host خوب چه ویژگی هایی دارد؟همیشه در انتخاب هاست این نکات را رعایت کنید

host خوب چه ویژگی هایی دارد؟همیشه در انتخاب هاست این نکات را رعایت کنید
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

host خوب چه ویژگی هایی دارد؟همیشه در انتخاب هاست این نکات را رعایت کنید

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

host چیست؟چه هاستی انتخاب کنیم؟نکات مهم قبل از انتخاب هاست و همچنین تفاوت هاست و سرور را در این مقاله بخوانید.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1399/02/21
4,652 بازدید

اگر میخواهید در دنیای اینترنت به فعالیت بپردازید و تصمیم خود را برای راه اندازی یک وب سایت گرفته اید، در روند انجام کارهای خود قطعا به موضوع انتخاب هاست برمیخورید. در این مقاله  قصد داریم یک راهنمای انتخاب هاست مناسب برای سایت در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با دید بازتری نسبت به خرید هاست اقدام کرده و سرمایه مالی و زمان خود را به صورت اصولی و روی موارد مهم متمرکز کنید. البته قبل از اینکه سراغ نحوه خرید هاست برویم بهتر است برای شما توضیح دهیم که host چیست تا درک بهتری از ادامه مطلب داشته باشید.

 

هاست چیست؟

بگذارید تا این قسمت را با تعریف سرور شروع کنیم: "سرور مانند یک ابر کامپیوتر همیشه متصل به اینترنت می‌باشد که امکاناتی مانند پردازنده، فضای ذخیره سازی و RAM را در اختیار کاربران اینترنت قرار میدهد."

از نظر لغوی کلمه host به معنی میزبان و بخشی از سرور شماست، به عبارت دیگر هر سرور به چندین قسمت تقسیم می‌شود که به هر کدام از آنها یک هاست میگویند. با گرفتن یک هاست برای وب سایت شما همه اطلاعات مورد نظر خود را روی یک host ذخیره سازی میکنید و همچنین این هاست منابعی مانند حافظه RAM، پردازنده و… را در اختیار شما قرار میدهد تا کاربران شما بتوانند از خدمات روی سایت شما استفاده کنند. 

 

domain چیست؟حتما بخوانید: دامین چیست؟ هر آنچه راجع به دامنه باید بدانید.

 

نکات مهم قبل از انتخاب هاست

نکات مهم در انتخاب هاست پارامترهای هستند که باید قبل از از اینکه اقدام به خرید هاست کنید آن‌ها را به یاد داشته باشید و در زمان تصمیم‌گیری به صورت ویژه به آن‌ها توجه کنید. شاید قبل از انتخاب هاست از افراد زیادی بشنوید که هاست خوب چه ویژگی‌هایی دارد و پارامترهای زیادی به عنوان ویژگی‌های هاست خوب در اختیار شما قرار بگیرد. اما قبل از اینکه این پارامترها را در تصمیم گیری خود دخیل کنید، باید این مورد را به یاد داشته باشید که بسته به شرایط و وضعیت شما ممکن است ویژگی‌های خاصی که برای شما مناسب است نیز متفاوت باشد. در ادامه نکات مهم قبل انتخاب هاست را در اختیار شما قرار میدهیم.

 

نیاز سنجی کنید!

در مرحله اول باید مشخص کنید که نیازهای شما چیست تا هاستی انتخاب کنید که پاسخگوی نیاز‌تان باشد. برای اینکه بتوانید این مرحله را با خیال راحت پشت سر بگذارید باید به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • میزان بازدید از سایت شما چقدر است؟ 
  • آیا ورژن PHP خاصی میخواهید؟
  •  نیازهای خاص شما که در زمان طراحی سایت باید در نظر داشته باشید چیست؟

 زبان برنامه نویسی سایت شما چیست؟ زبان برنامه نویسی سایت شما تعیین کننده نوع هاست شما خواهد بود، بهتر است که از قبل این موضوع را با شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ خود در میان بگذارید و از آنها بخواهید در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

تخمین بزنید که حجم فایل‌ها و اطلاعات موجود بر روی سایت شما چقدر است. معمولاً شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ بسته‌های پیشنهادی مختلفی را پیش روی شما می‌گذارند که با توجه به نیازهایتان باید یکی از آنها را انتخاب کنید و زمانی که بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی می‌گردید بی شک انتخاب دقیق‌تر و بهتری خواهید داشت. فقط در این زمینه باید به یاد داشته باشید که برای انتخاب بهتر شما نیاز به کمی آینده‌نگری خواهید داشت.

 

هاست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 

هاست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

قبل از انتخاب دقت کنید که آیا host مورد نظر شما ویژگی های یک هاست خوب را دارد یا خیر؟ما در ادامه نکاتی را آورده ایم که میتواند در این تصمیم گیری به شما کمک کند.

 

به uptime هاست دقت کنید!

uptime یا پایداری هاست شما باید بالا باشد. زمان خرید هاست به یاد داشته باشید که استاندارد جهانی در زمینه آپ تایم, 99 درصد است. این یعنی در کل یک سال شما 362 روز سرویس هاستینگ با کیفیتی دارید و از طرفی احتمال قطع شدن مجموعا 72 ساعت در یک سال وجود دارد. این مورد را به یاد داشت باشید که هیچ هاستی 100 درصد پایداری ندارد و در صورتی این عدد را دیدید بدانید که صرفاً تبلیغات است.

 

پشتیبانی از چند دامنه

بهتر است هاست شما بتواند از چند دامنه پشتیبانی کند، به خصوص در صورتی که شما احتمال می‌دهید در آینده نیاز به راه اندازی دامنه‌های مختلف با محتوای متفاوت داشته باشید. در چنین حالتی گفته می‌شود که بهتر است هاست مورد نظر شما از "ادان دامین" پشتیبانی کند. 

 

قیمت هاست ملاک نیست!

 در زمان خرید به قیمت هاست توجه کنید. بی شک همه برای انتخاب هاست ابتدا به سراغ شرکت‌هایی می‌روند که قیمت کمتری را برای خدمات خود در نظر گرفته اند، اما نکته بسیار مهمی که در این قسمت باید به یاد داشته باشید این است که وقتی شما یک هاست یک ساله با قیمتی کمتر از 30 هزار تومان خریداری می‌کنید، هزینه های خدماتی مانند ارسال ایمیل یادآوری‌های مهم، پشتیبانی مشکلات، ارسال پیامک، پرداخت مالیات و پشتیبانی شیفت شب را در نظر نگرفته‌اند و نبود همین موارد باعث میشود که شما نه تنها با خرید این هاست سود نکنید، بلکه هزینه و زمان خود را هدر داده باشید. این مورد مهم را به یاد داشته باشید که قیمت پایین همیشه خوب نیست. 

 

 ضمانت و پشتیبانی

حتماً در زمان خرید این موضوع را به یاد داشته باشید که شرکت هاستینگ مورد نظر شما باید پشتیبانی 24 ساعته داشته باشد. همچنین در زمان خرید حتما در خصوص این که اگر در زمان کار کردن با هاست به مشکل برخوردید باید چطور آن را پیگیری کنید سوال بپرسید و از امکانات پشتیبانی شرکت مورد نظر خود با خبر شوید. بهتر است host را از شرکت‌هایی بخرید که حداقل تا 7 روز امکان بازگشت وجه را داشته باشید. 

 

به بحث Backup توجه کنید!

بهتر است قبل از خرید از شرکت هاستینگ موردنظر خود بپرسید که از هاست شما بکاپ گیری به صورت منظم و طبق زمان بندی انجام میشود یا خیر. بکاپ گیری‌های انجام شده توسط شرکت هاستینگ می‌تواند در شرایطی که شما به دلیل نوشتن یک خط اشتباه از کد سایت خود به مشکل برخورده‌اید کمکتان کند. در ضمن بهتر است از جزئیات مربوط به بکاپ گیری شرکت هاستینگ خود با خبر شوید.

 

 محدودیت ها را بشناسید!

قبل از خرید حتما از مسئول مربوطه در شرکت ارائه خدمات هاستینگ بپرسید که چه محدودیت‌هایی برای سرویس شما در نظر گرفته شده و در چه صورتی هاست شما بسته میشود. دانستن محدودیت‌های مربوط به سرویس بی شک به شما کمک میکند که بتوانید با آگاهی بیشتری کارهای خود را انجام دهید. در ضمن پرسیدن این سوال به شما کمک میکند که بفهمید شرکت مورد نظرتان تا چه حدی صادقانه و شفاف عمل میکند. اگر قصد خرید یک سرویس طولانی مدت دارید باید حتما بیشتر تحقیق کنید و با سخت گیری بیشتری انتخاب خود را انجام دهید.

 

cPanel بهترین انتخاب!

 قبل از خرید در مورد اینکه کنترل پنل هاست شما چیست پرس و جو کنید. کنترل پنل های زیادی مثل cpanel ،directAdmin ،Plesk و... وجود دارد اما بهتر است هاستی که انتخاب می‌کنید به سی پنل مجهز باشد تا بتوانید با آزادی بیشتری از آن استفاده کنید. استفاده از این کنترل پنل تا حد زیادی راحت است و از طرفی اگر در زمان کار کردن با آن به مشکلی برخوردید، منابع اطلاعاتی برای رفع عیب و برطرف کردن مشکلات به راحتی در اختیار شما خواهد بود.

 

آموزش Cpanelآموزش مرتبط:  آموزش cpanel

 

البته این نکته رو هم مدنظر قرار دهید که اگر نیاز دارید سایتتان را در ایران نگهداری و بر روی سرور های ایرانی میزبانی کنید نمی توانید به علت تحریم ها از این کنترل پنل استفاده کنید پس بهترین حالت استفاده از DirectAdmin به حساب می آید. همچنین قبل از خرید هاست از این موضوع اطمینان حاصل کنید که به راحتی می توانید روی هاست مورد نظر خود سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا را نصب کرده و از آنها استفاده کنید.

 

آموزش directadminآموزش مرتبط: آموزش directadmin

 

سرعت لود مناسب

یکی از تاثیرات مستقیمی که هاست روی وبسایتتان دارد، بحث سرعت لود سایت شماست.

حتما از هاستی استفاده کنید که سرعت لود مناسبی داشته باشد و منابع مناسبی رو در اختیار وب سایت شما قرار دهد، فرض کنید یک شرکت هاستینگ بر روی یک سرور 500 سایت را نگهداری میکند، قطعا سرعت لود این وب سایت ها به نسبت سایت هایی که روی یک سرور دیگر با همان منابع که تنها 50 تا سایت را میزبانی میکند پایین تر خواهد بود.

 

امنیت سرور ها

یکی از مسائل مهم دیگر این است که سایت شما حتما روی یک سرور امن باشد، چون اگر سایت شما روی سرور های نا امن نگهداری شود هر زمان احتمال دارد هک شود و اعتبار شما را زیر سوال ببرد .
پس حتما بررسی کنید شرکتی که میخواهید هاست از آن تهیه کنید حتما از فایروال های خوبی استفاده کرده و موارد امنیتی را در حد مطلوبی در نظر گرفته باشد.

 

 قیمت هاست ها چقدر است؟

به طوری کلی دو عامل اصلی تعیین قیمت یک هاست برای شما عبارتند از:سیاست‌هایی که شرکت مورد نظرتان در خصوص فروش در نظر دارد و قیمت تمام شده هاست.

سیاست های شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ

 اولین موردی که در ارتباط با سیاست‌های شرکت هاست با قیمت نهایی یک هاست باید بدانید این است که شرکت‌های مختلف در بازه‌های زمانی مختلف ممکن است طرح های تخفیف مختلفی بگذارند و یا نحوه برخورد آنها با مشتریان وفادار خود متفاوت باشد.

قیمت تمام شده هاست

عوامل مختلفی مانند نوع سیستم عامل سرور، نوع سخت افزار سرور، نوع دیتابیس، نوع پنل مدیریتی هاست، سطح پشتیبانی، هزینه‌های مربوط به شرکت هاستینگ مورد نظر شما و... قیمت تمام شده سرویس هاست را تعیین می‌کنند.