اسکیما چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

اسکیما چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

اسکیما چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

اسکیما کدهای مختلفی است که درون قالب سایت قرار می گیرد و شناخت صفحات وب سایت را برای موتورهای جست و جو ساده تر می کند. اسکیما یا Schema Markup زبان نشانه گذاری سایت است؛

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1400/02/12
3,722 بازدید

               اسکیما چیست؟

اسکیما کدهای مختلفی است که درون قالب سایت قرار می گیرد و شناخت صفحات وب سایت را برای موتورهای جست و جو ساده تر می کند.
اسکیما یا Schema Markup زبان نشانه گذاری سایت است؛ در واقع اسکیما کدهای ساختاریافته ای است که به موتورهای جست و جو کمک می کند اطلاعات غنی وب سایت شما را برای ارائه نتایج بهتر شناسایی کند.

گوگل یک ربات است و برای شناخت وب سایت نیاز به علایم و نشانه هایی دارد؛ این نشانه گذاری ها به موتورهای جست و جو این امکان را می دهد تا معنی و روابط موجود در سایت شما را درک نموده و به ارائه هرچه بهتر آن ها بپردازند.

زمانی که با استفاده از نشانه گذاری اسکیما محتوای سایت خود و مطالب مهم را به موتورهای جست و جو معرفی کنیم،  ربات گوگل نیز سایت ما را بهتر شناسایی کرده و جایگاه ما را بهبود می بخشد.

می توان بر اساس اهداف و حوزه ی فعالیت سایت برخی مشخصات آن را با استفاده از نشانه های استاندارد اسکیما کد گذاری نمود.


نشانه گذاری اسکیما یا  Schema Markup چیست؟

نشانه گذاری اسکیما یا Schema Markup کد یا واژگان معنایی هستند که شما در وب سایت خود قرار داده تا به موتورهای جستجو کمک کنید که نتایج با کیفیت تری را به کاربران خود ارائه دهند.

در واقع Schema با استفاده از واژگان معنایی منحصر  به  فرد در قالب Microdata به موتورهای جست و جو می گوید که داده ها به چه معنا هستند.
بهینه سازی به روش Schema Markup یکی از قدرتمندترین و کم کاربردترین روش های سئو می باشد؛ زمانی که مفهوم آن را درک کنید می توانید رنک خود را در صفحات موتور جست و جو تقویت نمایید.

آموزش سئوآموزش مرتبط: دوره جامع آموزش سئو


فایده استفاده از کدهای اسکیما چیست؟
 

مهم ترین فایده استفاده از کد های اسکیما در وب سایت افزایش میزان بازدید و تعداد کلیک ها می باشد. شاید این سوال برای شما پیش یاید که چگونه این اتفاق می افتد؟ اجازه بدهید کمی بیشتر در مورد این موضوع قدیمی و کمتر شناخته شده صحبت کنیم:

حتما تابه حال برای شما پیش آمده که مطلبی را در گوگل سرچ کرده اید و یک سری سوالات متداول در ارتباط با موضوع خود و پاسخ های آن به شما نمایش داده شده است. آیا می دانید این سوالات چگونه ایجاد شده اند؟

سایتی که نتایج در پایین آن نشان داده می شود، با استفاده از کدهای اسکیما این سوالات و پاسخ ها را ایجاد کرده است. دیدن این پرسش و پاسخ ها کاربران را ترغیب می کند تا وارد سایت شما شوند؛  با استفاده از این فرصت ویژه می توانید به راحتی نرخ کلیک یا CTR خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

یکی دیگر از فواید استفاده از کدهای اسکیما تاثیر مستقیم آن بر رتبه بندی سایت در موتور جست و جوی گوگل می باشد. این موتور جستجو با استفاده از ریچ اسنیپت ها و وجود لینک در گراف دانش وب سایت شما را نسبت به سایر رقبا برتر شناخته و جایگاه بالاتری به شما اختصاص می دهد؛ این نکته باعث جذب کاربران بیشتر به سایت می شود.


کدهای اسکیما را برای کدام بخش های سایت می توان استفاده کرد؟

برای افزودن نشانه های اسکیما به وب سایت نیاز به مهارت جدیدی در برنامه نویسی ندارید؛ زیرا صفحات وب هنوز هم از HTML استفاده می کنند. تنها کافی است که کدهای اسکیمای مربوط به خود را از Schema.org برداشته و به HTML Microdata اضافه کنید. 


معرفی بهترین انواع اسکیما


از جمله بهترین انواع اسکیما در وب سایت می توان به ریچ اسنیپت ها و گراف دانش اشاره کرد:


اسنیپت Reviews


ریچ اسنیپت ها به مجموعه ای از اطلاعات یک صفحه از وب سایت گفته می شوند که در نتایج سرچ گوگل نمایش داده می شوند. این اطلاعات دقیقا در پایین نتیجه جست و جو نمایش داده شده و اطلاعات دقیق تری به کاربر می دهند. ریچ اسنیپت ها به موتور جست و جو کمک می کنند تا محتوای وب سایت شما را بهتر درک کنند.

در Rich Snippets Reviews کاربران سایت می توانند به محصول مورد نظر خود امتیاز دهند؛ این نقد و بررسی در نتایج سرچ گوگل با نام شخص نویسنده نشان داده می شود. 
نشان دادن امتیاز وب سایت با ستاره یکی از روش های مرسوم ریچ اسنیپت است و کاربر می تواند از بین صفحات بی شمار وب، بهترین گزینه را انتخاب نماید.

اگر از Rich snippet ها استفاده کرده باشید، می توانید به سادگی مفهوم نشانه گذاری اسکیما را نیز درک کنید. منظور از Rich snippet صفحات ستاره داری است که در جست و جوی گوگل مشاهده می کنید.

این ستاره ها به گوگل اعلام می کنند که هر مطلب چه امتیازی از سوی کاربران گرفته است. با استفاده از کدهای اسکیما ربات گوگل را آگاه می سازید که آن مطلب چه امتیازی را از سوی کاربران دریافت کرده است. علاوه برآن می توانید با نمایش تاریخ انتشار محتوا در نتایج جست و جو، کاربران را به مشاهده مطلب خود ترغیب کنید.


اسنیپت Knowledge Graph


Knowledge Graph برای کسب و کارها حاوی نماد و لوگوی مجموعه بوده و در سمت راست صفحه نتایج جست و جو نشان داده می شود؛ با استفاده از آن اطلاعات بیشتری در ارتباط با کلمه کلیدی سرچ شده در اختیار کاربر قرار می گیرد.

این اسنیپت اطلاعات مربوط به برند شما را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد؛ هم چنین این امکان را به آن ها می دهد تا مستقیما به وب سایت یا شبکه های اجتماعی شما لینک شده و محصولات و خدمات شما را ارزیابی کنند.

استفاده از کدهای اسکیما در گراف دانش بسیار موثر است. برای این اقدام باید تمامی اطلاعات مربوط به شرکت خود، مانند نام سازمان و اشخاص را پر کنید. هر داده ای که از عناصر اسکیما استفاده کند توسط گراف دانش انتخاب می شود. برای این کار می توانید از نشانه گذاری های لازم برای سفارشی سازی نمودار دانش استفاده کرده و در نهایت برای اینکه مطمئن شوید Schema markup شما صحیح است از ابزار Rich Result  استفاده نمایید.


رابطه بین سئو و اسکیما چیست؟
 

                               تاثیر اسکیما در سئو سایت

بدیهی ترین مزیت استفاده از اسکیما بهبود سئو سایت است. استفاده از اسکیما تاثیر زیادی بر سئوی تکنیکال سایت  (Technical SEO)دارد و باعث برقرای ارتباط هرچه بهتر موتورهای جست و جو با وب سایت شده و رتبه خوبی برای شما به ارمغان می آورد.

موتورهای جست و جو داده هایی که با استفاده از قوانین اسکیما نشانه گذاری شده اند را شناسایی می کنند. این داده ها می توانند شامل مشخصات سایت، شماره تماس، محصولات، مقالات و غیره باشند. هر چه اطلاعات بیشتری را با این روش بهینه سازی کنید محتوا و کلمات کلیدی وب سایت شما برای گوگل واضح تر شده و نرخ کلیک افزایش می یابد.

با استفاده از این روش، حتی اگر شما جایگاه پایین تری نسبت به رقبا داشته باشید؛ به دلیل نحوه ی نمایش متفاوت، کاربران بیشتری روی وب سایت شما کلیک می کنند.
به طور کلی می توان گفت کد های اسکیما با افزایش بازدید و نرخ کلیک، کمک به خزنده های گوگل برای درک بهتر محتوای وب سایت هنگام بررسی و ایجاد تجربه ی کاربری بهتر برای مخاطبان موجب بهبود سئوی وب سایت می شوند.


چطور می توان از اسکیما در سایت استفاده کرد؟

را های مختلفی برای استفاده از کدهای اسکیما در وب سایت وجود دارد، می توانید از ابزارهای رایگان و افزونه های آماده استفاده کنید و با به صورت اختصاصی اقدام به نوشتن کد کنید؛ آکادمی آی تی بر آن است تا روش های مختلف قرار دادن اسکیما در سایت را برای شما شرح دهد:


نشانه گذاری اسکیما با استفاده از  Google Webmaster Tools


با استفاده از دیتا هایلایتر  Google Webmaster Tools می توانید مطالب سایت را نشانه گذاری کنید. Data Hilighter با به کارگیری قوانین اسکیما محتوای وب سایت را نشانه گذاری کرده و آن را در Rich Snippet به مخاطبان نمایش می دهد.


نشانه گذاری اسکیما با استفاده ازGoogle Tag Manager 


در این  روش نشانه گذاری باید کدهای JSON-LD را تحت عنوان کدهای HTML به سایت اضافه کنید؛ با این اقدام پس از هر بازدید تگ های HTML فعال شده، گوگل این تگ ها را شناسایی کرده و برای نمایش نتایج مرتبط به مخاطبان بهتر عمل می کند.


نشانه گذاری اسکیما با استفاده از  میکرودیتا و افزودن کدها به قالب سایت


میکرودیتا اطلاعات کوچکی است که موضوع و محتوای قسمت های مختلف سایت را مشخص می-کند. هر میکرودیتا سه تگ دارد که با استفاده از آن ها می توان یک کد اسکیما نوشته و به سایت اضافه کرد.

در استفاده از این روش باید کدهای اسکیما را در هدر سایت و تگ اسکریپت قرار دهید.


افزودن کدهای اسکیما با استفاده از سیستم مدیریت محتوا


اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید می توانید با استفاده از افزونه های زیر اسکیمای مورد نظر را تولید نمایید:


افزونه ی Schema pro


با استفاده از این افزونه می توانید انواع محتوای وب سایت خود نظیر محصولات، ویدئوها و پروفایل خود را نشانه گذاری کنید.


افزونه ی Faq Schema


با استفاده از این افزونه می توانید سوالات متداولی که کاربران هنگام برخورد با موضوع و محتوای شما با آن ها رو به رو می شوند را ایجاد کرده و پاسخ های کوتاهی در اختیار آن ها قرار دهید؛ با استفاده از این ابزار مخاطبان بیشتری را به خود جذب می کنید.


افزونه ی Rank Math Pro


با استفاده از این افزونه نیز می توانید برای هر صفحه ی منحصر به فرد یک کد اسکیما ایجاد نمایید.