آموزش نصب پایتون در cmd

آموزش نصب پایتون در cmd
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

آموزش نصب پایتون در cmd

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

آموزش نصب cmd در پایتون و انواع مختلف نسخه های پایتون و معرفی آنها

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1401/04/09
10,156 بازدید

 

آموزش نصب پایتون در cmd

در حال حاضر در همه‌ی سایت‌ها و پیج‌هایی که به برنامه نویسی ربط داشته باشند ، غیر ممکن است که حرف و نامی از زبان برنامه نویسی پایتون به میان نیاید! این موضوع فقط به دلیل تبلیغات و موارد مشابه نیست ، بلکه به خاطر این است که خیلی از برنامه نویسان و فعالان حوزه‌ی تکنولوژی ، متوجه اهمیت بالای این زبان شده‌اند و خیلی از افراد مبتدی و علاقه‌مند به برنامه نویسی ، جذب این زبان شده‌اند.

اگر شما هم جزوی از این گروه هستید ، به احتمال زیاد شما هم با مشکلاتی برای نصب پایتون روی ویندوز مواجه شده‌اید . پایتون به طور معمول در سیستم عامل‌هایی همچون لینوکس و مک ، به صورت پیش‌فرض نصب شده است ولی در حال حاضر روی ویندوز نصب نشده است.

در این مقاله من به شما cmd را معرفی خواهم کرد و مزایای آن را برایتان آشکار می‌کنم ، همچنین دو نسخه‌ی مهم پایتون را به شما معرفی می‌کنم و به شما خواهم گفت که چطور این دو نسخه را دانلود و نصب کنید و در نهایت از آن استفاده کنید. پس تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.


توضیحات مختصری درباره پایتون

زبان برنامه‌ نویسی پایتون یک زبان سطح بالا و نزدیک به زبان انسان است. این زبان در سال‌های اخیر عضو ثابت و همیشگی رتبه‌های برتر در بین بهترین زبان‌های برنامه نویسی ، محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی و پر کاربرد و پر درآمدترین‌ها ، قرار گرفته است.

این زبان برنامه نویسی در سال‌های اخیر توانسته است ، نظر برنامه نویسان مبتدی و تازه کار را به دلیل سادگی‌اش جلب کند. همچنین با توجه به کاربردهای متنوع و گسترده ای که دارد، بازارکار مناسبی برایش به وجود آمده است و درآمد خوبی برای برنامه نویسان این زبان رقم زده است.

در ادامه می‌خواهم برخی از این کاربردها را به شما معرفی کنم تا بیشتر با این زبان برنامه نویسی آشنا شوید، پس با من همراه باشید.

 

کاربردهای پایتون

همانطور که گفتم ، زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان با دامنه‌ی کاربرد گسترده است. کاربردهای گسترده‌ی این زبان در بخش‌های مختلف باعث شده است تا کاربران زیادی را به سمت خود بکشاند.

مهم‌ترین کاربردی که در اینجا می‌توانم به آن اشاره کنم ، استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون در توسعه‌ی هوش مصنوعی است . اگر شخصی تنها بخواهد به خاطر توسعه‌ی هوش مصنوعی وارد این حرفه شود ، قطعا در آینده برایش مفید خواهد بود چرا که امروزه هوش مصنوعی مورد توجه بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ قرار گرفته است و شغلی آینده دار خواهد بود.

پایتون تنها به هوش مصنوعی و توسعه‌ی آن محدود نمی‌شود، این زیان برنامه نویسی به صورت گسترده در زمینه‌ی هک و امنیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه بسیاری از هکرها ، با استفاده از این زبان برنامه نویسی و استفاده از قابلیت‌های آن ، به اهداف خود حمله می‌کنند. در مقابل آن‌ها نیز کسانی که مسئولیت امنیت آن بخش را بر عهده دارند ، برای دفاع در مقابل حملات هکرها ، از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کنند. به زبان ساده زبان برنامه نویسی پایتون در زمینه‌ی هک و امنیت ، حکم چاقویی را دارد که عملکرد آن ، بستگی به صاحبش و کسی که آن را مورد استفاده قرار می‌دهد دارد.

پایتون ، به جز موارد بالا کاربردهای گسترده‌ی دیگری در زمینه‌های مختلف دارد که این کاربردها در این مطلب نمی‌گنجند. با این حال می‌توانم برخی از کاربردهای دیگر این زبان برنامه نویسی را به شما بگویم.

•    هوش مصنوعی
•    هک
•    امنیت
•    بلاک چین
•    بازی سازی
•    وب
•    و...


معرفی نسخه‌های مختلف پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون ، از زمان انتشار تا به حال ، به طور دائم در حال تکمیل و توسعه بوده است و به همین دلیل دارای نسخه‌های مختلفی است. چند سال پیش، این توسعه و آپدیت‌ها، به آپدیتی انجامید که ‌شکافی عظیم میان نسخه‌ی جدید پایتون یعنی نسخه‌ی ۳ و نسخه‌ی قبل‌تر آن یعنی نسخه‌ی ۲ ایجاد کرد.

نسخه‌ی دو از زبان برنامه نویسی پایتون ، که نسخه‌ی قدیمی تر است ، یک ویژگی مهم دارد که گاهی اوقات برنامه نویسان را مجبور به استفاده از این نسخه می‌کند. این ویژگی ، پشتیبانی کتابخانه‌های بیشتر و خاص تر از این نسخه است که باعث می‌شود گاهی اوقات برنامه نویسان مجبور شوند برای استفاده از این کتابخانه‌‌های خاص ، به استفاده از این نسخه‌ی نسبتا قدیمی‌تر روی بیاورند.

نسخه‌ی سه از زبان برنامه نویسی پایتون، که نسخه‌ی جدیدتر است، قطعا نسبت به نسخه‌ی دو ، ویژگی‌های جدیدتر و قوی‌تری دارد. یکی از نکات مهم در برنامه نویسی بروز بودن است و هر برنامه نویسی باید در سمت خود ، همواره بروز باشد و در این مورد شما باید به نسخه‌ی سه بیشتر از نسخه‌ی دو توجه کنید چرا که نسخه‌ی سه، در آینده توسط کتابخانه‌های بیشتری پشتیبانی خواهد شد و ضعفی که دارد را رفع خواهد کرد.


دانلود نسخه‌ی دلخواه و مناسب

حال باید یکی از دو نسخه را انتخاب و از آن استفاده کنید. برای این کار شما باید با توجه به تجربه ، پروژه و هدف خود یکی از دو نسخه را انتخاب کنید و کار خود را شروع کنید. به طور معمول افراد مبتدی ، برای یادگیری این زبان برنامه نویسی از نسخه‌ی جدیدتر آن استفاده می‌کنند و افراد حرفه‌ای تر هم بیشتر در مواقعی از نسخه‌ی دو استفاده می‌کنند که به کتابخانه‌هایی خاص نیاز داشته باشند که در نسخه‌ی سه وجود ندارند.

شما می‌توانید با توجه به تجربه و هدف خود یکی از دو نسخه‌ی دو و یا سه را از طریق لینک زیر ، با توجه به سخت افزار خود ، دانلود و نصب کنید.

دانلود نصب کننده های پایتون

 

Cmd  چیست؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که تنها با تایپ کردن دستورات خود ، کارهای مختلف را در سیستم خود انجام دهید؟ برای مثال شما در رابط گرافیکی با چند کلیک می‌توانید یک فایل را پاک کنید ولی این کار را می‌توانید با تایپ کردن دستوراتی خاص ، انجام دهید. قطعا در این موارد گزینه‌ی اول خیلی راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود و هر شخصی برای پاک کردن یک فایل ساده ، برایش راحت‌تر است تا با استفاده از رابط گرافیکی، آن فایل را پاک کند.

استفاده از رابط کاربری گرافیکی ، همواره راه سریع‌تر و راحت‌تر نیست و گاهی بعضی از اعمال بهتر است با استفاده از تایپ کردن دستورات ، انجام بپذیرد. در ادامه با من همراه باشید تا در این مورد اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهم.

مکانی که ما دستورات متنی خود را تایپ و اجرا می‌کنیم در ویندوز ، cmd  نام دارد . این کلمه مخفف کلمه‌ی (Command prompt) است که معنای آن خط فرمان می‌باشد.

Cmd در ویندوز توسط شرکت مایکروسافت توسعه پیدا کرده است تا کاربران ویندوز بتوانند دستورات مختلف خود را با تایپ کردن ، اجرا کنند و از ویژگی‌هایی بهره‌مند شوند که در سایر روش‌ها نمی‌توانند از این ویژگی بهره‌مند شوند.

برنامه‌ی Cmd یا همان خط فرمان ، بر پایه‌ی رابط کاربری متنی بنا شده است و شما در این برنامه با متن سر و کار خواهید داشت ، این ویژگی برنامه‌ی سی ام دی ، درست در مقابل رابط کاربری گرافیکی قرار گرفته است .
برخی از ما سیستم‌های نسبتا ضعیفی داریم که می‌خواهیم کمترین فشار را به آن‌ها وارد کنیم، با استفاده از برنامه‌ی خط فرمان که برنامه‌ای سبک است می‌توانیم خیلی از اعمال خود را انجام دهیم در نتیجه فشار کمی به سیستم ما وارد می‌شود. گاهی نیز برخی مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری پیش می‌آیند که نمی‌توان با استفاده از نرم افزارهای دیگر و رابط کاربری گرافیکی آن‌ها را حل کرد ولی می‌توان با استفاده از نرم افزار خط فرمان این مشکلات را حل کرد.

گاهی نیز می‌خواهیم یک زبان برنامه نویسی همچون پایتون را نصب کنیم که در این شرایط به استفاده از نرم افزار سی ام دی روی می‌آوریم. در ادامه با من همراه باشید تا برخی از مزایای استفاده از نرم افزار cmd را به شما بگویم.

 

مزایای استفاده از cmd

حتما برایتان این سوال پیش آمده است که Cmd چه مزایایی دارد که ما را مجبور می‌کند از آن استفاده کنیم؟ در ادامه برخی از این مزایا را با یک‌دیگر بررسی می‌کنیم.

•    امن: با استفاده از cmd  ، سیستم کمتر در معرض ویروس قرار می‌گیرد.
•    فقط متن: محیط این نرم افزار فقط بر پایه‌ی متن ایجاد شده است و شما به کمی تمرین و یادگیری می‌توانید در استفاده از آن حرفه‌ای شوید و کارهای خود را سریع‌تر انجام دهید.
•    سبک: با توجه به اینکه cmd ، بر پایه‌ی متن و رابط کاربری متنی ایجاد شده است ، سبک‌تر است و سخت افزار را کمتر درگیر می‌کند .
•    کاربردهای خاص: با استفاده از cmd می‌توانید کارهایی را انجام دهید که در سایر روش‌ها ، قادر به انجام آن کار نیستید! تنها با کمی بررسی می‌توانید این کاربردهای خاص را ببینید.


استفاده از cmd

نرم افزار cmd به طور خودکار روی ویندوز شما نصب شده است و شما برای اجرای آن فقط کافی‌ است تا با استفاده از یکی از دو روش زیر آن را اجرا کنید.

•    روش اول: شما در ابتدا وارد منوی Start شوید و سپس کلمه‌ی cmd را تایپ و جستجو کنید سپس روی (Command prompt) کلیک کنید و آن را باز کنید.
•    روش دوم: شما باید دکمه‌ی ویندوز و R را به صورت همزمان فشار دهید تا یک کادر باز شود، در آن کلمه‌ی cmd را تایپ کنید و سپس Ok را بزنید تا برنامه اجرا شود.

 

فرایند نصب نسخه های مختلف پایتون:

 

نصب نسخه‌ی ۲ از زبان برنامه‌ نویسی پایتون

فرایند نصب نسخه‌ی دوی پایتون ، برخلاف نسخه‌های قبل‌تر  ، ساده است و شما می‌توانید به راحتی متغیر‌های مسیر را تنظیم کنید. شما پس از دانلود نسخه‌ی دو از طریق لینکی که قبلا گذاشته شد، می‌توانید با طی کردن مراحل زیر ، نسخه‌ی دوم زبان برنامه نویسی پایتون را نصب کنید.

•    در هنگام نصب شما باید گزینه‌ی  (Install for all users) را انتخاب کنید و سپس روی Next کلیک کنید.
•    بعد از طی کردن مرحله‌ی قبل شما باید در هنگام انتخاب دایرکتوری نصب پایتون ، مقدار را برابر با مقدار Python27 قرار دهید و سپس روی گزینه‌ی Next  کلیک کنید.
•    در مرحله‌ی سوم ، شما باید در بخش سفارشی سازی پایتون یعنی (Customization) ، به گزینه‌ی انتهایی لیست رفته و گزینه‌ی (Add python.exe to Path) ، را انتخاب کنید و از بین گزینه‌های نمایش داده شده ، گزینه‌ی (will be installed on local hard drive) را انتخاب کنید و در نهایت گزینه‌ی Next را انتخاب کنید.
•    در مرحله‌ی آخر فرایند نصب ، نیازی به ایجاد تغییراتی دیگر در تنظیمات وجود ندارد ، در آخر و رسیدن به گام پایانی روی گزینه‌ی finish کلیک کنید.
•    حالا cmd را باز کنید و این دستور را تایپ و اجرا کنید:  python -V

در صورتی که فرایند نصب به درستی انجام شده باشد باید نسخه‌ی پایتونی که نصب کرده‌اید ، نمایش داده شود. تا اینجای کار شما موفق شده‌اید تا نسخه‌ی دو را نصب کنید!


نصب نسخه‌ی ۳ از زبان برنامه نویسی پایتون

اگر شما می‌خواهید از آخرین نسخه‌ی زبان برنامه نویسی پایتون استفاده کنید و از طریق آن ، این زبان را یاد بگیرید و یا پروژه‌ی خود را انجام دهید ، به راحتی می‌توانید آن را از طریق لینکی که قبلا گذاشته شد دانلود کنید و آن را با طی کردن مراحلی که در ادامه خواهم گفت ، نصب کنید.

•    در صفحه‌ی اول شما باید گزینه‌ی ( Add Python 3.7 to PATH ) را فعال کنید و بعد از آن گزینه‌ی Install now را انتخاب کنید تا به مرحله‌ی بعد بروید.
•    صبر کنید تا فرایند نصب به اتمام برسد و بعد از آن پنجره را ببندید و وارد cmd شوید و این دستور را تایپ کنید. python -V

در صورتی که فرایند تصب به درستی انجام شده باشد ، پاسخ دستور بالا همان ورژن و نسخه‌ی دانلود و نصب شده است و شما با موفقیت نسخه سوم زبان پایتون را نصب کردید.


جمع‌بندی

من در این مقاله یک توضیح کلی در مورد زبان برنامه نویسی پایتون دادم، کاربردهای این زبان را به شما گفتم و همچنین نسخه‌های مختلف زبان برنامه نویسی پایتون برای اجرا و استفاده را نیز برایتان شرح دادم. سپس در مورد cmd  و مزایای آن توضیحاتی دادم و همچنین به شما آموزش دادم که چطور نرم افزار cmd را اجرا کنید. در نهایت هم به شما یاد دادم که چطور نسخه‌های مهم و اصلی پایتون یعنی نسخه‌ی دو و نسخه‌ی سه را نصب کنید و از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید. در آخر باید بگویم که پایتون یک زبان برنامه نویسی آینده‌دار و مهم است که به زودی همه متوجه اهمیت این زبان در حوزه‌ی تکنولوژی خواهند شد، پس چه بهتر که از الان کار با این زبان ارزشمند را یاد بگیریم.