت داره به چی برسه. چه محدودیت هایی داره و بهترین راه برای ارائه محصول ( در حالت کلی) چیه. چشم انداز طراحی تفاوت ایجاد میکنه ، و در هایی به سمتی که محصول ما به نحو احسن تکامل پیدا کنه رو باز می کنه!
از این رو است که میبینیم در بسیاری موارد طراحی UI با تجربه کاربری مورد بحث قرار می گیره . و حتی صاحب کاران هم خیلی وقتا نمیتونن این 2 رو از هم جدا کنن. طراحی کاربری و تجربه کاربری یکی به نظر می آیند ولی از 2 دنیای متفاوت اند . خیلی راحته که اونارو اشتباه بگیری و اغلب به هم مربوطن و در جامعه همزمان مشهور شدن.
برای خودتون ، UX کاران و طراحان ، مشخص کنید که در کدوم بهترین ! من خیلی راجبه اینکه استعداد بعدی که باید روش کار بشه در توسعه دهنده بودن همه فن حریف چیه ولی شما باید ازینکه کجا یه کم ضعف دارین مطلع باشین و همینطور موفقیت پروژه رو در صدر قرار بدین. وسوسه انگیزه که بخوایم ببینیم چقدر از UI و UX  سر در میارین ولی اگر چیزی نمیدونین در کنار کسی که بلدن اونارو فرا بگیرین.
 
به شخصه من هر دو رو به طور کلی دیدم . تجربه کاربری شامل هم کاربرد و هم پدیداری میشه و خب آدرس دادن ارتباطات این 2 به هم.آشکار است که یکی به دیگری وابسته است . کسی که بتونه تجربه هاش رو به یه چیز دیدنی تبدیل کنه خیلی تو این رشته کم است.
اگه شما هر دو رو طراحی می کنین ، هم تجربه و هم رابط رو ، شما شروع خوبی دارین. و میتونین UNI  رو فعلا داشته باشین.


UX کار همه فن حریف

 

Gamification

یک رشته ای می باشد که به حجم زیادی در سال های اخیر رشد کرده است. در بطن کلام یک ایده ای است بر اساس اینکه المان های بر اساس بازی ها رو به سیستم اضافه کنیم تا تمایل کاربران به عمل کردن و واکنش نشون دادن رو بالا ببریم. این المان چیز هایی مثل پاداش ها ، رقابت ها ، رده بندی ها ، اضافه کردن طرفیت های جدید و کارهای بیشتر و همینطور بالا بردن تجربه و ... .
توجه : بعضی از سیستم ها قادر نیستند که این سیستم Gamification روشون اعمال بشه و وقتی شما میخواین پاتون رو برای gamifiy کردن سیستم عقب بزارین به این معنی است که تجربه کافی برای نه گفتن به این سیستم را دارین.
اگر واقعن gamification نیاز باشه باید در بطن محصول (دی ان ای محصول!) باشه و خب قابل جدا کردن از سیستم هم نباشه. از یه طرفی هم یکی از دلایل اصلیه که محصول شما در مقابل رقیب انتخاب بشه. نمیشه گفت که به عنوان یک قسمت جداگونه ایه که در قسمتی از سیستم وجود داره بلکه در ذات سیستم است.
این آشکار است که gamification تاثیر میذاره و از تجربه تاثیر میگیره. پس یک UX کار حداقل باید به صورت gamified  شده فکر کنه. یه ایده ای که ممکنه برای کمپانی A بتونه کار کنه در حقیقت باعث تمسخر کاربران کمپانی B بشه. من به این باورم که این رشته ی کار خیلی مهمه برای همین هم از کاربرانتون بپرسین که آیا قبلا این کار رو کردن یا نه.
Gamfided کردن محصولات یک سازمان ، از ابتدا تا انتها؟ کلمه C رو داشته باشین!

 


UX کار همه فن حریف

 

همراه با توسعه


من به این با دقت نزدیک میشم ، ازونجایی که انتظار میره خیلی از خوانندگان الان ابروهاشون بالا رفته! "یک طراح نیازی به کد زدن نداره" یک جمله ای است که گرایش دارم که قبولش کنم.( هر عضوی از سازمان باید از موقعیتی که دارن آگاه باشند ، و با سخت کار کردن و ظرفیت هاشون بهش برسن ) ولی خب یه اطلاعات پایه ای ار اینکه چطور انجام بدم!؟ یا اینکه بدونه که چه ظرفیت هایی داره زندگی رو خیلی اسون تر میکنه.
برای مثال ، برای اینکه یه حرکتی رو اینطوری توصیف کنیم که خب اول اینو دوست داشته باش بعد اون رو میشه با انیمیشن و افکت های خاصی مثل slideInDown با یک افکت راحت مثل easeInOutElastic استفاده کرد. یک زبان مشترکی که با اینکه خیلی هم پایه ای است محصول رو به یه محصول بهتر تبدیل میکنه.
اگر شما عادت داشتین که به توسعه دهندگان به زبون خودشون آدرس بدین O رو اضافه کنین.

 


UX کار همه فن حریف

 

تنظیم تن

 
به طور نسبی موضوع بعدی اینه که تن محصول را مشخص کنیم. یک UX کار همه فن حریف احتیاج داره تا قادر باشه تا فرضیات برنامه را رو به جلو انتقال بده. مفروض است که معنی تجربه تا قسمتی به این معنی است که یک پیغامی رو برسونه.
بعضی از UX  کاران نه فقط این رو که چطوری با توسعه دهندگان و طراحان همکاری کنند رو بلد نیستند بلکه با محتوا نویسان و کپی کنندگان و مدیران محصول هم سروکار دارند. در کمپانی های بزرگتر ، من این رو که نیاز های حرفه ای ها در موقعیت های کلیدی رو نادیده گرفتن رو پیشنهاد نمیکنم ، ولی این رو نصیحت میکنم که اگر کلمه ای درباره ی محصول گقته شد ، ازونا UX کاران بپرسین تا استحکام قدمتون رو بررسی کنن تا هیچ فاصله ی غیر حرفه ای به میان نیاد.
آیا تا به حال در رابطه با تن محصول حرف زدن؟ کلمه R برای شماست!
 

بازی با دیگران

بعضی اوقات در برهه زمانی پروژه احتیج است که کسی رو از بیرون استخدام کنین و با بسیاری از ایتعداد های بیرون کمپانی به همکاری بشینین. اینجا هم همینه. یک UX کار همه فن حریف این قابلیت رو داره که بصیرت های خودشو در اختیار ادم های دیگه ای که دارین رو همین پروژه ها کار می کنن بزاره.
در مسیری که طراحان با تجربه بخوان خودشون رو همه فن حریف بدونن اوتا باید یه رسی حرفه های غیر آینا رو تو زمان خیلی کوتاهی پایه هاش رو یاد بگیرن تا بتونن حرفه ای تر ارتباط برقرار کنن.اونا ممکنه خودشون رو در حالی ببینن که دارن ایده هاشون رو به گروه بزرگی از مردم توضیح میدن برای اینکه جنبه های مختلف محصول رو دریابند  با این هدف که به اهداف محصول در کنریت زمان و بهترین راه ممکن برسن. در نهایت طراح اونو به نحو احسن انجام میده. تصویر گر هم به طبع تمام انتظارات رو برآورده میکنه کمپیت مدیریت هم به بهترین راه کارشون رو انجام میدن و همهی قسمت ها بینش یکسانی رو دنبال میکنن که با استاندارد یکسان جلو میره.
اگر شانس اینو که با گروه های حرفه ای خارج از کمپانی کار کردن رو داشتین حرف N مال شماست.
 

راه کمیاب بودن طراح UX ( درجه 1 بودن)

جوری که من میبنیم اینه که طراحی UX کمیاب باید یه طوری باشه که دانا باشه و اینکه ازینکه به مسیر های دیگه و متنوع فکر کنه مردد نباشه.
معلومه که فکر کردن به سبکی که همیشه فکر نمیکنی  یکی از شعار های مهمه که باید تو ذهنت باشه. سعی کن کاری رو انجام بدی که تاحالا انجام ندادی ولی سعی نکن هر دفعه یه چیز جدید اختراع کنی یعنی سهی نکن که یه تلاش عظیمی رو بکنی و خیلی وقت بزاری تا چیزی درست کنی که کاربر نیاز باشه تحقیق کنه تا بفهمه و خب از یه چیز جدیدم استفاده نکن که قبلن اون آزمایش نکردی. معمولا شما یه چیز خلاقانه در همین پروسه کشف میکنین و در هر مورد شما یه کم از قبل باهوش تر شدین.
بنابراین اگر UX کار شما UI کار هم می باشد اونا میتونن در gamify کردن محصول مشورت کنن و میتونن این حس رو با وب سایت کمپانی انتقال بدن ، استفاده از بهترین تن را در اولویت همه ی پروسه قرار بدت و ازینکه به توسعه دهندگان به زبان خودشون آدرس بدن نخواهند ترسید! تبریک میگم حالا سازمان دهی شما منحصر به فرد است. آن ها میتونن یه چیز مختصر و بهینه که با تجربه اونا آمیخته شده ارائه بدن.
 
من به این مسئله که هر چی اینجا گفتم رسیدن بهش آسون نیست، واقف ام  ولی این رو هم میدونم که UX کاری که حرفه ای باشه خودشو بین این خط ها شناسایی میکنه.
اگر ما به حالت فعلی هرچیزی نگاهی کنیم ،طراحان UX کاراکتر های کلیدی سازمان در کار روی یک محصول جدید اند. همیشه احساس به تحقیق و همینطور داشتن مدیر محصولی که بین راه حل های متنوع میانجی گری کنه هست. البته خب همه سازمان ها هم به یه UX کار حرفه ای نیازی نداره ولی خب اگر شما چیزایی که بالا گفتم رو دارین ، میتونین خودتون جزو اون دسته ی نادری که بالا گفتم حساب کنین.
 
برای اونایی که حروفی که در بالا گفتم رو برای خودشون نگه داشتن میتونن ببینن که UNICORN ساخته شده! تبریک میگم ! شما از دسته طراحان UX نادر هستید!

 

 


 

امیدوارم مواردی که توی این مقاله مورد بررسی قرار دادیم تونسته باشه به شما دوست عزیزم کمک کنه که در طراحی وب سایت یک قدم جلوتر برید و کارهایی بهتر و حرفه ای تری رو انجام بدید و اما اگر شما دوست عزیز مشتاق یادگیری طراحی سایت هستید و در این رابطه نیاز به آموزش دارید میتونید با مطالبی که در صفحه آموزش طراحی سایت نوشتیم مسیر درستی رو انتخاب کنید و با یادگیری موارد مختلف به یک طراح سایت حرفه ای تبدیل بشید ، با استفاده از آموزش طراحی سایت حرفه ای آکادمی آی تی میتونید به صورت ویدئویی و کاملا کاربردی از صفر آموزش طراحی سایت رو آغاز کنید و قدم به قدم  به یک طراح سایت حرفه ای تبدیل بشد و خودتون رو برای ورود به بازار کار آکاده کنید .