اصطلاحات مهم شبکه را بشناسید

اصطلاحات مهم شبکه را بشناسید
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

اصطلاحات مهم شبکه را بشناسید

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

برای ورود به دنیای شبکه نیاز دارید تا با اطلاحات رایج دنیای شبکه آشنا شوید. ما در این مقاله این اصطلاحات را برای شما شرح داده ایم.

دپارتمان ‌ها: آموزش شبکه
1399/08/14
5,777 بازدید

برای آشنا شدن و برقراری ارتباط با دنیای شبکه و networking باید اصطلاحات آن را یاد بگیرید. مباحث پیشرفته را در دوره با نام  آموزش نتورک پلاس (Network +) که توسط شرکت compTIA عرضه شده آموزش داده ایم. اگر شما از دسته افرادی هستید که علاقه دارید به دنیای آموزش شبکه وارد شوید، باید اطلاعات لازمی از این دنیا را داشته باشید. دنیای کامپیوتر های شبکه دنیای جذاب و سرگرم کننده‌ای به نظر می‌رسد که افراد حاضر در آن بسیار راضی و خوشحال هستند؛ اما نکته‌ای در رابطه با دنیای شبکه وجود دارد و آن این است که شما باید برای ارتباط برقرار کردن با این شبکه، اصطلاحاتی که وجود دارد را یاد بگیرید. از همین جهت تصمیم داریم در ادامه شما را با اصطلاحات شبکه آشنا کنیم تا بتوانید وارد این دنیا شوید و با آن به خوبی ارتباط برقرار کنید.

برخی اطلاحات مهم شبکه

 

پیش از هر چیزی لازم است بدانید که شما برای شروع فعالیت در هر زمینه‌ای باید با اصطلاحات اولیه آن زمینه آشنایی پیدا کنید. زمینه‌ای که تصمیم داریم در این مقاله در رابطه با آن صحبت کنیم، شبکه یا Network است. اصطلاحاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته می‌شود، شامل مواردی چون Networks ،Server ،client ،Host ،Authentication، Encryption ،Network Directories ،Networking Standards و Standards organizations است.
 

شبکه های کامپیوتریمقاله مرتبط: مزایای شبکه چیست؟ انواع شبکه های کامپیوتری

 

 

توجه داشته باشید که نام اصطلاحات شبکه را به صورت انگلیسی نیز بدانید؛ چرا که نام اصلی آن‌ها به شما کمک می‌کند که پیشرفت‌های بیشتری را برای خود رقم بزنید. در ادامه ما برای شما هر یک از اصطلاحات را با نام فارسی و توضیح کاملی از آن در اختیارتان قرار می‌دهیم تا به خوبی بتوانید با این دنیای پرکاربرد آشنا شوید.

 

Networks یا شبکه

شبکه یا Networks را می‌توان مجموعه از سیستم‌های کامپیوتری مرتبط به یکدیگر دانست که با استفاده از آن‌ها می‌توان منابع گوناگون را به اشتراک گذاشت؛ در واقع می‌توان گفت هدف از ایجاد شبکه اشتراک گذاری بسیاری از منابع گوناگون است. منابعی که امکان اشتراک گذاری آن‌ها وجود دارد، شامل مواردی چون فایل، پرینتر، پوشه، ایمیل و ... می‌شوند؛ بنابراین هر گاه شما چند سیستم کامپیوتری را به یکدیگر مرتبط و متصل کردید و با استفاده از آن‌ها فایل‌های متفاوت را به اشتراک گذاشتید، شما یک شبکه یا Networks را راه اندازی کرده اید.

ساده ترین شبکه‌ای که امکان تشکیل آن وجود دارد، می‌تواند تنها دو سیستم کامپیوتر داشته باشد. نکته‌ای در رابطه با اشتراک گذاری نیز وجود دارد و آن این است که اگر یک کامپیوتر، اطلاعاتی را به اشتراک بگذارد، خودش نیز می‌تواند از منابع به اشتراک گذشته‌ی دیگر سیستم‌های کامپیوتری استفاده کند. توجه داشته باشید سیستمی که در این وضعیت قرار دارد، به نوعی سرویس دهنده و سرویس گیرنده نیز محسوب می‌شود.

 

آموزش شبکهدپارتمان آموزش شبکه

 

Server یا سرویس دهنده

از دومین اصطلاحات شبکه می‌توان به سرویس دهنده اشاره داشت. سرویس‌دهنده‌ها در واقع کامپیوترهایی در شبکه هستند که وظیفه‌ی سرویس دهی را بر عهده می‌گیرند. از وظایف اصلی این سرویس‌دهنده‌ها می‌توان به آماده سازی منابعی که سیستم‌ها در شبکه به آن نیاز دارند، اشاره کرد، به طوری که سرویس‌دهنده‌ها این منابع را آماده می‌کنند و سپس در اختیار سیستم‌های تعیین شده قرار می‌دهند.

 

client

در قسمت قبل گفته شد که سرویس‌دهنده‌ها منابعی را آماده و آن را در اختیار کامپیوترهای موجود در شبکه قرار می‌دهند؛ به کامپیوتری که منبع آماده شده در اختیار آن قرار می‌گیرد، client که یکی از اصطلاحات شبکه هست، گفته می‌شود؛ بنابراین کلاینت را می‌توان سیستمی در نظر گرفت که منابعی را از طریق اتصال به سرویس‌دهنده‌ها دریافت می‌کند.

 

Host یا هاست

از دیگر اصطلاحات شبکه باید به هاست اشاره کرد. تا به اینجا شما با دو مورد از اصطلاحات شبکه یعنی Server و client که در شبکه قرار دارند، آشنا شدید. اکنون شرایطی را تصور کنید که شما client و Server را دارید؛ در چنین شرایطی یک نقطه را نیز در شبکه خود مجسم شوید، این نقطه در اصطلاحات شبکه، Host نامیده می‌شود.

هاست را می‌توان یک نقطه متمرکز در شبکه در نظر گرفت؛ اما شاید برای شما سوال پیش آید که این نقطه چه کاربرد و فایده‌ای دارد؟ باید گفت ما تمامی پردازش‌ها و ذخیره‌سازی‌های داده‌ها را درون این نقطه انجام می‌دهیم. توجه داشت باشید که هاست از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که تمامی پردازش‌ها و فعالیت‌ها با حضور آن انجام می‌شود.

 

Authentication یا احراز هویت

تا به اینجا با اصطلاحات شبکه که در واقع اصلی ترین بخش‌های شبکه هستند، آشنا شدیم. اکنون قصد داریم به موضوعی که در شبکه‌ها اهمیت پیدا کرده است بپردازیم. شرایطی را تصور کنید که شما یک client هستید و تصمیم دارید از منابع یک سرور استفاده کنید؛ در چنین شرایطی شما به اجازه‌ای نیاز دارید که بتوانید به این امر بپردازید.

یکی از اصطلاحات شبکه که باید بدانید، Authentication یا احراز هویت است. احراز هویت در واقع به این معناست که سرور، هویت شما را در زمان مراجعه برای استفاده از منابع شناسایی کند. نام کاربری و رمز ورود از ساده ترین انواع Authentication محسوب می‌شوند و زمانی که شما این اطلاعات را به درستی وارد می‌کنید، سرور هویت شما را چک و سپس تایید می‌کند و اجازه می‌دهد به سرور متصل شوید.

 

Encryption یا رمزنگاری

یکی از اصطلاحات شبکه که در بیشتر مواقع در کنار احراز هویت شنیده می‌شود را می‌توان Encryption یا رمزنگاری دانست. توجه داشته باشید، اطلاعاتی که از سمت client به سمت Server در جهت دریافت داده‌ها ارسال می‌شوند، باید برای احراز هویت شدن، رمزنگاری شوند؛ یعنی فرم آن‌ها به صورتی تبدیل شود که رمز شده باشند. این کار از هرگونه سوء استفاده از داده‌ها جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد برای اطلاعات شما مشکلی ایجاد شود. در نتیجه Encryption را می‌توان روشی در نظر گرفت که امنیت ارتباط را تضمین می‌کند.

 

Network Directories یا دایرکتوری سرویس

اگر شما در شبکه‌ها یک دیتابیس یا پایگاه داده ایجاد کنید و این اطلاعاتی که در پایگاه داده متمرکز است شامل سرور، کلاینت، کامپیوتر، نام کاربری و رمز باشد؛ اصطلاحات با آن Network Directories می‌گویند. در واقع می‌توان گفت دایرکتوری سرویس یک نرم افزار است که اطلاعات را داخل پایگاه داده نگهداری می‌کند.

 

Networking Standards یا استانداردهای قابل استفاده در شبکه

استانداردهای شبکه به مجموعه‌ای از مشخصات، دستورالعمل‌ها و یا هر ویژگی اعمال شده به اجزای شبکه گفته می‌شود و به نوعی اطمینان از قابلیت استفاده، همکاری و سازماندهی را ایجاد می‌کنند. توجه داشته باشید که رسمی سازی استاندارهای شبکه توسط سازمان‌های بین المللی انجام می‌شود.

 

Standards organizations

در این بخش برخی از سازمان‌هایی که استانداردهای شبکه را تعیین می‌کنند را برای شما معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

  • سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO)
  • موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE)
  • موسسه ملی استاندارد آمریکا (ANSI)
  • انجمن صنعت مخابرات (TIA)
  • اتحاد صنایع الکترونیک (EIA)
  • نیروی کار مهندسی اینترنت (IETF)

در این مقاله شما را با 9 مورد از اصطلاحات شبکه آشنا کردیم و در رابطه با هر کدام اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. توصیه می‌شود اگر از علاقه مندان به آموزش شبکه هستید، حتما با اصطلاحات شبکه آشنا شوید تا بتوانید با دنیای شبکه به درستی ارتباط برقرار کنید.