الگوریتم BERT گوگل چیست؟

الگوریتم BERT گوگل چیست؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

الگوریتم BERT گوگل چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

الگوریتم bert را می توان به عنوان یکی از شگفت انگیز ترین الگوریتم های مهم سئو دانست. در این بخش خواهید توانست چگونه سایت را بر اساس الگوریتم برت سئو کنید.

دپارتمان ‌ها: آموزش سئو
1401/08/08
1,914 بازدید

الگوریم برت چیست و چه ویژگی هایی دارد

الگوریتم bert را شاید بتوان یکی از جادو های هوش مصنوعی در سئو دانست. کمتر کسی فکرش را می کرد که روزی گوگل بتواند انسان شود! با الگوریتم bert، گوگل توانست بار دیگر سر و صدای زیادی در صنعت سئو ایجاد کند.

هر زمان که گوگل یکی از اصلی‌ترین الگوریتم‌های خود را به روز می‌کند، کل صنعت سئو منتظر می‌نشیند تا ببیند چه اتفاقی رخ خواهد داد. گوگل بیان می‌کند که به روز رسانی الگوریتم BERT بزرگترین پیشرفت در پنج سال گذشته و حتی یکی از مهمترین‌ها دستاوردهای گوگل در کل تاریخ جستجو است.

به گفته گوگل: «الگوریتم BERT گوگل روی حدود 10 درصد از جستجو تأثیر می‌گذارد.» وقتی روزانه میلیون‌ها جستجو توسط کاربران انجام می‌شود، این عدد می‌تواند در نتایج جستجو (SERP) تاثیر بسزایی داشته باشد. با اینکه الگوریتم برت گوگل در سئو سر و صدای زیادی به پا کرده است اما ما هم به مانند شما در مورد عملکرد این الگوریتم بسیار کنجکاو هستیم. پس بیایید ماهیت الگوریتم BERT را بهتر بشناسیم.

 

الگوریتم BERT چیست؟

برت (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) یک الگوریتم یادگیری عمیق است که از پردازش زبان طبیعی (NLP) برای درک بهتر داده‌های مربوط به جستجو استفاده می‌کند. درحقیقت، الگوریتم برت نوعی هوش مصنوعی است که به گوگل اجازه می‌دهد تا روابط بین عناصر زبان در یک کلمه یا عبارت جستجو شده توسط کاربر را بهتر درک کند.

برخلاف به روز رسانی‌های قبلی مانند پاندا و پنگوئن، برت برای جریمه کردن وب سایت‌ها در نظر گرفته نشده است بلکه به گوگل کمک می‌کند تا قصد جستجوگر را درک کند. گوگل از طریق برت می‌تواند معنای دقیق عبارات جستجو شده را با توجه به متن و ترتیب کلمات بفهمد. گوگل اکنون می‌تواند نتایج دقیق‌تر و بهتری را برای عبارات جستجوی طولانی‌تر و پیچیده‌تر نشان دهد.

 

پردازش زبان nlp و الگوریتم bert

پردازش زبان طبیعی یا همان NLP چیست؟

پردازش زبان طبیعی زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است که به عنوان یک فناوری برای درک و بازسازی زبان طبیعی شناخته می‌شود که انسان به آن صحبت می‌کند. پردازش زبان طبیعی این کار را با آموزش تقلید الگوهای ارتباطی انسانی انجام می‌دهد. به منظور ارائه مناسب‌ترین نتایج، الگوریتم BERT گوگل ازNLP برای درک عبارت و هدف جستجو استفاده می‌کند.

پردازش زبان طبیعی در اشکال مختلف آن، بیش از 50 سال است که وجود دارد که منعکس کننده پیشرفت‌ها در قدرت محاسباتی و الگوریتم‌های تحلیل زبان بوده است. الگوریتم‌های NLP گوگل تنها با هدف کمک به درک بهتر و پردازش پرس و جوها مانند انسان طراحی شده‌اند. عناصر زبان مانند زمینه، لحن، عبارت و ویژگی را می‌توان با استفاده از چارچوب‌های NLP به خوبی پردازش کرد.

 

NLP و الگوریتم برت گوگل

برت یک چارچوب منبع باز و مبتنی بر شبکه عصبی است که توسط گوگل برای NLP تولید شده است. هدف این الگوریتم درک عباراتی است که مردم در گوگل جستجو می‌کنند تا مرتبط‌ترین نتایج را ارائه دهند. الگوریتم BERT بیشتر به پرس و جوهای عبارات طولانی، پرس و جوهای مبهم و پرس و جوهایی که از حروف اضافه مانند «to» یا «for» استفاده می‌کنند، اهمیت می‌دهد. قبل از برت، گوگل نمی‌توانست جزئیات ظریف عبارت‌های جستجوی طولانی را درک کند. 

انتظار می‌رود که بزرگترین پیشرفت‌های مربوط به BERT در حوزه بهبود درک زبان‌های مختلف و در جستجوی صوتی که عموماً محاوره‌ای‌تر از جستجوی سنتی است، محقق شود. به عنوان مثال: عبارت کلیدی «من در نزدیکی میدان هفت تیر به دنبال یک لوله کش ماهر هستم» اغلب در جستجوی صوتی استفاده می‌شود.

به طور معمول، جستجوی سنتی شامل عبارات کلیدی طولانی نخواهد بود بلکه عبارت‌های کلیدی کوتاه را تایپ می‌کند. برای مثال، «بهترین لوله کش در تهران» در جستجوی سنتی به کار می‌رود. توجه به این نکته مهم است که اگرچه BERT یک جهش رو به جلو برای NLP است اما هنوز راه زیادی در پیش دارد. اما این الگوریتم هنوز هم می‌تواند پردازش زبان طبیعی را به شکلی دقیق‌تر و موثر پیاده سازی کند.

 

هدف الگوریتم BERT گوگل

با توجه به هدف اصلی در پشت پرده اکثر به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل، ارتقاء BERT به گوگل کمک می‌کند هنگام تایپ یک عبارت جستجو، آنچه را که به دنبال آن هستید را بهتر جستجو کنید.

هدف الگوریتم برت ارائه پاسخ‌های مستقیم به سوالات به جای تاکید زیاد بر روی کلمات کلیدی خاص است. اساساً، BERT قصد دارد به کاربر اجازه دهد به روشی طبیعی‌تر جستجو کند و به نتیجه برسد. درحقیقت، این الگوریتم در حال از بین بردن درک زبان ماشینی است و می‌خواهد به ماهیت طبیعی و واقعی زبان انسانی برسد.

 

نحوه کار الگوریتم برت چگونه است؟

الگوریتم برت گوگل از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند. برت از طریق این عناصر قادر است معنی و روابط بین کلمات و عبارات را درک کند و  اصطلاحات قبل و بعد از هر کلمه را شناسایی کرده و در نظر بگیرد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که برت بتواند به شکلی عمیق‌تر زبان انسان را با زبان عامیانه، مترادف‌ها، عبارات، اختصارات، حروف ربط، حروف اضافه و حتی خطاهای املایی درک کند.

بنابراین، گوگل می‌تواند هر دو طرف سکه از جمله «هدف کاربران از جستجو» و «محتوای صفحات ایندکس شده» را هدف قرار دهد. به این ترتیب، برت بهترین پاسخ را نسبت به جستجوی کاربر ارائه می‌دهد. 

نمونه‌ای از پیشرفت به دست آمده از طریق الگوریتم BERT این است که گوگل حروف اضافه در کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر را در نظر می‌گیرد. حروف اضافه قبلاً در نظر گرفته نمی‌شدند اما می‌دانیم که این حروف می‌توانند معنای یک جمله را کاملاً تغییر دهند.

برای مثال، اگر شخصی برای «لباس بدون آستین» جستجو کند، دو کلمه اصلی «لباس» و «آستین» در نظر گرفته می‌شدند و احتمالاً گوگل نتایج مربوط به لباس‌های آستین‌دار را نشان می‌داد. یعنی دقیقاً برعکس آنچه کاربر به دنبال آن بوده است! اما اکنون برت توانسته هدف از جستجو را با نتایج دقیق پیوند دهد.

از این گذشته، برت حتی می‌تواند املای اشتباه کلمات کلیدی را نیز تشخیص دهید. اگر شما «لباس بدون آستین» را به صورت «لباس بد آستین» تایپ کنید، نتایج فهرست شده در گوگل به شما «لباس بدون آستین» را نشان می‌دهند. این ویژگی هم برای جستجوی نوشتاری و هم برای جستجوی صوتی کار می‌کند. به عبارت دیگر، اگر کاربر هنگام جستجو کلمه‌ای را اشتباه تلفظ کند، موتور جستجو احتمالاً آن را می‌فهمد و نتایج درست را نمایش می‌دهد.

 

چگونه الگوریتم BERT بر سئو تاثیر می‌گذارد؟

براساس آمارهای تجارت الکترونیک، حدود 43 درصد از ترافیک مربوط به وبسایت‌های فروشگاهی به طور ارگانیک از جستجوی گوگل به دست می‌آیند. از آنجایی که مدل‌های BERT هم برای رتبه ‌بندی در نتایج جستجو و هم برای SERP کاربرد دارند، برای کسب ‌و کارها بسیار مهم است که استراتژی‌های سئو خود را بر اساس این الگوریتم فرموله کنند. 

در تلاش برای بهبود تجربه کاربری و ایجاد رابطه طبیعی‌تر با مخاطب، موتور جستجوی گوگل اکنون به لطف BERT قادر به درک سؤالات کاربر است. این الگوریتم حالا هدف پشت پرس و جوها (کوئری) را در نظر می‌گیرد و دیگر محدود به کلمات کلیدی یا ترتیب آنها نیست. اکثر استراتژی‌های سئو به طور کلی به شدت بر کلمات و عبارات کلیدی متکی هستند. در نتیجه، بسیاری از کسب ‌و کارها می‌ترسند که برت تأثیر منفی بر رتبه‌ آنها در SERP داشته باشد. 

BERT گوگل قصد ندارد کسب و کارها را به دلیل بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو مجازات کند. با این حال، هدف این الگوریتم ارائه مفیدترین و مرتبط‌ترین نتایج برای درخواست کاربران در نتایج سرچ شده است. بنابراین، مشاغلی که نتوانند پاسخ مفیدی به سوالات ارائه دهند ممکن است آسیب ببینند.

 

Stop Wordها در الگوریتم برت

بحث‌های بسیار زیادی در رابطه با ایست واژه‌ها یا (Stop Words) صورت گرفته است. این کلمات (is, the, of در انگلیسی و در فارسی به، از و غیره) اغلب از URL‌های صفحه حذف می‌شوند تا طول URL کاهش یابد. اما آیا ایست واژه‌ها از زمان معرفی الگوریتم BERT دوباره مهم شده‌اند؟ مطمئناً گنجاندن این کلمات در URLهایی که زمینه آنها وجود دارد، ضروری نخواهد بود.

اما بیایید موقعیت استفاده صحیح از ایست واژه‌ها را با ذکر مثال مشخص کنیم:

اگر عبارت «بهترین استراتژی برای سئو چیست؟» را سرچ کرده باشید، متوجه می‌شوید که وجود کلماتی مانند «برای» و «چیست؟» ضروری نیستند. اما اگر عبارت «پروازها از لندن به نیویورک» را جستجو کنید، خواهید فهمید که کلماتی مانند «از» و «به» مهم هستند.

این دو کلمه در این مثال، برای اطمینان بیشتر جهت تطبیق عبارت سرچ شده از طرف کاربر و نتایج ارائه شده توسط گوگل است. بدین دلیل که پرواز از لندن به نیویورک است و نه از نیویورک به لندن!

در گذشته، به دلیل عدم توجه کافی گوگل به ایست واژه‌ها، نتایج با خطا همراه بود. اکنون الگوریتم گوگل برت بازی را تغییر داده است! توصیه ما این است که Stop Wordها را فقط زمانی در عنوان مقاله و  URL‌ها استفاده کنید که با عبارت جستجو مرتبط باشند.

 

بهینه سازی محتوا بر اساس الگوریتم bert

نحوه بهینه سازی محتوا براساس الگوریتم BERT

در حالی که گوگل اعلام کرده است که بهینه ‌سازی برای BERT غیرممکن است، استراتژی‌های خاصی وجود دارند که کسب ‌و کارها می‌توانند برای بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم BERT و ارتقای رتبه‌ خود در نتایج گوگل استفاده کنند. به جای اینکه استراتژی‌های خود را به عنوان یک تجارت بر روی بهینه سازی الگوریتم برت گوگل متمرکز کنید، آن را بر ارائه پاسخ‌ها و سایر ارزش‌ها برای انسان‌های واقعی متمرکز نمایید. 

محتوایی که بر کلمات کلیدی تاکید دارد را با نوشته‌هایی جایگزین کنید که افراد واقعی بتوانند بدون تعداد دفعاتی که یک کلمه یا عبارت کلیدی را تکرار می‌کند، محتوا را به شکلی روان بخوانند.

صرف نظر از اینکه کسب و کار شما دارای یک استراتژی سئو است یا خیر، کیفیت محتوای شما همیشه باید مهمتر از چگالی یا قرار دادن کلمات و عبارات کلیدی در قسمت‌های خاصی از متن باشد. محتوای باکیفیت را به محتوای صرفاً سئویی (برای موتورهای جستجو) در اولویت قرار دهید. اما بهترین کار دستیابی به محتوای کاربرپسند و توجه به سئو است.

برای بهینه سازی محتوا براساس الگوریتم BERT گوگل به پنج نکته زیر توجه کنید:

 

1- مخاطب هدف خود را بشناسید

از آنجایی که الگوریتم برت این توانایی را دارد که هدف افراد را در جستجوی گوگل درک کند، شناخت مخاطبان هدف بیش از چیز دیگری ضروری است. بپرسید: «مخاطب هدف به دنبال چه می‌گردد؟ چه سوالاتی را در گوگل جستجو می‌کند؟ حتی قبل از الگوریتم BERT هم شناخت کاربر هدف و الگوهای رفتاری او (پرسونا مخاطب) یکی از اصول اساسی در تدوین استراتژی محتوا بود.

 

2- با مخاطبان خود تعامل داشته باشید

یک راه عالی برای اطمینان از ارائه ارزش افزوده به مشتریان، برقراری ارتباط مستقیم با آنهاست. امروزه راه‌های زیادی برای تعامل با مشتریان وجود دارند. تعامل با کاربر هدف نه تنها راهی عالی برای تولید محتوایی است که مخاطبان شما به دنبال آن است بلکه این موضوع به ایجاد اعتماد و وفاداری نیز کمک می‌کند. مخاطب هدف شما از طریق تعامل سازنده می‌تواند از یک کاربر عادی به یک مشتری وفادار تبدیل شود.

 

3- مخاطب هدف خود را در اولویت قرار دهید

مطمئن شوید که وبسایت شما کاربرپسند است. برای بهینه سازی سایت خود برای جستجوی موبایل (ریسپانسیو) وقت بگذارید و یک قالب واکنش گرا انتخاب کنید تا کاربران موبایل بتوانند به راحتی سایت شما را مرور کنند. محتوایی ایجاد کنید که خوانندگان بتوانند به نوعی از آن ارزش افزوده دریافت کنند. کاربران هدف را در اولویت قرار دهید و ببینید آنها چه چیزی دوست دارند و به چه چیزهایی علاقه نشان می‌دهند.

 

4- استراتژی محتوای پیلار را امتحان کنید

استراتژی محتوای پیلار (خوشه) برای بسیاری از وبسایت‌های آنلاین مناسب خواهد بود. برای مثال، وبسایت «HubSpot» نیز اخیراً این استراتژی را اتخاذ کرده و نتایج بسیار خوبی را به دست آورده است. همچنین انتظار می‌رود که پیلار کانتنت در دوران پس از الگوریتم BERT به خوبی کار کند.

در این استراتژی می‌توانید محتوای بلندی را در یک موضوع گسترده تولید کنید. سپس چندین زیرمجموعه مرتبط را در قالب مقالات کوتاه ایجاد کنید. در پایان، پست‌های خوشه‌ای را به محتوای پیلار لینک دهید.

 

5- از کلمات کلیدی بلند استفاده کنید

گوگل برت به کلمات کلیدی بلند اهمیت زیادی می‌دهد. این موضوع ممکن است فرصتی مهم برای ایجاد محتوای مرتبط‌ و مفید با کلمات کلیدی بلند باشد. کلمات کلیدی بلند معمولاً یک موضوع فرعی را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کند تا مقالاتی دقیق‌تر و آموزنده‌تری تولید شود. این چیزی است که می‌توان از آن برای رتبه بهتر در موتورهای جستجو استفاده کرد.

برای مثال، عبارت: «بهترین استراتژی سئو سال 2022» می‌تواند یک کلمه کلیدی بلند باشد.

 

راهکارهایی برای سایت در برابر الگوریتم برت گوگل

تیم گوگل می‌گوید که هیچ راهی برای بهینه سازی الگوریتم BERT گوگل وجود ندارد! درست است که احتمالاً هیچ راهی برای دستکاری الگوریتم به نفع وبسایت شما وجود ندارد اما شما همیشه می‌توانید کیفیت سایت خود را برای افزایش رتبه بهبود ببخشید. در ادامه سه راه برای بهبود رتبه خود براساس الگوریتم برت گوگل مطرح شده‌اند:

 

1- سرعت وبسایت خود را افزایش دهید

افزایش سرعت سایت می‌تواند راهی عالی برای بهبود رتبه و ارائه تجربه کاربری بهتر باشد. یکی از گزینه‌ها استفاده از صفحات موبایل شتاب‌ دهنده یا AMP است که سرعت وبسایت‌ها را برای کاربران موبایل افزایش می‌دهد. گزینه دیگر این است که سرعت صفحات سایت خود را با یک میزبانی (هاست) مناسب و یک شبکه تحویل محتوا (CDN) افزایش دهید.

 

2- محتوای مرتبط ایجاد کنید

محتوای آموزنده و مرتبط همیشه برای سئو مهم بوده است و حتی با به روز رسانی BERT بیش از همیشه مهم‌تر نیز باشد. هدف وبسایت شما باید پاسخ دادن به سؤالات خاص برای مخاطبان هدف باشد، بنابراین گوگل ارزش محتوای تولید شده را برای پاسخ به سؤالات کاربران تشخیص می‌دهد. محتوای مبهم یا غیرمرتبط رتبه خوبی نخواهد داشت، حتی اگر از کلمات کلیدی مرتبط در آن استفاده شده باشد.

 

3- سعی نکنید الگوریتم را فریب دهید

مثل همیشه، تلاش برای فریب دادن الگوریتم‌های گوگل بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر خواهد داشت! پر کردن کلمات کلیدی (کیورد استافینگ)، خرید لینک و سایر تکتیک‌های سئو کلاه سیاه باعث جریمه شما از سوی گوگل می‌شوند.

با هر به ‌روزرسانی، الگوریتم‌های گوگل در تشخیص اینکه کدام سایت‌ها واقعاً به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهند و کدام سایت‌ها از اقدامات غیراخلاقی استفاده می‌کنند، بهتر از قبل می‌شود. بهترین راه برای کسب رتبه خوب ارائه اطلاعات معتبر و مفید به کاربران است.

 

کلام آخر 

الگوریتم BERT گوگل به دقیق‌ترین، مفیدترین و مرتبط‌ترین نتایج به کاربران تعریف می‌شود. تا زمانی که درک نکنید مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه می‌خواهند، چه سوالاتی دارند و چگونه جستجو می‌کنند، نمی‌توانید مانند آنها فکر کنید و پاسخ‌هایی که می‌خواهند را به آنها بدهید بر توصیه می‌شود پرسونای مخاطب ایجاد کنید تا کاربران خود را بفهمید.

درک مخاطبان خود اولین و مهم‌ترین قدم در بهبود محتوا در رتبه بندی سئو است. به حساب Google Analytics خود بروید، گزارش‌های مخاطبان و رفتار آنها را بررسی کنید و تا جایی که می‌توانید درباره بازدیدکنندگان وبسایت خود و نحوه تعامل آنها با محتوایتان اطلاعات کسب کنید. تمرکز بیشتر بر نیازهای کاربر مهمترین از سئو کردن محتوا با کلمات کلیدی است!