مقایسه MySQL و SQL Server - کدام پایگاه داده مناسب شماست؟

مقایسه MySQL و SQL Server - کدام پایگاه داده مناسب شماست؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

مقایسه MySQL و SQL Server - کدام پایگاه داده مناسب شماست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

در این مقاله مقایسه MySQL و SQL Server را خواهید یافت. این دو پایگاه داده قدرتمند دارای معایب و مزایایی برای برنامه نویسان هستند که در ادامه توضیح داده ایم.

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1399/06/01
12,537 بازدید

در تیم توسعه یا هر پروژه ‌ای که در حال اجرا باشد، برنامه نویسان از سیستم مدیریت پایگاه داده که به اختصار به آن (RDBMS) می‌گویند برای ایجاد، خواندن، به روزرسانی و حذف داده‌های back-end استفاده می‌کنند. برنامه ‌نویسان می‌توانند براساس نیازهای خاص هر پروژه، از چندین سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای استفاده کنند.

اما در هر شرکت و یا پروژه برنامه نویسی ممکن است از یک نوع پایگاه داده استفاده شود. بسیاری از شرکت‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سیستم‌های پایگاه داده منبع باز که به آن (Open Source) می‌گویند را به سیستم‌های پایگاه داده تجاری و اختصاصی ترجیح می‌دهند. اما در این بین بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای سیستم مدیریت پایگاه داده تجاری تصمیم به استفاده از چندین ویژگی پیشرفته به همراه جدیدترین مکانیسم امنیتی و فناوری رمزگذاری دارند. در این شرایط پایگاه داده تمیزتر و امن‌تری تجربه خواهد شد.

 

مقایسه sql server با mysql

 

MySQL vs SQL Server 

MySQL و SQL Server هر دو به طور گسترده‌ای در سیستم‌های پایگاه داده سازمانی استفاده می‌شوند. MySQL یک سورس منبع باز سیستم مدیریت پایگاه داده است، در حالی که SQL Server یکی از محصولات مایکروسافت است. شرکت مایکروسافت به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا مطابق با نیاز و بودجه خود، چندین نسخه از SQL Server را انتخاب کنند.
 اما برنامه نویسان با تجربه همیشه تفاوت‌های عمده بین MySQL و SQL Server را در هنگام انتخاب سیستم پایگاه داده مناسب برای انجام یک پروژه در نظر می‌گیرند که این وجه تمایز در پروژه‌های مختلف خود را نمایان می‌کند. 

 

 

تفاوت‌های مهم بین MySQL و SQL Server

در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو سیستم پایگاه داده خواهیم پرداخت و مهم‌ترین این تفاوت‌ها را بیان خواهیم کرد.

 

مزایا و معایب sql server و my sql

 

۱- پشتیبانی در سیستم عامل‌های مختلف

SQL Server در ابتدا توسط مایکروسافت مخصوص سیستم عامل ویندوز توسعه داده شد. از نسخه 2017 در حقیقت Multi plat form شده است یعنی روی چندین OS قابل پیاده سازی و نصب می باشد. همچنین برنامه‌نویسان می‌توانند MySQL را به راحتی در چندین سیستم عامل محبوب از جمله Windows ،Linux و Mac OS X اجرا کنند و این یکی از بزرگترین وجه تمایز‌های این دو پایگاه داده است.

 

۲- پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی

MySQL  و  SQL Serverهر دو از چندین زبان برنامه نویسی پشتیبانی می‌کنند. هر دو از زبان‌های جاوا، ++PHP ،C ، پایتون، روبی، ویژوال بیسیک و دلفی پشتیبانی می‌کنند اما MySQL علاوه بر این، از زبان‌های برنامه نویسی‌ای مانند  Perl،Scheme،Tcl ،Haskel و Eiffel هم پشتیبانی می‌کند که می‌تواند برای بسیاری از برنامه نویسان کاربردی باشد. همین پشتیبانی از زبانهای برنامه نویسی مختلف باعث می‌شود MySQL در بین جوامع مختلف توسعه دهنده‌ها محبوب‌تر از رقیب خود یعنی sqlserver باشد.

 

۳- گرفتن بکاپ؛ از مهم‌ ترین تفاوت‌ها

اگر از MySQL استفاده می‌کنید، به عنوان توسعه ‌دهنده باید از کلیه داده‌های موجود بکاپ بگیرید. ابزاری که توسط سیستم‌های پایگاه داده تهیه شده است، ضمن تهیه نسخه پشتیبان از داده، پایگاه داده را مسدود می‌کند. این ویژگی ضمن تغییر از یک نسخه یا نسخه MySQL به نسخه دیگر، احتمال از بین بردن داده را کاهش می‌دهد. اما این ویژگی باعث می‌شود فرآیند آپلود داده‌ها به دلیل اجرای چندین قانون SQL وقت گیر باشد.

هم MySQL و هم SQL Server ضمن تهیه نسخه پشتیبان از داده، پایگاه داده را مسدود نمی‌کنند. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون قرار دادن وقت و تلاش اضافی، از داده‌های حجیم بک ‌آپ تهیه و در صورت نیاز بازیابی کنند.

 

 

۴- امنیت داده‌ها 

MySQL به برنامه‌ نویسان این امکان را می‌دهد تا هنگام اجرا فایل‌های پایگاه داده را از طریق باینری دستکاری کنند. حتی اجازه می‌دهد تا فایل‌های پایگاه داده در زمان اجرا توسط سایر فرآیندها قابل دسترسی و دستکاری باشند. اما SQL Server اجازه نمی‌دهد دسترسی یا دستکاری پرونده‌های دیتابیس یا باینری‌ها امکان پذیر باشد. این کار به کاربرانی نیاز دارد تا با اجرای نمونه ای عملکردهای خاص را انجام دهند یا پرونده‌ها را دستکاری کنند. از این رو، هکرها امکان دسترسی یا دستکاری داده‌ها را به طور مستقیم ندارند. این قانون طراحی باعث می‌شود تا SQL Server از MySQL  امن‌تر باشد و امتیاز بالاتری برای آن در نظر بگیریم.

 

مقایسه دو پایگاه داده شرکت اوراکل و ماکروسافت

 

۵- نسخه‌های پایگاه داده

کاربران می‌توانند از دو نسخه متفاوت MySQL به نامه‌هایMySQL Community Sever یا MySQL Enterprise Server استفاده کنند. نسخه جامع MySQL منبع آزاد و رایگان است در حالی که نسخه سازمانی دارای تعدادی پسوند اختصاصی بیشتر نسب به نسخه رایگان است.

از طرف دیگر MS SQL Server در چندین نسخه اصلی و تخصصی موجود است. شرکت‌ها می‌توانند از نسخه‌های enterprise، standard، workgroup ،web یا express edition در سیستم پایگاه داده SQL Server استفاده کنند.

 

 

۶- تفاوت حجم داده‌های دو پایگاه داده

یکی از موارد مهمی‌که در بحث تفاوت‌های MySQL و SQL سرور وجود دارد موضوع حجم داده ذخیره شده بر روی این دو پایگاه داده است. اگر کسب و کار شما نیاز به حجم زیادی از اطلاعات دارد ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از پایگاه داده SQL Server استفاده کنید. با SQL Server می‌توانید به راحتی به اطلاعات موجود در این دیتابیس دسترسی داشته باشید.

 

جمع بندی برای تفاوت mysql و sqlserver و انتخاب نهایی

شرکت‌ها می‌توانند با توجه به تعداد کاربران و نیازهای پروژه، از بین چندین نسخه SQL Server یکی را انتخاب کنند. آنها حتی می‌توانند سیستم پایگاه داده را با انواع فناوری‌های اختصاصی و منبع باز ادغام کنند. اما MySQL با ویژگی‌هایی طراحی شده است که نیازهای برنامه‌نویسی وب مدرن را تکمیل می‌کند. بسیاری از برنامه‌نویسان وب از MySQL به عنوان جزئی از LAMP Stack به همراه سیستم عامل لینوکس، Apache Web Server و زبان برنامه نویسی PHP استفاده می‌کنند.

در کل، شرکت‌ها می‌توانند از چندین نسخه MySQL و MS SQL Server یکی را انتخاب کنند. ویژگی‌های سیستم پایگاه داده از یک نسخه تا نسخه دیگر متفاوت است. به همین دلیل، هر کدام از دو سیستم پایگاه داده مورد نظر شرکت‌ها دارای جوانب مثبت و منفی است. از این رو، همیشه برای کاربران مهم است که نسخه صحیح MySQL  یا SQL Server را مطابق با ماهیت و الزامات پروژه‌های توسعه خود انتخاب کنند. حال می توانید با توجه به توضیحات داده شده پایگاه داده مناسب خود را انتخاب کنید.