وبسایت واکنش گرا چیست ؟

وبسایت واکنش گرا چیست ؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

وبسایت واکنش گرا چیست ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

طراحی سایت واکنشگرا یکی از مهم ترین نکته هایی است که در طراحی سایت باید رعایت کنید و امروزه موتور های جستجو اهمیت خاصی به این امر میدهند

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/03
3,090 بازدید

تاثیر وبسایت های واکنشگرا در بهینه سازی سایت 

 

طراحی سایت واکنش گرا

امروزه با گسترش دستگاه‌های هوشمند، کاربران دیگر فقط با کامپیوتر در اینترنت حضور ندارند. در گذشته مدیران وبسایت ها وصفحات وب برای راحتی بازدید کنندگان خود مجبور بودند سایت خود را هم در نسخه کامپیوتر و هم در نسخه موبایل طراحی کنند که این کار افزایش قابل توجه هزینه ها را در پی داشت. همچنین امروزه فقط موبایل‌ها و کامپیوتر‌ها به اینترنت نمیروند، بلکه هر دستگاه هوشمندی قابلیت بازدید صفحات وب را دارد. قطعا امکان پذیر نیست که برای هر دستگاه یک نسخه وبسایت طراحی کرد. راه‌ حل این مشکل استفاده از طراحی سایت واکنش‌گرا است. اما سایت‌های واکنش‌گرا چه هستند؟ چگونه کار می‌کنند؟ مزایا و معایب آن‌ها چیست؟

 

 

هدف از طراحی واکنش‌گرا چیست؟

هدف از طراحی واکنش‌گرا، داشتن یک وبسایت با عناصر مختلف است که در هنگام بازدید شدن با دستگاه‌های متفاوت، متفاوت عمل کند.

یک وبسایت ایستا و سنتی را در نظر بگیرید. وقتی توسط یک کامپیوتر دسکتاپ مورد بازید قرار‌گیرد، برای مثال، وبسایت ممکن است سه ستون را نمایش دهد. اما وقتی از همان وبسایت را در یک تبلت کوچک تر بازدید می کنید،  ممکن است شما را محبور کند که با استفاده از پیمایش افقی سایت را ببینید. چیزی که کاربران دوست ندارند. یا ممکن است عناصر وبسایت مخفی یا در‌‌هم ریخه به نظر بیایند. شرایط می تواند پیچیده‌تر هم شود زیرا هر تبلت می تواند با فعال کردن گزینه‌ی "چرخش خودکار" با دید افقی از وبسایت بازدید کند.

در تلفن‌های هوشمند کوچک، نمایش وبسایت می‌تواند چالش بر‌انگیز‌تر باشد. تصاویر بزرگ ممکن است وبسایت را عملا غیرقابل مشاهده کنند. همچنین وبسایت ها با گرافیک سنگین ممکن است به کندی بر روی تلفن هوشمند بارگزاری شوند.

اما با طراحی واکنش‌گرا، در تبلت ممکن است عناصر در دو ستون دیده شوند؛ با این کار محتوا خواندنی تر خواهد شد. در تلفن های هوشمند،ممکن است محتوا در یک ستون قرار بگیرد. همچنین عکس ها تغییر اندازه پیدا خواهند کرد و قابل مشاهده خواهند بود.

به طور خلاصه با طراحی واکنش‌گرا وبسایت به طور خودکار با دستگاهی که کاربر از آن برای بازدید وبسایت استفاده می‌کند تطبیق پیدا می‌کند.

 

 

وبسایت واکنش‌گرا چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی در طراحی این نوع وبسایت ها، از اندازه‌های ثابت استفاده نمی شد. برای مثال شما مشخص نمی‌کنید که اندازه هر ستون چه میزان باشد؛ بلکه مشخص می‌کنید مثلا ستون یک نصف صفحه نمایش را در‌بر گیرد، ستون دو بیست درصد و ستون سه 10 درصد. همچنین رسانه هایی مانند عکس ها، به‌صورت نسبی تغییر اندازه پیدا می‌کنند با این کار در ستون مربوط به خود یا عناصر مرتبط با خود باقی می‌مانند.

 

مزایای استفاده از طراحی واکنش گرا

هزینه ی کمتر

طراحی یک وبسایت برای تمامی دستگاه‌ها، در‌عوض طراحی وبسایت  مخصوص برای هر دستگاه حتما هزینه کم‌تری خواهد داشت.

نگهداری راحت

داشتن وبسایت واکنش‌گرا یعنی نیازی به داشتن چند وبسایت برای دستگاه‌های مختلف ندارید و همین باعث آسودگی و کاهش هزینه‌های نگهداری و به روز رسانی می‌شود.

سازگاری بهتر

وبسایت‌های واکنش‌گرا با انواع سیستم عامل‌ها و مروگر‌‌‌ها سازگاری بهتری دارند.

 

مشکلات مرتبط  و معایب وبسایت 

ماوس و لمس

طراحی یک سایت برای موبایل مشکل ماوس در مقابل لمس را پدید می‌آورد.

در دستگاه‌های دستکتاپ معمولا از ماوس و در موبایل‌ها معمولا از انگشت و لمس استفاده می‌شود. آنچه با ماوس به راحتی قابل انتخاب است؛ ممکن است با انگشت بسیار دشوار باشد. طراح سایت باید مشکلات مربوط به لمس را در‌نظر بگیرد.

گرافیک و سرعت دانلود

همچنین مشکل گرافیک و دانلود نیز وجود دارد. بهتر است در نسخه موبایل از عناصر گرافیکی کمتر استفاده کنیم؛ در‌واقع هرچه صفحه نمایش کوچک‌تر شود عناصر گرافیکی هم کم‌تر شوند تا بارگذاری وبسایت سریع تر انجام شود.

هزینه طراحی گران

اگرچه وبسایت‌های واکنش‌گرا در کل هزینه شما را کاهش می‌دهند اما هزینه طراحی و کدنویسی آن‌ها گران‌تر می‌باشد.