بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

بازاریابی محتوا چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

بازاریابی محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟ محتوای سودمند را چگونه می توان تولید کرد تا مخاطب بیشتری جذب شود؟ نکات مهمی که باید بدانید!

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/08/03
3,258 بازدید

وب‌سایت dictionary.com، بازاریابی محتوا (content marketingرا چنین تعریف می‌کند: نوعی از بازاریابی که به جای تبلیغ محصولات و خدمات به شکل سنتی، سعی در جذب مشتری با توزیع محتوای اطلاعاتی در بین مخاطبان هدف دارد. درواقع اثربخش ترین نوع  کانتنت مارکتینگ دیجیتال است که هدف نهایی آن ایجاد حرکت سودآور در بین مخاطبان (مشتریان) بالقوه است.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

 

محتوای اطلاعاتی چیست؟

محتوای اطلاعاتی می‌تواند به فرم‌های مختلفی مثل یک پست در شبکه‌های اجتماعی، یک مقاله در وب‌سایت یا وبلاگ، ویدئو، پادکست وبینار یا هر چیز دیگری باشد اما نکته مهم اینجاست که یک محتوا را زمانی می‌توان به عنوان محتوای اطلاعاتی در نظر گرفت که حاوی اطلاعات سودمندی برای مخاطبان هدفش باشد.

 

منظور از محتوای اطلاعاتی چیست؟

 

ایده اصلی ایجاد محتوای اطلاعاتی این است که شما با محتوایی را که برای یک سری از افراد سودمند است به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌دهید. وقتی این کار را به صورت مستمر ادامه دهید، می‌توانید افراد مختلف را از یک جمعیت غریبه به جمعیتی که شما را دنبال می‌کند تبدیل کنید. هر چه محتوای سودمند بیشتری تولید کنید، دنبال‌کنندگان به میزان بیشتری باورتان می‌کنند و تبدیل به طرفداران شما می‌شوند. وقتی شما مخاطبانی داشته باشید که طرفدارتان باشند بسیار خوشبخت خواهید بود چرا که آ‌ن‌ها خودشان تبدیل به بهترین تبلیغ‌کنندگان برای شما خواهند شد.

زنجیره ای ازمشتریان راضی

 

همانطور که در تعریف بازاریابی محتوا دیدید، مفهوم آن به کلی با بازاریابی سنتی متفاوت است. برای اینکه این تفاوت را به شکل ملموس‌تری احساس کنید، اجازه دهید یک مثال بزنم: فرض کنید یک شرکت با نام ABC در زمنیه طراحی وب فعالیت می‌کند. اگر این شرکت بخواهد مشتریان بیشتری جذب کند، با دو رویکرد بازاریابی سنتی و بازاریابی محتوا مواجه است. حالا بیایید این دو رویکرد را با هم ببینیم و مقایسه کنیم.

 

بازاریابی سنتی برای شرکت ABC

در بازاریابی سنتی شما یک تبلیغ برای خودتان می‌سازید و در ازای هزینه‌‌ای که پرداخت می‌کنید آن را در هر جایی که پتانسیل جذب مشتری وجود داشته باشد، قرار می‌دهید، مثلا در روزنامه‌، مجله یا حتی به شکل بنری در یک وب‌سایت پربازدید. متنی که شما برای تبلیغ محصولاتتان آماده می‌کنید، ممکن است متنی به شکل زیر باشد:

آیا می‌خواهید با کمترین قیمت، صاحب یک وب‌سایت با طراحی منحصربفرد باشید. شرکت ABC را امتحان کنید! تخفیف 20 درصدی برای تمامی محصولات سایت برای مدت محدود. پس همین حالا به سایت ما مراجعه کنید.

همانطور که می‌بینید بازاریابی سنتی بسیار مستقیم سر اصل مطلب می‌رود تا مخاطبانش را متقاعد کند. دراینجا اگر شما موفق شوید تبلیغ خودتان را به شکلی ارائه دهید که توجه افراد زیادی را جلب کند، می‌توانید به فروش محصولاتتان امیدوار باشید وگرنه آن‌ها به سادگی از کنار تبلیغ شما عبور می‌کنند و احتمالا هم دیگر باز نخواهند گشت.

 

بازاریابی سنتی

 

بازاریابی محتوا برای شرکت ABC

بازاریابی محتوا بیشتر شبیه یک سرگرمی یا بازی درازمدت است. دراینجا شرکت ABC که در زمینه طراحی وب‌سایت فعالیت دارد سعی می‌کند، مقالات سودمندی با هر عنوانی که با طراحی وب‌سایت مرتبط است ایجاد و آن‌ها را بین مخاطبانش پخش کند. شرکت ABC مثلا می‌تواند مقالاتی با عناوینی مثل اشتباهات رایج در طراحی وب‌سایت یا چگونه وب‌سایت‌ها خودتان را بهینه‌سازی کنید و ... تولید کند و مدام با مخاطبانش درتماس باشد تا نیازشان را بشناسد و مطالب مفید بیشتری را به آن‌ها ارائه دهد.

شاید عجیب به نظرتان برسد اما شرکت ABC بیش از 90 درصد محتوایی را که ایجاد می‌کند به صورت رایگان به مخاطبانش ارائه می‌دهد. اگر این شرکت بتواند رضایت کاربرانش را جلب کند، حالا می‌تواند به فروش 10 درصد از محتوایی که به صورت اختصاصی‌تر تولید می‌کند، امیدوار باشد. چرا که تنها در این صورت است که مخاطبانش او را باور کرده‌اند و احتمالا حاضر به صرف هزینه برای دسترسی به مطالب ویژه‌تر خواهند بود.

بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی سنتی بسیار غیرمستقیم‌تر‌ است. در اینجا بر خلاف بازاریابی سنتی، از افراد غریبه درخواست نمی‌کنید که محصولات شما را خریداری کنند، به جای آن سعی می‌کنید که غریبه‌ها را به دوستان خودتان تبدیل کنید واضح است که در بازاریابی محتوا نباید انتظار داشته باشید پول‌های زیادی بلافاصله به حساب بانکی‌ شما سرازیر شود، اما اگر موفق شوید آن را به صورت موثری انجام دهید، آینده درخشانی در انتظارتان خواهد بود.

 

چرا بازاریابی محتوا؟

 

چرا بازاریابی محتوا؟

همانطور که دیدید بازاریابی محتوا یک رویکرد کاملا غیرمستقیم است. حالا سوال اساسی اینجاست که چرا باید از چنین رویکردی برای کسب‌و کارمان استفاده کنیم در حالیکه‌ می‌دانیم باید زمان زیادی صرف شود تا با این روش به نتیجه دلخواهمان برسیم؟ در ادامه و برای پاسخ به این سوال چندین مزیت مهم استفاده از رویکرد بازاریابی محتوا را با هم مرور می‌کنیم:

 

مقاله پیشنهادی: مهارت لازم برای دیجیتال مارکتینگ

 

 

1- مردم از تبلیغات متنفرند

هر روز افراد بیشتری پیام‌های تبلغاتی روی موبایلشان را غیرفعال می‌کنند و شرکت‌های تبلیغ‌کننده را به لیست سیاه می‌فرستند و این یعنی مردم از تبلیغات متنفرند. مطابق آمارهایی که برخی سایت‌های رصدکننده تبلیغات کلیکی ارائه می‌دهند، از هر هزار نفری که یک صفحه مرورگرشان را باز می‌کنند و یک بنر تبلیغاتی در گوشه‌ای از آن می‌بینند، تنها 6 نفر روی آن کلیک می‌کنند، به عبارتی دیگر احتمال کلیک کردن بازدیدکنندگان یک سایت روی یک بنر تبلیغاتی تنها 0.06 درصد است.

 

مردم از تبلیغات متنفرند

 

2- طرفداران شما به مبلغان شما تبدیل می‌شوند

اگر شما محتوایی را تولید کنید که برای طیف گسترده‌ای از مردم جالب باشد، افرادی که شما را دنبال می‌کنند آن‌ها را بین دوستانشان به اشتراک می‌گذارند و به این ترتیب دایره طرفداران شما روز به روز وسیع‌تر می‌شود. نکته جالب اینکه شما برای این کار، هیچ هزینه‌ای لازم نیست صرف کنید و در واقع از یک جایی به بعد این طرفدارانتان هستند که به صورت خودجوش برای شما تبلیغ می‌کنند.

 

3- مردم عاشق چیزهای رایگان هستند

واقعا کسی هست که از چیزهای رایگان خوشش نیاد؟ من که فکر نمی‌کنم. بیشتر مردم از هر چیز رایگانی استقبال می‌کنند و این اصل کلی در دنیای مجازی هم صدق می‌کند. در اینجا یک فرمول ساده وجود دارد و آن اینکه شما محتوایی را تولید می‌کنید که برای افراد زیادی سودمند است و آن را به صورت رایگان در اختیارشان می‌گذارید. آنها محتوای شما را دریافت می‌کنند و کم‌کم رابطه‌ دوستانه‌ای بین شما و افرادی که دنبالتان می‌کنند شکل می‌گیرد.

 

 

4- تولید محتوا می‌تواند برای شما بسیار کم هزینه باشد

یکی از مزایایی که بازاریابی با رویکرد تولید محتوا دارد این است که حداقل برای شروع کار نیاز به صرف هزینه زیادی ندارید، شما می‌توانید با هزینه‌ای در حدود 100 هزار تومان می‌توانید یک فضای 200 مگابایتی را از یکی از شرکت‌های ارائه هاست به مدت یک سال اجاره کنید که برای شروع کارتان به نظر کافی می‌رسد. حتی می‌توانید در ابتدا از وبلاگ‌های رایگان استفاده کنید و زمانی که به حد کافی محتوا تولید کردید آن‌‌ها را به یک فضای بزرگتر انتقال دهید.

 

استراتژی‌های بازرایابی محتوا

خب حالا که کمی با مفهوم بازاریابی محتوا و مزایای آن آشنا شدید، بیاید کمی با هم راجع به استراتژی‌های بازاریابی محتوا صحبت کنیم تا ببینیم که با چه راهکاری می‌توانیم در این نوع از بازاریابی به موفقیت دست پیدا کنیم. لیستی از استراتژی‌های بازاریابی محتوا می‌تواند به شکل زیر باشد:

  • وبلاگ نویسی
  • تولید پادکست‌های صوتی
  • تولید ویدئو و پخش کردن آن در شبکه‌هایی مثل یوتیوب و آپارات
  • ساختن کانال‌ها و صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی و قرار دادن محتوا در آن‌ها
  • ایجاد مطالب سرگرم‌کننده، بازی و یا حتی بیان اخبار با زبان طنز نوشتن
  • پست گذاشتن در وب‌سایت‌های دیگران (اصطلاحا به آن پست مهمان گفته می‌شود)
  • نوشتن کتاب‌های الکترونیکی رایگان
  • برگزاری وبینارهای رایگان

یک استراتژی خوب ممکن است شامل چند مورد از لیست بالا باشد. شما بیشتر از هر کسی استعداد و توانایی‌هایی خودتان را می‌شناسید و بهتر می‌دانید کدام روش برای توسعه کارتان مناسب‌تر است. مثلا اگر استعداد بیشتر در بازیگری و استندآپ دارید تولید ویدئو و برگزاری وبینار برایتان گزینه‌های بهتری هستند یا اگر بیشتر در نویسندگی مستعد هستید، بهتر است گزینه‌هایی مثل وبلاگ‌نویسی یا نوشتن کتاب را انتخاب کنید.

 

قدم‌های بعدی

 

قدم های بعدی

 

امیدوارم در این مقاله با مفاهیم کلی بازاریابی محتوا آشنا شده باشید، اگر این مقاله توانسته باشد شما را به بازاریابی محتوا علاقه‌مند کرده باشد، به هدفم رسیده‌ام. البته واضح است که در مورد هر کدام از استراتژی‌های بازاریابی محتوا می‌توان بحث‌های بیشتری را در قالب مقاله‌های جداگانه‌ای ارائه داد، اما ارائه مطالب بیشتر مستلزم گرفتن بازخورد از خوانندگان این مقاله است. اگر مطمئن شوم که این مبحث ظرفیت ایجاد انگیزه برای دانستن مطالب بیشتری را برای خوانندگان آن دارد، حتما در آینده مقالاتی با جزییات بیشتر و با رویکرد کاربردی تر، خواهم نوشت.