VDI چیست و چه کاربردی دارد؟

VDI چیست و چه کاربردی دارد؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

VDI چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

VDI چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله ما به طور کامل اجزای اصلی VDI را مورد بررسی قرار داده ایم و مزیت های آن ها را توضیح داده ایم. وی دی آی چیست؟

دپارتمان ‌ها: آموزش شبکه
1400/10/26
1,988 بازدید

                        

 

تکنولوژی VDI  مخفف عبارت Virtual desktop infrastructure به معنی زیر ساخت دسکتاپ مجازی می باشد و ما در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم VDI  چیست و چه کاربردهایی دارد.این تکنولوژی را به عنوان میزبان در محیط های دسکتاپ در سرور مرکزی می شناسند و نوعی مجازی سازی دسکتاپ محسوب خواهد شد به این صورت که کاربران نهایی میتوانند با رایانه های شخصی یا دستگاه هایی همچون تبلت یا  Thin client به دسکتاپ مجازی وصل شوند اما نقش اصلی یک مهندس VDI نیز طراحی و پشتیبانی از اطلاعات و داده هایی است که در این سیستم وارد شده و باید حفظ و نگهداری شود.

این روش باعث جدا شدن سیستم عامل یک کامپیوتر شخصی از ماشین فیزیکی می شود و باعث خواهد شد اطلاعات و داده ها روی یک سیستم مرکزی ذخیره شوند‌.اما هدف نهایی از طراحی این تکنولوژی مدیریت متمرکز،افزایش امنیت و بهبود مطابقت آن با بروز رسانی های ارائه شده می باشد که حاصل شدن این سه هدف باعث بهبود عملکرد اصلی  فعالیت های مجازی خواهد شد.البته  VDI دارای دو جزء اصلی Hypervisor و Connection broker می باشد که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

VDI چیست

 

اجزای اصلی VDI

در ادامه ما به برخی از مهم ترین اجزای وی دی آی پرداخته ایم ، پس با ما همراه باشید.

 

Hypervisor

هایپروایزر که در دیتا سنتر قرار میگیرد را نرم افزاری میگویند که سیستم عامل را از سخت افزار جدا می کند و یک محیط مجازی شده ایجاد می کند و این امکان را می دهد که بتوان از طریق آن سخت افزار را به چندین ماشین مجازی تبدیل نمود.

لازم به ذکر است بگوییم هر کدام از این ماشین های مجازی میتواند سیستم عامل،پیکربندی و برنامه های منحصر به فرد خود را داشته باشد و هر کدام به طور جداگانه برای کاربر عمل کند‌.این عملکرد دسترسی بالا در Hypervisor به کاربر این امکان را می دهد که حتی اگر یک سرور به صورت فیزیکی دچار مشکل شد و امکان کار با آن وجود نداشت نمونه میزکار شما بدون هیچ تغییر و وقفه ای روی سرور دیگری اجرا شود.به عبارت دیگر از این ابزار برای مجازی سازی زیر ساخت ها استفاده میشود و جزء اجزای پایه محسوب میشود.

اگر به دنبال آموزش شبکه هستید، وب سایت آکادمی آی تی دوره جامع ای برای این آموزش دارد که می توانید با استفاده از این لینک آن را مشاهده کنید.

 

Connection broker

دومین جزء اصلی تکنولوژی VDI برنامه نرم افزاری Connection btoker می باشد که باعث میشود کاربران به میز کار متصل شوند به عبارت دیگر پس از احراز هویت کاربران،اتصال آن ها را به میزکار فراهم میکند.وظیفه ی تفکیک میزکار های فعال و غیر فعال نیز بر عهده ی این جزء می باشد‌.این جزء اغلب به دست ادمین ها اداره می شود و باعث تخصصی کردن اطلاعات و داده ها به یک سری افراد خاص می شود.

هنگامی که یک دسکتاپ به یک کاربر اختصاص دارد عملیات یک به یک نامیده میشود اما هنگامی که چند دسکتاپ به یک سیستم اختصاص داده میشود عملیات یک به چند نام گذاری خواهد شد‌.

 

کنسول مدیریتی

یکی از اجزای اصلی این تکنولوژی کنسول مدیریتی است که به کاربران این امکان را میدهد که بتوانند اطلاعات خود را در وب مدیریت کنند و دسترسی به منابع را محدود کنند.

همچنین در هر سه الی شش ماه آپدیت هایی برای کامپوننت های اصلی منتشر می شوند که به اصلاح باگ های موجود خواهد پرداخت و کار را برای کاربر راحت تر خواهد نمود‌.اما این سیستم دارای مزایایی هم هست که آن ها را شرح خواهیم داد.

 

مزایای VDI

امنیت

یکی از مزایای تکنولوژی VDI ایجاد امنیت برای اطلاعات میز کار شماست که همین مزیت باعث شده است این تکنولوژی از محبوبیت زیادی میان مردم برخوردار باشد.در حالت عادی داده ها و اطلاعات شما روی سیستم عامل رایانه و لپ تاپ شما ذخیره میشود و میتوان به راحتی به آن دسترسی پیدا نمود. در این صورت اگر سیستم شما مورد سوء استفاده واقع شود یا دزدیده شود اطلاعات شما از دسترس خارج میشود و در اختیار دیگران قرار میگیرد اما اگر تکنولوژی VDI بر سیستم عامل شما نصب باشد حتی اگر کامپیوتر شما گم شود یا دزدیده شود میتوانید به اطلاعات خود از هر دستگاه دیگری نیز دسترسی پیدا کنید.

 

دسترسی

مزیت دیگر VDI دسترسی به آن به راحتی و از راه دور است که به کاربر این امکان را می دهد که در هر زمان و مکانی که به داده ها و اطلاعات خود نیاز داشته باشند بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و از آن استفاده نمایند.در یک سیستم عامل بدون تکنولوژی VDI فقط اطلاعات را میتوان در همان سیستم مشاهده نمود و به محض اینکه از سیستم دور شوید ارتباط شما نیز قطع خواهد شد و باعث محدودیت دسترسی شما نیز خواهد بود.

 

قابلیت جابه جایی

یکی از مزایای دیگر VDI که در دنیای امروز دارای طرفداران زیادی است قابلیت حمل و جابه جایی آن است به این صورت که این تکنولوژی به سخت افزاری وابسته نیست و میتوان از طریق دستگاه های مختلف همچون موبایل،تبلت یا لپ تاپ به آن دسترسی پیدا نمود.

همچنین بخوانید : اصطلاحات مهم شبکه

وی دی آی چیست

 

تهیه آسان

در این تکنولوژی نیازی به تنظیم سیستم به صورت دستی وجود ندارد و به راحتی میتوان در آن میز کار تهیه نمود‌.این تنظیمات از یک دیسک مجازی یا image آماده کپی میشوند و تقریبا بدون فوت وقت و فوری ایجاد میشوند.

 

پایین آوردن هزینه ها

با نصب VDI بر سیستم عامل خود دیگر نیازی به تهیه ابزار های مختلف نخواهید بود و میتوانید حتی با قدیمی ترین سیستم عامل نیز به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید و از آن ها استفاده نمایید.

 

تسهیل در مدیریت

از آنجایی که با پیاده سازی VDI بر سیستم عامل میتوان اطلاعات را در یک مرکز مطمئن جمع آوری نمود و از آن ها محافظت کرد پس مدیریت کردن آن ها نیز کار راحت تری خواهد بود و وقت زیادی از کاربر نخواهد گرفت و مدیریت را ساده سازی خواهد نمود.

 

بیشترین کاربرد VDI

امروزه یکی از روش های درآمدزایی کار از راه دور می باشد که شرایط حال جامعه و وجود بیماری کرونا این مورد را قوت بخشید و هنگامی که شرکتی بر سیستم عامل خود تکنولوژی VDI را نصب نماید و اطلاعات را در آن قرار دهد کارمندان میتوانند با کامپیوتر های خود در منزل نیز به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و بدون آسیب به روال شرکت کارها را سر و سامان دهند‌.اما تخصص در زمینه مهندسی VDI به شناخت کافی در هر دو حوزه ی زیر ساخت و نرم افزار نیازمند است تا بتوان در بهترین حالت از این تکنولوژی استفاده نمود.

 

کلام آخر 

 امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید. شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با کارشناسان از راه های ارتباطی وب سایت استفاده کنید.