مزایا و معایب اس ام اس مارکتینگ چیست؟

مزایا و معایب اس ام اس مارکتینگ چیست؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

مزایا و معایب اس ام اس مارکتینگ چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

در این مقاله به بررسی استراتژی اس ام اس مارکتینگ، مزایا و معایب آن و نکات کلیدی برای موفقیت در این شاخه بازاریابی خواهیم پرداخت.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1400/11/12
2,281 بازدید

                     

 

بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ به معنی ارسال کمپین‌های تبلیغاتی یا پیام‌های اطلاع‌رسانی در مورد شرایط فروش با هدف بازاریابی با استفاده از پیام‌های متنی (SMS) است. این پیام‌ها عمدتاً برای برقراری ارتباط، پیشنهادات، یادآوری تاریخ‌های مهم و معرفی شرایط خاص فروش به افرادی ارسال می‌شود که قبلاً دریافت اس ام اس از طرف شرکت شما را قبول کرده‌اند.

 

اس ام اس مارکتینگ چیست؟

اس ام اس مارکتینگ در اصل به نحوه ارتباط فروشنده را با مشتریان از طریق پیام‌های متنی در قالب کمپین‌ها، تبلیغات، اخبار، یادآوری و موارد دیگر اشاره دارد. اس ام اس مارکتینگ هم مانند بازاریابی ایمیلی یک کانال تبلیغات اختصاصی و فردی است. این بدان معناست که شما به عنوان یک بازاریاب بر هدف اس ام اس‌های تبلیغاتی، محتوایی که به اشتراک می‌گذارید و زمان ارسال پیام‌ها کنترل دارید. علاوه بر این، پیامک‌ها می‌توانند پیام‌های MMS (سرویس‌های پیام چندرسانه‌ای) یا SMS (سرویس‌های پیام کوتاه) باشند. در سرویس‌های MMS امکان ارسال تصاویر متحرک و گیف نیز برای مشتری وجود دارد.

همین ویژگی که مشتریان خود برای دریافت تبلیغات و پیام‌ها داوطلب می‌شوند، اس ام اس مارکتینگ را نسبت به سایر استراتژی‌های بازاریابی اجتماعی متمایز می‌کند. در اغلب استراتژی‌های بازاریابی، بازاریاب، محتوای عمومی را در پلتفرم‌های مختلف منتشر کرده و مخاطبان ممکن است آن محتوا را دنبال کرده و یا آن نادیده بگیرند. اما در اس ام اس مارکتینگ، خود مخاطب تمایل خود را برای دریافت پیام‌های تبلیغاتی به بازاریاب اعلام می‌کند. نمونه‌های رایجی از اس ام اس مارکتینگ عبارت‌اند از:
• تبلیغات شخصی
• پیشنهادها یا تخفیفات ویژه
• بازاریابی و معرفی محصول
• نظرسنجی و غیره


در این مقاله به بررسی استراتژی اس ام اس مارکتینگ، مزایا و معایب آن و نکات کلیدی برای موفقیت در این شاخه بازاریابی خواهیم پرداخت.

 

مزایا و معایب اس ام اس مارکتینگ

در ادامه مزایا و معایب اس ام اس مارکتینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم:


مزایای اس ام اس مارکتینگ

1. نرخ تعامل بالا.
اخیراً یک نظرسنجی نشان داده است که 75 درصد از کاربران تلفن همراه از پیشنهادات و تبلیغات در قالب پیامک استقبال می‌کنند، برخلاف روش‌های دیگر. وقتی یک پیامک تبلیغاتی می‌رسد، برخلاف تبلیغاتی که در پلتفرم‌های بازاریابی مانند رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌شوند، هیچ مانعی برای آن وجود ندارد. یعنی مشتری بدون واسطه می‌تواند تبلیغات را مشاهده کند و در نهایت تصمیم‌گیری نماید.

2. در مقایسه با ایمیل مارکتینگ به راحتی قابل‌دسترسی است.
باز کردن ایمیل‌ها در کامپیوترهای شخصی بیش از یک دقیقه طول می‌کشد. حتی در یک دستگاه موبایل، که ارسال notification دسترسی به ایمیل باکس را آسان می‌کند، ممکن است این روند حدود یک دقیقه طول بکشد. در مقابل پیام‌های اس ام اس به صورت متن و اغلب بدون نیاز به اتصال اینترنت دریافت می‌شوند و در کمتر از 2 ثانیه قابل‌دسترسی هستند. 

علاوه بر این، مهم‌ترین بخش محتوای بازاریابی در ابتدا در صفحه notification موبایل شما نمایش داده می‌شود. به همین دلیل است که اس ام اس مارکتینگ نسبت به بسیاری از روش‌های بازاریابی، ساده‌تر است.

3. یک ابزار مؤثر برای پیگیری تبدیل فروش است.
در بسیاری از پلتفرم‌های بازاریابی، دسترسی به مشتری بالقوه کار ساده‌ای نیست. بنابراین نمی‌توان به سادگی نرخ فروش را پس از بازاریابی اندازه‌گیری کرد. اما در اس ام اس مارکتینگ، از آنجایی که یک بستر ارتباطی با مشتری وجود دارد، می‌توان به سادگی با مشتری ارتباط برقرار کرده و عکس‌العمل او را در مقابل پیام‌های تبلیغاتی سنجیده و نرخ تبدیل فروش کالا را تخمین زد.

4. مخاطب می‌تواند آزادانه دریافت یا عدم دریافت پیام را انتخاب کند.
در بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی، مخاطب در معرض پیام‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرد، بی‌آنکه خود بخواهد. به خصوص این مسئله در تبلیغات سنتی مشهود است. اما در مورد اس ام اس مارکتینگ قضیه متفاوت است. مخاطب با میل خود دریافت پیام‌های تبلیغاتی را قبول می‌کند.

5. امکان ارسال پیام‌های شخصی و عمومی وجود دارد.
در این استراتژی می‌توان یک فرد یا مجموعه‌ای از افراد را به عنوان مخاطب انتخاب کرده و پیام‌های تبلیغاتی را برای آن‌ها ارسال نمود. همچنین می‌توان مخاطبان را بر اساس معیارهای مختلف تفکیک کرد.

6. یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کانال‌های تبلیغاتی موجود است.
اس ام اس مارکتینگ از نظر هزینه بازاریابی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. تقریباً در مقایسه با سایر استراتژی‌های بازاریابی که به پلتفرم‌های مختلف یا طراحی‌های تبلیغاتی نیاز دارند، اس ام اس مارکتینگ یک پیام متنی ساده است که تنها از پلتفرم موبایل ارسال می‌شود.

 

معایب اس ام اس مارکتینگ

1. تعداد کاراکترهای آن محدود است.
برخلاف سایر روش‌های بازاریابی مانند ایمیل مارکتینگ، پیام‌های SMS دارای محدودیت کاراکتر هستند. این بدان معناست که فضای کمتری برای بیان جزئیات دقیق محصول یا خدمات شما وجود دارد. البته معمولاً لینک‌های دسترسی به ویدئو یا وب‌سایت در پیام‌های SMS گنجانده می‌شوند که مخاطب علاقه‌مند می‌تواند برای دسترسی به جزئیات بیشتر محصول از آن‌ها استفاده کنید.

2. به مخاطب نیاز دارد.
برای تحقق استراتژی اس ام اس مارکتینگ، وجود مخاطب ضروری است. در حالی که بسیاری از استراتژی‌ها از جمله وبلاگ نویسی یا رسانه‌های اجتماعی برای تحقق و پیاده‌سازی نیازی به مخاطب اولیه ندارند و به مرور می‌توانند مخاطبین خود را جذب کنند.

3. ممکن است باعث خستگی مخاطب شود.
گاهی اوقات سیل پیام‌های تبلیغاتی که برای مخاطبین ارسال می‌شود، می‌تواند باعث خستگی و کلافگی آن‌ها شده و عملاً تأثیر تبلیغات را بر روی مخاطب کم‌رنگ کند. در این حالت جذب مخاطب برای خرید محصول یا خدمات دشوارتر خواهد شد.

 

دلایل استفاده از sms مارکتینگ

استفاده از اس ام اس مارکتینگ در هر شرایطی یک راه بسیار مؤثر و بدون دغدغه برای برقراری ارتباط با مشتری است. می‌توان از اس ام اس مارکتینگ به دلایل مختلفی استفاده کرد. برخی از این اهداف را در این بخش معرفی می‌کنیم:

1. تبلیغات کوتاه مدت برای کسب‌وکارهای خرد یا تجارت الکترونیک
استفاده از تبلیغات کوتاه مدت یک راه عالی برای هدایت مخاطب بیشتری به فروشگاه یا وب‌سایت است. اگر در برنامه تبلیغاتی خود با محدودیت زمانی مواجه هستید، بدیهی است که می‌خواهید بیشترین مخاطب را طی همین زمان کوتاه جذب کنید. 
بنابراین اس ام اس مارکتینگ یک استراتژی مؤثر برای تبلیغات کوتاه مدت است زیرا می‌توانید مراحل مختلف کسب و کار را با بالاترین سرعت برای مخاطبان خود مشخص کنید. در این روش نگران عدم دریافت پیام‌های تبلیغاتی توسط مخاطبان نیستید.

2. تغییرات فوری رویدادها یا سفارش‌های مشتری
یکی از اهداف اس ام اس مارکتینگ، اطلاع‌رسانی تغییرات لحظه‌ای در روند کسب و کار، معرفی محصولات یا خدمات جدید، تغییر پروسه فروش، روند آماده‌سازی سفارشات مشتری و غیره است. 
همچنین انواع اطلاعیه‌ها، لغو سفارشات، مشکلات ارسال سفارش و غیره با سرعت بالا در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. این ویژگی در بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی از جمله ایمیل مارکتینگ وجود ندارد.

3. یادآوری تاریخ‌های مهم
اگر در کسب‌وکار شما یک سری تاریخ‌های مهم وجود دارند که باید برای مخاطب یادآوری کنید، بهترین روش استفاده از اس ام اس مارکتینگ است. 
به عنوان مثال، تاریخ‌های حراج دوره‌ای یا فصلی، تاریخ ثبت سفارش، بازه تخفیفات ویژه، تاریخ ارسال و دریافت سفارشات و غیره همگی موارد مهمی هستند که مخاطب باید به موقع از آن‌ها آگاهی یابد. بنابراین یادآوری این موارد به کمک بازاریابی پیامکی به راحتی امکان‌پذیر است.

4. اطلاع‌رسانی رویدادها
یکی از موارد کاربردی اس ام اس مارکتینگ، اطلاع‌رسانی رویدادهای مهم به مخاطبین است. ممکن است شرکت شما به دلیل تعمیرات یا به‌روزرسانی تجهیزات مدتی نتواند پاسخگوی بازار باشد. یا تعطیلات اضطراری در روند کار شرکت وقفه ایجاد کند. در این شرایط بهترین روش برای اطلاع‌رسانی مشتری‌ها در کمترین زمان، استفاده از اس ام اس مارکتینگ است.

 

بهترین زمان برای استفاده از اس ام اس مارکتینگ

اس ام اس مارکتینگ فرصتی برای شماست تا روابط خود را با مشتریانتان عمیق‌تر کنید، اما در شروع کار باید چند نکته را در نظر داشته باشید. از آنجایی که پیامک یک بستر ارتباطی صمیمی‌تر نسبت به ایمیل است، باید به طور دقیق در مورد زمان مناسب ارسال پیام‌ها و تعداد دفعات ارسال آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.
پیام‌های متنی روشی عالی برای ایجاد وفاداری مشتری‌ها به نام تجاری هستند، اما اگر تعداد دفعات استفاده از آن زیاد باشد یا در زمانی نامناسب ارسال شوند، ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

انتخاب بهترین زمان برای هر اس ام اس مارکتینگ مهم است. به این دلیل که افراد مختلف معمولاً در زمان استراحت گوشی موبایل خود را در حالت بی‌صدا یا حالت پرواز قرار می‌دهند و در نتیجه متوجه پیامک‌های تبلیغاتی شما نمی‌شوند. یا ممکن است notification پیامک را فعال کرده باشند و اگر پیام شما در زمان استراحت ارسال شود، اصلاً متوجه آن نشده و بعداً هم به قسمت پیامک‌ها مراجعه نکنند.

ارسال پیامک‌های تبلیغاتی در زمان استراحت به خصوص نیمه‌های شب اگر با اعلان پیامک باشد، معمولاً باعث ناراحتی افراد خواهد شد و عملاً تبلیغات شما هیچ تأثیری روی جذب مشتری ندارد. خبر خوب این است که کدهای مربوط به شماره‌های موبایل معمولاً محل سکونت مشتریان شما را مشخص می‌کند. 
بنابراین به جای ارسال پیام‌های انبوه به طور هم‌زمان برای همه مخاطبین، سعی کنید آن‌ها را بر اساس منطقه تفکیک کنید و برای مخاطبان ساکن در هر منطقه، متناسب با زمان آن‌ها پیامک تبلیغاتی بفرستید.

اگر کسب و کار شما به صورت حضوری است، بهترین زمان برای ارسال پیامک تبلیغاتی، پس از خروج افراد از محل کارتان است. برخی از مشاغل بزرگ هم با استفاده از اپراتورهای خودکار پیام کوتاه، به محض ورود به محدوده‌ای خاص در محل شرکت یا فروشگاه، به طور خودکار پیامک‌های تبلیغاتی را برای افراد ارسال می‌کنند. این بهترین زمان برای معرفی محصولات و خدمات است.

 

چه مواردی را باید در اس ام اس مارکتینگ رعایت کنید؟ 

بدون انتخاب مخاطب، پیامک تبلیغاتی ارسال نکنید!
شاید در لیست اولیه خود تعداد زیادی مخاطب داشته باشید. اما این بدان معنی نیست که می‌توانید در اولین قدم برای همه آن‌ها پیام تبلیغاتی ارسال کنید. بهترین کار این است که ابتدا یک پیام حاوی کد لغو یا تأیید ارسال پیامک برای مخاطبان خود ارسال کرده و از آن‌ها بخواهید که تمایل یا عدم تمایل خود را برای دریافت پیام‌های تبلیغاتی شما اعلام کنند. 

خود را معرفی کنید.
روزانه پیام‌های تبلیغاتی زیادی برای افراد مختلف از سوی شرکت‌های تولیدی یا خدماتی ارسال می‌شود. بنابراین مخاطب احتمالاً در اولین نگاه به دنبال منبع پیام تبلیغاتی است. سعی کنید در همان ابتدای محتوا متنی، خود را معرفی کنید چون شانس شما برای پیگیری مخاطب و ایجاد علاقه یا کنجکاوی در او بیشتر خواهد شد.

به تعداد کاراکترهای پیام خود دقت کنید.
اس ام اس ها معمولاً از نظر تعداد کاراکتر دارای محدودیت هستند. ممکن است پیام شما بسیار زیبا و جذاب باشد اما تعداد کاراکترهای متنی آن از مقدار مجاز هر پیامک بیشتر شده و به صورت ناقص برای مخاطب ارسال گردد. تجربه ثابت کرده است پیام‌های ناقص از دید مخاطب نوعی اسپم محسوب می‌شوند و آن را جدی نمی‌گیرند. پس علاوه بر محتوا، به اندازه متن خود هم دقت کنید.

محتوای جذاب  و تشویق‌کننده ایجاد کنید.
محتوای متن شما علاوه بر سادگی و کوتاهی، باید تشویق‌کننده باشد یا اینکه در مخاطب کنجکاوی ایجاد کند. مثلاً پیشنهادهای خاص تجاری، تخفیفات ویژه، فروش‌های دوره‌ای ویژه و غیره را در پیام‌های تبلیغاتی خود بگنجانید.

 

سؤالات متداول

آیا می‌توان از اس ام اس مارکتینگ در کنار سایر استراتژی‌های بازاریابی استفاده کرد؟
قطعاً بله. مزیت روش‌های دیجیتال مارکتینگ این است که کانال‌های بسیاری را برای تبلیغات و بازاریابی در اختیار شما قرار می‌دهد. بسیاری از این کانال‌ها در اصل مکمل یکدیگر هستند و به نوعی نقاط ضعف یکدیگر را جبران می‌کنند. 
به عنوان مثال، اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ مکمل هستند، بنابراین می‌توانید از این دو استراتژی به صورت هم‌زمان استفاده کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

کدام کسب‌وکارها می‌توانند از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنند؟
 اس ام اس مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی با تعداد بی‌شمار مخاطب است که عملاً به نوع کسب و کار وابسته نیست. در واقع این استراتژی یک ابزار ایجاد ارتباط بین مشتری و فروشنده است. حال این کسب و کار می‌تواند یک فروشگاه مجازی، یک شرکت مسافرتی، سازمان‌های بزرگ خدماتی و یا حتی یک فروشگاه زنجیره‌ای باشد. 

آیا قوانین نظارتی در اس ام اس مارکتینگ وجود دارد؟
بله، همانند هر استراتژی بازاریابی دیگر، اس ام اس مارکتینگ هم دارای قوانینی است. به عنوان مثال ساده‌ترین و نخستین قانون در این حوزه، کسب اجازه از مخاطب برای دریافت یا عدم دریافت پیام‌های تبلیغاتی است. 

فواصل زمانی ارسال پیام تبلیغاتی چقدر باید باشد؟
نوع مخاطب شما و نوع کسب‌وکارتان تعیین‌کننده پاسخ این سؤال است. تعداد دفعات ارسال پیام یک فاکتور مهم و تعیین‌کننده است که ممکن است مخاطب را علاقه‌مند کند یا در مقابل، او را آزرده کرده و نتیجه معکوس دهد. معمولاً ارسال 1 یا 2 پیام تبلیغاتی در هر هفته برای بیشتر کسب‌وکارها، توصیه شده است.

 

سخن آخر 

اس ام اس مارکتینگ به عنوان یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین استراتژی‌های بازاریابی شناخته می‌شود که امروزه به صورت گسترده در کسب‌وکارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استراتژی به زیرساخت‌های خاصی نیاز ندارد و سرعت دریافت پیام تبلیغاتی در این روش نسبت به سایر تکنیک‌های بازاریابی مانند ایمیل مارکتینگ، بیشتر است.

البته محدودیت تعداد کاراکترها در پیام‌های متنی، لزوم شناخت مخاطب و کسب اجازه اولیه برای ارسال پیام، محدود بودن نوع تبلیغات به محتوای متنی بدون استفاده از جلوه‌های بصری و غیره، برخی از معایب این روش هستند. اما در مقابل سادگی، کم‌هزینه بودن و قابلیت پیگیری نرخ تبدیل فروش مشتری‌ها، از ویژگی‌های این روش محسوب می‌شود.