آموزش cpanel

آموزش cpanel
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

آموزش cpanel

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

cpanel چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ آموزش کامل و جامع سی پنل به همراه یادگیری نحوه آپلود سایت بر روی آن.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/02
2,742 بازدید

امروزتصمیم گرفتیم که cpanel رو خدمتتون توضیح بدم و یک نمونه وب سایت رو هم روی اون آپلود بکنیم. من اومدم و از وب سایت های نمونه ای که به صورت رایگان در آکادمی آی تی قرار دادیم یک نمونه رو دانلود کردم و اینجا extract اش هم کردم این فایل های مربوط به این قالب هست که می خواهیم روی این وب سایت ازش استفاده بکنیم.

فایل extract شده از آکادمی آی تی

 

خب ببین دوست من زمانی که شما هاست می خرید در واقع از خدمات میزبانی وب شرکتی می خواهید استفاده بکنید، بعد ازپرداخت به شما یک ایمیلی ارسال میشه که توی این ایمیل یک سری اطلاعات وجود داره. شما دامین رو خریدین ودر واقع ns ها رو هم set کردین (name server ها رو)

ایمیل ارسال شده برای شما(دامین خریدید و Ns هم ست شده)

 

هاست و دامنه

به زودی فایل آموزشی رو ارائه خواهیم کرد در ارتباط با دامین ها و در واقع کلا هاست و ببینیم چه هاستی خوب هست. اصلا domain چیه اگر دوستان احساس میکنند که این فایل ها براشون یه مقداری سنگین هست و متوجه نمیشن بعضی از اصطلاحاتی که من به کار میبرم این به خاطر این هست که شما شاید با معنی و مفهوم هاست آشنا نباشین Vps ،Dedicate رو ندونین چیه سیستم میزبانی وب چیه domain چیه نگرانی وجود نداره به زودی راجع به اینها هم خدمت شما  توضیح خواهم داد و میتونید فایلش رو به صورت رایگان از وب سایتمون دانلود بکنید.

اما دوستانی که هاست دارن domain دارن و این اطلاعات رو دارن حالا میخوان وب سایتشون رو آپلود بکنند زمانی که هاست رو می خرین و پرداختتون رو انجام میدین ایمیلی براتون ارسال میشه یک سری اطلاعات داره این ایمیل، آدرس سی پنل تون که معمولا /Cpanel هست این انتها یعنی دامین خودتون /Cpanel ری دایرکت میشه و میاد توی این صفحه وحالا یک IP و یک  Port ای در واقع که شما میتونید ازش استفاده بکنید.

 ایمیل ارسال شده که دارای آدرس سی پنل می باشد

 

خب یک یوزر نیم و پسورد هم برای دسترسی به من قطعا دادن، خب من یوزر نیم و پسوردم رو set میکنم

ست کردن یوزرنیم و پسورد

 

و Authentication مون انجام میشه اگر اوکی باشه یوزر پسورد و من Login میکنم داخل cpanel

login می کنیم

 

ما سعی کردیم که آخرین ورژن Cpanel ای که الان استفاده میشه رو برای شما دوستان عزیز بیاریم اگر ظاهر Cpanel تون با این یه مقداری متفاوت هست نگران نباشید تمام المان هایی که داخل این  وجود داره با رنگ و لعاب دیگه ای داخل Cpanel شما هست.

استفاده از آخرین ورژن سی پنل

 

FTP

چیزی که من بسیار باهاش کار خواهم کرد فایل منیجر هست، بسیار بسیار مهمه برای مدیریت فایل هام حالا بک آپ میتونم کنترل بکنم FTP account داشته باشم، منظورم از اف تی پی اکانت این هست که شما میتونید در واقع برای یک سیستم هاستینگتون ویک وب سایتتون دسترسی های مختلفی رو تعریف بکنید مثلا کاربری رو من دارم که میتونه توی این وب سایت فقط توی بخش گالری تصاویرش عکس آپلود بکنه جای دیگه ای نمیخوام دسترسی به فایل Index ام کد های Server Side و قالب و هیچ چیز دیگه ای داشته باشه میام اینجا

تعریف دسترسی های مختلف با  FTP account

واسش یک اکانت FTP تعریف میکنم و دسترسیش رو محدود میکنم، اگرهم نه خوب میتونیم در واقع اکانت FTP با دسترسی کامل براش تعریف بکنیم و با یوزر نیم پسورد مورد نظرمون بهش بدیم. زمانی که شما هاست میخرید راجع به همه این موارد برای شما توضیح داده شده لازم هست که شما دقت بکنید ببینید چند تا اکانت FTP میتونید ایجاد بکنید اگر شما سیستمی رو خریداری کردید پکیج هاستی رو خریداری کردید که فقط یک اکانت FTP دارین خب خیلی نمیتونید از اینجا استفاده ای بکنید.


خب موارد مربوط به دیتا بیسمون، ساخت در واقع دیتا بیسون، اینپورتش، اکسپورتش ازاین بخشه

پکیج هاستی ما 

 

زمانی که شما وب سایتتون داینامیک میشه و با PHP این وب سایت رو مینویسین میتونید از این بخش این کار رو انجام بدین در واقع دیتا بیس بسازین و اینپورت و اکسپورت رو انجام بدین که حالا سعی میکنم راجع بهش توضیح بدم. بخشی راجع به دامین داریم که میتونیم add one domain داشته باشیم sub domain داشته باشیم.

بخش های دامین،  add one domain، sub domain

 

Sub Domain

 sub domain رو توضیح دادم توی مقاله قبلی شما زمانی که توی مثلا blug ها مثل بلوگفا میومدین و یک blug می ساختین یک اسمی رو انتخاب میکردین برای blug تون اون اسم میومد قبل از دامین یعنی مثلا من اسم وبلاگم رو میزاشتم آکادمی آی تی میشد آکادمی آی تی دات بلوگفا دات کام این sub domain یعنی بلوگفا اومده به ازای اون وبلاگی که دراختیارمن میزاره یک فولدری ساخته و اون فولدر رو sub domain قرار داده که برای دسترسی بهش حتما باید اسم دات آدرس سایت رو بزنیم که میتونیم sub domain داشته باشیم add one domain میتونیم  داشته باشیم چند تا domain رو قرار بدیم روی یک آدرس، از redirect استفاده بکنیم و بقیه موارد ایمیل ها رو میتونم از اینجا کنترل بکنم.

اینجا هم میتونم گزارش ها رو بگیرم و مواردی مربوط به security ،softwareها و نرم افزارها رو میتونم آپدیت بکنم و حالا دسترسی های advance ای که روی cronejob و بقیه چیزها میتونین داشته باشید راجع به dns هاتون که حالافکر میکنم تو این مقاله فرصت نباشه راجع بهشون صحبت بکنم و نهایتا راجع به پسورد و زبان و اینهایی که میتونین تغییرش بدین.

کاری که من انجام میدم میام توی فایل منیجر، فایل منیجرم رو باز میکنم و اون فولدرم رو به صورت zip دقت بکنید حتما این فولدری که من میخوام آپلود بکنم zip باشه Rar نباشه به این علت که روی سرورهای linux فقط من میتونم زیپ رو اکسترکت بکنم. خب توی فایل منیجرم فولدری که مورد نظر ما هست قطعا public_html هست من کاری به فولدر های دیگه ندارم که اینجا وجود داره میام و داخل public_html

داخل فولدر مدنظر می شویم

 

حالا من یک فولدری رو اینجا دارم میام و یک directory یا یک فولدر می سازم میتونم از اینجا این کارو انجام بدم

ساخت directory

 

یا اینکه بیام آپلود بکنم، از این قسمت کلیک میکنم و فایلم رو برای آپلود انتخاب میکنم 

آپلود فایل

 

select میکنم فایلم رو که روی دسکتاپ دارمش و آپلود روانجام میدم. میبینیم که این progress bar به ما میگه که چند درصد این فایلمون آپلود میشه 

انتخاب فایل مورد نظر

نشان دادن درصد آپلود فایل

 

منتظر میمونیم که 100 درصد بشه و بعد بریم extract اش بکنیم، دامینی رو هم که من دارم در واقع پیشرو رایان دات کام  هست الان میبینید که روی index اش چیز خاصی وجود نداره

مشاهده دامین مورد نظر

 

خب 100 درصد میشه من از اینجا استفاده میکنم ازین لینک بر میگردم به Home ام

برگشت به home

 

و توی Home اینجا من این فایل رو دارم انتخابش میکنم 

در home، انتخاب فایل مدنظر

 

زمانی که انتخابش میکنم گزینه extract این بالا فعال میشه extract اش میکنم که میگه کجا اکسترکت بکنم میتونم هر جایی که می خوام .

extract فایل

 

هر کجا که بخواهیم فیل ما اکسترکت می شود

 

فولدر اصلی برای ما همیشه public_html هست این نکته رو حتما حواستون باشه extract میکنم فایلم رو و بعد ازینکه extract میشه الان داخل این فولدر قرار گرفته

فولدر اصلی برای ما  public_html هست

 

چرا؟ چون ببینید زمانی که من فایلم extract شده بوددر واقع zip شده بود یک فولدر داخلش قرارداشت

وجود فولدر درون فایل اکسترکت شده

 


خوب بود که این کارو نمی کردم این فایل هارو خارج از این قرار میدادم 

قرار دادن فایل ها در خارج از این فولدر

 

 حالا مشکلی وجود نداره من اگر بخوام دسترسی داشته باشم به این فایل هام حتما باید بیام اینجا

محیط مدنظر برای دسترسی به فایل ها

 

و در انتها یک فولدر رو ست بکنم تا اون index مربوط به اون قالبم رو ببینم خب این یه مقداری کار من رو سخت میکنه باید حتما جابه جا بکنیم و فایل ها رو ازین فولدر خارج بکنیم.

میایم اینجا  

ست کردن فولدر

 

وارد این فولدر میشیم select all رو از اینجا میزنم 

کلیک  بر روی select all

 

و گزینه move ،move که هست اینجا میام اسم این  فولدرمو پاک میکنم 

گزینه move، move را میزنیم


میگم کل اینهارو move کن داخل public_html ام میبینید که کل اینها میره

انتقال کامل فایل ها public_html

 

یه level بر میگردم عقب و اینها رو اینجا دارم 

فایل ها در یک مرحله قبل موجود می باشند

 

 الان این فولدرم دیگه خالی هست 

فولدر خالی می باشد

 

و من اگه بیام این فولدر رو از جلوی آدرس سایتم پاک بکنم میتونم در واقع این صفحه رو داخل root فولدر اصلیم و سایت اصلیم ببینم  

پاک کردن فولدر اصلی و دیدن آن، در Root  فولدر اصلی

 

که حالا اون قالبی هست که به صورت رایگان از وب سایت آکادمی آی تی دانلودش کردیم و شما هم میتونید این کار رو انجام بدین، مطالب مرتبط با وب سایت خودتون رو قرار بدید و اولین وب سایتتون رو روی دامین خودتون ران بکنید.