چرا باید با پایتون آشنا شویم؟ 7 دلیل مهم یادگیری آن!

چرا باید با پایتون آشنا شویم؟ 7 دلیل مهم یادگیری آن!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

چرا باید با پایتون آشنا شویم؟ 7 دلیل مهم یادگیری آن!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

چرا باید پایتون را یاد بگیرید؟ آیا می توان به راحتی آن را یاد گرفت؟ اگر هنوز هم برای یادگیری پایتون اطمینان لازم را ندارید این مقاله را مطالعه کنید.

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1398/08/03
8,113 بازدید

پایتون یک زبان سطح بالا و همه منظوره و دارای کدهای بسیار خوانا می باشد. همچنین دارای منحنی  یادگیری ملایم تری نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی می باشد. python یک زبان شئی گرا، ساده، مفسری، پرتابل، open source، متناسب برای کارهای محاسباتی، علمی، مهندسی می باشد. ما در این مقاله قصد داریم 7 دلیل واقعی یادگیری زبان پایتون را برای شما شرح دهیم. اگر هنوز راجع به پایتون اطلاعات لازم را ندارید می توانید ویدیو رایگان پایتون چیست را مشاهده کنید.

  1. پایتون یک زبان عالی برای مبتدی‌هاست.
  2. با پایتون می‌توانید درآمد خیلی بالایی داشته باشید.
  3. با پایتون می‌توانید برنامه‌های تحت وب بسازید.
  4. پایتون، سریع و چالاک است.
  5. پایتون، امنیت خیلی بالایی دارد.
  6. از پایتون حتی برای کارهای علمی مثل یادگیری ماشین و هوش‌مصنوعی می‌توانید استفاده کنید.
  7. پایتون، بسیار متنوع و انعطاف‌پذیر است.

آشنایی با پایتون

 

خیلی سریع می توانید آن را یاد بگیرید

آیا تازه وارد دنیای برنامه‌نویسی شده اید؟ پس بدانید آموزش پایتون برای شماست. یادم است اولین باری که وارد دنیای برنامه‌نویسی شدم 15 سال پیش بود، یادش بخیر آن روزها یک نوجوان 17 ساله بودم. سال‌های آخر دبیرستان درسی به نام مبانی کامپیوتر داشتیم. البته خیلی از دانش‌آموزان همیشه از این درس فراری بودند اما من از همان موقع حس می‌کردم که چقدر به این درس علاقه‌ مندم. وقتی در 17 سالگی اولین برنامه "HELLO WORLD!" را با BASIC نوشتم، فکر میکردم شاخ غول را شکسته ام.

 

آموزش برنامه نویسی پایتونآموزش مرتبط: پایتون مقدماتی

 

 

بعد از ماراتن کنکور، درست سال اول که وارد دانشگاه شدم، تازه فهمیدم که زبان‌هایی به اسم C و ++ C هستند که من هیچ اطلاعاتی از آنها نداشته ام. آن روز انقدر انگیزه زیادی داشتم که به کتابخانه دانشگاه رفتم و یک کتاب زبان C چندصد صفحه‌ای به امانت گرفتم. خلاصه با زبان C رسما وارد دنیای برنامه‌نویسی شدم.

راستش را بخواهید از زبان C خوشم میامد اما به صورت کامل راضیم نمیکرد. آن موقع‌ها میگفتند یک زبان برنامه‌نویسی آمده که اسمش جاواست. تعریف‌هایی که از جاوا میشنیدیم، خیلی وسوسه ام میکرد که به سراغش بروم. اولین بار مفهوم شئی گرایی را با جاوا فهمیدم. وقتی وارد آموزش جاوا شدم تاحدی توانستم با آن ارتباط خوبی برقرار کنم که زبان C را کاملا کنار گذاشتم.

جاوا تقریبا همه ی نیازهای مرا برآورده می‌کرد، اما به صورت خیلی اتفاقی با پایتون آشنا شدم. شاید باورتان نشود یک روز در حال گشت زنی در گوگل درباره انواع مار پایتون بودم که فهمیدم یک زبان برنامه‌نویسی هم به این نام موجود است! اسم این زبان برنامه‌نویسی انقدر برایم جذاب بود که ترغیب شدم اطلاعات بیشتری از آن بدانم. وقتی اولین بار کدهای پایتون را دیدم واقعا حیرت‌زده شدم. کدهای پایتون آنقدر قابل‌فهم و آشنا بود که احساس می‌کردم سالهاست آن‌ها را میشناسم، چیزی مثل زبان مادری.

 یادگیری پایتون

 

درآمد بالا با پایتون

بر اساس تحقیقی که indeed.com در سال 2016 انجام داد، حقوق متوسط یک برنامه‌نویس پایتون 107 هزار دلار در سال است. بر این اساس، زبان‌های ++Swift ،Python ،Ruby ،Cو Java به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم بالاترین درآمدها قرار داشته‌اند. خیلی طبیعی است که انتظار داشته باشیم زبان swift به خاطر تقاضای بسیار بالا برای برنامه‌نویسی سیستم‌‌‌های عامل مبتنی بر ios در رتبه اول قرار داشته باشد، اما حضور یک زبان اسکریپتی به نام پایتون در رتبه دوم بسیار قابل توجه است.

شاید شما به درآمد 107 هزار دلاری پایتون فقط به چشم یک عدد نگاه کنید اما این عددی است که من واقعا آن را با همه وجودم لمس کرده‌ام و درست به همین خاطر است که به خودم این اجازه را می‌دهم که شما را هم در این تجربه شخصی‌ام شریک کنم و به شما انگیزه دهم تا یادگیری پایتون را هر چه سریعتر شروع کنید.

درآمد بالا با پایتون

 

پایتون برای توسعه برنامه‌های تحت وب

باید اعتراف کنم وقتی اولین بار برنامه‌نویسی تحت وب را شروع کردم، اصلا پایتون را نمی‌شناختم. خیلی صادقانه بگویم، من برنامه‌نویسی تحت وب را با PHP شناختم و به همین خاطر هنوز هم احترام زیادی برای آن قائلم چرا که برای اولین بار مرا به فضای وب وارد کرد. در واقع آن روزها انقدر عاشقش بودم که اصلا تصور کد زدن با زبانی غیر از پی اچ پی برایم محال بود. این تصور برای سال‌ها ادامه داشت تا اینکه بعدها که با Python آشنا شدم، فهمیدم پایتون برای برنامه‌نویسان وب، فریم‌ورکی به نام Django (جانگو) را فراهم کرده که برنامه نویسی تحت وب را بسیار لذت‌بخش می‌کند.

هر چه بیشتر با امکانات جانگو آشنا می‌شدم از کد زدن با آن بیشتر لذت می‌بردم، البته این را هم بگویم هنوز نمی‌توانم ادعا کنم که PHP را کاملا کنار گذاشته‌ام، چرا که برای خیلی از کارها هنوز به آن برمی‌گردم. اما انگیزه اصلی من از برنامه‌نویسی با جانگو این است که مرا درگیر کار کردن با پایگاه‌ داده‌ها نمی‌کند. در واقع من از پایگاه‌ داده‌ها استفاده می‌کنم بدون آنکه از زبان SQL چیزی بدانم. اینکه با پایتون کد بزنم و تمام فیلدهای مورد نیاز پایگاه داده‌ها به صورت خودکار ایجاد شود، برای من خیلی جذاب است.

پایتون به جزDjango، فریم‌ورک دیگری به نام Flask هم دارد که می‌توانید با آن برنامه‌های تحت‌وب بنویسید. به هر حال شما به عنوان برنامه‌نویس خودتان تصمیم می‌گیرید که با کدام فریمورک های پایتون یک برنامه تحت‌وب بسازید اما من به شما این قول را می‌دهم که اگر پایتون را به عنوان زبان برنامه‌نویسی خودتان انتخاب کنید، برای نوشتن یک برنامه تحت‌وب، هیچ مشکلی نخواهید داشت.

پایتون برای برنامه های تحت وب

 

سرعت و چالاکی پایتون

 روزها لغت استارت‌اپ را زیاد شنیده باشید، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در موفقیت یک استارت‌آپ اهمیت دارد، سرعت‌عمل است. اگر یک استارت‌آپ نتواند به موقع ایده‌هایش را پیاده‌سازی کند، هر چقدرهم که آن ایده‌ها جذاب باشد، شانس موفقیتش پایین خواهد آمد چرا که به طور قطع رقیبانش بیکار ننشته‌اند.

پایتون همه آنچه را که شما برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ نیاز دارید، در اختیارتان خواهد گذاشت. شاید شما بخواهید برای اجرا کردن استارت‌آپ، خودتان از زبان‌هایی مثل C یا جاوا استفاده کنید، من البته مخالفتی با این موضوع ندارم، اما این را بدانید کدهای لازم برای نوشتن یک برنامه به زبان پایتون تقربیا 5 برابر کمتر از جاوا و 10 برابر کمتر از C است و این یعنی نجات دادن زمان برای شما.

سرعت و چالاکی پایتون باعث می‌شود حتی استارت‌اپ‌های بسیار بزرگی که هدفشان این است که در آینده با زبانی مثل جاوا پیاده‌سازی شوند، حداقل برای شروع کارشان به سمت پایتون بیایند تا زمانشان تلف نشود.

 

امنیت بالا با پایتون

در سال‌های کمی دورتر زبان فرترن، زبانی بود که بیشتر برای اهداف علمی و مهندسی استفاده می‌شود، اما در سال‌های اخیر بیشتر محققان از زبانی به نام matlab برای انجام محاسبات ریاضی استفاده می‌کنند. تا مدت‌ها matlab بی‌رقیب بود تا اینکه دو پکیج numpy و scipy که به زبان‌ پایتون نوشته شده بودند، منتشر شدند. بسیاری از محاسبات پیچیده ریاضی با این دو پکیج قابل انجام بود و به همین خاطر بسیاری از افرادی که با محاسبات ریاضی سروکار داشتند، مثل مهندسان، کم‌کم به سمت پایتون مهاجرت کردند

شاید کمی به تدریج اما قطعا با این روندی که در حال طی شدن است، پایتون به اصلی‌ترین زبان برای کارهای علمی تبدیل خواهد شد. باور کنید من شخصا تمام کدهای مربوط به پایان‌نامه کارشناسی ارشدم را که تماما شامل محاسبات سنگین ریاضی و ماتریسی بود با پایتون انجام دادم، و به همین خاطر واقعا به این اعتقاد دارم که تقریبا هیچ نیاز محاسباتی نیست که پایتون پاسخگوی آن نباشد.

مباحثی مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین که امروزه رواج بسیاری بین مهندسان پیدا کرده است، تماما با پایتون قابل انجام است. به عنوان مثال پکیج‌هایی مثل scikit-learn، Keras و TensorFlow که همگی با پایتون نوشته‌ شده‌اند، امکانات بسیاری زیادی را برای چنین محاسباتی در اختیار شما قرار خواهند گذشت.

.امنیت بالا با پایتون

 

تنوع و انعطاف‌پذیری پایتون

شاید شما هم مثل من دغدغه داشتن یک رزومه کاری خوب را داشته باشید. حتما تایید می‌کنید که داشتن یک رزومه کاری مناسب، شرط اصلی برای پیدا کردن یک شغل مناسب است. فرض کنید چند خط زیر متعلق به رزومه کاری من باشد:

  • توسعه برنامه‌های تحت دسکتاپ با ++C
  • توسعه برنامه‌های بزرگ مقیاس با Java ee
  • توسعه برنامه‌های تحت‌وب با php

خب شاید بگویید مرحبا چه رزومه خوبی، اما من می‌خواهم به شما این قول را بدهم که اگر پایتون را یاد بگیرید ده‌ها خط مثل خطوط بالا می‌توانید به رزومه خودتان اضافه کنید و این به خاطر تنوع کارهایی است که پایتون در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلا تصور کنید خطوط زیر به رزومه من اضافه شود، می‌بینید که چقدر جذاب‌تر خواهد بود:

  • برنامه‌نویسی سرور (بک اند) با پایتون
  • آشنایی با فریم‌ورک جانگو
  • توسعه‌دهنده وب با پایتون
  • توسعه‌ نرم‌افزارهای مهندسی با پایتون
  • توسعه‌دهنده یادگیری ماشین با پایتون