افیلیت مارکتینگ چیست؟ هر آنچه که باید در سال 2022 بدانید

افیلیت مارکتینگ چیست؟ هر آنچه که باید در سال 2022 بدانید
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

افیلیت مارکتینگ چیست؟ هر آنچه که باید در سال 2022 بدانید

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

در این مقاله قصد داریم افیلیت مارکتینگ را بطور کامل بررسی کرده و نحوه کار آن را توضیح دهیم.  پس با ما تا انتها همراه باشید.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1400/11/11
1,956 بازدید

                      

 

امروزه افیلیت مارکتینگ به یکی از موثرترین راهکارهای فروش برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم افیلیت مارکتینگ را بطور کامل بررسی کرده و نحوه کار آن را توضیح دهیم.

 

افیلیت مارکتینگ چیست؟

بازاریابی وابسته یا همان افیلیت مارکتینگ مفهومی است که بر اساس آن شما محصول یا خدمات شرکت دیگری را در ازای دریافت پورسانت یا درصدی از فروش، تبلیغ می‌کنید. کمیسیون یا پورسانت معمولاً درصدی از قیمت فروش است، اما گاهی اوقات می‌تواند مقدار ثابتی باشد.

به بیان دیگر، بازاریابی وابسته فرآیند کسب پورسانت از طریق تبلیغ محصولات افراد یا شرکت‌های دیگر است. شما محصولی را که دوست دارید پیدا می‌کنید، آن را تبلیغ می‌کنید و به ازای هر فروشی که انجام می‌دهید، مقداری سود کسب می‌کنید. میزان فروش بر اساس ردیابی لینک‌های افیلیت از یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگر قابل‌اندازه‌گیری است.

بنابراین، بازاریابی وابسته را می‌توان به عنوان فرآیند بازاریابی محصول در نظر گرفت که اشخاص مختلفی در این فرآیند ذی‌نفع هستند. همچنین هر یک از طرفین بخشی از سود را به خاطر مشارکت خود در فرآیند تولید و فروش محصول دریافت می‌کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد افیلیت مارکتینگ، نحوه پیاده‌سازی آن و مزایا و معایبش صحبت کنیم. 

این شاخه از بازاریابی به دلیل سادگی و عدم نیاز به سرمایه قابل‌توجه، امروزه به یکی از روش‌های درآمدزایی تبدیل شده و در میان بازاریابان از محبوبیت بالایی برخوردار شده است. اگر می‌خواهید در شاخه افیلیت مارکتینگ فعالیت کنید، برای آشنایی بیشتر با جنبه‌های مختلف آن تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

تاریخچه افیلیت مارکتینگ

مفهوم بازاریابی مبتنی بر کمیسیون برای تبلیغ محصولات دیگران به قبل از پیدایش مفهوم بازاریابی وابسته برمی‌گردد. اصول اولیه سهم درآمد و پورسانت حاصل از فروش در تجارت الکترونیک در نوامبر 1994، یعنی تقریباً چهار سال پس از پیدایش شبکه جهانی وب، مطرح شد. 

اما مفهوم بازاریابی وابسته اولین بار توسط ویلیام جی. توبین، بنیان‌گذار شرکت PC Flowers & Gifts به وجود آمد، به کار گرفته شد و به ثبت رسید. PC Flowers & Gifts که در سال 1989 در شبکه Prodigy راه‌اندازی شد، تا سال 1996 در این سرویس باقی ماند و در سال 1998، PC Flowers and Gifts مدل کسب‌وکار خود را بر اساس مفهوم افیلیت مارکتینگ توسعه داد.

افیلیت مارکتینگ از زمان آغاز به کارش به سرعت رشد کرده است. وب‌سایت‌ها که اوایل به عنوان یک ابزار بازاریابی شناخته نمی‌شود، به بخشی جدایی‌ناپذیر از طرح کسب‌وکار آنلاین تبدیل شده و در برخی موارد نسبت به بسیاری از کسب‌وکارهای آفلاین و حقیقی، موفقیت‌های بیشتری را کسب نمودند. 

در سال 2006، فعال‌ترین بخش‌ها در افیلیت مارکتینگ، سایت‌های شرط‌بندی، صنایع خرده‌فروشی و خدمات اشتراک فایل بودند. اندکی بعد، بخش‌های سرگرمی (به ویژه بازی) و خدمات مرتبط با اینترنت (به ویژه پهنای باند) هم از این استراتژی بازاریابی استقبال کردند. در نهایت طی چند سال اخیر، افیلیت مارکتینگ تقریباً در تمام جنبه‌های بازاریابی برای همه کسب‌وکارها توسعه یافته و به یکی از پرطرفدارترین استراتژی‌های کسب درآمد در بازار دیجیتال تبدیل شده است.

 

آموزش صفر تا صد افیلیت مارکتینگ

برای پیاده‌سازی صفر تا صد افیلیت مارکتینگ، هفت مرحله اصلی را می‌بایست پشت سر بگذارید. اگر می‌خواهید در بازاریابی وابسته شخص موفقی باشید، باید در مورد همه مراحل آن اطلاعات کافی داشته و همه آن‌ها را به درستی پیاده کنید.

این هفت مرحله به شرح زیر هستند که در ادامه هر یک را به صورت کامل توضیح خواهیم داد:
• پلتفرم خود را انتخاب کنید
• موضوع خود را انتخاب کنید
• برنامه‌های افیلیت را پیدا کنید
• محتوای غنی تولید کنید
• ترافیک را به سایت افیلیت خود هدایت کنید
• آمار کلیک روی لینک‌های افیلیت خود را افزایش دهید
• کلیک‌ها را به فروش تبدیل کنید

 

پلتفرم خود را انتخاب کنید

از نظر تئوری، می‌توان بازاریابی وابسته را در هر پلتفرمی انجام داد. با این حال، ایجاد مخاطب و افزایش فروش افیلیت از طریق دو پلتفرم ساده‌تر است: وبلاگ و کانال YouTube. راه‌اندازی وبلاگ نسبتاً آسان و ارزان است. آموزش‌های آنلاین زیادی وجود دارد که راه‌اندازی وبلاگ را آموزش داده‌اند.

هنگامی که وبلاگ شما ارتقا یافت، آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا تعداد مخاطبان شما افزایش یابد. از این زمان می‌توانید لینک‌های افیلیت را در وبلاگ خود در قالب محتوای نوشتاری منتشر کنید. 
پلتفرم دیگر یوتیوب است. ایجاد و آپلود محتوا در YouTube رایگان است. ویدیوهای خود را از نظر سئو بهینه کرده و لینک‌های افیلیت را در توضیحات پایین هر ویدئو قرار دهید.

آموزش مرتبط : آموزش دیجیتال مارکتینگ از صفر تا صد

 

موضوع خود را انتخاب کنید

اگر امروز یک وبلاگ را راه‌اندازی می‌کنید، باید گفت که رقبای زیادی برای شما وجود دارد. پس برای تولید یک محتوای پربازدید ابتدا می‌بایست موضوع خاصی را انتخاب کنید. موضوعی را انتخاب کنید که بر یک مقوله خاص تمرکز دارد. به این ترتیب مخاطبان شما افراد خاصی را تشکیل می‌دهند که در میان هزاران وبلاگ، محتوای شما را برای مطالعه انتخاب کرده‌اند.

 

برنامه‌های افیلیت را انتخاب کنید

سه نوع برنامه وابسته برای انتخاب وجود دارد:

1. برنامه‌های وابسته کم‌حجم با پرداختی بالا
این‌ها برنامه‌های وابسته برای محصولات خاص با پرداختی بالا هستند. به عنوان مثال، برنامه وابسته ConvertKit تقریباً 700 دلار در ماه پرداخت می‌کند اگر فقط 80 مشتری را به آن‌ معرفی کنید. با این حال، رقابت بیشتری برای برنامه‌هایی وجود دارد که پرداختی بالایی دارند.

2. برنامه‌های وابسته پرحجم با پرداختی پایین
این برنامه‌های وابسته پرداخت کمی دارند اما بیشتر مورد توجه هستند. ویژگی اصلی این نوع برنامه‌ها این است که معمولاً تعداد زیادی محصول را برای فروش ارائه می‌دهند.

3. برنامه‌های وابسته پرحجم با پرداختی بالا
این‌ها برنامه‌های وابسته برای محصولات جذاب هستند که کمیسیون بالایی نیز پرداخت می‌کنند. نقطه‌ضعف این نوع برنامه‌ها این است که بازاریابان افیلیت متخصص بیشتر به سمت این محصولات جذب می‌شوند.

اینکه کدام برنامه برای شما مناسب است، بستگی به میزان تخصص و درآمد مورد انتظارتان دارد. اگر مشتری بیشتر مد نظرتان است و به درآمد کمتر قناعت می‌کنید، شاید برنامه‌های وابسته دسته دوم برای شما مناسب‌تر باشد. اگر به دنبال مخاطبان تجاری هستید، احتمالاً مدل اول انتخاب خوبی خواهد بود.

 

محتوای غنی تولید کنید

اگر می‌خواهید سایت افیلیت شما موفق باشد، باید محتوای باکیفیت تولید کرده و لینک‌های افیلیت را در این محتوا بگنجانید. محتوای غنی علاوه بر رعایت استراتژی‌های بهینه‌سازی سئو می‌بایست به درد مخاطب بخورد. یعنی باید به یک مشکل خاص پرداخته و راه‌کارهای عملی برای رفع آن مشکل پیشنهاد دهد.

 

ترافیک را به سایت افیلیت خود هدایت کنید

پس از تولید محتوای غنی، قدم بعدی این است که افراد بیشتری آن را بخوانند و در نتیجه روی لینک‌های افیلیت شما تعداد کلیک‌های بیشتری انجام شود. برای این منظور سه استراتژی افزایش ترافیک وبلاگ، سایت یا سایر پلتفرم‌ها وجود دارد:


خرید ترافیک

این یعنی برای ترافیک ورودی به پلتفرم خود هزینه کنید و ترافیک بخرید. مزیت ترافیک پولی این است که به محض پرداخت هزینه، ترافیک دریافت خواهید کرد. اما دو عیب عمده در این روش وجود دارد: اول اینکه پیش از کسب درآمد باید هزینه کنید و دوم اینکه به محض قطع پرداختی، ترافیک پلتفرم شما هم کاهش خواهد یافت.

 

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

استراتژی دوم جذب ترافیک، سئو است، یعنی بهینه‌سازی صفحات برای کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو مانند گوگل. تا زمانی که استراتژی‌های بهینه‌سازی سئو را به کار گرفته و از کلمات کلیدی پربازدید در محتوای خود استفاده کنید، ترافیک ثابتی را در پلتفرم خود خواهید داشت.

 

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یک استراتژی دیگر برای جذب مخاطب است. برای این منظور باید یک لیست ایمیل از مخاطبان بالقوه خود تهیه کنید. همچنین برای اطلاع‌رسانی و جذب آن‌ها می‌بایست از محتوای حرفه‌ای در ایمیل خود استفاده کنید. لیست‌های ایمیل به شما این امکان را می‌دهد که در هر زمان با خوانندگان خود ارتباط برقرار کنید.

 

آمار کلیک روی لینک‌های افیلیت خود را افزایش دهید

داشتن یک محتوای غنی و خوب به معنی افزایش تعداد بازدید است اما بازدید بیشتر الزاماً به معنی تعداد کلیک‌های بیشتر روی لینک‌های افیلیت و مشتری بیشتر برای شرکت نیست. در این مرحله چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

1. محل قرار دادن لینک
اگر همه لینک‌های افیلیت در پایین صفحه قرار داشته باشند، افراد به ندرت به انتهای محتوا رجوع کرده و آمار کلیک پایین می‌آید. از سوی دیگر اگر هر کلمه قسمت مقدمه را به صورت یک لینک افیلیت تعریف کنید، ممکن است محتوای شما از دید موتورهای جستجو اسپم شناخته شود. پس باید مکان لینک‌های خود را طوری انتخاب کنید که میان این دو حالت تعادل برقرار شود.


2. زمینه
محتوای شما باید با زمینه لینک‌های افیلیت متناسب باشند. مثلاً نمی‌توانید در یک محتوا که در مورد دستور پخت یک غذا است، لینک تبلیغاتی برای وسایل ورزشی قرار دهید. این مسئله از دید موتور جستجو اسپم محسوب شده و اعتماد مخاطب را کمتر خواهد کرد.


3. جلوه بصری
استفاده از جلوه‌های بصری مانند دکمه‌ها، جداول و باکس‌های زیبا برای قرار دادن لینک‌های افیلیت از دید مخاطبان جذاب‌تر بوده و تعداد مشاهده و کلیک‌ها را افزایش می‌دهند.

 

کلیک‌ها را به فروش تبدیل کنید

در بازاریابی وابسته، برای کسب درآمد باید دو تبدیل انجام شود. اولین مورد، تبدیل کلیک به صفحه محصول است. این کار با به‌کارگیری استراتژی‌های مراحل قبل قابل انجام است و شانس کلیک روی لینک‌های افیلیت را افزایش می‌دهد. اما دومین مورد، تبدیل یک بازدیدکننده به خریدار است.

این نرخ تبدیل از کنترل شما به عنوان یک بازاریاب وابسته خارج است. اما می‌توانید پیش از انتخاب محصولات، یک سری فاکتورها را برای انتخاب فروشنده خود بررسی کنید:

1. گزارش پرداختی
این گزارش‌ها معمولاً از طریق گوگل در مورد کسب‌وکارهای مختلف قابل جستجو است. به عنوان مثال شرکت آمازون گزارش‌های پرداختی‌های خود را که از طریق افیلیت مارکتینگ به وبلاگ نویسان پرداخت کرده است، در وب‌سایت‌های مختلف منتشر می‌کند. به دنبال شرکت‌هایی باشید که آمار خرید بیشتری دارند.


2. سؤال بپرسید
از شرکت‌های مختلف در مورد نرخ تبدیلشان سؤال بپرسید. یا ارقام مربوط به پورسانت‌های ماهیانه را که برای افیلیت مارکتینگ در نظر گرفته‌اند، ارزیابی و مقایسه کنید.

 

افیلیت مارکتینگ در ایران چگونه است؟

افیلیت مارکتینگ در ایران چند سالی است که مطرح شده است اما همچنان در ابتدای راه قرار دارد. پلتفرم‌ها یا همان شبکه‌های افیلیت می‌بایست گسترده باشند تا پیاده‌سازی این استراتژی بازاریابی بازدهی بهتری داشته باشد. متأسفانه تعداد شبکه‌های افیلیت در ایران محدود است و شاید معروف‌ترین شبکه که در حال حاضر در این زمینه فعال است، دیجی کالا باشد.

در حالی که در سایر کشورها شرکت‌های تولیدی برای فروش بیشتر حداقل با 3 شبکه افیلیت در ارتباط هستند. این شاخه از مارکتینگ به دلیل عدم شناخت توسط بسیاری از ناشران و تبلیغ دهندگان، هنوز به مرحله‌ای نرسید است که بتواند به عنوان یک شاخه درآمدزا برای بازاریابی مطرح شود.

در حال حاضر تبلیغات کلیکی PPC یا همان Pay-per-click ساده‌ترین راه درآمدزایی برای بازاریابان است زیرا بدون دغدغه از فروش کالا، به ازای هر کلیک مبلغ توافقی خود را از شرکت‌های تبلیغ‌کننده دریافت می‌کنند. اما به احتمال زیاد این روند در آینده تغییر کند و ناشران مجبور باشند به استراتژی‌های افیلیت مارکتینگ روی بیاورند.

 

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

در ادامه مزایا و معایب سیستم همکاری در فروش را بررسی می‌کنیم:

مزایای افیلیت مارکتینگ

1.بازرگانان و شرکت‌های تولیدی محیط وسیع‌تری را برای فروش محصولات و خدمات خود به دست می‌آورند که در نهایت باعث افزایش مشتریان و فروش بیشتر می‌شود.
2.امکان دست‌یابی به مشتری بیشتر بدون صرف زمان برای جستجو و پیدا کردن آن‌ها برای شرکت‌های تولیدی فراهم می‌شود.
3. برنامه‌های افیلیت مارکتینگ، اطلاعات مفیدی را در مورد رفتار مشتری‌ها و نرخ بازدید یا تبدیل آن‌ها در اختیار شرکت‌های تولیدی و فروشندگان قرار می‌دهد. 
4.افیلیت مارکتینگ منبعی آسان برای کسب درآمد برای ناشران و صاحبان وب‌سایت فراهم می‌کند. 
5.نیازی به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی توسط شرکت افیلیت نیست.
6.شرکت افیلیت در مورد پشتیبانی مشتری، خدمات پس از فروش و سایر مشکلات تجارت الکترونیک نگرانی نخواهد داشت به این خاطر که همه این آیتم‌ها توسط شرکت‌های تولیدی و فروشندگان پشتیبانی می‌شود. تنها کاری که یک شرکت افیلیت انجام می‌دهد، درج تبلیغات و فروش محصول است.
7.بازاریاب افیلیت خودمختار است، یعنی زیر نظر کسی کار نمی‌کند و کارفرمای خودش است. ساعات کاری را خودش انتخاب می‌کند و از هر جایی حتی از منزل خود می‌تواند درآمد کسب کند.


معایب افیلیت مارکتینگ

1. ممکن است هزینه‌های پورسانت برای برخی از فروشنده‌ها به خصوص شرکت‌های کوچک و نوپا کمی سنگین باشد.
2. شرکت‌های افیلیت ممکن است برای دریافت پورسانت فروش دست به تبلیغات نادرست و گمراه‌کننده بزنند. ادعا و یا قول‌های بی‌پایه و اساس، یا تبلیغات اغراق‌آمیز بخشی از جنبه‌های منفی این کار است.
3. فروشندگان یا شرکت‌های تولیدی ممکن است بدون اطلاع شرکت‌های افیلیت، برنامه‌های افیلیت مارکتینگ را بدون آنکه پورسانتی پرداخت کرده باشند، تعطیل کنند.
4. فروشندگان ممکن است وعده پورسانت بالا برای جذب شرکت‌های افیلیت بدهند و پس از یک یا دو هفته نرخ پورسانت خود را کم کنند.
5. لینک‌های افیلیت قابل سرقت هستند. به این ترتیب سارقین با دسترسی به این لینک‌ها و استفاده از آن‌ها در پلتفرم خود می‌توانند از شرکت‌های تولیدی طلب پورسانت کنند.
6. همچنین تبلیغات نادرست، استفاده غیرقانونی از نام‌های تجاری، لوگوها یا برندها مانند هر نوع بازاریابی دیگر، در بازاریابی وابسته هم وجود دارد.

 

معنی افیلیت مارکتینگ

همان‌طور که گفته شد، بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ یک مدل تبلیغاتی است که در آن یک شرکت تولیدی یا فروشنده به ناشران در ازای ایجاد ترافیک و در نهایت فروش محصولات و خدمات شرکت پورسانت می‌دهد.
ناشران شرکت‌های افیلیت هستند و بر اساس پورسانتی که دریافت می‌کنند، از استراتژی‌های تبلیغاتی برای افزایش فروش شرکت‌های تولیدی استفاده می‌کنند. هدف این مدل بازاریابی افزایش فروش و ایجاد یک راه‌حل برد-برد هم برای فروشنده و هم برای شرکت‌های افیلیت است.

 

سؤالات متداول

-چه کسانی می‌توانند افیلیت شوند؟
هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند یک افیلیت باشد. هر کسی که در یک پلتفرم به نوعی دنبال کننده یا مخاطبان زیادی دارد و می‌تواند روی افزایش فروش محصولات یک شرکت تولیدی اثرگذار باشد، می‌تواند به عنوان یک افیلیت فعالیت کند. برخی از افیلیت‌ها عبارت‌اند از:
•    محتوا نویسان 
•    بلاگرها
•    سازندگان پوسترهای رسانه‌های اجتماعی
•    اینفلوئنسرها و غیره

-نرخ پورسانت چقدر است؟
نرخ پورسانت شرکت‌های تولیدی بسته به میزان درآمد و نوع افیلیت متفاوت است. به عنوان مثال بسیاری از کسب‌وکارها نرخ پورسانت را برابر 10% فروش کل در نظر می‌گیرند.

-آیا برای پیوستن به یک برنامه افیلیت نیاز به پرداخت هزینه است؟
برای پیوستن به یک برنامه افیلیت برای یک شرکت تولیدی یا فروشنده، نیازی به هیچ سرمایه‌گذاری و پرداخت هزینه نیست. همچنین محدودیتی برای پیوستن به برنامه‌های مختلف بازاریابی برای بازاریابان افیلیت وجود ندارد.

-کدام کسب‌وکارها بیشتر به افیلیت مارکتینگ می‌پردازند؟
شرکت‌های تولیدی و خدماتی تقریباً در همه زمینه‌ها، از استراتژی افیلیت مارکتینگ استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها بیشتر شامل موارد زیر هستند:
• خرده‌فروشی
• آموزشی
• سرویس‌های اشتراک
• دارایی، مالی، سرمایه‌گذاری
• مسافرتی 
• بیمه
• بازی
• زیبایی و مراقبت از پوست
• مخابرات
• حمل‌ونقل
• خودرو
• سرگرمی
• رستوران و غیره

-چه کسی روی محتوای ناشران افیلیت نظارت دارد؟
اصولاً هر ناشر افیلیت که به یک برنامه بازاریابی می‌پیوندد، قوانین آن را می‌پذیرد. بنابراین نوع محتوایی که توسط ناشران در پلتفرم‌های مختلف انتشار می‌یابد، توسط خود برند، شرکت تولیدی یا فروشنده نظارت خواهد شد.

 

سخن آخر

بازاریابی وابسته یک راه‌حل ایده‌آل برای کسانی است که به دنبال کسب درآمد با تمرکز بر استراتژی‌های مبتنی بر عملکرد هستند. با همکاری یک فروشنده، یک بازاریاب افیلیت قادر خواهد بود بدون نگرانی در مورد تولید محصول یا خدمات پس از فروش آن، به درآمدی معقول دست یابد. 
اگرچه موفقیت در این شاخه بازاریابی به مهارت‌های خاصی نیاز دارد، اما می‌تواند راهی مؤثر برای دستیابی به درآمدی نسبی به عنوان یک شغل دوم باشد.