مزایای شبکه چیست؟ انواع شبکه های کامپیوتری را بشناسید

مزایای شبکه چیست؟ انواع شبکه های کامپیوتری را بشناسید
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

مزایای شبکه چیست؟ انواع شبکه های کامپیوتری را بشناسید

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

  پیش از دانستن همه چیز درباره‌ شبکه‌های کامپیوتری در این مقاله شما را با این که شبکه‌ی کامپیوتری چیست؟ آشنا می کنیم. شبکه‌های کامپیوتری انواع مختلفی دارند مانند WAN، MAN، LAN، PAN که هرکدام کاربرد خاصی دارند با ما در این مقاله همراه باشید تا با مزایا و معایب انواع شبکه آشنا شوید.

دپارتمان ‌ها: آموزش شبکه
1399/04/10
38,131 بازدید

 

 

یک شبکه کامپیوتری مجموعه کامپیوترهایی است که به منظور به اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی به هم متصل شده اند. متداول ترین مرجع اشتراک اطلاعات امروزه اینترنت است. خود اینترنت را می‌توان یک شبکه بزرگ کامپیوتری دانست. سایر منابع مشترک می‌توانند شامل چاپگر یا سرور فایل باشند.

هر یک از کامپیوترهای موجود در شبکه، یک نود نامیده می‌شوند. اتصال بین رایانه‌ها از طریق کابل کشی‌، معمولاً کابل اترنت یا به صورت بی سیم و از طریق امواج رادیویی قابل انجام است. کامپیوترهای متصل می‌توانند منابعی مانند دسترسی به اینترنت‌، چاپگرها‌، سرورهای فایل و سایر موارد را به اشتراک بگذارند. شبکه یک اتصال چند منظوره است که به یک کامپیوتر واحد اجازه می‌دهد کارهای بیشتری انجام دهد.

 

شبکه کامپیوتری چیست؟

 

  پیش از دانستن همه چیز درباره‌ی آموزش شبکه و شبکه‌های کامپیوتری باید با تعریف آن آشنا شوید. بیایید در این بخش به این سوال پاسخ دهیم: شبکه‌ی کامپیوتری چیست؟ بستری که ما به وابسته‌ی‌ آن دو یا چند سیستم کامپیوتری  را متصل کرده تا اطلاعات و منابع بین آنها به اشتراک گذاری شود.

مفهوم اطلاعات که مشخص است اما بهتر است منظورمان از منابع را مشخص کنیم. هنگامی که از اشتراک منابع سخن می‌گوییم، منظورمان منابعی همچون حافظه‌ی اصلی و پردازنده است.اما وقتی که می‌گوییم شبکه یعنی ارتباط بین دو یا چند کامپیوتر، این ارتباط دقیقا چگونه برقرار می‌شود؟

 

آموزش شبکهدپارتمان آموزش شبکه

 

نگاه دقیق‌تر به شبکه‌های کامپیوتری

   در شبکه‌های محلی، که بعدا به تعریف آن نیز می‌پردازیم، سه مولفه‌ی اصلی وجود دارد:

  1. رسانه
  2. توپولوژی
  3. پروتکل

تعریفی مختصری از این واژه‌ها ارائه دهیم: 

 

 رسانه شبکه

آن سخت‌افزاری که بواسطه‌اش داده را در بستر شبکه منتقل می‌کنید، رسانه‌ی شبکه نام دارد. به عنوان مثال در شبکه‌هایی که از طریق فیبرنوری کار می‌کنند، رسانه‌ی انتقال کابل‌های فیبر نوری است یا در یک شبکه ‌بی‌سیم، امواج ارسالی و دریافتی نقش رسانه را دارند. رسانه نقش اساسی در تعیین توپولوژی شبکه دارد.

 

توپولوژی شبکه

 نحوه اتصال سیستم‌ها بهم، توپولوژی نام دارد. اینکه در شبکه کدام سیستم با کدام سیستم در ارتباط باشد، توپولوژی است. سه توپولوژی اصلی وجود دارد:

 

  1.  باس یا خطی(BUS): در این توپولوژی سیستم‌ها به وسیله‌ی یک سیم بهم متصل می‌شوند. در حقیقت پایانه‌ها به صورت خطی بهم متصل بوده، یعنی تمام آنها تنها به سیستم قبل و بعد خود متصل اند، به جز سیستم ابتدایی که فقط به سیستم بعد و سیستم انتهایی که به پایانه پیش از خود متصل است. 
  2. استار یا ستاره‌ای(STAR): در این توپولوژی، تمام سیستم‌ها با رسانه‌ی انتقال به یک هاب مرکزی متصل هستند و تمام ارتباطات با همین هاب کنترل می‌شود. در این توپولوژی هیچ سیستمی با سیستم دیگر مستقیما در ارتباط نیست.
  3. رینگ یا حلقه‌ای(RING): توپولوژی رینگ در حقیقت ترکیبی از ستاره‌ای و باس است. تمام سیستم‌ها باز هم با یک هاب متصل هستند، اما یک هاب خاص! جریان داده در رینگ شبیه باس است با این تفاوت که سیستم ابتدا به سیستم انتها متصل می‌شود. 

توپولوژی‌های دیگری مثل ستاره‌ای چندسطحی، مش و توپولوژی‌های بی‌سیم هم وجود دارند که پرداختن به آنها نیاز‌مد مطلبی جداگانه است.

 

پروتکل‌های شبکه

برای برقراری ارتباط، پایانه‌ها نیاز به یک زبان مشترک دارند. این زبان مشترک پروتکل است. در حقیقت پروتکل‌ها قوانین و مقررات ارتباط را مشخص می‌کند. در هر شبکه چندین پروتکل استفاده‌ می‌شود که این پروتکل‌ها لایه‌بندی شده و هر کدام در زمان مشخص خود اجرا می‌شوند.

 

انواع شبکه

شبکه‌های کامپیوتری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که بسته به گستردگی محیطی که باید پوشش دهند و تعداد کامپیوتر‌ها و نود‌هایی که به آن‌ها متصل می‌شوند از ویژگی‌ها و امکانات مختلفی برخوردارند. در ادامه به تفصیل به بررسی ویژگی‌ها، کاربرد‌ها، مزایا و معایب انواع این شبکه‌ها خواهیم پرداخت. البته در آموزش شبکه و آموزش نتورک پلاس به طور کامل به آنها پرداخته ایم. این شبکه‌ها به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

  • WAN: شبکه محیط گسترده یا همان Wide Area Network
  • MAN: شبکه محیط شهری یا همان Metropolitan Area Network
  • LAN: شبکه محیط محلی یا همان Local Area Network
  • PAN: شبکه محیط شخصی یا همان Private Area Network


WAN، شبکه محیط گسترده یا همان Wide Area Network

 

شبکه محیط گسترده

 

WAN چیست؟

 شبکه محیط گسترده یا WAN نوعی از شبکه‌های ارتباطی است که می‌تواند دستگاه‌ها را از چندین مکان و در سراسر جهان به هم متصل کند. WAN‌ها بزرگترین و گسترده ترین شکل شبکه‌های کامپیوتری هستند که تا به امروز در دسترس هستند.
این شبکه‌ها اغلب توسط ارائه دهندگان خدمات ایجاد می‌شوند که WAN را به مشاغل‌، مدارس‌، دولت‌ها یا عموم مردم اجاره می‌دهند. این مشتریان تا زمانی که به WAN ایجاد شده دسترسی داشته باشند می‌توانند از شبکه برای رله و ذخیره داده یا ارتباط با سایر کاربران‌، صرف نظر از موقعیت مکانی آنها‌، استفاده کنند. دسترسی به این شبکه از طریق لینک‌‌های مختلف مانند شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) یا خطوط‌، شبکه‌های بی سیم‌، شبکه‌های تلفن همراه یا اینترنت امکان پذیر است.

 

کاربرد WAN 

در سازمان‌های بین المللی، WAN  به آنها اجازه می‌دهد تا بدون تأخیر کار‌های اساسی روزمره خود را انجام دهند. کارمندان از هر جایی می‌توانند از WAN اداری برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها و برقراری ارتباط با همکاران استفاده کنند یا به سادگی در ارتباط با مرکز منابع داده یا همان دیتابیس اصلی آن سازمان بمانند. متخصصان خبره شبکه به سازمانها کمک می‌کنند تا شبکه گسترده داخلی خود و سایر زیرساخت‌های مهم فناوری اطلاعات را حفظ کنند تا مشکلی برایشان پیش نیاید و سهوا اطلاعات مهم خود را از دست ندهند.

 

 مزایای شبکه WAN 

متمرکز ساختن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات: بسیاری از متخصصان این موضوع را اصلی ترین ویژگی WAN می‌دانند. برای مثال فرض کنید شما می‌خواهید اطلاعات دانشجویان سراسر ایران را مدیریت کنید. بجای اینکه برای هر دانشگاه یک سرور جداگانه فراهم کنید که هزینه‌های زیادی برای شما به بار خواهد آورد، با یک سرور اصلی که همه دانشگاه‌ها به آن وصل هستند کار خود را پیش خواهید برد. در این صورت همه اطلاعات هم در یک مخزن مرکزی جمع آوری شده اند و دسترسی و مدیریت آنها به سادگی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین مزیت شبکه‌های گسترده، ظرفیت و خطاپذیری بیشتر آنها است. بدلیل وجود ابزار مختلف، امکان اینکه شبکه با از کار افتادن یکی از بخش‌های خود کامل مختل شود، کم است.

حفاظت قوی تر از اطلاعات و حریم خصوصی: زمانی که شما داده‌های خود را از طریق WAN منتقل می‌کنید، خود به خود یک لایه محافظتی رمزگذاری شده به آن اضافه می‌شود تا از دسترس هکر‌ها دور بماند.

برقراری تماس‌های صوتی: اگر ارائه دهنده سرویس WAN شما، امکان انتقال داده‌های صوتی را داشته باشد، ‌شما می‌توانید با استفاده از این امکان در هزینه‌های تماستان صرفه جویی کنید.

 

معایب شبکه WAN

هزینه بالای راه اندازی: WAN‌  ها سیستم‌های پیچیده ای هستند در نتیجه راه اندازی آن بسیار هزینه بر است و به نسبت بزرگی شبکه، قیمت راه اندازی بالاتر هم می‌رود.

به وجود آمدن مشکلات امنیتی: از آنجایی که شاخه‌های مختلف به سرور مرکزی وصل هستند،‌ مدیریت امنیت در همه این شعبه‌ها هزینه بالایی می‌برد و امکان دارد باعث بوجود آمدن مشکلاتی مانند سرقت اطلاعات یا خرابی پرونده‌ها بشود.

مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری: کار کنترل و نگهداری از شبکه WAN باید به صورت منظم انجام بگیرد تا از هرگونه خرابی و مشکل جلوگیری شود.

 

سوئیچ چیست؟مقاله مرتبط: سوئیچ چیست؟ انواع آن را بشناسید

 

MAN، شبکه محیط شهری یا همان Metropolitan Area Network

 

شبکه متروپولیتن

 

شبکه BROADBAND و ‌BASEBAND

اگر شبکه‌ی شما، بخاطر نوع رسانه‌ی انتقال تنها توانایی انتقال یک سیگنال در هر لحظه را داشته باشد، این شبکه  BASEBAND یا تک باند است. اگر شبکه توانایی انتقال چند سیگنال به صورت همزمان را داشته باشد، پهن باند یا BROADBAND است.

 

MAN چیست؟

شبکه متروپولیتن (MAN) یک شبکه رایانه ای بزرگ است که یک منطقه شهری یا دانشگاه را در بر می‌گیرد. دامنه جغرافیایی آن بین WAN و LAN قرار دارد. MAN‌ ها اتصال به اینترنت را برای شبکه‌های محلی در کلانشهرها فراهم می‌کنند و آنها را به شبکه‌های وسیعتر مانند اینترنت وصل می‌کنند. همچنین می‌توان از آن در تلویزیون کابلی استفاده کرد.

 

کاربرد MAN

شبکه محیط شهری (MAN) یک شبکه کامپیوتری است که معمولاً در یک شهر یا دانشگاه بزرگ قرار دارد. MAN در بیشتر موارد با استفاده از یک شریان اصلی با ظرفیت بالا، مانند فیبر‌های نوری،‌ تعدادی از شبکه‌های ناحیه محلی یا همان LAN را بهم متصل کرده و اطلاعات را به سطوح بالاتر مانند WAN یا اینترنت منتقل می‌کند.

MAN برای یک منطقه جغرافیایی بزرگتر از یک شبکه محلی بهینه شده است. مثلا از چندین بلوک ساختمان  گرفته تا کل شهر. MAN ممکن است متعلق به یک سازمان مادر باشد،‌ اما زیر شاخه‌های این سازمان همگی از این شبکه استفاده خواهند کرد. MAN توسط سازمان‌های خدمات عمومی‌ و دولتی هم استفاده می‌شود. این سازمان‌ها از این شبکه برای ارائه خدمات اینترنت استفاده می‌کنند.

 

مزایای شبکه MAN 

قیمت کمتر به نسبت WAN: این شبکه کارایی خوبی دارد و ارزان تر است. داده‌ها در این شبکه به راحتی و به صورت متمرکز مدیریت می‌شوند.

سرعت بالاتر از WAN: شبکه MAN از فیبر نوری استفاده می‌کند بنابراین سرعت داده به راحتی می‌تواند به ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد

اشتراک اینترنت: در برخی از انواع  نصب MAN‌، کاربران می‌توانند اتصال اینترنتی خود را به اشتراک بگذارند. بنابراین چندین کاربر می‌توانند از همان اینترنت پرسرعت استفاده کنند.

 

معایب شبکه MAN

دشوار بودن مدیریت آن: هرچه شبکه MAN بزرگتر شود،‌ نگهداری و مدیریت آن سخت تر می‌شود. این به دلیل ملاحظات امنیتی و دیگر پیکربندی‌هایی که روی این شبکه انجام می‌گیرد اتفاق می‌افتد.

اختلاف سرعت اینترنت: اگر MAN بر روی خطوط سیم‌هایی مسی اجرا شده باشد، سرعت آن بسیار پایین خواهد بود. معمولا در آغاز راه پیاده سازی زیرساخت‌های فیبر نوری با خود هزینه‌هایی را به همراه دارد.

حمله هکرها: در MAN احتمال حمله هکرها به شبکه در مقایسه با LAN بسیار زیاد است. بنابراین ممکن است داده‌ها فاش شوند. می‌توان اطلاعات را ایمن کرد اما به پرسنل آموزش دیده و ابزارهای امنیتی بالا نیاز است.

 

LAN، شبکه محیط محلی یا همان Local Area Network

 

شبکه محیط محلی

 

LAN چیست؟

شبکه محلی، شبکه رایانه‌ای است که کامپیوترها را در محدوده کوچکتر مانند مدارس‌، کالج‌ها یا دانشگاه‌ها متصل می‌کند. شبکه‌های محلی که به طور کلی LAN نامیده می‌شوند‌، شبکه‌های خصوصی هستند. آنها یک روش مفید برای به اشتراک گذاری اطلاعات بین کاربران نهایی ارائه می‌دهند. منابعی مانند چاپگر‌، سرور فایل‌، اسکنر و اینترنت به راحتی در بین سایر رایانه‌های متصل در یک شبکه قابل اشتراک گذاری و انتقال هستند.

شبکه محلی (LAN) مجموعه ای از دستگاه‌های متصل به هم در یک مکان فیزیکی مانند ساختمان‌، دفتر یا خانه است. یک شبکه محلی می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد‌، از یک شبکه خانگی با یک کاربر گرفته تا یک شبکه سازمانی با هزاران کاربر و دستگاه در یک دفتر یا مدرسه.

 

کاربرد LAN

صرف نظر از اندازه‌، ویژگی مشخص کننده یک LAN این است که دستگاه‌هایی را که در یک منطقه واحد و محدود قرار دارند متصل می‌کند. در مقابل‌، یک شبکه وسیع (WAN) یا شبکه منطقه شهری (MAN) مناطق جغرافیایی بزرگتری را پوشش می‌دهد. برخی WAN‌ها و MAN‌ها بسیاری از LAN‌ها را به هم متصل می‌کنند.

 

مزایای شبکه LAN

اشتراک منابع: با استفاده از LAN می‌توان منابع رایانه ای مانند چاپگر‌، اسکنر‌، مودم‌، درایوهای DVD-ROM و دیسک‌های سخت را در دستگاههای متصل به اشتراک گذاشت. این امر باعث کاهش هزینه در خرید سخت افزار می‌شود.

ارتباط آسان و ارزان: داده‌ها و پیام‌ها به راحتی با دیگر رایانه متصل به شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود.

امنیت داده‌ها: از آنجا که داده‌ها در رایانه سرور ذخیره می‌شوند‌، مدیریت داده‌ها فقط در یک مکان آسان خواهد بود و داده‌ها نیز ایمن تر خواهند بود.

اشتراک اینترنت: شبکه محلی به شما امکان می دهد تا یک اتصال اینترنتی واحد را بین همه کاربران شبکه LAN به اشتراک بگذارید. در سایت های کامپیوتر مدارس و کافی نت ها ، از یک اتصال اینترنت واحد برای تامین اینترنت کلیه کامپیوترهای متصل به یک شبکه استفاده می شود.

اشتراک یک برنامه کاربردی یا نرم افزار بین چند کامپیوتر: در مواردی که قیمت نرم افزار ها بسیار بالاست،‌ سازمان‌ها می‌توانند با خرید فقط یک نسخه از آن نرم افزار،‌ آن را در همه کامپیوتر های خود به اشتراک بگذارند.

 

معایب شبکه LAN

هزینه نصب بالا: هزینه اولیه راه اندازی شبکه محلی زیاد است. زیرا نرم افزار خاصی برای ساخت سرور لازم است. همچنین دستگاه‌های ارتباطی مانند کابل اترنت‌، سوئیچ‌ها‌،‌ هاب‌ها‌، روترها‌ و کابل‌ها پر هزینه هستند.

نقض حریم خصوصی: سرپرست LAN می‌تواند فایل‌ها و داده‌های شخصی هر کاربر LAN را مشاهده و بررسی کند. علاوه بر این‌، وی می‌تواند تاریخچه رایانه و اینترنت کاربر LAN را مشاهده کند.

محدودیت در پوشش منطقه‌ای: شبکه‌های محلی در میزان محیطی که پوشش می‌دهند محدود هستند. غالبا می‌توانند یک دفتر،‌ یک ساختمان یا چند ساختمان مجاور را پوشش دهند.

شغل تعمیر و نگهداری شبکه محلی: شبکه محلی نیاز به یک مدیر شبکه دارد. زیرا در شبکه محلی مشکلاتی از قبیل نصب نرم افزار، خطای برنامه یا خرابی سخت افزاری یا اختلال در کابل وجود دارد. یک مدیر شبکه LAN برای مدیریت و تعمیر این موارد لازم است.

 

https://academyit.net/products/network-plusآموزش مرتبط: دوره آموزش نتورک پلاس

 

PAN، شبکه محیط شخصی یا همان Private Area Network

 

شبکه pan

 

PAN چیست؟

شبکه PAN شبکه ای شخصی است که در اطراف یک فرد ایجاد می‌شود. برای مثال زمانی که شما تلفن همراه خود را به لپتاپ یا تلویزیون خود متصل می‌کنید، یک شبکه محیط شخصی یا PAN ایجاد می‌کنید. تفاوت اصلی این شبکه با دیگر شبکه‌ها در این است که در شبکه PAN بر خلاف دیگر شبکه‌ها که غالبا در آن‌ها اطلاعات به یک سرور منتقل می‌شد در اینجا اطلاعات مابین دستگاه‌های نزدیک به هم تبادل می‌شود. شما می‌توانید از این شبکه برای انتقال فایل، تصویر، موسیقی و غیره استفاده کنید. اگر شما اتصال را بدون استفاده از سیم و با بلوتوث یا وای فای برقرار کردید، یک شبکه محیط شخصی بی سیم ایجاد کرده‌اید که از لحاظ فنی آن را WPAN می‌‌نامند.

 

چند نمونه از شبکه محیط شخصی یا همان Private Area Network

  • کیبورد بی‌سیم
  • موس بی‌سیم
  • تلفن همراه هوشمند
  • کنترل تلویزیون
  • پرینتر بی‌سیم

 

مزایای شبکه PAN  

 فضای اضافی نیاز ندارد: شبکه منطقه شخصی به سیم یا فضای اضافی احتیاج ندارد. برای اتصال دو دستگاه فقط لازم است بلوتوث را در هر دو دستگاه فعال کنید تا داده‌ها را بین آنها به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال‌، اتصال صفحه کلید و ماوس بی‌سیم با لپتاپ از طریق بلوتوث.

مقرون به صرفه: در این نوع شبکه نیازی به سیم اضافی نیست. همچنین‌، هیچ گونه هزینه اضافی برای قطعه یا تخصص خاصی وجود ندارد. بنابراین PAN روشی ارزان برای برقراری ارتباط است.

قابل حمل: فرد می‌تواند دستگاه‌ها را به عنوان یک شبکه بی‌سیم جابجا کند و تبادل داده‌ها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. این یعنی PAN قابل حمل نیز هست.

همگام سازی داده‌ها بین دستگاه‌های مختلف: یک نفر می‌تواند چندین دستگاه را با هم سینک کند‌، یعنی بارگیری‌، آپلود و تبادل داده‌ها در بین دستگاه‌ها.

 

معایب PAN

عدم امکان استفاده در فواصل بلند: از آنجایی که دامنه سیگنال حداکثر 10 متر است، باعث می‌شود که این شبکه برای انتقال اطلاعات در فواصل دورتر کارایی نداشته باشد.

انتقال داده آهسته:بلوتوث و مادون قرمز در مقایسه با انواع دیگری از شبکه‌ها مانند LAN (شبکه محلی) دارای سرعت انتقال داده آهسته هستند.

مشکل سلامتی: PAN در بعضی از دستگاه‌های دیجیتال از سیگنال‌های مایکروویو استفاده می‌کند که تاثیر بدی بر روی بدن انسان دارد و می‌تواند سبب بروز مشکلات مغزی و قلبی شود.

سیگنال‌های مادون قرمز در یک خط مستقیم حرکت می‌کنند: این ایراد به خوبی در کنترل‌های تلویزیون قابل مشاهده است. تا زمانی که شما کنترل تلویزیون را مستقیما به سمت سنسور نشانه نگیرید، کنترل عمل نمی‌کند.
 

شبکه با ارتباط Half-Duplex و Full-Duplex

اگر در هر لحظه، یک سیستم علاوه بر ارسال، توانایی دریافت سیگنال از طرف پایانه‌ دیگر را داشته باشد، این شبکه دو طرفه Full-Duplex است. در نقطه‌ی مقابل اگر تنها فقط امکان دریافت یا ارسال به یک پایانه وجود داشته باشد، این شبکه یک طرفه یا Half-Duplex است.

 

Segment و Backbone

اگر در خاطرتان باشد، در تعریف شبکه‌های گسترده گفتیم که این شبکه از اتصال چند شبکه‌ی محلی بوسیله‌ی ابزار مخصوص شبکه‌ای به وجود می‌آید. این ابزار مخصوص که خود یک شبکه‌ی مجزا به حساب می‌آید، بک‌بون نامیده می‌شود و شبکه‌های محلی که بوسیله‌ی بک‌بون بهم متصل می‌شوند، سگمنت نام دارند. در طراحی شبکه، نرم‌افزار و سخت‌افزار بک‌بون سریع‌تر از سگمنت است.

 

سرویس دهنده/سرویس گیرنده و همرتبه

 اگر در شبکه‌ بعضی از سیستم‌ها وظیفه‌ی سرویس دادن و در اختیار گذاشتن منابع خود به سایر پایانه‌ها را داشته باشند، طراحی آن شبکه سرویس دهنده/سرویس گیرنده است. به سرویس دهنده Server و به سرویس گیرنده، Clinet گفته می‌شود. در طراحی هم‌مرتبه هر پایانه هم سرویس دهنده و هم سرویس گیرنده‌ است.

 

بی‌سیم یا باسیم

اگررسانه‌ی شبکه شما یک سیم، هر نوع از آن، باشد شبکه شما یک شبکه باسیم است. اما اگر رسانه‌ی انتقال در نقطه‌ای از شبکه سیگنال، هر نوع از آن، باشد شبکه‌ی بی‌سیم یا Wireless است.

 

 اصطلاحات و ابزار رایج در شبکه

 اگر بخواهید یادگیری شبکه را آغاز کنید، یادگیری کاربرد ابزارآلات و اصطلاحات شبکه برای شما مفید است. در این قسمت توضیحی مختصری در مورد برخی از این موارد خواهیم داد.

 

اینترانت

 

internet یا اینترنت؛ بزرگتر از آنچه فکرش را بکنید! 

 اینرنت یکی از بزرگترین مصنوعات دست بشر، یک شبکه‌ی کامپیوتری است که در آن هزاران شبکه محلی و گسترده عضو بوده، ارائه و دریافت خدمت می‌کنند. اینترنت هم همانند هر شبکه دیگر، از بخش سخت افزاری و نرم‌افزاری تشکیل شده است.

 

 اینترانت یا  intranet چیست؟

اینترانت یک شبکه کوچک و محلی است که برای یک شرکت طراحی شده است. در این شبکه تمامی امکانات  مثل اشتراک گذاری فایل، اشتراک گذاری منابع و... وجود دارد اما طراحی آن مختص محیط‌های کوچک است. اینترانت ممکن است با شبکه‌‌‌ی جهانی در ارتباط باشد یا نباشد.

 

اکسترانت

 

اکسترانت (extranet)، همان اینترانت با یک تفاوت کوچک

در اینترانت شما اجازه‌ی دسترسی به پایانه‌ها و منابع، در خارج از شبکه ندارید. اما در اکسترانت چنین امکانی برای شما فرا‌هم آورده شده است. شما در خارج از شبکه، می‌توانید از طرق یک نام کاربری و پسوورد به فایل‌های خود دسترسی پیدا کنید.

 

در شبکه به چه چیز passive یا active می‌گویند؟

مفهوم فعال یا غیرفعال در دو بحثِ شبکه کاربرد دارد: ابزار و خدمات

 

ابزار passive و ابزار active در شبکه

ابزاری که بصورت مستقیم به جریان برق وصل هستند، فعال و ابزاری که به طور مستقیم به جریان متصل نیستند غیر فعال نامیده می‌شوند. اصولا ابزار فعال شبکه‌ باعث تقویت سینگال شده اما غیرفعال‌ها تنها منتقل کننده آن هستند. ابزار فعال همانند: مودم، سوئیچ، کارت شبکه و... ابزار غیرفعال همانند: کابل، رک و... 

 

خدمات فعال و غیر فعال در شبکه

هر کاری که پیش از پیکربندی شبکه، اعم از نصب و راه‌اندازی انجام می‌شود، خدمات غیرفعال است. خدمات غیر فعال مثل: طراحی، پیاده سازی نقشه، داکت کشی، ترانکینگ و...مرحله‌ی بهره‌برداری همان خدمات اکیتو است. اگر پس از نصب زیرساخت شما اقدام به راه‌اندازی و نصب نرم‌افزارهای شبکه بکنید، یک خدمت اکتیو ارائه داده‌اید.

 

 ‌network adopter چیست؟

همان کارت شبکه یا network card است. این قطعه در تمام رایانه‌های شخصی پیدا می‌شود و همان قطعه‌ای است که باعث می‌شود شما به اینترنت دسترسی پیدا کنید. با استفاده از این قطعه پایانه‌ها توانایی اتصال به شبکه را پیدا می‌کنند.

 

repeater یا تکرار کننده در شبکه

وظیفه‌ی تقویت سیگنال در شبکه را دارد. به عبارتی این قطعه، سیگنالی را دریافت و آن را تقویت می‌کند تا مسافت طولانی تر را تحت پوشش قرار دهد. این قطعه چه در شبکه‌های باسیم و چه در شبکه‌های بی‌سیم، با انواع رسانه‌های انتقال، کاربرد دارد. یعنی تکرارگر در شبکه‌های فیبرنوری، مسی، سیگنال‌های مخابراتی و... استفاده می‌شود.

 

نقش router یا مسیریاب در شبکه

وظیفه‌ی روتر در شبکه اتصال چند شبکه محلی به یکدیگر است. روتر این‌کار را بوسیله‌ی رسانه‌های باسیم یا بی‌سیم به انجام می‌رساند. روتر‌ها در حقیقت یک کامپیوتر کوچک هستند. این ابزار، دارای پردازنده، حافظه و سیستم ورودی و خروجی است.

 

switch چیست؟

سوئیچ وظیفه‌ی اتصال چند پایانه در شبکه را به عهده دارد. ابزار گوناگون در شبکه مثل کامپیوتر، روتر و...، از طریق پورت‌ها مختلفِ سوئیچ به آن متصل، با تنظیمات درست، ارتباط بین آنها برقرار می‌شود.

 

bridge یا پل در شبکه

بریچ وسیله‌ای است که بواسطه‌ی آن دو شبکه همسان، از نظر پروتکل و سیستم عامل، بهم متصل می‌شوند. عکس این مساله هم امکان پذیر است. اگر روزگاری ترافیک بر روی شبکه شما زیاد شد، می‌توانید با استفاده از پل یک شبکه را به دو شبکه تبدیل و ترافیک را پخش کنید.

 

نقش hub در شبکه چیست؟

هاب همان وسیله‌ای است که با آن توپولوژی ستاره‌ای پیاده‌ سازی می‌شود. با استفاده از هاب شما چند سیستم، که تعداد آنها محدود به پورت‌های هاب است، را بهم متصل می‌کنید. نقشی که هاب ایفا می‌کند در اشتراک گذاری اطلاعات است، یک پایانه اطلاعات را برای هاب می‌فرستد و هاب به نوبت آن را  به تمام پورت‌ها ارسال می‌کند تا اینکه به پایانه فرستنده برسد. 

 

 شبکه کامپیوتری: فرصتی مناسب برای درآمد زایی

توضیحات مرتبط با ابزار و اصطلاحات شبکه به اتمام رسید. بدلیل همه‌گیری بستر‌های شبکه‌ای و نیاز به آنها، متخصص شبکه جزو مشاغل پرطرفدار در بازار کار است. البته دنیای آموزش شبکه، دنیایی پویا است که برای همگام شدن با ریتم آن، نیاز به تلاش همیشگی دارید.