از کپی تا رایتینگ! راهنمای جامع کپی رایتینگ

از کپی تا رایتینگ! راهنمای جامع کپی رایتینگ
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

از کپی تا رایتینگ! راهنمای جامع کپی رایتینگ

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

  کپی رایتینگ استراتژی نوشتن محتوا برای افزایش فروش است. در این مقاله از آکادمی آی تی به کپی رایتینگ پرداخته ایم.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1400/11/09
1,786 بازدید

                     

 

کپی رایتینگ استراتژی نوشتن محتوا برای افزایش فروش است. کپی رایتینگ یک استراتژی بازاریابی دقیق و مؤثر است و حول محور حل خلاقانه مسئله می‌چرخد. ممکن است در مورد کپی رایتینگ دچار سردرگمی شوید و آن را با مفهوم کپی‌رایت اشتباه بگیرید.

 

کپی رایتینگ چیست؟

منظور از copywriting استراتژی محتوا نویسی با هدف افزایش فروش در بازارهای دیجیتال است در حالی که copyright به معنی حق معنوی محصولات است که نقض آن پیگرد قانونی دارد. کپی رایتینگ را می‌توان در قالب محتوا برای اهداف زیر نوشت:
•    صفحات وب‌سایت‌ها
•    بروشورها
•    پست‌های وبلاگ
•    تبلیغات پولی
•    صفحات فرود
•    صفحات معرفی محصول
•    پست‌های شبکه‌های اجتماعی

کپی رایتینگ‌ها کوتاه و تأثیرگذار هستند. هدف اصلی آن‌ها تمرکز روی معرفی مزایای یک محصول و خدمات است و در مرحله بعد سعی می‌کنند با پیش‌بینی عکس‌العمل مخاطب، او را به خرید محصول علاقه‌مند کنند. در واقع کپی رایتینگ هنر برقراری ارتباط با مخاطب از طریق یک محتوای کوتاه و اثرگذار است.

کپی رایتینگ با نوشتن یک محتوای ساده یا هدینگ و تگ در یک وب‌سایت فرق دارد. هدف کپی رایتینگ ارتباط دادن افراد با راه‌کارهایی است که برای نیازها و خواسته‌هایشان به دنبال آن هستند. در ادامه این مقاله با اصول کپی رایتینگ و روش‌های درآمدزایی از آن آشنا خواهیم شد.

 

استفاده از کپی رایتینگ چه ضرورتی دارد؟

بهره‌گیری از کپی رایتینگ حرفه‌ای و مؤثر در ارتباطات بازاریابی با مخاطبان برای موفقیت شما بسیار حیاتی است. یک کپی رایتینگ قوی سودآوری کسب‌وکار را تقویت می‌کند، مخاطب را متقاعد می‌کند که پیشنهادات شما نیازهای او را برآورده می‌سازد و ارزش بیشتری نسبت به رقبای شما ارائه می‌دهد. در نهایت با افزایش سودآوری، بازگشت سرمایه‌ زودتری را برای شما نتیجه خواهد داد.

شاید تصور کنید که هر محتوا نویسی می‌تواند یک کپی رایتر خوب باشد، در حالی این‌طور نیست. کسب‌وکارها می‌توانند از محتوا برای جذب مخاطب در کانال‌هایی نظیر وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و غیره استفاده کنند اما پس از مدتی متوجه کاهش نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ خود خواهند شد.

دلیل این مسئله عدم توجه به کپی رایتینگ است. کپی رایتینگ با ایجاد ارتباط مؤثر با مخاطب، به حفظ بازار هدف و رشد مخاطب کمک می‌کند، در حالی که کانتنت مارکتینگ یا همان بازاریابی محتوا به تنهایی فقط برای جذب مخاطب مؤثر است و بدون ترکیب با کپی رایتینگ، برنامه‌ای برای حفظ مخاطب ندارد.

 

5 اصل کپی رایتینگ

در ادامه با مهمترین اصول کپی رایتینگ آشنا می‌شویم:

1. سرفصل جذاب بنویسید
یکی از مهم‌ترین و دشوارترین اصول کپی رایتینگ، ایجاد سرفصل‌های جذاب است. عناوین جذاب کاربران را تشویق می‌کند. با خلاصه کردن یک صفحه در چند کلمه مختصر و قدرتمند، مخاطب را جذب کنید. 
روش‌های مختلفی برای ایجاد سرفصل‌های جذاب ارائه شده است که می‌توانید با تمرین و تکرار، آن‌ها را بیاموزید و در نگارش خود استفاده کنید.

2. متناسب با نیاز و دانش مخاطب بنویسید
اصل دوم این است که قبل از نوشتن، خوانندگان خود را بشناسید. این بدان معنی است که شما پیش از شروع نگارش باید به شناخت ذهنیت مخاطبان خود بپردازید. 
همچنین می‌بایست آنچه را که مخاطبان از قبل می‌دانند، آنچه را که می‌خواهند بدانند و چگونه کسب‌ و کارتان می‌تواند به آن‌ها کمک کند، درک کنید. در عین حال، باید به خاطر داشته باشید که همیشه مطالب مشابهی را برای مخاطبان یکسان ارائه ندهید.

3. طوری بنویسید که انگار با یک دوست صحبت می‌کنید
در فضای دیجیتال مارکتینگ هرگز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه کسی محتوای شما را می‌خواند. مخاطبان دوست دارند با محتوای نوشته شده به راحتی ارتباط برقرار کرده و با نویسنده آن احساس صمیمیت کنند. 
البته این به معنای نگارش غیررسمی و عامیانه نیست. بلکه می‌توان با زبان رسمی به گونه‌ای محتوای ساده و صمیمی نوشت که درک آن برای مخاطب آسان باشد.

4. طوری بنویسید که خواننده بدون خواندن مطلب را بفهمد!
برخلاف آنچه بسیاری از نویسندگان معتقدند، اکثر مردم واقعاً در اینترنت مطالعه نمی‌کنند، بلکه فقط مطالب را با چشم اسکن می‌کنند. به همین دلیل است که استفاده از لیست نوشته و سایر قالب‌های ساده محتوا نویسی برای نگه داشتن مخاطب در یک صفحه مفید است. 
استفاده از لیست شماره‌گذاری شده، بولت‌ها، کلمات های‌لایت شده یا ایتالیک، محتواهای چندرسانه‌ای و غیره، از مواردی است که می‌تواند به درک مطلب سریع خواننده کمک کند.

5. از مفهوم call to action استفاده کنید
فراخوانی برای اقدام یا همان call to action یکی از راه‌کارهای جذب مخاطب در کپی رایتینگ است. در این استراتژی، برای مخاطب مشخص می‌کنید که در مرحله بعد چه اقدامی را انجام دهد.

این فراخوانی زمانی اثرگذار است که مختصر، توصیفی و آموزنده باشد. برخی از متداول‌ترین عبارت‌های call to action به شرح زیر هستند:
•    بیشتر بدانید
•    با ما تماس بگیرید
•    هم‌اکنون خرید خود را انجام دهید
•    اینجا کلیک کنید

 

چگونه یک تبلیغ نویس خوب شویم؟

اکنون که می‌دانید یک کپی رایتر چه کاری انجام می‌دهد، زمان آن فرا رسیده است که به بررسی و چگونگی انجام آن بپردازیم. در اینجا یک راهنمای گام‌ به ‌گام برای شروع یک فرآیند کپی رایتینگ موفق را ارائه می‌دهیم. همچنین در صورتی که به دنبال آموزش دیجیتال مارکتینگ هستید، می توانید از وب سایت آکادمی آی تی استفاده کنید.

1. مخاطب خود را بشناسید
قبل از شروع نوشتن، باید بدانید که دقیقاً برای چه کسی می‌نویسید. با شبیه‌سازی شخصیت یک خریدار یا ترسیمی از یک مشتری فرضی شروع کنید. این مرحله به شما کمک می‌کند که مخاطب خود را بشناسید، ویژگی‌های شغلی، جنسیتی، موقعیت مکانی، سن و سایر اطلاعات آن را بهتر بشناسید. وقتی شخصیت خریدار خود را مشخص کردید، با پرسیدن سؤالاتی مانند موارد زیر، مسیر خود را هموارتر خواهید کرد.
•    در حال حاضر مشتری شما چه کسی است؟
•    دوست دارید محصولات خود را به چه کسی بفروشید؟
•    مشتریان فعلی شما از چه نوع پیشنهادهایی استقبال می‌کنند؟
•    مشتریان شما با چه مشکلاتی روبرو هستند و برای رفع این مشکلات، چگونه به آن‌ها کمک می‌کنید؟

2. از لحن مناسب برای کپی رایتینگ استفاده کنید
خوب نوشتن، فراتر از انتخاب کلمات مناسب است. لحن یا دیدگاهی که در هنگام نوشتن به کار می‌برید، باعث می‌شود که محتوای شما تأثیر بیشتری روی خواننده داشته باشد. 
اگر در مرحله قبل مخاطب خود را به درستی شناخته باشید، انتخاب لحن متناسب با ویژگی‌های مخاطب در این مرحله آسان‌تر خواهد بود. مثلاً اگر مخاطب شما عموم مردم است، از کلمات و اصطلاحات پیچیده که درک آن برای عموم افراد دشوار است، استفاده نکنید.

3. ارزش‌های کسب‌وکار خود را معرفی کنید
دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و دست مخاطبان را برای انتخاب محصولات باز گذاشته است. در مقابل برای کسب‌وکارها، فضای رقابتی بسیار گسترده‌ است بنابراین کسب‌وکاری در این بازار موفق‌تر است که بتواند ارزش‌های خود را بهتر برای مخاطب معرفی کند.

4. سعی کنید راه‌کار حل مشکل را بیان کنید
همه مخاطبان شما به دنبال محصول یا خدمات نیستند، برخی به دنبال راه‌کار حل مشکل می‌گردند. بنابراین علاوه بر معرفی خود، به بیان راه‌کارها هم بپردازید.

5. از استراتژی اثبات اجتماعی استفاده کنید
اثبات اجتماعی یک اصل بازاریابی قدرتمند است. وقتی شما به عنوان یک مخاطب، رضایت سایر مشتری‌ها را از یک برند یا محصول می‌بینید، راحت‌تر به آن اعتماد می‌کنید. پس در کپی رایتینگ سعی کنید از استراتژی اثبات اجتماعی استفاده کرده و نظرات سایر مشتری‌ها را به شیوه‌ای جذاب برای مخاطبان جدید نمایش دهید.

6. از اضافه گویی بپرهیزید
هر کلمه در کپی رایتینگ باید هدفی مشخص داشته باشد، برخلاف محتوا نویسی در وبلاگ یا ایمیل مارکتینگ که کلمات اضافی چندان اهمیتی ندارد. از کلمات تنها برای پر کردن محتوا استفاده نکنید، بلکه سعی کنید بیشترین تأثیر را در کمترین حجم کلمات روی مخاطب بگذارید.

7. بارها و بارها تمرین و آزمایش کنید
کپی رایتینگ هم مانند بسیاری از قابلیت‌ها، با تمرین و تکرار به بلوغ می‌رسد. اگر می‌خواهید یک تبلیغ نویس خوب باشید، محتوای خود را آزمایش کنید، بارها آن را بخوانید، از افراد دیگر بخواهید آن را بخوانند و نظر خود را اعلام کنند. خطاها و اشکالات خود را بشناسید و در هر مرحله آن‌ها را رفع کنید.

 

3 راهکار رایج برای درآمدزایی از کپی رایتینگ

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از کپی رایتینگ وجود دارد. در این بخش برخی از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم:

1. به عنوان کپی رایتر استخدام شوید
اگر قواعد کپی رایتینگ را می‌دانید و در این کار تجربه کافی دارید، به عنوان یک کپی رایتر کار کنید. می‌توانید به عناوین مختلف در این زمینه کار کنید:
•    نویسنده محتوای سئو شده. تقریباً هر کسب‌وکاری به محتوای سئو شده برای معرفی محصولات خود نیاز دارد.
•    توصیف محصول یا خدمات. می‌توانید به طور خاص روی محتوای معرف محصولات یا خدمات کار کنید.
•    کپی رایتر تجاری. اگر مهارت‌های کپی رایتینگ بالایی دارید، می‌توانید برای شرکت‌های بزرگ به تولید محتوا بپردازید.
•    کپی رایتر UX. اگر در زمینه IT اطلاعات کافی دارید، شرکت‌های فناوری اطلاعات به دنبال کپی رایترهای UX هستند که بیشتر به تولید محتوای فنی و پیاده‌سازی API تسلط داشته باشند.

2. محتوای کپی رایتینگ خود را بفروشید
شاید یکی از ساده‌ترین روش‌های کسب درآمد از قابلیت‌های کپی رایتینگ، فروش محتوا باشد. در این روش شما محتوای خود  را می‌نویسید، آن را در پلتفرم‌های مختلف برای فروش گذاشته و منتظر خریدار می‌مانید.

3. آموزش دهید
اگر تجربه کافی در زمینه کپی رایتینگ دارید، آموخته‌های خود را آموزش دهید. تهیه پکیج‌ها و فیلم‌های آموزشی، یا آموزش آنلاین از طریق وبینار و کلاس‌های مجازی، از جمله روش‌های کسب درآمد از کپی رایتینگ است.

 

سؤالات متداول

•    آیا کسب‌وکار من به کپی رایتینگ نیاز دارد؟
پاسخ صد در صد مثبت است. هر کسب‌وکاری برای موفقیت و سود بیشتر به کپی رایتینگ نیاز خواهد داشت. اما پاسخ به این سؤال که خودتان کپی رایتینگ را انجام دهید یا آن را به سایر افراد بسپارید، بستگی به توانایی‌ها، مهارت‌ها و زمانی دارد که در اختیار دارید.

•    تفاوت بین کپی رایتینگ و کانتنت رایتینگ چیست؟
باید گفت که همه کانتنت رایتینگ‌ها به نوعی کپی رایتینگ هستند اما عکس این قضیه صادق نیست. کپی رایتینگ علاوه بر وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی، به چاپ مقالات و مجلات نیز مرتبط است در حالی که کانتنت رایتینگ تنها به انتشار آنلاین محتوا اختصاص دارد.

•    کدام سرویس‌های کپی رایتینگ بهتر هستند؟
پاسخ به این سؤال بستگی به نوع کسب‌وکار و هدف شما از کپی رایتینگ دارد. اما بیشترین استراتژی‌های موفق در زمینه کپی رایتینگ، به وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و صفحات فرود اختصاص دارد.

 

سخن آخر

یادگیری کپی رایتینگ یک استراتژی موفق در بازاریابی دیجیتال موفق است. اگر نتوانید در کوتاه‌ترین محتوا، مخاطب خود را متقاعد کنید، در فروش محصولات یا خدمات خود چندان موفق نخواهید بود. اصول کپی رایتینگ به شما کمک می‌کند که مخاطب خود را بشناسید، نیازهای او را درک کنید و به گونه‌ای تأثیرگذار، راه‌کارهایی برای رفع نیازهایش ارائه دهید.