لاراول چیست؟فریمورک laravel در طراحی سایت چه کمکی به ما میکند؟

لاراول چیست؟فریمورک laravel در طراحی سایت چه کمکی به ما میکند؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

لاراول چیست؟فریمورک laravel در طراحی سایت چه کمکی به ما میکند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

لاراول چیست؟laravel framework چه کمکی به برنامه‌ نویسان می‌کند؟ لاراول یک فریمورک قدرتمند هست که محبوبترین چارچوب برنامه نویسی زبان PHP نیز میباشد.

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1399/03/07
29,175 بازدید

 

قبل از پاسخ به سوال لاراول چیست بهتر است بدانید که در بین زبان‌های برنامه‌نویسی، PHP به دلیل قدرت و انعطاف‌پذیری بالا در دنیای وب تقریبا بی‌رقیب است. بیش از ۸۰% وب‌سایت‌های جهان از زبان برنامه نویسی php برای توسعه استفاده کرده‌اند.

هم‌چنین برخی پلتفرم‌های قدرت‌مند نظیر ورپرس و جوملا نیز بر پایه این زبان هستند. در کنار زبان برنامه‌نویسی PHP مفهومی به نام فریم ورک (Framework) نیز به وجود آمده است. فریم ورک‌ها چارچوبی برای برنامه‌نویسی ساده‌تر و منعطف‌تر برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کنند.

یکی از این فریم‌ ورک‌ها که در سال‌های اخیر کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است فریم‌ ورک لاراول است.همچنین آموزش پروژه محور لاراول  که از بهترین دوره های ویدیویی آکادمی آی تی میباشد را برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس لاراول از دست ندهید. در ادامه به معرفی Laravel، امکانات، مزایا و معایب و سایر ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

لاراول چیست

 

چرا لاراول بهترین فریمورک PHP برای توسعه وب است؟

چرا لاراول به عنوان بهترین فریمورک PHP شناخته می شود؟ لاراول یک فریمورک جوان با آینده ی فوق العاده هست. اون قابلیت توسعه ی سریع و امن اپلیکیشن های مدرن رو به خوبی داره. Taylor Otwell لاراول رو در سال 2011 به دنیا معرفی کرد. از این رو این فریمورک رویکردی مدرن داره و از ابتدا با ساختار MVC (مدل, View و کنترلر) ساخته شد, همچنین تقریبا تمام چیزهایی که باید داشته باشه رو داره مثل مدیر رویداد و احراز هویت کاربر. لاراول از مدیر دیتابیس به خوبی پشتیبانی میکنه و بوسیله ی مدیریت پکیج هایش کد ماژولار و قابل گسترشی داره.

مهم نیست که شما مبتدی باشید یا حرفه ای, وقتی درموردش بدونید, مطمئن خواهید شد که لاراول فریمورکیه که برای ساخت پروژه های PHP دنبالش می گشتید. در این مقاله می خواهیم بگوییم که چرا  لاراول به عنوان بهترین فریمورک PHP شناخته می شود.

 

لاراول (Laravel) چیست و چه کمکی به برنامه‌نویسان می‌کند؟ 

Laravl یک چارچوب برنامه‌نویسی وب با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم است. به وسیله‌ی لاراول، می‌توانید با کم‌ترین تلاش چیزهای کوچکی ایجاد کنید.از زمان انتشار اولیه در سال ۲۰۱۱ ، لاراول رشد زیادی را تجربه کرده است. در سال ۲۰۱۵، پرطرفدارترین فریم ورک PHP در GitHub شد و به بالاترین سطح چارچوب برنامه‌نویسی در سراسر جهان رسید.

Laravel روی کاربر نهایی تمرکز می‌کند. این بدان معناست که تمرکز روی سادگی، وضوح و سهولت انجام کار است. برنامه‌نویسان و شرکت‌ها برای ساختن همه اجزای وب از پروژه‌های سرگرمی ساده تا راه‌کارهای پیچیده از  آن استفاده می‌کنند.

لاراول، فریمورک زبان برنامه نویسی php است که امروزه بهترین گزینه انتخاب برای توسعه دهندگان وب اپلیکیشن ها شده است. این فریمورک بر پایه مدل  MVC طراحی شده است اگر با مدل سه لایه ی mvc آشنایی داشته باشید به راحتی می توانید فریمورک لاراول را یاد بگیرید. وب سایت های قدرتمندی را توسعه بدهید. Framework مجموعه ای از کتابخانه ها و دستوراتی که برنامه نویسی را ساده تر می کند. 

 

دوره پیشنهادی: کامل ترین پکیج آموزش Laravel 8 ✅ + آموزش لاراول پروژه محور

 

تاریخچه لاراول

Laravel توسط سر تیلور اتول به عنوان تلاشی برای جایگزینی عالی برای چارچوب قدیمی‌تر PHP با نام CodeIgniter ایجاد شد. دلیل این امر این بود که CodeIgniter ویژگی‌های فوق العاده‌ای مانند پشتیبانی از احراز هویت داخلی مشتری و مجوز مناسب کاربر را ارائه نکرده است.

در نهم ژوئیه ۲۰۱۱، Laravel اولین نسخه بتا خود را منتشر کرد و بعداً در همان ماه، Laravel 1 منتشر شد. به غیر از تأیید هویت، لاراول همچنین از پشتیبانی محلی، نمایش‌ها، مدیریت نشست‌ها، مسیریابی، درخواست به کنترل کننده خاص و سایر ویژگی‌های شگفت انگیز برخوردار است.

تاریخچه فریمورک لاراول

 

به طور سنتی، PHP مانند غرب وحشی زبان‌های برنامه نویسی بوده است. از آنجا که نوع داده به صورت پویا بود، موارد اشتباه زیادی وجود دارد که به طور بالقوه می‌توانند بدون هشدار پیش بروند. به عنوان مثال، در زبان‌های دیگر، کد به گونه‌ای نوشته شده است که اگر اشتباهی انجام شود، می توان آن را قبل از اجرای کد پیدا کرد. 

PHP هیچ کدام از این موارد را ندارد. بنابراین می‌توان مدت‌ها بدون درک اشتباه، کدنویسی ضعیف انجام داد. اما اگر اجرای برنامه‌ی وب به مشکل برخورد کند، باید زمان زیادی را برای یافتن مشکل صرف کنید.تیلور قصد داشت تا تمام آن مشکلات را با لاراول برطرف کند. او از ایده‌های زیرساخت دات نت که مایکروسافت ایجاد کرده و صدها میلیون دلار برای توسعه‌ی آن هزینه کرده است، استفاده کرد.

با استفاده از لاراول، تیلور در صدد ایجاد چارچوبی بود که به دلیل سادگی شناخته شود. لاراول دارای امکانات و ویژگی های به خصوصی است که بر سرعت برنامه تاثیر می گذارد. این ویژگی ها عبارت اند از :

  • Service container
  • Queues
  • Events

 

معرفی فریمورک لاراول

Tylor otwell اولین نسخه ی فریمورک لاراول را در سال 2011 در اختیار توسعه دهندگان قرار داد. همچنین نسخه ی بعدی را نیز در همان سال و سال های بعد ارائه داد که جزء معروفترین فریمورک ها به شمار آمد.
 

 

دلیل پیدایش فریمورک لاراول

قبل از فریمورک لاراول، codeigniter فریمورک مورد استفاده ی برنامه نویسان php بود اما این فریمورک به دلیل نداشتن امکانات زیاد و بخاطر اینکه از سیستم احراز هوییت پشتیبانی  نمی کرد، Tylor otwell فریمورک laravel را توسعه داد که مشکلات فریمورک کدیگنیتر را نداشت. 
 

 

پیش نیازهای لاراول

می‌توانید Laravel را در اکثر سرورها نصب کنید یا با استفاده از یک ماشین مجازی در یک لپ‌تاپ آن را اجرا کنید. امکانات مورد نیاز اصلی عبارتند از:

  • PHP 7
  • یک سرور ریموت یا لوکال PHP (Valet ، Homestead ، Vagrant ، MAMP و غیره).
  •  بانک اطلاعاتی ترجیحا MySQL

 

بهترین امکانات لاراول؛ 8 ویژگی کلیدی که باید بدانید

در اینجا بهترین ویژگی‌های PHP Laravel Framework ارائه شده است که باعث محبوبیت آن در بین توسعه‌دهندگان و مشاغل می‌شود.

ویژگی لاراول

 

 موتور قالب

چارچوب Laravel برای قالب‌های سبک وزن داخلی که می‌تواند برای ایجاد پوسته‌های شگفت انگیز با استفاده از محتوای پویا مورد استفاده قرار گیرد، مشهور است. علاوه بر این، چندین ویدجت را شامل می‌شود که کد CSS و JS را با ساختارهای مستحکم ترکیب می‌کند. قالب‌های لاراول به صورت خلاقانه‌ای طراحی شده‌اند تا طرح‌های ساده و پیچیده‌ای با بخش‌های مشخص ایجاد کنند.

 

پشتیبانی از معماری MVC

Laravel از الگوی معماری MVC پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود منطق کسب‌ و‌ کار و لایه‌های مختلف از هم جدا شود. الگوی MVC لاراول دارای توابع داخلی زیادی است. این الگو عمل‌کرد برنامه را بهبود می‌بخشد و امنیت و همچنین مقیاس‌ پذیری را افزایش می‌دهد.

 

مقاله مرتبط: mvc چیست؟

 

 Eloquent ORM (نقشه برداری رابطه ای شیء)

لاراول نقشه‌ برداری رابطه‌ای (ORM) را ارائه می‌دهد که شامل پیاده سازی ساده PHP Active Record است. این امر به توسعه ‌دهندگان برنامه وب اجازه می‌دهد برای نمایش داده‌های پایگاه داده به جای نوشتن کد SQL، با زبان PHP بنویسند. ORM نسبتاً سریع‌تر از سایر چارچوب‌های PHP است.

 

 امنیت

فریمورک لاراول امنیت وب بسیار قوی را ارائه می‌دهد. لاراول از مکانیسم رمز عبور hashed استفاده می‌کند. بنابراین رمز عبور هرگز به عنوان متن رمز ‌نشده در دیتابیس ذخیره نمی‌شود. همچنین از "الگوریتم Bcrypt Hashing" برای تولید رمز عبور رمزگذاری شده استفاده می‌کند. علاوه بر این، این چارچوب توسعه وب PHP از عبارات آماده شده SQL استفاده می‌کند که از حملات Injection SQL جلوگیری می‌کند.

 

محیط کدنویسی اختصای Artisan:

چارچوب Laravel یک ابزار خط فرمان داخلی به نام Artisan دارد که به خودکارسازی بیشتر کارهای تکراری و خسته‌کننده‌ی برنامه‌نویسی کمک می‌کند. این ابزار همچنین می‌تواند برای ایجاد ساختار پایگاه داده نیز مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین Artisan یک سیستم مدیریت دیتابیس بسیار آسان نیز است. علاوه بر این، می تواند فایل‌های اصلی MVC را از طریق خط فرمان ایجاد کرده و همچنین تنظیمات مربوطه آنها را مدیریت کند. Artisan حتی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا دستورات خود را ایجاد کرده و در صورت لزوم از آنها استفاده کنند.

 

کتابخانه‌ها و ماژولار بودن

لاراول مجهز به کتابخانه‌های از پیش نصب‌شده شی‌گرا و ماژولار است که در بسیاری از چارچوب‌های دیگر PHP در دسترس نیست. به عنوان مثال، یک کتابخانه تأیید هویت که به راحتی قابل اجرا است و دارای امکان چک‌کردن کاربران فعال، هک کردن Bcrypt، بازنشانی گذرواژه و رمزگذاری است. علاوه بر این، این فریم ورک به ماژول‌های فردی تقسیم می‌شود که تسهیل توسعه‌ی برنامه های وب ریسپانسیو و ماژولار را تسهیل می‌کنند.

 

سیستم مهاجرت بانک اطلاعاتی

سیستم مهاجرت لاراول به تغییر ساختار پایگاه داده برنامه وب، بدون ایجاد مجدد در هر بار تغییر کد، کمک می‌کند. به دلیل این ویژگی، خطر از دست‌دادن داده‌ها بسیار کم است. این کار نه تنها امکان تغییر ساختار پایگاه داده را فراهم می‌کند بلکه به استفاده از کد PHP به جای SQL کمک می‌کند. 

 

تست واحد (Unit-Testing)

امروزه Laravel به دلیل روشی که آزمایش واحد (Unit-Testing) را تسهیل می‌کند، یک چارچوب برتر برای توسعه‌دهندگان برنامه وب است. این فریم ورک قادر است چندین تست واحد را اجرا کند تا اطمینان حاصل شود که تغییرات جدید انجام شده توسط توسعه دهنده، برنامه وب را به طور غیر‌منتظره خراب نمی‌کند. در حالت ایده آل، برنامه‌های وب مستقر در لاراول قادر به انتشار پایدار هستند زیرا در مورد خرابی‌های شناخته‌شده دقت می‌کنند. همچنین نوشتن تست‌های واحد را برای توسعه دهندگان آسان می‌کند.

 

چرا باید از laravel استفاده کنیم؟

فریمورک ها تشکیل شده اند از کتابخانه ها و استاندارد های برنامه نویسی که در اختیار برنامه نویسان قرار داده شده است. کتابخانه های از پیش نوشته شده و کدهای استاندارد باعث شده است تا توسعه دهندگان هر زبان از فریمورک آن استفاده کنند. برنامه نویسان php نیز به دلیل اینکه لاراول نسبت به دیگر فریمورک ها برتری های خاصی دارد از این فریمورک استفاده می کنند. 

 

6 دلیل برای انتخاب فریمورک لاراول برای پروژه های توسعه وب

آیا در حال برنامه ریزی روی پروژه جدید بر پایه PHP هستید؟ فریمورک های زیادی وجود دارند که میتونید انتخاب کنید و هرکدام قابلیت ها و معایب خودشون رو دارند. اگر شما یک توسعه دهنده هستید, باید در مورد لاراول شنیده باشید, اگر نه, این مقاله به شما درک خوبی ازش میده و شش دلیل قوی رو بیان میکنه که چرا باید ازش استفاده کنید.

چیزی که لاراول رو از بقیه جدا میکنه سینتکس ظریف و گویای اون هست که برای راحتی و تسریع فرآیند توسعه وب طراحی شده. این فریمورک دارای جامعه پشتیبانی فعالی هست و ویژگی های فوق العاده ای داره. در ادامه به 6 دلیل برای انتخاب لاراول برای توسعه وب می پردازیم :
 


 

به سرعت درحال ظهور : خیلی از کمپانی های توسعه PHP لاراول رو به دلیل توانایی های پویای اون برای پروژه های بزرگ توسعه وب پذیرفته اند. با توجه به آمار Google trends لاراول محبوب ترین فریمورکPHP بین توسعه دهندگان است.

متن باز : این یک فریمورک متن باز PHP هست که علاوه بر رایگان بودنش فرآیند ساخت اپلیکیشن های بزرگ و پیچیده ی وب رو با قابلیت نگهداری کد, ساده می کنه.

موتور قالب : لاراول یک موتور قالب سبک داره که شما میتونید خروجی های فوق العاده با محتوای پویا بسازید. این شامل تعداد زیادی ابزار CSS و جاوا اسکریپت هست که ساختار ساده داره. قالب های این فریمورک برای خروجی هایی با بخش های مختلف طراحی شده.

ماژولار : لاراول برپایه ی بیش از 20 کتابخانه مختلف ساخته شده و خودش به چندین ماژول مجزا تقسیم میشه. این از اصول مدرن PHP پیروی میکنه که به توسعه دهندگان اجازه میده اپلیکیشن های وب ماژولار, واکنش گرا و کاربرپسند بسازند.

پشتیبانی از معماری MVC : این فریمورک از الگوی MVC پیروی میکنه, بدین صورت بین لایه های مختلف تمایز ایجاد میکنه. این معماری کارایی رو افزایش میده, باعث میشه مستندات بهتری ساخته بشه و عملگرهای داخلی زیادی داره. مقاله mvc چیست را از دست ندهید.

کتابخانه ها و پیکربندی : این از محیط های توسعه زیادی پشتیبانی میکنه و خود را بر اساس پلتفرم مناسب اپلیکیشن در حال اجرا تنظیم میکنه. تمام این ها ممکن میشه چون کتابخانه های مجوز Auth در داخل لاراول یکپارچه سازی شده. کتابخانه های لاراول از قابلیت های auto complete پشتیبانی می کنند که در سایر فریمورک های PHP وجود ندارد.

علاوه بر تمام پکیج ها و کتابخانه های داخلی, لاراول تعداد زیادی پکیج داره که توسط جامعه برنامه نویس های لاراول ساخته شده و شما میتونید در بخش های مختلف اپلیکیشن ازشون استفاده کنید.

اگر شما یک توسعه دهنده هستید و می خواهید در مورد این فریمورک بیشتر یاد بگیرید پس با جامعه توسعه دهندگان لاراول ارتباط برقرار کنید. شانس بهبود کار مشتری توسط تکنولوژی لاراول رو از دست ندید.

 

laravel در طراحی سایت چه کمکی به ما میکند؟5 مزیت اصلی انتخاب محبوب ترین فریمورک php 

با هر بار که نسخه ی جدید فریمورک لاراول منتشر میشد بر مزایای آن نیز افزوده میشد. لاراول نسبت به دیگر فریمورک ها از حجم کد کمی برخوردار است. به عنوان مثال شما می توانید با وارد کردن یک دستور سیستم عضویت و لاگین را به آسانی پیاده سازی کنید. 

 

توسعه وب و طراحی انعطاف‌پذیر

پتانسیلی که لاراول برای طراحی صفحه وب دارد با سایر فریم‌ورک‌ها غیر‌قابل مقایسه است و به برنامه‌نویس امکان می‌دهد تا صفحه وب خود را متناسب با نیازهای کاربر طراحی کند.

شخصی سازی

با برنامه نویسی و طراحی صفحات وب با لاراول، می توانید یک طراحی منحصر به فرد و کاملاً شخصی داشته باشید که وب سایت شما را از رقبا متمایز می‌کند.

امنیت

یکی از مشکلات بزرگ سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، عدم امنیت آن است. طراحی وب با استفاده از لاراول امنیت وب را به ویژه در مورد حمله با استفاده از تزریق SQL به شدت افزایش می‌دهد.

مقیاس پذیری

نیاز شرکت‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کند و اضافه‌کردن عملکردهای جدید به یک وب سایت معمولاً دشوار است. Laravel چارچوبی است که به منظور تسهیل در گسترش و اصلاح هر وب‌سایتی طراحی شده است.

نگهداری ساده

هنگامی که یک صفحه وب در لاراول طراحی شده است، نگهداری آن یک فرایند ساده است که نیاز به حداقل وقت و پول دارد. حال که متوجه شدیم لاراول چیست بهتر است با مزایا و معایب آن هم آشنا شویم.

 

مزایا و معایب فریمورک لاراول

 

مزایای لاراول

اگر شما یک توسعه دهنده وب هستید و دوست دارید با استفاده از زبان PHP کدنویسی کنید، این فریم ورک برای شما مناسب است.

  • Laravel بهترین چارچوب PHP با تعداد زیادی از ابزارهای مختلف است.
  • ویژگی اصلی لاراول این است که یادگیری آن آسان است. مستندات کاربر کامل است و در ساده‌ترین شکل آن است. درک آن نیز به اندازه کافی مناسب است.
  • لاراول یک ساختار کنترل‌کننده MVC یا Model View را فراهم می‌کند. ساختار آن از هر نوع فرم معماری که در آن تمام کد‌های PHP و همچنین کد HTML در یک جا نوشته می‌شوند، جلوگیری می‌کند.
  • پشتیبانی از ORM یا Object Relation Mapping : این سرویس دیگری است که به منظور خودکار‌سازی و انتزاع‌بخشی مدل ارائه می‌شود. موتور ORM ایجاد هر نوع بانک اطلاعاتی رابطه‌ای را آسان می‌کند.
  • مدیریت صف: لاراول یک فرایند عالی برای چکیده‌سازی کارهای غیر‌ضروری و قرار گرفتن آنها در پشت صحنه را فراهم می‌کند و باعث می‌شود زمان پاسخ به کاربر بسیار سریع‌تر شود.
  • Laravel پشتیبانی داخلی را برای برنامه Redis ارائه می‌دهد.
  • لاراول راهی ساده برای هر نوع تزریق وابستگی فراهم می کند. این یک محیط آزمایش آسان را ارایه می‌دهد و همچنین می‌تواند برای بارگذاری وابستگی‌ها خودکار شود.
  • Bundles and Composer تعدادی بسته نرم افزاری را برای سیستم ماژولار و همچنین وابستگی‌های آن فراهم می‌کند. مدولار بودن همراه با استفاده مجدد از کد بدون دردسر زیاد باعث می شود برنامه‌های وب سریع اجرا شوند.
  • Laravel الزامات برنامه‌های اصلی وب را برآورده می‌کند.

 

معایب لاراول

  • Laravel یک چارچوب سبک وزن است، بنابراین در مقایسه با Django و Ruby از پشتیبانی داخلی کمتری برخوردار است. این مشکل با ادغام ابزارهای خارجی قابل حل است اما برای وب‌سایت‌های بزرگ یا سفارشی، کارها می‌توانند خسته‌کننده و پیچیده شوند.
  • همه پرونده های اصلی لاراول در فضای نام Larara قرار دارند در حالی که پرونده‌های اصلی دیگر از فضای نام اصلی (\) استفاده نمی‌کنند. این می‌تواند توسعه‌‌ی کلاس‌‌های طولانی را کمی سخت‌تر کند. این یک مساله بزرگ نیست و بسیاری از توسعه‌دهندگان نگران این موضوع نخواهند بود.
  • Laravel به عنوان یک چارچوب جدید، به اندازه بسیاری از چارچوب های دیگر بالغ نیست.
  • توسعه دهندگان آماتور هنگام گسترش کدها و کلاس‌ها با مشکلاتی روبرو می‌شوند.
  • برای سیستم‌های قدیمی، مهاجرت به لاراول کار ساده‌ای نیست.
  • بسیاری از روش های موجود در روند مسیریابی معکوس پیچیده هستند.

 

بهترین فریمورک های php

بیشتر برنامه نویسان از فریمورک ها به دلیل ساختار استانداردی که دارند از آن استفاده می کنند. اما در این میان هر زبانی فریمورک های متنوعی دارد. و انتخاب آن به دلخواه توسعه دهنده است که از کدام استفاده کند. هر فریمورکی معایب و مزایای به خصوصی دارد. امروزه  برنامه نویسان php بیشتر از laravel ، codeigniter و symphony استفاده می کنند. در زیر فریمورک های زبان برنامه نویسی php نام برده شده اند. 

  • Laravel
  • Symphony
  • Codeigniter
  • Yii
  • cakePHP
  • Phalcon
  • Zend
  • Drupal
  • fuelPHP
  • PHPixie

 

مقایسه لاراول با دیگر فریمورک های php

مقایسه‌ لاراول و سیمفونی (Symfony)

laravel vs simfony

 

سازمان‌دهی کد

Symfony اجزای قابل استفاده مجدد و ماژولار بودن بهتری ارائه داده است. در حالی که همه‌ی این چهارچوب‌ها از معماری MVC برای توسعه برنامه‌های وب استفاده می‌کنند. چارچوب Symfony برای برنامه‌های پیچیده بهتر است و می‌تواند در یک پروژه از اکثر مؤلفه‌ها به صورت ماژولار استفاده کند.

عملکرد و مقیاس پذیری

متوسط زمان بارگذاری برای وب سایت با لاراول ۶۰  میلی ثانیه است در حالی که Symfony نزدیک به 250 میلی ثانیه زمان می‌برد. در مجموع سرعت لاراول بالاتر از سیمفونی است.

مستندات و یادگیری

لاراول بیشتر از Symfony دارای آموزش و منابع یادگیری و فیلم است. Laracast تمام جزئیات مربوط به چارچوب Laravel را پوشش داده است.

 

مقایسه لاراول و Yii 

laravel vs yii

 

موتور قالب

Yii ساختار دایرکتوری بسیار ساده‌ای نسبت به Symfony دارد ، بنابراین مقایسه با ساختار دایرکتوری Laravel و Yii بسیار ساده شده است. هیچ موتور قالب پیش فرض برای Yii وجود ندارد و لاراول موتور قالب خاص خود را دارد.

مهاجرت پلتفرم

هر دو این چهارچوب‌ها دارای سیستم مهاجرت مناسب هستند. لاراول روش تست موثرتری نسبت به Yii دارد.

مستندات

برای Yii مستندات قوی در دسترس نیست اما با این حال اطلاعات درباره‌ی Yii کاملاً خوب و سازمان یافته است.

 

Codeigniter چیست؟

Codeigniter نیز یکی از فریمورک های زبان برنامه نویسی php است. هر زبانی فریمورک های مخصوص خود را دارد فریمورک از این جهت که فرایند برنامه نویسی تسهیل یابد ایجاد شده است. هدف کدایگنایتر هم مثل لاراول ساخت برنامه های امن است. CI مخفف code igniter به صورت اختصاصی نیز نامیده می شود. Codeigniter نیز به دلیل اینکه با زبان php توسعه داده شده است متن باز و رایگان است. برای کار با کدایگنایتر کافی است که فایل نصبی آن را در سرور لوکال خود نصب کنید.

 

خاصیت auto-loading در فریمورک لاراول چیست؟

خاصیت auto-loading از مزیت های خوب فریمورک لاراول می باشد. با این ویژگی می توان تمامی کامپوننت ها و کلاس های لاراول را به صورت خودکار لود کرد. و نیازی به فعال کردن به صورت دستی نیست. 

 

احراز هویت یا اعطای مجوز 

سیستم احراز هویت یا authenticatin را بعد از نصب لاراول می توان فعال کرد. این سیستم کد های آماده جهت استفاده برای سیستم ثبت نام، لاگین و خروج است که با دستور ساده می توان در برنامه از آن استفاده کرد. 

  • نصب و سفارش سازی بسیار آسان

  • برای نصب لاراول نیاز به موارد زیر هست.

  • ورژن بالای  php 7.2.5

  •  نصب کامپوزر / composer 

  • ابزار git bash

 

سیستم امنیتی بسیار بالا و پیشرفته 

در لاراول توکنی به نام  توکن csrf برای جلوگیری از ورود درخواست های نامربوط که هدف نفوذ به سایت را دارند ایجاد شده است که سایت را از حملات csrf محافظت می کند. این توکن باعث امنیت بالای فریمورک شده است.

 

هاست لاراول 

انتخاب یک هاست مناسب دغدغه های امروزی برنامه نویسان لاراول است. یک هاست مناسب است اگر بر کیفیت، سرعت و امنیت سایت تاثیر به خصوصی داشته باشد. هاست لینوکس ایران طبق تجارب برنامه نویسان خوب کشور مناسب سایت های لاراولی می باشد.

 

خاصیت unit testing فریمورک لاراول چیست؟ 

یکی از ابزار های محبوب تست نویسی  phpunitهست که به صورت پیش فرض در هسته ی لاراول قرار دارد. با این ابزار می توان تست های unit  را گرفت. تست نویسی دو نوع می باشد یکی تست واحد که unit testing می گویند که در آن درست بودن یک تابع را آزمایش و بررسی میکند. و دیگری functional tests.

 

کنسول artisan درفریمورک laravel چیست؟ 

آرتیزان ( (artisanرابط خط فرمان control line interface که به اختصار CLI نامیده می شود، در لاراول که به برنامه سرعت می بخشد. با CLI آرتیزان می توانیم controller ، middleware ، migration و models ها را بسازیم. مدیریت پروژه ها را نیز می توانیم با artisan انجام بدهیم. 

 

منظور از ابزارهای تست laravel چیست؟

با استفاده از ابزار های تست در لاراول می توان مدیریت کامل برنامه را برعهده آن ابزار قرار داد. 

 

منظور از مدیریت پکیج laravel چیست؟

مدیریت بسته یا پکیج در لاراول از ویژگی های مهمی است به شما این امکان را می دهد تا بخش های انتخابی خود را بسته بندی کنید. وعلاوه بر آن شما می توانید آن ها را در مخازنی از github منتشر کنید. تا دیگر برنامه نویسان هم از آن استفاده بکنند. 

 

ساختار کد نویسی در فریمورک لاراول

ساختار کد نویسی در لاراول به صورت مدل سه لایه است این سه لایه شامل model ،  view و controller هست. که معماری mvc نامیده می شود. معماری سه لایه به برنامه از جهت برنامه نویسی بهبود می بخشد. و باعث قدرتمند شدن آن می شود. 

 

قابیلیت sync شدن با email ها

هر برنامه باید قابلیت این را داشته باشد که با پروتکل های دریافت و ارسال ایمیل sync شود. لاراول علاوه بر اینکه پروتکل های ایمیل SMTP و PHP mail را پشتیبانی میی کند. قابلیت پشتیبانی از خیلی سرویس های ایمیل رسانی را نیز دارد. این سرویس ها عبارت اند از:

  • Sparkpost
  • Mandrill
  • Mailgun
  • Amazon
  • Sendmail
  • Ses

 

ویژگی migration در فریمورک لاراول چیست؟ 

مایگریشن (migration ) یکی از مزیت هایست که لاراول از آن جهت سیستم بانک اطلاعاتی استفاده می کند. با migration تعامل و ارتباط با هاست آسان می شود. کار با دیتا بیس در لاراول به صورت دستی پیچیده و سخت می شود. به همین جهت مایگریشن توسعه داده شده تا کار با پایگاه داده و ارتباط با آن آسان تر شود. 

 

Library های object oriented یا شئ گرا 

لاراول دارای تعداد زیادی از کتابخانه ها یاlibrary های شئ گراست که دیگر فریمورک ها آن را ندارند. یک نمونه از کتابخانه ها که به صورت پیش فرض در لاراول نصب است، کتابخانه ی authentication است. این کتابخانه امکان هش رمز ورود و دیگر فیلد هارا دارا می باشد. مهم تر از آن ها از حملات csrf جلوگیری می کند. و خیلی از امکانات دیگر که هنگام کار با قریمورک لاراول روبه خواهید شد. 

 

رابط کاربری واکنشگرا در فریمورک لاراول چیست؟

از امکانات جدید لاراول میتوان به رابط کاربری لاراول اشاره کرد. که در نسخه ی laravel5.5  به آن اضافه شده است. 

 

پشتیبانی از سیستم فایل چندگانه در laravel چیست؟

لاراول قابلیت پشتیبانی از سیستم های ذخیره سازی ابری مانند amazon s3 و rack space دارد. در هر دو فضای ذخیره سازی و یکی هم ذخیره سازی سیستم لوکال می توان فایل ها رابه صورت توزیع شده در یک اپلیکیشن استفاده کرد.