لاگین کردن به اسکیو ال سرور (SQL Server) بدون داشتن دسترسی

لاگین کردن به اسکیو ال سرور (SQL Server) بدون داشتن دسترسی
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

لاگین کردن به اسکیو ال سرور (SQL Server) بدون داشتن دسترسی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

لاگین کردن به اسکیوال سرور بدون داشتن دسترسی (نحوه تغییر پسورد SA در اسکیوال سرور، که آن را فراموش کرده ایم) به صورت تصویری

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1399/08/08
11,932 بازدید

اگر شما رمز SA را فراموش کرده باشید چه راهکاری را جهت ورود به SQL Server پیشنهاد می دهید؟ فرض کنید می‌خواهید به SQL Server لاگین کنید و برخی از کارهای مدیریت در حد Admin  را انجام دهید. اما زمانی که می‌خواهید لاگین کنید متوجه می‌شوید که رمز لاگین SA را ندارید و همچنین هیچ Login ویندوزی هم به SQL Server دسترسی System Administrator ندارد. دوستان دقت کنید که این خصوصیت جزء ضعف SQL Server محسوب نمی شود، چرا که در تمام RDMS می توانیم این کار را انجام دهیم. برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهیم؟

لازم نیست SQL Server را مجدد نصب کنید و یا حتی بانک اطلاعاتی Master را Restore کنید برای این کار می‌توانید مراحل زیر را انجام داده و رمز SA و یا هر لاگین دیگری را تغییر دهید.
1 – برای اینکه شما بتوانید رمز SA را تغییر دهید ابتدا باید با یوزر Administrator ویندوز (دقت کنید که حتما با یوزر Administrator وارد شوید. حتی اگر با یوزری که عضور گروه Administrator باشد هم نمی توانید این کار را انجام دهید) که دارای بالاترین سطح دسترسی در ویندوز می باشد، وارد ویندوز شوید.  حال در پنجره Run ، دستور Services.msc را وارد نموده و بر روی دکمه ok کلیک کرده تا بتوانید تمام سرویس ها را مشاهده نمایید. 

دستور Services.msc  در RUN

 

2 - سپس بر روی  سرویس اصلی اسکیوال سرور مطابق شکل زیر کلیک راست نموده و گزینه Stop را کلیک کنید (شما ممکن است چند عدد Instance رو سرور نصب کرده باشید ، مراقب باشید که دقیقا به دنبال تغییر رمز SA مربوط به کدام Instance هستید به عنوان مثال مطابق شکل زیر ما در این ماشین پنج Instance نصب کرده ایم).

 

آموزش اسکیوال سرورآموزش مرتبط: آموزش sql server 2019 مقدماتی


تذکر : اگر در پنجره سرویس ها ، جلوی کلمه SQL Server و در داخل پرانتز کلمه MSSQLSERVER باشد، در این صورت این Instance به عنوان Default Instance می باشد و سایر Instance ها به عنوان Named Instance ها می باشند.

MSSQLSERVER در داخل پرانتز

 

3 – سپس مجددا بر روی سرویس اصلی اسکیوال سرور کلیک راست زده و گزینه Properties را کلیک کنید. مطابق شکل زیر در پنجره باز شده، مسیر کامل فایل exe سرویس اسکیوال سرور را کپی کنید.

گزینه Properties روی سرویس اصلی اسکیوال سرور

 


4 – حال کلمه cmd را مطابق شکل زیر جستجو کرده و برروی آن کلیک راست نموده و گزینه Run as Administrator را کلیک می کنیم.

cmd در  Run as Administrator

 

5 – در قدم بعدی درمحیط cmd دستور cd\ را زده تا به root منتقل شویم.

دستور cd\ را زده تا به root منتقل شویم


6 – حال مسیر exe مربوط به سرویس اسکیوال سرور را در اینجا Paste می کنیم و در انتهای آن کاراکترهای –m را مطابق شکل زیر وارد می کنیم (تا اسکیوال سرور را در حالت Single user mode یا تک کاربره بالا بیاوریم ) و سپس اینتر را می زنیم.

اسکیو ال سرور در حالت Single user mode


7 – حال مطابق شکل زیر بدون اینکه سرویس اسکیوال سرور را استارت کنیم، وارد Instance مورد نظرمان می شویم. (در قسمت user name به کلمه Administrator دقت کنید.)

Instance در استارت اسکیو ال سرور

 

8 – بعد از اتصال به سرویس اسکیوال سرور مطابق شکل زیر اگر دقت کنید در کنار نام instance شما یک دایره قرمز رنگ که به معنای Single user بودن می باشد، دیده خواهد شد.

Single user بودن instanse

 


9 – حال شما وارد Instance مورد نظر شده و به راحتی می توانید از قسمت Security و سپس قسمت Logins می توانید بر روی SA دابل کلیک نموده و رمز مورد دلخواه خود را وارد نمایید.

قسمت Security و سپس قسمت Logins

 

10 – در قدم آخر این محیط را بسته و از پنجره سرویس ها، سرویس اصلی اسکیوال سرور را Start کرده و با رمز جدید SA به Instance مورد نظرتان متصل شوید.

 اسکیوال سرور را Start کرده و با رمز جدید SA وارد شوید

تهیه و تنظیم: استاد غلامحسین عبادی