اهمیت کلمات کلیدی در سئو

اهمیت کلمات کلیدی در سئو
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

اهمیت کلمات کلیدی در سئو

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

با انتخاب درست کلمات کلیدی در سئو شما می توانید در پروسه فعالیت خود کم ترین اتلاف وقت، انرژی و هزینه را داشته باشید تا بعد از صرف زمان زیاد متوجه بروز اشتباه در کارتان نشوید.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/07/30
4,680 بازدید

در بهینه سازی وب سایت بسیار مهم است که شما بتوانید در قدم اول کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کنید. با انتخاب درست کلمات کلیدی در سئو شما می توانید در پروسه فعالیت خود کم ترین اتلاف وقت، انرژی و هزینه را داشته باشید تا بعد از صرف زمان زیاد متوجه بروز اشتباه در کارتان نشوید. ایمیل‌ های زیادی را از کاربران آکادمی آی تی دریافت کرده ایم مبنی بر اینکه: ما می ‌خواهیم وب‌ سایت‌ هایمان را SEO کنیم و مشکل اساسی که داریم انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. چطور باید بفهمیم که چه کلماتی مناسب هستند تا بتوانیم برای شروع روی آن ها کار کنیم؟

 

انتخاب مناسب ترین کلمات کلیدی برای سئو

برای رسیدن به پاسخ سؤال “چگونه کلمات کلیدی مرتبط با وب سایت خود را بیابیم؟” باید گفت که استراتژی انتخاب کلمات کلیدی سئو بسیار با اهمیت است زیرا می تواند تعیین کند که شما موفق می شوید یا نمی شوید. یک اشتباه رایج که بین اکثر SEO کارهای مبتدی وجود دارد، این است که فکر می ‌کنند همان کلمه ‌ای که در ذهن دارند و مد نظر خودشان است، کلمه ‌ی کلیدی بوده و با کار بر روی آن می توانند در سرچ گوگل به جایگاه خوبی برسند. در حالی که اینطور نیست و کلماتی وجود دارند که دارای رقابت کمتری بوده و در عین حال Search آن ها بیشتر است. به همین دلیل لازم است تا برای شروع این کلمات کلیدی انتخاب شده و سئوی سایت بر روی این کلمات کلیدی انجام شود. این کار باید تا زمانی که به صفحه ی اول گوگل برسید و رتبه یا جایگاه اول و دوم را بدست بیاورید، ادامه داشته باشد.
 

نکات مهم برای یافتن و انتخاب کلمات کلیدی سئو

در تمام مراحل انتخاب کلمات کلیدی برای سئو باید به این نکته توجه داشته باشید که یک کلمه کلیدی مناسب باید دارای 3 خصوصیت باشد:

1.    کلمه کلیدی انتخابی باید کاملأ با کسب و کار مورد نظر مرتبط باشد. یک کلمه فقط به خاطر داشتن سرچ زیادی به هیچ وجه کلمه مناسبی نیست.

2.    کلمه مورد نظر باید دارای تعداد سرچ بالایی باشد.

3.    کلمه کلیدی مناسب باید دارای رقبای کمتری باشد.

سؤال بعدی این است که چطور می توانیم این کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنیم؟ یا آیا راهی وجود دارد برای فهمیدن اینکه یک کلمه کلیدی دارای خصوصیت بالا هست یا خیر؟ به طور مثال شما در زمینه طراحی وب سایت فعالیت دارید، اولین کلمه کلیدی که به نظر شما می رسد، طراحی سایت و دومین کلمه طراحی وب سایت است.

حال اگر از روز اولی که یک وب سایت تازه شروع به  فعالیت کرده است تصمیم بگیرید بر روی این کلمات کلیدی کار کنید و به سئوی سایت بپردازید، رقبایی وجود دارند که چندین سال است در این زمینه فعالیت می کنند و در نتیجه این رقابت خوب پیش نخواهد رفت زیرا شما علارغم تلاش هایتان، حتی بعد از گذشت چندین ماه، نمی توانید به نتیجه ی مثبتی برسید و در نتیجه دلسرد می شوید.
 

کلمات کلیدی در سئو چیست؟

شاید تصور کنید هدف از یافتن کلمات کلیدی در سئو تنها رسیدن به صفحه اول گوگل و جایگاه اول و دوم است. ولی هدف اصلی به عنوان یک مشاور و SEO کار این است که بتوانیم فروش یک وب سایت را از طریق Search موتورهای جستجو بالا ببریم. این جمله یعنی مهم ترین نکته این است که بتوانیم در کلمات کلیدی که مدنظر کارفرما هست به رتبه های بهتری دست پیدا کنیم؛ که این رتبه باعث شود تا کاربرهای از آن خدماتی که Search می ‌کنند استفاده کرده و یا پس از وارد شدن وب سایت ‌ها، محصولاتی که جستجو کردند را خریداری کنند. با توجه به مثالی که قبل تر مطرح کردیم، قطعاً کلمه طراحی سایت سرچ می شود اما این کلمه یک کلمه کلیدی مناسب نیست زیرا نه تنها رقابت بالایی دارد بلکه یک کلمه کلیدی کلی بوده و منجر به فروش خدمات یا محصولات نمی شود.


کلمات کلیدی سئو چیست؟ کدام ابزار برای بهینه سازی مناسب تر است؟

گاهی پیش می آید از برخی سئوکار ها می شنویم که از google trend برای بهینه سازی استفاده می کنند. اما چرا گوگل ترند به هیچ عنوان مناسب بهینه سازی نیست؟ زیرا google trend تنها یک آمار نسبی بر حسب اعداد بین 0 تا 100 به ما ارائه می کند و هیچ اطلاعاتی درباره تعداد Search ها در اختیار ما قرار نمی دهد. در نتیجه برای سئو وب سایت مناسب نیست.
 

هدف ما از SEO کردن سایت چیه؟

 

چه ابزاری برای یافتن کلمات کلیدی در سئو مناسب هستند؟

ابزاری تحت عنوان Google AdWords به آدرس: https://www.google.com/adwords وجود دارد. البته این ابزار به دلیل وجود تحریم برای ورود نیاز به استفاده از VPN دارد. در این ابزار بخشی به عنوان زیر مجموعه Tools وجود دارد به اسم keyword planner که بهنرین و مناسب ترین ابزار برای انتخاب کلمات کلیدی سئو است. در keyword planner می توانیم کلمه مورد نظر را وارد کنیم و بعد از گوگل بخواهیم تا کلمات مشابه‌ این کلمه که Search شدند را به ما نشان دهد. این ابزار تعداد Searchها یک کلمه را در بازه ‌های زمانی مختلف به ما نشان داده و یک گزارش کامل در اختیار ما قرار می دهد.
 

 

Google AdWords

 

به طور مثال می خواهیم کلمه طراحی سایت را آنالیز کنیم. در کمال تعجب کلمه ای مثل ساخت سایت توسط این ابزار به ما پیشنهاد می شود که شاید هرگز به ذهن ما نرسد. ساخت سایت کلمه ای است که جستجوی بالایی داشته و کاربرانی دارد که قصد راه اندازی سایت را دارند. بنابراین می تواند یک کلمه کلیدی باشد.

 

پیدا کردن کلمات مشابه

 

حال اگر شما بتوانید در این کلمه وب سایت خود را به رتبه های اول برسانید قطعاً موفق می شوید تعدادی کاربر یا حتی مشتری را جذب کنید. کلمات دیگری هم وجود دارند که تعداد Search بالایی داشته باشند که بدون کمک keyword planner نمی توانیم آن ها پیدا کرده و برای بهینه سازی از آن ها استفاده کنیم. پس گام اول انتخاب کلمات کلیدی است که دارای تعداد Search بالا و رقابت پایین باشند.

 

  • تعداد سرچ ساخت سایت

 

میزان قابل اعتماد بودن کلمات کلیدی سئو چیست؟


زمانی که سایت شما در دو کلمه به صفحه اول گوگل رسیده باشد،  Trust rank سایت در گوگل بالا می رود. گوگل یک عددی را بر حسب درصد دارد که بر اساس آن میزان اعتماد خود به وب سایت را مشخص می‌ کند که به آن Trust rank می گویند. حال تصور کنید که شما تمام focus و تمرکز خود را روی کلماتی بگذارید که سخت هستند و اصلا ً به راحتی SEO نمی‌ شوند. همین امر سبب می شود تا شما به Trust rank نرسید.

همچنین در این بازه شما درآمدی نداشتید و هیچ نتیجه مثبتی دریافت نکردید. بنابراین دلسرد خواهید شد. پس لازم است که از ابزار keyword planner tool استفاده کنید تا بتوانید کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کنید و صفحاتی را برای این کلمات کلیدی ساخته و این صفحات را SEO کنید. بعد از آن به کمک اصولی که در رازهای طلایی بهینه ‌سازی وب سایت خدمت شما ارائه شده، ( اگر این فایل را ندارید با ثبت ایمیل خود در سایت آن را دریافت کنید. )

می توانید سئو و بهینه سازی را انجام داده و وب سایت تان را در برخی کلمات کلیدی بالا بیاورید. بعد از آن می توانید بر روی کلماتی که کمی رقابت بیشتری دارند کار کنید و بعد از رسیدن به جایگاه در نهایت به سراغ کلماتی بروید که رقابت شدیدی دارند و با focus بر روی این کلمات سایت خود را SEO کنید.

 

ارتباط عبارت هایی با سرچ بالا و کلمات کلیدی سئو چیست؟

 

مسئله مهم دیگری که در انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با وب سایت وجود دارد، استفاده از عبارت هایی است که زیاد سرچ می شوند. به عنوان مثال شما می خواهید در اینترنت به دنبال یک سایت باشید که خدمات مسافرتی را با هزینه مناسب ارائه می کند و می خواهید برای عید به سفر ترکیه بروید.

بنابراین شما عبارت هایی مانند: تور ارزان ترکیه نوروز 95 یا تور نوروزی ارزان یا عبارت هایی مشابه را سرچ خواهید کرد و هرگز کلمه تور یا شرکت هواپیمایی را برای این مورد جستجو نمی کنید.

در نتیجه این عبارت ها هم تأثیر زیادی در بهبود سئوی سایت و رسیدن به جایگاه های بهتر دارند. 
چطور باید این کلمات را پیدا کرد؟ ساده است. شما باید خود را جای مشتری بگذارید و بعد می توانید به راحتی این عبارت ها را پیدا کنید. به کمک این عبارت ها سرعت سئو و بهینه سازی وب سایت تان را بالا ببرید.