کپچا در لاراول

کپچا در لاراول
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

کپچا در لاراول

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

کپچا در لاراول یکی از مهم ترین موضوعات امنیتی برای جلوگیری از ورود ربات های مخرب به سایت می باشد. در این مقاله به معرفی کامل کپچا در لاراول می پردازیم.

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1400/03/31
2,746 بازدید

 

کپچا، نرم افزاری آنلاین است که تست عمومی کاملاً خودکار Turing جهت تمایز انسان از کامپیوتر یا ماشین را بر عهده دارد. در این مقاله‌ی کوتاه نحوه‌ی عملکرد کپچا، پکیج کاربردی و قدرتمند کپچا در لاراول، دلیل استفاده از کپچا در لاراول و نحوه‌ی پیاده‌سازی آن به صورت مختصر ارائه می‌گردد. در انتهای این مقاله جهت مرور سریع یک جمع‌بندی کوتاه ارائه می‌گردد. 

 

کپچا چیست؟

کپچا ابزاری امنیتی است که کاربر انسان را از ربات‌های مخرب در اینترنت تشخیص می‌دهد و سبب ارتقای امنیت در وب سایت می‌گردد. کپچا سوالاتی را جهت ایجاد امنیت طراحی می‌کند که صرفا انسان قادر به پاسخگویی آنها است.

 

کپچا چگونه کار می کند؟

کدهای کپچا ترکیبی هستند. این کدهای فقط یکبار برنامه‌ریزی می‌شوند و سپس به صورت خودکار در شناسایی و تمایز بین انسان و ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر کاربر نتواند آزمون کپچا را به‌درستی انجام دهد، مجددا مجبور به وارد کردن حروف و اعداد یا انتخاب تصاویر خواهد بود. در برخی اوقات کاربر به صورت مکرر صفحه‌ای را مرور می‌کند و این دفعات مرور از حد مجاز خارج می‌شود که در این بین برای حفظ امنیت، کد امنیتی کپچا برای او فعال و ظاهر می‌گردد.  

 

انواع CAPTCHA های معروف مورد استفاده در دنیا

جهت امنیت وب سایت‌ها، امروزه استفاده از انواع کپچا‌ها و الگوریتم‌های امنیتی نیازی ضروری محسوب می‌شوند. در این بخش به ارائه‌ی چند مورد از کپچاهای معروف دنیا می‌پردازیم که مطمئنا در وب سایت‌های مختلف با آنها روبرو شده‌اید. در ادامه به صورت مختصر ذکر می‌شوند. کپچای تصویری یکی از انواع الگوریتم‌های معروف جهت امنیت وب سایت‌ها می‌باشد. در این نوع کپچا کاراکتر درون عکس تلفظ می‌شود و کاربر می‌بایست جهت ورود آن را در بخش مورد نظر وارد نماید. مورد بعدی، کپچایی است که شخص کاربر بایستی عکس مدنظر را در تصویر داده شده بیابد.

در نوع دیگر کپچا با حل مسئله‌ی ریاضی روبرو می‌شویم که شخص کاربر جهت ورود امن می‌بایست آن را وارد نماید. کپچاهای سه بعدی نیز یکی از انواع کپچاهای مورد استفاده در دنیا هستند. در برخی از کپچاها از تبلیغات استفاده می‌شود که این نوع کپچا هم طرفداران خاص خود را دارد و در وب سایت‌های مختلف جهت ورود امن کاربرد می‌یابد. 

 

دوره مرتبط و پیشنهادی: آموزش لاراول 8 از مقدماتی تا پیشرفته

 

انواع پکیج کپچا در لاراول

جهت استفاده از قابلیت تصویر امنیتی در لاراول8، روش‌های گوناگونی وجو دارد که سریع‌ترین آن استفاده از پکیج‌های آماده است. یکی از این پکیج‌های کاربردی و قوی در این حوزه  mews captcha است.  این پکیج با نسخه 5 و5.1 لاراول همخوانی دارد. لازم به ذکر است این پکیج‌ها به وب سایت امنیت می‌دهند.

 

چرا باید از کپچا استفاده کنیم؟

در مواردی جهت حفظ امنیت از کپچا استفاده می‌شود. این موارد در ذیل آورده شده‌اند:

 

امنیت در بخش عضویت سایت با کپچا

در بخش عضویت سایت از کپچا نیز استفاده می‌شود. اگر در بخش عضویت کد کپچا قرار ندهیم به مرور شاهد عضویت ربات‌ها خواهیم بود که سبب وجود اختلال در سایت می‌شوند. 

 

کپچا برای جلوگیری از هک ورود به وب سایت

جهت جلوگیری از هک شدن سایت معمولا به کمک یک نرم افزار لیستی از پسوردها را ایجاد می‌کنند که جهت ورود امن به سایت کاربر آنها را وارد نماید و بدون وارد نمودن آن کد ورود به سایت برای کاربر مسدود گردد. در اینجا کپچا برای جلوگیری از هک کردن و  ورود به وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

کپچا برای جلوگیری از ارسال نظرات اسپم در سایت

نظرات اسپم و کامنت‌های ربات‌گونه در سایت می‌توانند منابع سرور را درگیر و پاکسازی آن را برای ما زمانبر کنند. برای جلوگیری کردن از بروز این مشکل می‌توانیم از افزونه‌ی کپچا استفاده کنیم. 

 

دلیل استفاده از کد کپچا در لاراول

یکی از موارد مهم جهت حفظ امنیت در وب سایت، استفاده از کد کپچا یا Captcha می‌باشد. استفاده از کپچا اهدافی را به دنبال دارد که به دو نمونه از آن اشاره می‌شود:

1.    ساخت کد و یا تستی است که کاربر انسان قادر به گذر از آن باشد و ربات، کامپیوتر و یا ماشین نتواند از آن کد عبور نمایند.

2.    ایجاد سوالات امنیتی متفاوت برای کاربران(مشابه نبودن سوالات عبور)

برخی از موارد کاربرد کپچا در سایت‌های خرید آنلاین، در بخش عضویت سایت، برای نظرسنجی آنلاین، جلوگیری از هک پسورد و در آمار‌گیری‌های آنلاین می‌باشد.

 

نحوه پیاده‌سازی کپچا در لاراول

گاهی جهت محافظت و امنیت سایت در مقابل ربات‌ها از کد کپچا استفاده می‌شود. اولین مرحله این است که  کپچا را در لاراول نصب کنید. مرحله بعدی دریافت کلید محرمانه و کلید سایت است. در مرحله آخر اضافه کردن کد به پروژه لاراول می‌باشد. 

 

نکات مهم پیاده‌سازی کپچا در لاراول

•    بعد از پیاده‌سازی کپچا و در یک  زمان مشخص می‌توانید به صفحه آمار (analytics) در پنل کاربری خود رجوع کنید و تعداد درخواست‌های خود را ملاحظه نمایید. در این صفحه آمار جالبی را خواهید یافت. به طور مثال چند کاربر کپچای شما را درخواست داده و حل نموده‌اند.

•    اگر تمایل دارید که کد کپچای شما یک زبان خاص باشد به فرض مثال فارسی باشد می‌توانید در آخر اسکریپت پارامتر hl را وارد کنید. 

 

جمع‌بندی

در آخر در چند خطی به مرورسریع مقاله حاضر می‌پردازیم. در این مقاله مفهوم کپچا در چند خطی ارائه و شیوه‌ی عملکرد آن نیز به صورت مختصر مطرح می‌گردد. پکیج mews captcha به عنوان یک پکیج کاربردی و قوی در لاراول معرفی می‌شود و اهداف و موارد استفاده کپچا نیز به صورت مختصر ذکر می‌گردد. دو نکته‌ی کاربردی برای کپچا در لاراول و همچنین نحوه‌ی پیاده‌سازی آن به صورت کوتاه  عنوان می‌شوند که برای مخاطبان و برنامه نویسان سایت کاربردی و جالب خواهد بود.