جنگو یا لاراول

جنگو یا لاراول
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

جنگو یا لاراول

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

لاراول و جنگو دو فریم ورک مرسوم و محبوب برای توسعه اپلیکیشن های وب هستند. برای مقایسه جنگو با لاراول، بیان ویژگی ها و نقاط قوت هر یک می تواند کمک کننده باشد. جنگو یا لاراول؟

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1400/07/12
2,794 بازدید

جنگو یا لاراول

 

لاراول و جنگو دو فریم ورک مرسوم و محبوب برای توسعه اپلیکیشن های وب هستند. برای مقایسه جنگو با لاراول، بیان ویژگی ها و نقاط قوت هر یک می تواند کمک کننده باشد.

جنگو یا لاراول؟ کدام یک را باید انتخاب کرد؟ شاید مهم ترین و اولین سؤالی که در ذهن هر توسعه دهنده ای شکل می گیرد این سؤال باشد. برای پاسخ به این پرسش و شناخت هر یک از فریم ورک های جنگو و لاراول، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

جنگو ( Django ) چیست ؟ فریمورکی برای Deadlineها

جنگو چیست؟ جنگو به عنوان یک فریم ورک مبتنی بر پایتون، یک ابزار قدرتمند و محبوب در میان توسعه دهندگان اپ های تحت وب است. این فریم ورک در سال 2005 منتشر شد و از آن زمان نیز به صورت پیوسته در حال استفاده است.

برای استفاده از این فریم ورک، نیاز به دانش تخصصی نیست به این خاطر که از دیدگاه پیچ و خم های یادگیری، الگویی ساده دارد و روش های مستند سازی در آن قابل درک است و از همه مهم تر، بی شمار مقالات و کتاب های الکترونیکی در مورد آن منتشر شده است.

این فریم ورک به صورت متن باز ارائه شده و به صورت پیوسته به روز رسانی می شود، از همین رو مورد استفاده گسترده توسعه دهندگان است.

جنگو به منظور توسعه بسیاری از وب سایت های شناخته شده نظیر Mozilla, bitbucket, Instagram, Pinterest و غیره مورد استفاده قرار گرفته است.

همه باکس ها، افزونه ها و قابلیت های جدید در این فریم ورک به صورت پیوسته و در زمان مناسب توسط گروه نرم افزاری Berkeley منتشر می گردد.

یکی از اساسی ترین نقاط قوت فریمورک جنگو، سبک بودن و مستقل بودن قابلیت های آن به منظور توسعه اپلیکیشن های تحت وب بوده و ابزارهای مختلفی نیز برای تست در اختیار توسعه دهنده قرار می دهد. 

 

جنگو یا لاراول

 

لاراول ( Laravel ) چیست ؟‌ فریمورکی برای صنعتگران وب

لاراول چیست؟ لاراول یک فریم ورک مبتنی بر PHP است که برای صنعتگران وب شناخته شده است. این فریم ورک به صورت متن باز و رایگان منتشر شده است و اولین بار توسط Taylor Otwell ارائه گردید.

در این فریم ورک، اپلیکیشن ها، مطابق با الگوی MVC ساخته می شوند یعنی الگوی کنترلر-نما-مدل که یک الگوی ساختاری است و امکان استفاده از قابلیت های لاراول را برای توسعه دهندگان فراهم می کند.

از این فریم ورک برای توسعه هر نوع وب سایتی استفاده می شود، از یک صفحه ساده CMS گرفته تا سایت رسانه های اجتماعی، سایت های اخبار و غیره.

 

مقایسه کلیدی بین Laravel و Django 

از جنبه های مختلف می توان به مقایسه Laravel با Django پرداخت. 

 

۱- نوع

جنگو: همان طور که قبلاً نیز توضیح داده شد، جنگو یک فریم ورک متن باز است که به یک ابزار محبوب برای توسعه دهندگان در سرتاسر دنیا تبدیل شده است. این فریم ورک که مبتنی بر پایتون است، از یک سری کتابخانه ها، تمپلیت ها و یک API برای ارتباط دهی و به روز رسانی های خودکار بهره می برد.

هر افزونه حذف شده در جنگو را می توان به سادگی از طریق افزونه های اپ متعدد موجود در آن، اضافه نمود. این فریم ورک از قاعده DRY در کدنویسی استفاده می کند، به این معنی که نیازی به تکرار کدها در ساخت اپلیکیشن نمی باشد.

لاراول: از دیدگاه نوع، لاراول یک فریم ورک ساخت اپلیکیشن وب است که به صورت رایگان و متن باز ارائه شده است. هدف از استفاده از لاراول، سرعت بخشیدن و ساده سازی پروسه توسعه وب است که به توسعه دهندگان امکان ایجاد سایت با کمترین و ساده ترین کدنویسی را می دهد.

امکاناتی نظیر احراز هویت، مسیریابی، بخش بندی و تولید کش ساده تر، در این فریم ورک وجود دارد. در واقع به همین دلایل، لاراول به یکی از مناسب ترین گزینه ها برای توسعه اپلیکیشن های سنگین و قدرتمند تبدیل شده است.

بهترین ویژگی های لاراول عبارت اند از: سیستم انتقال دقیق، قابلیت معکوس سازی کانتینرهای کنترلی و قابلیت پشتیبانی از واحد یکپارچه تست عملکرد.

 

۲- زبان برنامه‌نویسی

جنگو: از دیدگاه زبان برنامه نویسی، جنگو مبتنی بر زبان برنامه نویسی پایتون است و از روش MVT یا همان الگوی تمپلیت-نما-مدل تبعیت می کند. بر اساس شاخص جامعیت زبان برنامه نویسی TIOBE، پایتون در رتبه چهارم زبان های برنامه نویسی متداول قرار دارد و دومین زبان برنامه نویسی محبوب از دیدگاه GitHub با 1 میلیون درخواست است.

لاراول: در نقطه مقابل، لاراول از OPP یا همان الگوی برنامه نویسی شیء گرا و روش MCV یا کنترلر-نما-مدل تبعیت می کند و یک فریم ورک مبتنی بر PHP است.

مطابق با شاخص جامعیت زبان برنامه نویسی TIOBE، زبان برنامه نویسی PHP در رتبه هفتم جای دارد و پنجمین زبان برنامه نویسی محبوب از دیدگاه GitHub با 559 هزار درخواست است.

 

 

۳- توسعه‌دهندگان

جنگو: در سال 2003، دو برنامه نویس وب شاغل در روزنامه Lawrence Journal-World به نام های Adrian Holovaty و Simon Willison، جنگو را ساخته و در سال 2005 تحت امتیاز BSD به صورت عمومی منتشر کردند.

این برنامه نویس ها از پایتون برای ساخت اپلیکیشن ها استفاده می کردند.

لاراول: این فریم ورک توسط Taylor Otwell به عنوان یک فریم ورک وب مبتنی بر PHP ارائه گردید و از قابلیت های قراردادی متعددی برخوردار است که دست توسعه دهنده را در ساخت یک وب اپلیکیشن باز می گذارد.

همچنین یک سری dependency های خارجی در این فریم ورک تعبیه شده است که برای کاربردهای خاص نظیر ردیابی خطا استفاده می شوند.

 

۴- روند یادگیری

جنگو: روند یادگیری برای زبان برنامه نویسی پایتون در عمل روند ساده ای است. این زبان آسان است و از این رو استفاده از جنگو نیز کار دشواری نیست. ویژگی هایی نظیر قابلیت خواندن بهتر کدها، این فریم ورک را برای توسعه دهندگان مبتدی و تازه کار، به یک گزینه مناسب بدل ساخته است.

لاراول: لاراول به واسطه بهره گیری ازPHP  یک فریم ورک بصری است و امکاناتی نظیر انتقال پایگاه داده، Eloquent ORM Composer، پکیج ها، REST، تمپلیت سازی و غیره در آن وجود دارد که مستلزم تسلط به زبان PHP است.

اما خبر خوب این است که برای یادگیری PHP منابع متعددی وجود دارد و با تمرین و مطالعه این منابع، توسعه دهندگان مبتدی نیز می توانند پس از مدتی به این زبان مسلط شوند.

 

۵- امنیت

جنگو: در فریم ورک جنگو، اپلیکیشن ساخته شده به صورت کامل در یک محیط قابل نفوذ ایجاد می شود که کاربران تخریب گر، ربات ها و هکرها در کمین نفوذ به حفره های امنیتی آن هستند.

بحث امنیت در جنگو یک مسئله مهم و نگران کننده است و از این رو، توسعه دهندگان می بایست مراقب هرگونه اشتباه احتمالی در روند توسعه پلتفرم خود باشند.

برخی از حملاتی که در جنگو به صورت مرسوم رخ می دهد عبارت اند از: تزریق SQL، اسکریپت سازی بین سایتی، جعل درخواست های بین سایتی و clickjacking. امنیت بیشتر در این فریم ورک با مدیریت رمز عبور و حساب های کاربری امکان پذیر است.

لاراول: در این فریم ورک، امنیت اپلیکیشن های وب در حالت عادی با پسوردهای Salt مبتنی بر الگوریتم های Hashing تأمین می شود.

لاراول همچنین یک سری مکانیزم های دفاعی در مقابل رویدادهایی نظیر حملات XSS، تزریق SQL، اطلاعات محرمانه رهگیری، کوکی های غیر ایمن و غیره در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. با وجود همه این امکانات، باز هم امنیت در جنگو نسبت به لاراول بیشتر است. 

 

۶- سرعت

پایتون یک زبان برنامه نویسی با سرعت بالا است بنابراین جنگو در شرایط عادی می بایست سریع تر باشد. طی تست هایی که توسط یک گروه تحقیقاتی توسعه دهنده وب در سال 2016 میان فریم ورک های لاراول و جنگو صورت گرفت، مشخص گردید که جنگو در هر سه تست، سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با لاراول دارد.

این تست ها عبارت اند از: Plaintext، JSON و Random SQLite Fetch. نتایج مربوط به هر تست برای دو فریم ورک جنگو و لاراول به صورت زیر است:

جنگو: 

•    تست Plaintext: 3127 درخواست در هر ثانیه

•    تست JSON: 3060 درخواست در هر ثانیه

•    تست Random SQLite Fetch: 2137 درخواست در هر ثانیه.

لاراول: 

•    تست Plaintext: 212 درخواست در هر ثانیه

•    تست JSON: 167 درخواست در هر ثانیه

•    تست Random SQLite Fetch: 140 درخواست در هر ثانیه.

 

۷- کتابخانه

جنگو: جنگو یک فریم ورک غنی از نظر کتابخانه های مورد استفاده توسعه دهندگان است. در این ابزار، پکیج های جامعی وجود دارد که ویژگی های نظیر قابلیت استفاده مجدد از کدها را فراهم می کند.

لاراول: در این فریم ورک نیز کتابخانه های متعددی تعبیه شده است و توسعه دهنده قادر است هر وب سایتی را به کمک آنها بسازد. همچنین اسناد آموزشی و نیز کتابخانه جامعی از ویدئوهای آموزشی با بیش از 1100 ویدئوی آموزشی در مورد این کتابخانه ها در پایگاه داده این فریم ورک قابل دسترس است.

 

آموزش مرتبط و پیشنهادی: آموزش لاراول پروژه محور

 

۸- ويژگی‌ها

جنگو: مسیریابی در جنگو کمی دشوار است و در آن یک ساختار مستقل برای ایجاد API وجود ندارد. در جنگو یک سری decorator های مستقل برای ساختاربندی کدها وجود دارد مانند login_required ،require_POST  و یا has_permission. همچنین در این فریم ورک یک برنامه فرعی به نام admin وجود دارد که امکان ساخت محیط سایت به صورت خودکار، نمایش و اصلاح و یا حتی حذف رکوردها و در نهایت صرفه جویی در زمان را برای توسعه دهنده فراهم می کند.

 در این فریم ورک، کلاس های مرجع برای گستره وسیعی از اپلیکیشن ها وجود دارد. همچنین سیستم caching مستقل در این ابزار به توسعه دهنده کمک می کند که به صورت دینامیکی صفحات وب را ذخیره سازی کرده و از پردازش مجدد آنها در هنگام فراخوانی جلوگیری می کند. 

لاراول: در لاراول مسیریابی کاملاً ساده است و روشی ساده برای ساخت API وجود دارد. در این فریم ورک، یک ابزار نقشه برداری شیء گرای جامع تحت عنوان ORM وجود دارد.

این ابزار امکان خلاصه سازی کدها را برای توسعه دهنده فراهم کرده و نیز روند خواندن، اصلاح و حذف داده ها و الگوها را در پایگاه داده، ساده تر می کند. 

در لاراول، پکیج های ماژولار و یک سری dependency وجود دارد که به سادگی به اپلیکیشن های ساخته شده قابل افزودن است.

این قابلیت از نسخه لاراول 3 به بعد قابلیت استفاده دارد. سایت طراحی شده با لاراول از قابلیت های کش پشتیبان بهره می برد. همچنین قابلیت هایی نظیر پشتیبانی از SASL و ارتباطات پیوسته نیز در این فریم ورک وجود دارد.

 

۹- مشارکت‌های گیت‌هاب

جنگو: تا فوریه سال 2018، جنگو از بیش از 1530 مشارکت کننده برخوردار بوده است. این آمار، میزان مشارکت مطابق با گزارش GitHUB است که مقبولیت و جامعه کاربری جنگو را نمایش می دهد. 

لاراول: در نقطه مقابل، لاراول از جامعه کاربری کمتری برخوردار است. تا فوریه سال 2018 تنها بیش از 435 مشارکت کننده مطابق با گزارش GitHUB ثبت شده است. اما این آمار روز به روز در حال افزایش است.

 

۱۰- Google Trends

مطابق با گزارش وب سایت Google Trends، محبوبیت لاراول طی چند سال اخیر از جنگو بیشتر شده است. از سال 2013 تا 2016، جنگو در رتبه بالاتری قرار داشته است اما از سال 2016 به بعد، از دیدگاه محبوبیت، لاراول از جنگو پیشی گرفته است. 

 

مقایسه جنگو و لاراول بر اساس گوگل ترند

 

۱۱- شرکت‌هایی که از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند

جنگو: از آنجایی که این فریم ورک به سادگی قابل توسعه بوده و از ترافیک بالایی نیز پشتیبانی می کند، وب سایت های پربازدید و معروفی از آن برای توسعه وب استفاده کرده اند.

برخی از این وب سایت ها عبارتند از: Pinterest، Instagram، Sauce Labs، Udemy، Mozilla Firefox، NASA، Onion، Mahalo، The Washington Post و غیره.

لاراول: پروژه های متعددی نیز در سرتاسر دنیا به خصوص طی سال های اخیر به کمک فریمورک لاراول توسعه یافته اند.

برخی از آنها عبارت اند از: 9GAG, UNION, Toyota Hall of fame, Camping World, Explore Georgia, CEENTA, Invite Watch, Packet, Utrip و غیره.

 

کدام بهتر است: لاراول یا جنگو ؟!

پاسخ به این سؤال که از بین لاراول و جنگو، کدام فریم ورک بهتر است؟ آنقدرها هم ساده نیست. باید گفت که پاسخ این سؤال بستگی به شرایط می تواند تغییر کند. بنابراین برای پاسخ به سوال تفاوت لاراول با جنگو، باید به یک سری نکات توجه کنیم.

اول از همه باید مشخص کنیم که منظور ما از فریم ورک بهتر چیست؟ به عبارت دیگر، «بهتر بودن» از نظر ما یعنی چه؟ منظور از «بهتر بودن» شاید سرعت اجرای بیشتر باشد یا زمان توسعه کمتر برای یک وب سایت یا سطح امنیتی بیشتر و کدهای ساده تر؛ هر یک از این شاخص ها می تواند تفسیری از عبارت «بهتر بودن» باشد. 

اگر منظور از بهتر بودن، امنیت بیشتر باشد، باید گفت که طبق مقایسه های انجام شده، جنگو فریم ورک برتر خواهد بود. اگر سرعت پاسخ دهی بیشتر مد نظر باشد، با اختلاف کمی، جنگو در رتبه بالاتری قرار دارد. 

همچنین اگر مدت زمان لازم برای موفقیت در بازار، معیار مقایسه ما باشد، باید دو جنبه مختلف را بررسی کرد. در واقع اگر اپلیکیشن طراحی شده می بایست در یک بازار رقابتی وارد شود، جنگو گزینه مناسب تری خواهد بود.

اما اگر توسعه نرم افزارهای سفارشی در یک بازار غیررقابتی مد نظر است، لاراول می تواند انتخاب بهتری باشد.

 

برتری بین لاراول یا جنگو (جدول مقایسه Django و Laravel)  

 

برتری بین لاراول یا جنگو
 شاخص جنگو لاراول
نوع فناوری الگوی MVT با استفاده از پایتون الگوی MVC با استفاده از PHP
امنیت امنیت بالا برای اپلیکیشن های سطح سازمانی دارای یک سری قابلیت های امنیتی پایه
تعداد ستاره ها در GitHub 43،384 34،292
روند یادگیری به سادگی قابل یادگیری است روند یادگیری نسبتاً دشواری دارد
عملکرد کاملاً سریع نسبتاً کند
تعداد وب سایت های توسعه یافته 205،106 121،173
پشتیبانی از Front-end ارتباط فریم ورک Front-end JS با جنگو بسیار دشوار است از فریم ورک Vue.JS پشتیبانی می کند

 

نتیجه‌گیری

مقایسه لاراول با جنگو در اصل مقایسه بین پایتون و PHP است. علی رغم اینکه انتخاب نهایی به نوع اپلیکشین مورد نیاز و شاخص های مد نظر توسعه دهنده بستگی دارد، اما در نهایت باید گفت که جنگو گزینه مناسب تری برای عموم توسعه دهندگان است به این دلیل که توسعه دهنده تنها روی نوشتن کدهای برنامه تمرکز می کند و نگرانی دیگری از بابت سایر جنبه های کاربردی اپلیکیشن نظیر امنیت و محبوبیت در بازار ندارد.

تیم آکادمی آی تی با بهره گیری از اساتید مجرب، دوره آموزش جنگو و آموزش پیشرفته لاراول را برای شما عزیزان تدارک دیده است تا برای ورود به بازارکار بهانه ای نداشته باشید.