بهترین فریم ورک های پایتون

بهترین فریم ورک های پایتون
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

بهترین فریم ورک های پایتون

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

بهترین فریمورک های زبان برنامه نویسی محبوب و قدرتمند پایتون به ویژه برای توسعه وب را در این مقاله بررسی کردیم. فریمورک هایی مثل Django، Web2PY، TurboGears، CubicWeb و Flask

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1399/12/11
3,468 بازدید

زبان برنامه نویسی پایتون، ویژگی‌های خیلی جذابی دارد که این زبان را، به یکی از 5 زبان محبوب دنیا بدل کرده است. یکی از این ویژگی‌ها داشتن فریم ورک‌ها و کتابخانه‌های غنی است. فریم ورک‌ها در واقع مجموعه‌ای از ماژول‌ها یا پکیج‌ها هستند که به نوشتن برنامه‌های مبتنی بر وب، سرعت می‌بخشند.

مادامی که از فریم ورک‌ها در پایتون استفاده کنیم، نگرانی از بابت جزئیات سطح پایینی چون پروتکل‌ها و سوکت‌ها نخواهیم داشت.فریم ورک‌ها در واقع مشکلات مشترک به هنگام طراحی سایت با پایتون را حل می‌کنند که باعث می‌شوند توسعه دهنده بتواند وقت بیشتری را صرف مسائل مهم و اساسی‌تر بکند.

عملکرد فریم ورک‌ها به این شکل است که با ارائه الگوها و کدهای ساختاری که در تمامی برنامه‌های پایتون یکسان است، برنامه نویسان را از نوشتن دوباره آن معاف می‌کنند. در این مقاله از آموزش پایتون به بررسی فریم ورک‌ها خواهیم پرداخت و 5 فریم ورک کارآمد پایتون را معرفی خواهیم کرد.

 

 

انواع فریم ورک‎‌های پایتون

 

فریم ورک‌های پایتون به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • فریم ورک‌های Full-Stack: فریم ورک‌های Full-Stack که به عنوان فریم ورک‌های سازمانی نیز شناخته می‌شوند، راه حلی برای تمام مشکلات یک توسعه دهنده محسوب می‌شوند. این فریم ورک‌ها با کتابخانه‌ای داخلی ساخته شده‌اند تا به صورت یکپارچه عمل کنند. این فریم ورک‌ها از توسعه دیتابیس، اینترفیس‌های فرانت-اند و سرویس‌های بک-اند پشتیبانی می‌کنند.
  • میکرو فریم ورک‌ها: میکرو فریم ورک‌های پایتون، نرم افزارهای سبک مبتنی بر وبی هستند که کارایی محدودی دارند. این دسته از فریم ورک‌ها معمولا، تنها اجزایی را در اختیار توسعه دهنده قرار می‌دهند که برای توسعه وب، ضروری هستند. میکرو فریم ورک‌ها در واقع فاقد بسیاری از قابلیت‌های اضافه و کارهایی مانند اعتبار سنجی فرم‌ها، احراز هویت و اعطای مجوز هستند.
     
  • فریم ورک‌های Asynchronous: این فریم ورک‌ها، آخرین فریم ورک‌هایی هستند که به پایتون پیوستند. فریم ورک‌های Asynchronous، بسیار خاص هستند و از کتابخانه Asynico تغذیه می‌شوند. این فریم ورک‌ها به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند مجموعه‌‌های بزرگی از اتصالات همزمان را کنترل کنند.

 

تفاوت کتابخانه‌ها و فریم ورک‌ها

همانطور که بالاتر گفتیم، فریم ورک‌ها برنامه نویسی را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌کنند؛ داشتن دانش کافی در رابطه با فریم ورک‌ها در نهایت باعث عملکرد بهتر و ساخت برنامه کارآمدتری خواهد شد. اما تفاوت میان کتابخانه‌ها و فریم ورک چیست؟ در جدول زیر تفاوت اصلی این دو را آورده‌ایم

 

 

کتابخانه

فریم ورک

کارایی و پیچیدگی کمتر

کارایی و پیچیدگی بیشتر

وقتی از کتابخانه‌ها استفاده می‌کنید، کنترل همه چیز به طور کامل در دستان شما است.

وقتی از فریم ورک استفاده می‌کنید، عملا کنترل خیلی بخش‌ها را به آن می‌سپارید.

کتابخانه اجازه انجام کارهای مشخصی را به شما می‌دهد

فریم ورک اصول پایه را جلو می‌برد و بقیه کار با شما است.

 


بزرگترین مزیت استفاده از فریم ورک به جای کتابخانه، انعطاف پذیری آن است. فریم ورک‌ها قابل توسعه هستند و ابزار مورد نیاز برای این کار را نیز در اختیار ما می‌گذارند. وقتی بخواهید از کتابخانه استفاده کنید، برای انجام به همه کارایی‌های آن آشنا باشید تا در نهایت بتوانید عملیات خاصی را اجرا کنید. با استفاده از فریم ورک‌ها اما، همه چیز ساده می‌شود و عملا با دانستن جایگاه هر فریم ورک، می‌توانیم کارهای بسیار زیادی انجام دهیم.

 

 

فریم ورک‌های پایتون، برای توسعه وب
 

همانطور که بارها به آن اشاره کرده‌ایم، پایتون زبان برنامه نویسی ساده و کارآمدی است که با توجه به محبوبیت روز افزونش، هر روز، بیشتر و بیشتر برای توسعه وب از آن استفاده می‌شود. این زبان برنامه نویسی جذاب، فریم ورک‌هایی دارد که کار را برای توسعه دهندگان وب، ساده تر می‌کند. به زبان ساده‌تر تجربیات تمامی توسعه دهندگان وب، در این فریم ورک‌ها ذخیره شده تا شما نیازی به دوباره کاری نداشته باشید.

 

 

فریم ورک‌های FullStack پایتون برای توسعه وب

بالاتر توضیح دادیم که فریم ورک‌های FullStack، فریم ورک‌هایی همه فن حریف هستند که در با کتابخانه ادغام شده و نیازهای وسیع یک توسع دهنده را پوشش می‌دهند. این بدان معنا است که با استفاده از این فریم ورک‌ها، از تاییدیه فرم گرفته تا قالب‌های آماده را در اختیار دارید. از محبوب‌ترین فریم ورک‌های توسعه وب پایتون، می‌توان به Django، Web2Py، TurboGears، CubicWeb و Flask اشاره کرد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

فریم ورک Django
 

Django، فریم ورک رایگان و متن باز زبان پایتون است. این فریم ورک، به شما اجازه می‌دهد تا کدها و برنامه‌ای پیچیده را به سرعت توسعه دهید. فریم ورک Django، از بهنرین فریم ورک‌های پایتون است و در بیشتر مواقع برای توسعه APIها و نرم‌افزارهای مبتنی بر وب از آن استفاده می‌شود.

 

فریم ورک Web2PY
 

فریم ورک We2PY، با اشکال یاب، ویرایشگر و همچنین ابزار توسعه کد، همراه شده تا توسعه دهنده را قادر به ساخت و اشکال یابی کدها و برنامه‌های مبتنی بر وب کند. این فریم ورک بر روی پلتفرم‌های زیادی چون ویندوز، لینوکس، مک و ... قابل اجرا است.

 

فریم ورک TurboGears
 

فریم ورک TurboGears، فریم ورکی FullStack و مبتنی بر داده است. این فریم ورک طراحی شده تا ناکافی بودن فریم ورک‌های مورد نیاز برای توسعه برنامه‌های وب و گوشی‌ها  را جبران کند. با استفاده از این فریم ورک، برنامه نویسان قادر خواهند بود با کمترین تنظیمات اولیه، کار خود را شروع کنند.

 

فریم ورک CubicWeb
 

یادگیری فریم ورک CubicWeb، سختی‌های خودش را دارد. این فریم ورک به صورت کامل، شبیه به دیگر فریم ورک‌های پایتون نیست؛ در حقیقت، توسعه دهندگان CubicWeb، آن را شبه فریم ورک می‌دانند. از این فریم ورک یا شبه فریم ورک برای ساخت دیتابیس فرانت اند برنامه های مبتنی بر وب استفاده می‌شود.

 

فریم ورک Flask

Flask، یکی از فریم ورک‌های پایتون است که تحت لیسانس BSD قابل استفاده است. Flask مبتنی بر ابزارWerkzeug WSGI و قالب Jinja2 است. اصلی ترین هدف این فریم ورک، کمک به توسعه دهندگان برای توسعه برنامه قدرتمندی بر پایه وب است. این فریم ورک در واقع برای برنامه‌های متن باز طراحی شده و به همین دلیل توسط کمپانی‌های بزرگی چون لینکدین و پینترست استفاده می‌شود.

در نهایت باید گفت که یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون، به احتمال زیاد به تنهایی برای هیچ توسعه دهنده‌ای کافی نخواهد بود. شناخت فریم ورک‌های پایتون به شما کمک می‌کند پروژه خود را سریع‌تر و با اطمینان بیشتری جلو ببرید. مطالبی که در این مقاله آورده شد، همه با بررسی و تجربه این فریم ورک‌ها جمع آوری شده است. امیدوارم نهایت استفاده را برده باشید.