صفر تا صد کانتنت مارکتینگ

صفر تا صد کانتنت مارکتینگ
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

صفر تا صد کانتنت مارکتینگ

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

بازاریابی محتوا یا کانتت مارکتینگ فرآیند ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب و حفظ مخاطب است. با ما در این مقاله همراه باشید.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1400/11/09
1,970 بازدید

                    

 

کانتت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا فرآیند ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب و حفظ مخاطب است. خریداران و مشتریان در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر پیام‌های بازاریابی قرار می‌گیرند. این امر باعث شده است که میزان توجه مخاطبان به پیام‌های مختلف ارائه شده توسط کسب‌وکارها در فضاهای تبلیغاتی کمتر شود و بازاریابان را با چالش تولید محتوای جذاب برای کسب‌وکارهای خود روبرو کرده است.

استراتژی بازاریابی محتوا که مفهومی جدید است برای کسب‌وکار حکم یک رهبر فکری دارد و اطلاع‌رسانی و آموزش مخاطبان را بر اساس اولویت‌های کسب‌وکار شما، هدایت می‌کند. ارائه محتوای مفید و سرگرم‌کننده می‌تواند پیوند قوی بین شما و مشتریان ایجاد کند که در طول زمان به رشد و تقویت کسب‌وکارتان کمک خواهد کرد.

به طور سنتی، بازاریابان مجبور بودند از طریق تبلیغات نمایشی در وب‌سایت‌ها، نمایشگاه‌های تجاری یا ایمیل‌هایی که از طریق ایمیل مارکتینگ برای مخاطبان بالقوه ارسال می‌شد، محصولات یا خدمات خود را معرفی کرده و توجه مخاطبان را در میان سیل عظیمی از پیام‌های تبلیغاتی به خود جلب کنند.

 

کانتنت مارکتینگ چیست؟

با معرفی مفهوم کانتنت مارکتینگ، بازاریابان می‌توانند با ایجاد محتوای مناسب و جذاب بدون صرف هزینه‌های تبلیغاتی بالا مخاطب را جذب کنند. در این روش، مخاطب خود به دنبال محتوای جذاب و متناسب با نیاز خود می‌گردد، بنابراین تلاشی برای جذب مخاطب از طریق ارسال پیام‌های تبلیغاتی که گاهاً خسته‌کننده و آزاردهنده هست، صورت نمی‌گیرد.

علاوه بر این، بازاریابی محتوا نسبت به بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی کم‌هزینه‌تر است. در حالی که می‌توانید محتوا را در هر مرحله گسترش داده و مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

امروزه، 41 درصد از بازاریابان بر روی محتوایی تمرکز دارند که در طول سفر خرید مشتری، او را جذب کند. با این حال بسیاری از کسب‌وکارها در تولید محتوای شخصی‌ برای هر مرحله از چرخه خرید شکست می‌خورند، علت این شکست این است که محتوای مناسب برای هر مرحله از سفر خرید مشتری، متفاوت است.

اگر مخاطبانی را مورد هدف قرار می‌دهید که در مرحله انتخاب یا مقایسه هستند، باید از محتوایی استفاده کنید که مخاطب را در انتخاب کالا یا خدمات مناسب کمک‌کننده باشد. بنابراین بازاریابی موفق است که در طول سفر خرید مشتری، برای هر مرحله محتوایی متناسب با آن مرحله ارائه دهد.

 

چرا ما به کانتنت مارکتینگ احتیاج داریم؟

شاید مهم‌تر از درک مفهوم کانتنت مارکتینگ، درک این موضوع است که ضرورت کانتنت مارکتینگ برای کسب‌وکار شما چیست. برای اینکه بدانیم چرا کانتنت مارکتینگ برای ما لازم است، بهتر است چهار مرحله چرخه خرید را بشناسیم:

•    آگاهی. منظور از آگاهی، درک مشتری از نیازش است. شاید قبل از این مرحله نیز نیاز به یک کالا یا خدمات وجود داشته باشد اما در این مرحله است که مشتری به این نیاز پی می‌برد.

•    جستجو. هنگامی که مشتری از وجود نیاز و راه‌کارهای پاسخ به آن مطلع شد، نوبت به تحقیق در مورد روش‌های پاسخگویی به نیازش می‌رسد. مثلاً فرد پس از آن که نیاز به خرید یک خودرو را احساس کرد، به دنبال انواع خودروهای موجود در بازار متناسب با نیاز خود خواهد گشت.

•    توجه. در این مرحله مشتری شروع به مقایسه محصولات مختلف از فروشندگان گوناگون می‌کند تا مطمئن شود که محصولی با کیفیت بالا و با قیمت منصفانه تهیه می‌کند.

•    خرید. در نهایت مشتری تصمیم خود را می‌گیرد و خرید را انجام می‌دهد.

استراتژی‌های بازاریابی سنتی نظیر تبلیغات بصری در دو مرحله توجه و خرید بسیار مفید هستند زیرا مخاطب تصمیم خود را گرفته است و مرحله جستجو را نیز انجام داده است. اما این استراتژی‌ها برای جذب مخاطبینی که در دو مرحله اول هستند، کارساز نیستند. در حالی که استراتژی‌های جدیدتر بازاریابی نظیر کانتنت مارکتینگ، در همه مراحل یک خرید قابل ‌استفاده هستند. به خصوص در دو مرحله اول خرید یعنی آگاهی و جستجو، محتوای مناسب و مرتبط می‌تواند مخاطب را جذب کرده و در نهایت به خرید وی منتهی شود.

همچنین بخوانید : آموزش دیجیتال مارکتینگ از صفر تا صد 

رشد 1000 درصدی با کانتنت مارکتینگ

بسیاری از کسب ‌و کارهای موفق رشدی بیش از 1000 درصد را در میزان فروش خود با استفاده از کانتنت مارکتینگ تجربه کرده‌اند. مشتری‌های بالقوه با استفاده از این استراتژی، محتوای ارزشمندی را که متناسب با نیاز آن‌ها است پیدا کرده و آن را دنبال می‌کنند. 

در دو مرحله اول به دلیل تعدد محصولات و خدمات، معمولاً جذب یک مخاطب که به مشتری بالفعل تبدیل شود، کار دشواری است اما ویژگی اصلی کانتنت مارکتینگ این است که در همان مراحل اولیه با ایجاد یک خط فکری برای مخاطب، کاری می‌کند که مخاطب خود به دنبال محتوای مورد نظر رفته و آن را دنبال کند.

بازگشت سرمایه با پیاده‌سازی درست استراتژی بازاریابی محتوا خارق‌العاده است. بازاریابی محتوا همچنین مزایای بیشتری را به دلیل پشتیبانی از سایر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، سئو است. 

سئو که به معنی بهینه‌سازی نتایج موتورهای جستجو است، در واقع مفهومی است که با کانتنت مارکتینگ ارتباط مستقیم دارد. موتورهای جستجو نظیر گوگل با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند، محتوای ارزشمند را تشخیص می‌دهند و با توجه به بازخورد مخاطب، آن دسته از کسب‌وکارهایی که نیاز مشتریان را به خوبی پوشش می‌دهند، شناسایی می‌کنند. 

بنابراین اگر مخاطبی به دنبال محصول یا خدمات مشابه باشد، موتورهای جستجو کسب‌وکارهایی را پیشنهاد می‌دهند که محتوای ارزشمندتری را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. همین اولویت بالاتر در نتایج موتورهای جستجو به معنی بهبود سئو است. 

 

توضیح انواع کانتنت مارکتینگ

بازاریابی محتوا می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد و برای انجام درست آن، باید بدانید که خریداران بالقوه شما چه نوع محتوایی را ترجیح می‌دهند. در این بخش مهم‌ترین انواع کانتنت مارکتینگ را معرفی خواهیم کرد:

صفحات وب
تفاوت بین یک صفحه وب معمولی و یک صفحه وب که بر اساس کانتنت مارکتینگ طراحی شده است چیست؟ یک وب‌سایت معمولی بر اساس نیاز مخاطبان طراحی نمی‌شود و تنها بر اساس اولویت‌ها، سلایق و نظرات شخصی طراح ایجاد می‌گردد. در حالی که یک صفحه وب در استراتژی بازاریابی محتوا، در درجه اول به نیاز مخاطب توجه دارد و محتوایی ارزشمند برای پاسخگویی به این نیاز با معرفی محصولات و خدمات متناسب با آن، ارائه می‌دهد.

پست‌های وبلاگ
یکی از انواع دیگر کانتنت مارکتینگ، پست‌های وبلاگ‌ها است که برای معرفی محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار در قالب محتوای ارزشمند به کار می‌رود. موتورهای جستجو پست‌های پربازدید در وبلاگ‌ها را شناسایی می‌کنند و بهینه‌سازی سئو خود به عنوان ابزاری برای بازاریابی محتوا در بازارهای دیجیتال عمل خواهد کرد.

پادکست 
پلتفرم‌های مختلفی برای تولید پادکست در دسترس است. امروزه تولید محتوای صوتی یکی از ابزارهای پرمخاطب برای معرفی محصولات و خدمات کسب‌وکارها است. افراد مختلف بخش زیادی از وقت خود را در تاکسی، مترو و حتی محل کار به شنیدن پادکست‌های تولید شده توسط سایر افراد اختصاص می‌دهند. محتوای صوتی یا همان پادکست در صورتی که با ارزش باشد می‌تواند مخاطبان زیادی را جذب کسب‌وکار شما کند.

کتاب‌های الکترونیکی
 محتوای کتاب الکترونیکی باید از نوعی ساختار روایی پیروی کند و دارای طراحی بصری باشد. هدف یک کتاب الکترونیکی آموزش است، اما مهم است که این آموزش با زبانی ساده و ارزشمند برای مخاطب ارائه شود.

ویدئو
ویدئو به عنوان ابزار پرکاربرد دیگری از بازاریابی محتوا معرفی می‌شود. معرفی محصولات در قالب ویدئو به دلیل جذابیتی که برای مخاطبان دارد، اثرگذارتر خواهد بود. امروزه بسیاری از کسب‌وکارها از طریق ویدئوهای تبلیغاتی که در وب‌سایت‌هایی نظیر یوتیوب به نمایش می‌گذارند، محصولات خود را معرفی می‌کنند.

اینفوگرافیک
منظور از اینفوگرافیک، ارائه اطلاعات به صورت گرافیکی است. زبان تصویر نسبت به محتوای متنی، تأثیر بیشتری روی مخاطب دارد. بنابراین یکی از انواع پرکاربرد و مفید کانتنت مارکتینگ، ارائه محتوای تصویری در قالب اینفوگرافیک است که درک آن نیز برای مخاطب، ساده‌تر خواهد بود.

 

نکات کلیدی در مورد داشتن محتوای حرفه‌ای

بازاریابی محتوا یک استراتژی بلندمدت است، بنابراین اگرچه ممکن نتایج آن در ابتدا مشخص نشود اما رعایت یک سری نکات می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت شما در تولید محتوای حرفه‌ای باشد. برخی از نکات کلیدی در کانتنت مارکتینگ در این بخش ارائه می‌شوند. 

•    شخصیت خریداران مختلف را ارزیابی کرده و یک پروفایل فرضی برای آن‌ها ایجاد کنید. برای هر نوع شخصیت به چه نوع محتوایی نیاز دارید؟ شخصیت‌های خریداران به شما کمک می‌کنند تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید، چالش‌ها، سؤالات، نیازها، و نوع محتوایی را که برای جذب آن‌ها نیاز است، شناسایی کرده و در هر مرحله، محتوای ارزشمندی متناسب با نیاز خریداران تهیه کنید.

•    مراحل خرید را بشناسید. شناخت مراحل خرید، روند تصمیم‌گیری خریدار را در حین خرید ترسیم می‌کند و به شما کمک می‌کند تا نوع محتوای متناسب با هر مرحله را تعیین کنید. انواع مختلف محتوا برای خریداران در مراحل سفرشان جذابیت دارد. با ترسیم مراحل خرید، فرآیندی را که خریداران هنگام بررسی محصول یا خدمات شما طی می‌کنند، بهتر درک خواهید کرد. 

•    برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی و ایجاد محتوای ارزشمند یکی از چالش‌برانگیزترین و مهم‌ترین بخش‌های تولید محتوا است. از آنجایی که کانتنت مارکتینگ یک فرآیند طولانی است و پس از مدتی نتایج آن مشخص می‌شود، استمرار مراحل تولید محتوا مطابق با یک برنامه‌ریزی مشخص، کسب نتایج مطلوب را تضمین خواهد کرد.

•    محتوای خود را به‌روز کنید. تازه و به‌روز بودن محتوا یکی از اصول مهم در کانتنت مارکتینگ است. در صورتی که مخاطب حس کند محتوای شما قدیمی ‌شده و برای او مفید نیست، به سختی می‌تواند به محصولات یا خدمات شما اطمینان کند.

•    به‌روزرسانی و بهینه‌سازی محتوا در هر مرحله از سفر خرید خریدار می‌بایست متناسب با همان مرحله صورت گیرد. بنابراین استفاده از یک استراتژی یکسان برای تولید و یا بهینه‌سازی محتوا برای همه مراحل خرید، منطقی نیست.

 

سؤالات متداول

در ادامه به مهمترین سوالات کاربران در حوزه کانتنت مارکتینگ می‌پردازیم:

بازاریابی محتوا برای چه نوع کسب‌وکاری مناسب است؟

کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ تقریباً در هر صنعتی از مزایای بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند. از برندهای معروف و فروشگاه‌های خرده‌فروشی گرفته تا شرکت‌های فناوری و مشاغل خدمات محور، بازاریابی محتوا می‌تواند به شناسایی مخاطبان هدف در همه این شاخه‌های کسب‌وکار کمک کند. 

 

چگونه بازاریابی محتوا برای کسب‌وکار من مفید خواهد بود؟

ویژگی بازاریابی محتوا این است که اهداف متعددی را دنبال می‌کند. بسته به اهداف و نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید، عملکرد کانتنت مارکتینگ در کسب‌وکار شما متفاوت است. 
مثلاً بازاریابی محتوا می‌تواند آگاهی مخاطبان را از برند شما افزایش دهد، به خصوص اگر مطالبی که تولید می‌کنید جنبه آموزشی داشته باشد. در ادامه با افزایش آگاهی مخاطبان، وفاداری مشتری را نیز افزایش می‌دهد. در نهایت باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

 

رایج‌ترین اشتباهات در بازاریابی محتوا چیست؟

برای اکثر کسب‌وکارها، بزرگ‌ترین اشتباه در بازاریابی محتوا، شروع و اقدام بدون استراتژی منسجم است. مانند هر نوع بازاریابی، شما نیاز به یک برنامه دارید تا به نتایجی مطلوب برسید. 
برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوای مؤثر، باید بدانید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، چه نوع محتوایی را می‌خواهند، و چگونه برند شما می‌تواند محتوایی با حداکثر ارزش را برای مخاطبان ارائه دهد.

 

چه نوع کانتنت مارکتینگ برای کسب‌وکار من مناسب است؟

بر اساس محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید و شناختی که از مخاطبان خود کسب نموده‌اید، بهترین نوع بازاریابی محتوا را انتخاب کنید. برخی کسب‌وکارها با محتوای ویدئویی بهتر معرفی می‌شوند در حالی که محتوای متنی در وب‌سایت و یا پست‌های وبلاگ برای معرفی برخی محصولات نتایج بهتری دارد.

 

آیا بازاریابی محتوا مانند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است؟

این دو شاخه از بازاریابی یکسان نیستند، اما بسیاری از کسب‌وکارها بازاریابی محتوا و استراتژی‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود را ادغام می‌کنند. 
در حالی که بازاریابی محتوا شامل مطالب نوشتاری، گرافیکی و ویدیویی است که می‌تواند در وب‌سایت شرکت شما یا هر مکان دیگری به صورت آنلاین منتشر شود، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی صرفاً در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام انجام می‌شود. 

 

چگونه می‌توان نتایج بازاریابی محتوا را ارزیابی کرد؟

وقتی روی یک استراتژی بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری می‌کنید، پیگیری نتایج و تعیین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ضروری است. معیارهای مختلفی برای سنجش بازخورد مخاطبان وجود دارد. 
به عنوان مثال می‌توانید با بررسی ترافیک وب‌سایت، نرخ پرش، یا تعداد فالورهای شبکه‌های اجتماعی، عملکرد استراتژی کانتنت مارکتینگ خود را ارزیابی کنید. ابزارهایی برای مشاهده و مقایسه نرخ تبدیل، زمان متوسط باز بودن صفحات وب‌سایت و غیره وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز بهره ببرید.

 

سخن آخر

اگر در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید بوده یا به دنبال تکمیل برنامه بازاریابی سنتی کسب‌وکار خود هستید، ممکن است از خود بپرسید که بازاریابی محتوا چگونه می‌تواند به شما کمک کند. بازاریابی محتوا بر تولید محتوای مفید، مرتبط و ارزشمند برای مخاطبان هدف متمرکز است و عموماً مشتریان فعلی و آینده کسب‌وکار شما را مورد هدف قرار می‌دهد. 

بیشتر استراتژی‌های بازاریابی محتوا شامل محتوای نوشتاری، ویدئویی یا صوتی است و بسیاری از آن‌ها هر سه شکل را به صورت یکپارچه ترکیب می‌کنند. 

اما ملاک ارزشمند بودن یک محتوا چیست؟ اگر محتوایی تولید کنید که توسط مخاطبان مورد استقبال قرار گیرد، دنبال شود و در نهایت مخاطب را به یک مشتری بالفعل تبدیل کند، می‌توان گفت که محتوایی ارزشمند تولید کرده‌اید.