تفاوت asp با asp.net چیست؟

تفاوت asp با asp.net چیست؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

تفاوت asp با asp.net چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

تفاوت بین asp و asp.net چیست؟ در این مقاله از آکادمی آی تی به تفاوت ای اس پی و ای اس پی دات نت پرداخته ایم پس با ما همراه باشید.

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1401/04/11
2,295 بازدید

ASP که با نام Classic ASP نیز شناخته می شود، اولین موتور برنامه نویسی سمت سرور است که توسط مایکروسافت برای تولید صفحات وب پویا استفاده می شود. محتوای حاصل توسط برنامه نویسی سمت سرور ساخته شده و به مرورگر وب کاربر منتقل می شود، مترجم کل کد را بین متن فعال <% و%> ترجمه می کند.

از طرف دیگر، ASP.NET یک چارچوب وب سرور منبع باز است که برای ایجاد صفحات وب پویا طراحی می شود. ASP.NET در مایکروسافت توسعه یافته و به کاربران اجازه می دهد تا وب سایت های پویا، وب سرویس ها و برنامه های کاربردی وب ایجاد کنند. در این مقاله می خواهیم تفاوت های ASP و ASP.NET را بدانیم. قبل از پرداختن به تفاوت بین ASP و ASP.NET  در مورد هر دو بیشتر بدانید.

تفاوت ای اس پی با ای اس پی دات نت

 

ASP.NET چیست؟

ASP.NET بخشی از چارچوب them.NET است و می تواند با فریمورک های دیگر مانند اشیاء دارای منبع باز کمتر به کار رود. ASP.NET از MVC یکپارچه (Model-View-Controller) با ترکیبی از صفحات وب ASP.NET، ASP.NET MVC، ASP.NET پشتیبانی می کند.

وقتی صحبت از ساخت ASP.NET می شود، سه عامل کلیدی را می توان در نظر گرفت: زبان، کتابخانه و زمان استفاده از زبان استاندارد.

زبان های زیادی برای دات نت فریم ورک در دسترس هستند که شامل VB.NET و #C می شود. مجموعه ای از کتابخانه های استاندارد وجود دارد که کتابخانه وب رایج ترین آنهاست، زیرا شامل تمام اجزای لازم برای توسعه یک برنامه مبتنی بر وب است.

برنامه های NET روی زیرساخت زبان مشترک (CLI) کار می کنند. زمان اجرا CLR یا Common Language برای انجام عملکردهای کلیدی مانند جمع آوری زباله و رسیدگی به خطاها و استثناها استفاده می شود.

 

انواع پسوند های فایل asp

فایل asp شبیه یک فایل HTML است. محتویات این فایل شامل متن Html XML بوده و حاوی متن است.

اسکریپت موجود در فایل ASP روی سرور اجرا می شود. پسوند این فایل asp است. با این حال، اگر از ASP برای طراحی وب سایت خود استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که پسوند فایل ASP به پیکربندی شما بستگی دارد. مثلا:

فایل کلاسیک ASP با پسوند asp. و aspx قابل انجام است.

هنگامی که با ASP.net #Razor C ترکیب می شود، فایل cshtml یک پسوند است.

پسوند نهایی فایل vbhtml. با ترکیب ASP.NET و Razor VB انجام می شود.

 

کاربرد asp.net چیست؟

به طور خلاصه می توان کاربرد Asp.net را به شکل زیر بیان کرد:

  • هر محتوای وب را می توانید به صورت پویا اضافه کرده، تغییر دهید یا ویرایش کنید.
  • پاسخ به پرسش های کاربر یا داده های موجود در فرم امکان دارد.
  • به پایگاه داده یا داده ها دسترسی داشته باشید و نتایج را به مرورگر برگردانید.
  • صفحات وب را برای راحتی کاربران سفارشی کنید.
  • سادگی و سرعت بالای آن به دلیل عدم استفاده از کلاس ها باعث شده تا از ASP به جای CGI، PERL  استفاده کنیم.
  • کدهای ASP از طریق مرورگر قابل مشاهده نیستند پس می توان گفت امنیت بالایی دارند.
  • برنامه های ASP همچنین می توانند ترافیک شبکه را کاهش دهند.

   

ASP چیست؟

اسکریپت ها بیشتر با VBScript، PerlScript یا JScript نوشته می شوند. وقتی صحبت از معماری ASP.NET و ASP می شود، ASP از اسکریپت های سمت سرور برای تولید محتوایی استفاده می کند که قبلاً به مرورگر وب کاربر تحویل داده شده است. صفحات وبی که دارای پسوند asp.  باشند حتماً از ASP استفاده می کنند.

با این حال، وب سایت هایی هم داریم که Decline ، htm.، aspx.  یا HTML. را بیشتر از  asp. قبول دارند. برخی نیز از ASP.NET استفاده می کنند که البته شامل تعدادی اسکریپت های ASP نیز می شود. ASP روی ویندوز اجرا شده و اکثر محصولات عملکرد ASP را روی سرورهای وب غیر مایکروسافت تقلید می کنند.

 

چرا از ASP استفاده می‌شود؟

دلایل زیادی برای استفاده از ESP هنگام طراحی وب سایت یا برنامه وجود دارد. مزیت اصلی استفاده از ESP سرعت بالا و پشتیبانی گسترده از مهارت های مختلف است. ESP Recognition در محیط سرور ویندوز ساخته شده و نسبت به سایر پلتفرم های توسعه وب به نصب و پیکربندی کمتری نیاز دارد. بقیه برنامه ها معمولاً باید جداگانه نصب و پیکربندی شوند.

تقریباً هر برنامه با کیفیتی باید از طیف وسیعی از منابع استفاده کند. استفاده از چارچوب Net . در ESP ایجاد و یافتن منابع را بسیار آسان تر می کند. این به این دلیل است که ESP به شما امکان می دهد داده های خود را در یک فایل منبع ذخیره کنید و در صورت نیاز به راحتی از آن استفاده نمایید. وب سایت ها و برنامه های ساخته شده با ESP سریعتر و کارآمدتر از وب سایت های طراحی شده با PHP کار می کنند.

 

ویژگی ‌های ASP

 

1- عملکرد فوق العاده

کارایی یکی از مهم ترین ویژگی های نرم افزار می باشد و ESP یکی از سریع ترین سیستم ها برای طراحی وب سایت شناخته شده است. علاوه بر این نرم افزاری بسیار کم حجم است که می تواند از مدل‌ های برنامه نویسی غیر‌همزمان کمک بگیرد.

2. قابلیت پشتیبانی از پلتفرم های مختلف

ESP به یک زبان عالی برای طراحی برنامه های کاربردی در ویندوز، لینوکس و macOS تبدیل شده است، به ویژه پس از توسعه آن به عنوان دات نت. یعنی اگر پروژه ای را به این زبان طراحی کردیم، می توانیم آن را در تمام انجمن های گفتگو اعمال کنیم.

3. مستقل بودن زبان در ESP

این ساختار به زبان خاصی وابسته نیست، برنامه نویسان می توانند از ESP در زبان های مختلف مانند C# استفاده کنند. بنابراین هر برنامه نویسی از هر زبانی که بلد باشد استفاده می کند.

4. قابلیت پیشتیبانی از سوکت‌های وب

سوکت ها برای طراحی برنامه های کاربردی کلاینت-سرور استفاده می شوند. ESP از این سوکت ها پشتیبانی کرده و طراحان می توانند هنگام برنامه نویسی به این زبان از سوکت ها برای پیشبرد کار خود کمک بگیرند.

5. جهانی شدن و سازگاری با همه مناطق

وقتی صفحه‌ای را روی هاست قرار می ‌دهیم، از هر کجای دنیا می‌ توان به آن دسترسی داشت. زبان، زمان، قالب تاریخ و قالب عددی برای مناطق یا کشورهای مختلف متفاوت است. ESP از جهانی شدن پشتیبانی می کند تا مردم کشورهای مختلف بتوانند از این زبان و ساختار استفاده کنند.

 

تفاوت های اساسی بین ASP و ASP.NET

زمان آن است که تفاوت بین ASP و ASP.net را ببینید.

  • ASP  یک فناوری وب برای طراحی و ایجاد محتوای پویا بر اساس زبان های برنامه نویسی مانند Vb Script یا JavaScript است. بنابراین همانطور که می بینید، قدرت ASP به حدی است که می تواند اندازه ویژگی های این دو زبان برنامه نویسی را افزایش دهد.
  • در فناوری asp.net، یک صفحه وب از متن کد جدا شده و دارای دو لایه کاملاً متفاوت است. به این ترتیب طراح می تواند بدون کوچکترین وقفه ای و بدون نیاز به تغییر و انطباق، بخشی از فرآیند طراحی یا بخشی از کد چندین پروژه را به طور مکرر استفاده کند که این مزیت بزرگ این فناوری نسبت به Asp قدیمی است.
  • پسوند فایل asp   به شکل asp است. ولی پسوند فایل Asp.Net به صورت aspx. است.
  • در asp.net، چون توسعه دهنده از کتابخانه قدرتمند دات نت سود می برد، تقریباً هر چیزی امکان پذیر است و در بیشتر موارد نیازی به استفاده از اجزای اضافی نیست. برخلاف Asp، هر تابع خاص به بسته یا جزء خاص نیاز دارد. مثلاً برای ارسال ایمیل باید بسته نرم افزاری مورد استفاده برنامه نویس را روی سرور نصب کنید در غیر این صورت قابل استفاده نخواهد بود.
  • در نهایت، یادگیری زبان های اسکریپت نویسی آسان تر است، زیرا ASP به طور کلی آسان تر از همتای جدید خود، ASP.Net است. اما به طور کلی توسعه دهندگان وب در حال حرکت به سمت یک فناوری جدید شبکه هستند.

 

سخن آخر

ASP یک زبان برنامه نویسی نسبتاً قدیمی است که برای توسعه برنامه های کاربردی وب و صفحات ظاهری سایت استفاده می شود. با زبان های جدید و پیشرفت در طول زمان، استفاده از ASP کاهش یافته است، اما ASP.NET هنوز به طور گسترده در سایت های مختلف استفاده می شود. این زبان برنامه نویسی دارای قابلیت های گسترده، عملکرد خوب و انعطاف پذیری زبانی زیادی است و به راحتی می توان از آن بر روی پلتفرم های مختلف مانند ویندوز، لینوکس و مک استفاده کرد.