وقتی من از طراحی سایت متنفر بودم ؟

وقتی من از طراحی سایت متنفر بودم ؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

وقتی من از طراحی سایت متنفر بودم ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

در این مقاله به شما در رابطه با طراحی سایت صحبت خواهیم کرد و تنفر شما را از طراحی سایت کم میکنیم تا شاید شما عاشق طراحی سایت شدید.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/03
2,874 بازدید


تنفر یا عشق نسبت به طراحی سایت

 

زمانی که خیلی ذوق داشتم برای طراحی اولین سایتم

حدود 12-13 سال پیش زمانی که دانشجو بودم خیلی علاقه داشتم که خیلی سریعتر وارد بازار کار بشم ، یکی از دوستام گفت که عموش یه شرکت داره که از ترکیه لوازم برقی وارد میکنن و نیاز به سایت داره البته اون زمان وب سایت ها استاتیک و خیلی خیلی ساده بودن ولی برای من که اولین بارم بود داشتم سایت طراحی میکردم خیلی کار سختی به نظر میرسید ولی به دوستم گفتم فقط منو ببر پیش عموت قول میدم بهترین وب سایت رو براش طراحی کنم . فردای اون روز با دوستم قرار گزاشتیم بریم پیش عموش ، منم کلی تیپ زدم آخه اولین قرار کاریم بود و فکر کردم دیگه از فرداش واسم صف میکشن و ازم خواهش میکنن واسشون سایت طراحی کنم  
به همراه دوستم رفتیم شرکت عموش و کلی منتظر موندیم تا جلسه تموم بشه و ما بریم توی اتاق ولی من داشت قلبم میفتاد کف پام ولی سعی میکردم خیلی خودم رو جدی و با اعتماد به نفس نشون بدم آخه میدونید که اولین قرار کاریم بود و  ...  

 

اولین ملاقات کاری من و اولین قرارداد

وقتی وارد اتاق مدیریت شدیم عمو دوستم به حدی با من سرد برخورد کرد که هرچقدر حالم بد بود 100 برابر هم بدتر شد ، یه سایت باز کرد و بهم گفت من یه سایت میخوام مثل این و منم بدون اینکه خیلی فکر کنم و سایت رو بررسی کنم و 4 تا سوال بپرسم گفتم هیییچ مشکلی نیست و من این سایت رو برای شما طراحی میکنم و در کمتر از 15 دقیقه جلسه کاری ما تموم شد و من خیلی خوشحال و خرم میرفتم که اولین پرژه ام رو انجام بدم.
خیلی زود خودم رو رسوندم پای سیستم و توی راه خونه هم یه جورایی پول کل پروژه رو توی ذهنم خرج کرده بودم ، وقتی رسیدم خونه خیلی زود رفتم سراغ کامپیوترم و شروع کردم به طراحی از روی اون نمونه و هرجایی رو هم که میدیدم خیلی خوب نیست با سلیقه خودم تغییر میدادم به این باور که وقتی برم سایت رو تحویل بدم بهم میگن بابا دمت گرم تو دیگه کی بودی !

 

سایت آماده است پولم رو بدید برم !

در کمتر از 2-3 روز سایت رو تموم کردم و رفتم پیش عمو دوستم این بار  تنها و خدارو شکر این دفعه خیلی منتظر نموندم و رفتم داخل .
فلش رو دادم تا سایت رو ببینن و منتظر بودم وقتی سایت رو باز میکنه کلی ازم تعریف بکنه ،  وقتی سایت رو باز کرد با یه حالت تمسخر آمیز گفت این چیه ؟ منم اینقدر استرس گرفته بودم که نگو گفتم سایت شماست دیگه ، گفت من اینو خواستم ؟ 

 

همه چیز از نو شروع شد

خلاصه دوباره سایت رو دیدم و برگشتم خونه روز از نو روزی از نو از اول نشستم سایت رو طراحی کردم چون اون زمان استفاده از Table یه روش پیشرفته  به حساب میامد و عموی دوستم هم چیدمان سایت رو تغییر داده بود ، دوباره سایت طراحی شد 

 

سایت قرمز اونم با طعم سس کچاپ مهرام

 

رنگ قرمز

 

 دقیقا سایت رو یادمه یه تم خاکستری و سفید داشت  دوباره رفتم پیش عمو دوستم گفت بهتر شد چیدمان ولی اصلا رنگ هاشو دوست ندارم فک کن ازم خواست کل سایت رو قرمز کنم ، جملش یادمه گفت سس گوجه فرنگی مهرام رو دیدی اون رنگی !!
و دوباره برگشتم  دیگه اصلا میلی نداشتم روی سایتش کار کنم ولی خوب ... 
 سایت رو رنگ هاش رو تغییر دادم دیگه واقع عصبانی بودم  حس میکردم داره منو اذیت میکنه و هر کاری میکنم ایراد میگیره ، یه جورایی نسبت بهش احساس تنفر میکردم.

 

یا سایت رو تحویل میگیره یا دیگه کار نمیکنم

 یادمه وقتی بعد از تغییر رنگ سایت برای پنجمین یا ششمین بار میرفتم دفترش  توی راه با خودم عهد کردم  یا سایت رو ازم تحویل میگیره یا اینکه همونجا کار رو رها میکنم ، پولی هم که بابت طراحی سایت نگرفته بودم خیلی راحت کار رو نیمه کاره رها میکنم .
یادمه وقتی نشستم توی دفتر عمو دوستم همش منتظر بودم ایراد بگیره که خوب همین هم شد و من وسط صحبت هاش خداحافظی کردم و از اتاقش آمدم بیرون ، گفت چی شد ؟ گفتم یه طراح سایت دیگه واسه خودتون پیدا کنید من اصلا به درد این کار نمیخورم .

 

از طراحی سایت متنفر بودم

 


کاملا یادمه چقدر عصبانی و ناراحت بودم همونجا تصمیم گرفتم که دیگه این کار رو انجام ندم چون مطمئن بودم من اصلا برای این کار ساخته نشده ، تصمیم گرفتم تاخونه پیاده بیام ، خیلی مسیر طولانی بود اما حس میکردم نیاز دارم باخودم خلوت کنم تا اینکه ببنم چکار میخوام بکنم !
توی مسیر وقتی  یه مقدار اعصابم آروم تر شد به این فکر کردم  که اصلا چی شد که به اینجا رسید ؟ چرا اینقدر طراحی سایت سخته آخه ؟ چندین و چند تا جواب براش پیدا کردم اما هیچ کدوم جواب من نبود ، اصلا ایراد از من بود یا از عمو دوستم ؟ بالاخره رسیدم خونه با اینکه خیلی خسته بودم اما یه فکری به ذهنم زده بود که توی اینترنت بگردم و ببینم آیا راهکاری وجود داره ؟ 

 

مسیر صحیح رو کشف کردم 

 

مسیر صحیح طراحی سایت

 

اون شب تا صبح پای کامپیوتر بودم و اصلا نخوابیدم و دنبال تجربه های مشابه میگشتم تا ببینم چه راه حل هایی براش پیدا شده که یهو به یه موضوع برخوردم : مراحل استاندارد طراحی سایت ، اولش واسم بی معنی بود گفتم مگه میخوام سفینه بفرستم به هوا ؟ ولی وقتی مرور کردم تازه متوجه ایراداتم شدم و تازه فهمیدم که چقدر میتونسته مسیر راحت تر باشه و  من و همینطور عموی دوستم کمتر اذیت بشیم از اون به بعد توی تمام پروژه ها این روش رو پیاده سازی کردم که البته در ابتدای کار یک سری ایرادات هم داشت و نیاز به بومی سازت داشت که توی این سالها این براساس بازار ایران هم بهینه سازی کردمش و باعث شد هر پروژه ای که میگیرم به سادگی تکمیل بشه و هر روز بیشتر به طراحی سایت علاقه مند بشم 

 

فرمول رو برای ایران بازار بومی سازی کردم 

حالا این فرمول رو در اختیار شما میزارم تا به سادگی بتونی پروژ هاتو مدیریت کلی و هیچ وقت اون اتفاق بد که برای من افتاد برای شما نیفته :

  1. کلیه مکاتبات با کارفرما را یا به صورت کتبی و یا با استفاده از ایمیل انجام دهید
  2. حتما قرارداد ببندید حتی با برادر خودتون چون در غیر این صورت حتما اذیت میشید
  3. حتما برای قرارداد ضمیمه فنی تهیه کنید که توی اون به تمام چیزهای مورد نیاز پروژه اشاره کنید ، به هیچ وجه از کلیات استفاده نکنید و اونقدر برای این ضمیمه زمان صرف کنید که به کوچکترین جزییات برسید
  4. حتما در قرارداد این بند رو داشته باشید که پس از تایید هر بخش امکان تغییر وجود ندارد و در صورت درخواست تغییر توسط کارفرما زمان و هزینه جداگانه مورد توافق قرار خواهد گرفت ضمنا برا تایید کارفرما نیز حداکثر زمان در نظر بگیرید (مثلا 72 ساعت)
  5. حتما ابتدا طرح دستی سایت را روی کاغذ بکشید و با کارفرما به نتیجه نهایی برسید و از کار فرما به عنوان تایید طرح دستی حتما امضا بگیرید 
  6. قالب های نمونه وب سایت زیادی به کارفرما نشان دهید تا از لالای صحبت به این نتیجه برسید که از چه نوع تم و رنگ بندی خوشش میاید تا در کار از آنها استفاده کنید .
  7. بر اساس تم ها و طرح دستی در نرم افزار فتوشاپ یک طرح کامل و زیبا برای کارفرما تهیه کنید و در صورتی که نیاز به تغییر داشت تغییرات را اعمال کنید و در نهایت بعد از تایید یک برگه پرینت رنگی از قالب تهیه نمایید و به امضا کارفرما برسانید .
  8. بر اساس طرح دستی شروع به پیاده سازی قالب سایت نمایید و در نهایت بر روی سرور تست آپلود نمایید و از کارفرما بخواهید حتما قبل از شروع برنامه نویسی این قالب را تایید کند 
  9. پس از تایید کارفرما مراحل کد نویسی سمت سرور را آغاز کنید 
  10. پس از تکمیل برنامه نویسی و قبل از نمایش وب سایت برای کارفرما حتما تمام بخش های وب سایت را بارها و بارها بررسی و تست کنید و در صورت وجود هرگونه خطا مشکل را رفع نمایید 
  11. هرگز وب سایت را در ابتدا بر روی سرور کارفرما آپلود نکنید ، در ابتدا وب سایت نهایی را برروی سرور تست خود آپلود نمایید و زمانی را به کارفرما بدهید تا تمامی بخش ها را بر روی سرور شما تست کند 
  12. زمانی که کاربر تایید نهایی را انجام داد درخواست تصویه حساب نمایید و در نهایت وب سایت را برروی سرور کارفرما قرار دهید