گوگل سرچ کنسول چیست؟ آشنایی با search console برای وبمستران!

گوگل سرچ کنسول چیست؟ آشنایی با search console برای وبمستران!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

گوگل سرچ کنسول چیست؟ آشنایی با search console برای وبمستران!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

سرچ کنسول گوگل به وب مسترها اجازه می‌دهد که عملکرد ‌سایت خود را در جستجوهای گوگل بررسی و ارزیابی کنند و برای بهبود آن تلاش بیشتری داشته باشند.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/08/04
6,748 بازدید

ابزارها و گزارش‌هایی که گوگل سرچ کنسول در نسخه جدید فراهم می‌کند، به شما این اجازه را می‌دهد که ترافیک بازدید خود را محاسبه کنید و هرگونه مشکل و چالشی که در گوگل سرچ کنسول وجود دارد را برطرف نمایید تا ‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل بدرخشد. همچنین شما خواهید توانست که محتوای خود را با آنالیزهای ارائه‌شده بهبود بخشید و کوئری‌هایی که کاربران را به سمت شما می‌آورند، شناسایی کنید. از سوی دیگر، می‌توانید محتوای خود را روی گوگل قرار دهید تا افراد به آن دسترسی داشته باشند و به کراولرها (خزنده‌های) گوگل اجازه دهید تا محتوای صفحات شما را پیمایش کنند. از سوی دیگر، می‌توانید اعلان‌های ایمیلی دریافت کنید و وقتی که گوگل مشکلاتی را در وب‌سایت شما تشخیص داد، برای برطرف‌سازی آن اقدام نمایید.
این‌ها تنها بخشی از خدمات و ویژگی‌هایی هستند که در گوگل سرچ کنسول ارائه شده است. این خدمات گوگل سرچ کنسول
باعث افزایش کاربردپذیری وب‌ سایت برای موبایل، بررسی و بهبود شرایط ‌سایت براساس گزارش‌های به‌دست آمده و اقدام برای پیشرفت محتوای خود در نتایج جستجوهای گوگل خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با این خدمات گوگل به صفحه ی آموزش سرچ کنسول، مراجعه کنید و با ما همراه باشید.


گوگل سرچ کنسول چیست؟

قبل از آموزش گوگل سرچ کنسول، ابتدا باید تعریفی از گوگل سرچ کنسول که به ابزاری کاربردی برای مدیران وب تبدیل شده است، ارائه کنید. در یک تعریف کوتاه و کاربردی می‌توان گفت که سرویس Google Search Console درواقع همان سرویسی است که تا چندی پیش با عنوان Google Webmaster Tools (گوگل وبمستر تولز) شناخته می‌شد. وقتی صحبت از بهبود دیده‌شدن یک سایت در نتایج جستجو می‌شود، مفهوم سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو بیشتر نمایان خواهد شد. این مفهوم به شما اجازه می‌دهد که هرچه برای بهبود شرایط وب‌سایتتان و محتواهای موجود در آن لازم است را فراهم کنید و رتبه خود را در نتایج گوگل بهبود ببخشید. بهینه‌سازی یادشده شامل بهبود وضعیت لینک‌ها، بهبود محتوا و کیفیت آن، تجدیدنظر در لینک‌دهی و شرایط دریافت لینک‌های بازگشتی (Backlinks)، تجدیدنظر در کلیدواژه‌های و برچسب‌های انتخابی، بهبود عناوین و تگ‌های استفاده‌شده و مواردی از این‌ دست بوده و افزایش نرخ بازدید از صفحات وب، افزایش سرعت نمایه‌گذاری توسط Indexerهای گوگل، افزایش نرخ دسترسی توسط خزنده‌های وب و رفع خطاهای رایج در هنگام جستجو را به همراه خواهد داشت.

این ابزار کاربردی برخلاف دیگر ابزارهای رایج گوگل مانند Google Analytics که تنها به ارائه آمار و گزارش کوتاه می‌پردازند، راهکارهایی را نیز معرفی می‌کند تا شما خطاهای احتمالی و چالش‌های موجود را رفع کنید. بنابراین گزارش‌های سرچ کنسول گوگل بیشتر تخصصی و فنی بوده و شامل موارد بسیار زیادی خواهد شد که تنها وبمسترها و افراد ماهر در زمینه وب، با آن آشنا بوده و می‌توانند از آن استفاده کنند. برای نمونه، کنسول گوگل به شما می‌گویند که لینکی که از صفحه X دریافت نموده‌اید، خطرناک بوده و موقعیت شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. همچنین شما می‌توانید ببینید که چه کسانی شما را در گوگل جستجو کرده‌اند ولی روی لینک مرتبط با شما کلیک نکرده‌اند و یا ببینید که کدام کلید واژه‌های موجود در صفحات وب شما، افراد را به سمت صفحه شما هدایت کرده و تطابق ‌سایت شما در پلتفرم‌های دیگر مانند موبایل چگونه است.

کنسول گوگل برای شما روشن می‌کند که وضعیت ارسال محتوا چگونه است، مطالب پراهمیت‌تر و پربازدیدتر شما چه ویژگی‌هایی دارند، چگونه می‌توانید در نتایج جستجو رتبه بالایی را کسب کنید، مشکلات امنیتی وب‌سایت شما کدامند و موارد بسیار دیگری در این حوزه‌ها. درنهایت توسط گزارش‌ها و راهکارهای ارائه‌ شده توسط Search Console ، شما می‌توانید نرخ بازدید، ترافیک و نرخ کلیک‌ها روی لینک‌های خود را افزایش دهید و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید. به‌طور کلی باید گفت که وب‌سایت شما توسط سرچ کنسول گوگل می‌تواند بسیار بهتر از قبل شده و ظرفیت‌های موجود آن شناسایی و عملکرد آن بهینه شود.

اموزش گوگل سرچ کنسول

 

ثبت یک وب‌ سایت در گوگل وبمستر چگونه انجام می‌شود؟

گوگل خوب می‌داند که وبمسترها چه تغییراتی باید برای بهبود وضعیت خود لحاظ کنند تا بهتر دیده شوند و ترافیک بیشتری به وب‌سایتشان برسد. بنابراین هرچه یک مدیر وب‌سایت، توسعه‌دهنده وب و یا برنامه‌نویس تحت وب می‌خواهد را برایش در Search Console تدارک دیده است. برای شروع کار و استفاده از این ابزار قدرتمند، لازم است که یک حساب کاربری گوگل داشته باشید و با آن به آدرس سرچ کنسول از لینک زیر مراجعه کنید.

https://search.google.com/search-console

توجه کنید که ایجاد حساب کاربری، درواقع همان ثبت‌نام در سرویس Gmail گوگل است و پس از آن، حساب کاربری گوگل برای شما ایجاد خواهد شد. در صفحه مربوط به سرچ کنسول گوگل، شما می‌توانید وب‌سایت‌های خود را به ثبت برسانید. این کار با کلیک بر روی گزینه Add Property در منوی بالا سمت چپ، انجام خواهد شد.

 

آموزش سئودوره مرتبط: آموزش سئو

 

البته پیش از هرچیز باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که ثبت یک وب‌سایت در سرچ کنسول گوگل، فرایندی اختیاری بوده و اجباری نیست؛ البته پیشنهاد می‌شود که برای تسریع در فرایند نمایه‌گذاری صفحات در گوگل و محاسبه پارامترهای بهبود وضعیت وب‌سایت در نتایج جستجو، این کار را انجام دهید. پس از ثبت‌نام و معرفی وب‌سایت‌های خود به این سرویس، با گذشت مدت‌زمان کوتاهی که کراولرهای گوگل به آن رسیدند، می‌توانید آمار مربوط به وضعیت صفحات خود را مشاهده و دنبال کنید. البته برای دستیابی به اطلاعات مفیدتر، باید اندکی صبر کنید و به گوگل فرصت دهید تا آمار مناسبی را بدست بیاورد. پس از ثبت وب‌ سایت، گوگل از شما می‌خواهد که هویت خود را به‌عنوان اختیاردار آن وب‌سایت تعیین کنید.

برای این منظور، باید یک فایل از جنس HTML را که توسط گوگل تولید می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد، دانلود کنید. این فایل با نام Verification File نامیده می‌شود و باید آن را در پوشه اصلی هاست (میزبان) وب خود آپلود کنید. این پوشه، با نام public html شناخته می‌شود و نقش ریشه را در میزبان وب شما بازی می‌کند. پس از انجام این کار، روی دکمه Verify در گوگل سرچ کنسول خود کلیک کنید تا یکی از خزندگان وب گوگل، سریعاً به وب‌سایت شما اعزام شود و در زمان مناسب اطلاعات آن را ذخیره کند. این فرایند چندان وقت گیر نیست و ارزش امتحان کردن را دارد.

ایجاد حساب کاربری گوگل

 

 

نحوه کار با سرچ کنسول گوگل و بخش‌های مختلف آن

اما اگر بخواهیم با بخش‌های مختلف این ابزار قدرتمند گوگل سرچ کنسول آشنا شویم، ابتدا باید وب‌سایت خود را ثبت کرده و امکان مشاهده نتایج و آمار را در آن داشته باشیم. در این هنگام، با وارد شدن به صفحه Search Console خواهید دید که آمار مربوط به عملکرد شما نمایش داده شده است. این بخش با نام داشبورد نامیده می‌شود و اولین چیزی است که آن را مشاهده می‌کنید. این صفحه شامل اطلاعات کلی و خلاصه‌ای از مهم‌ترین آمارهای مربوط به وب‌ سایت شماست. شما در این بخش تمامی اطلاعات مهم مانند خطاهای رایج، چگونگی دسترسی کاربران، آمار Site-map، صفحات نمایه‌شده و پربازدید و... را مشاهده می‌کنید. داشبورد در منوی سمت چپ کنسول با نام Overview نمایش داده شده است و اطلاعات جالبی را در خود دارد. این اطلاعات در سه بخش مختلف با نام‌های Performance، Coverage و Enhancements نمایش داده می‌شود.

 

 

Performance در گوگل سرچ کنسول

در آموزش Google Console بخش Performance اطلاعات جالبی درخصوص تعداد کلیک‌هایی که روی صفحات شما شده است، ارائه می‌کند. در کنار این بخش، عبارت Open Report قرار دارد که می‌توانید اطلاعات بسیار دقیق‌تری را نیز در آن مشاهده کنید.

Performance در گوگل سرچ کنسول

 

این اطلاعات دقیق شامل تمام کلیک‌های روی صفحات شما در یک ماه گذشته، تمامی دسترسی کاربران به هر نحوی به وب‌سایت شما، مقدار CTR میانگین یا نرخ کلیک روی صفحات برحسب درصد، و میانگین موقعیت در نمایش جستجوهای گوگل می‌شود. شما همچنین می‌توانید کوئری‌هایی که در گوگل زده شده و افراد به وب‌سایت شما رسیده‌اند یا بیشترین بازدید از صفحات شما به تفکیک، کشورهایی با بیشترین بازدیدکننده، ابزارهایی که به وب‌سایت شما رسیده‌اند (موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و ...) و مواردی ازاین‌دست را در این بخش ببینید.

Performance اطلاعات مشاهده شده در

 

 

Coverage در گوگل سرچ کنسول

بخش دیگر که Coverage نام دارد، برای این ایجاد شده تا شما بتوانید آمار صفحاتی که توسط گوگل ایندکس می‌شوند و یا به هر دلیلی امکان نمایه‌گذاری آن‌ها وجود ندارد را مشاهده کنید. همچنین جزئیات دقیقی از نحوه و دفعات پیمایش صفحات خود را توسط Crawlerهای گوگل ببینید که آمارهای بسیار خوبی را در اختیار شما خواهند گذاشت.

Coverage در گوگل سرچ کنسول

 

 

Enhancement در سرچ کنسول گوگل

در آخرین بخش یعنی Enhancement نیز راه کارهایی برای بهبود وضعیت وب‌سایت شما در deviceها و ابزارهای متفاوت برای شما تدارک دیده شده‌اند.

 

 

Mobile Usability

بخش دیگر در منوهای کناری گوگل، Mobile Usability نام دارد و بیشتر مرتبط با قابلیت نمایش وب‌سایت شما در گوشی‌های همراه هوشمند و دیگر ابزارهاست. بنابراین در این بخش بررسی می‌شود که وضعیت واکنش‌گرایی وب‌سایت شما در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه کارهایی را باید برای بهبود آن انجام دهید. وب‌سایت‌های واکنش‌گرا (Responsive) به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که نیاز به اسکرول کردن افقی را برای ابزارهایی مانند تبلت و گوشی همراه هوشمند برداشته شده و تنها با اسکرول عمودی (بالا به پایین) بتوان تمامی عناصر صفحه را مشاهده نمود. قابلیت دیگر این ابزارها این است که تصاویر و رسانه‌های ویدئویی در آن، دارای ابعادی مرتبط با صفحه‌نمایش هستند و به‌جای اینکه یک سایز ثابت داشته باشند، درصدی از فضای مربوط به خود را می‌پوشانند.

این ویژگی می‌تواند جهت نمایش مناسب آن‌ها در گوشی‌ها و تبلت‌ها بسیار مؤثر باشد. از سوی دیگر، این دسته از وب‌سایت‌ها، انعطاف‌پذیری بسیار بالایی در نحوه نمایش دارند و تمامی عناصر صفحه به‌صورت شناور طراحی می‌شوند. توجه کنید که اگر از ویژگی ریسپانسیو بودن وب‌سایت خود صرف‌نظر کنید، لازم است تا چند وب‌سایت را برای نسخه‌های مختلف پلتفرم‌ها (تبلت 10 اینچی، 7 اینچی، موبایل 5 اینچی و ...) طراحی کنید که بسیار غیر بهینه و غیرمنطقی است. در بخش Mobile Usability کنسول گوگل هم برای اهمیت بیشتر به ویژگی ریسپانسیو بودن وب‌سایت، مهم‌ترین آمار مربوط با این ویژگی برای مدیران وب نمایش داده می‌شود.

Mobile Usability

 

 

Sitemaps in search console

در منوی کناری گوگل سرچ کنسول، بخشی به نام Sitemaps قرار دارد که آمار دقیق سایت‌مپ وب‌سایت شما را در اختیارتان قرار خواهد داد. یک سایت‌مپ در وب‌سایت شما درواقع لیستی از صفحات وب موجود در آن است که عموماً در قالب شاخه/زیرشاخه قرار داشته و دارای ساختاری درختی و سلسله مراتبی هستند. در یک ساختار درختی، برخی صفحات والد (پدر) صفحات دیگر بوده و برخی از آن‌ها فرزندان صفحات دیگر نامیده می‌شوند. سایت‌مپ‌های وب‌سایت در قالب فایل‌های XML ساختار درختی معرفی‌شده را پیاده‌سازی می‌کنند که توسط پروتکل شناخت سایت‌مپ گوگل طراحی شده است. وجود چنین بخشی در کنسول گوگل نیز به اهمیت این موضوع در بهبود رتبه وب‌سایت اشاره دارد. دلیل اهمیت سایت‌مپ این است که چنین ساختاری باعث ساده‌تر شدن قابلیت استفاده از پرس‌جوهای مختلف گوگل سرچ کنسول می‌شود و می‌توان با یک پرس‌جوی ساده، تمامی فرزندان مرتبط با یک صفحه وب را بیرون کشید و نمایش داد. برای این منظور، در کنسول گوگل هم می‌توانید یک سایت‌مپ جدید ایجاد کنید و از مزایای فراوان آن بهره‌مند شده و حتی تأثیر مستقیم آن را مشاهده کنید.

Sitemaps in search console

 

 

links در گوگل سرچ کنسول

بخش مهم دیگری که در کنسول گوگل وجود دارد، بخش لینک‌هاست که شامل لینک‌های داخلی و خارجی می‌شود. یک لینک داخلی، لینکی است که می‌تواند شما را به صفحه وب دیگری از وب‌سایتی که در آن قرار دارید منتقل کند. برای موتورهای جستجویی مانند گوگل، تعداد لینک‌های داخلی که به یک صفحه خاص اشاره دارند، بسیار مهم بوده و به‌عنوان یک استاندارد و معیار در جهت درک میزان اهمیت آن صفحه قلمداد می‌شود. در سوی دیگر نیز، لینک‌های خارجی قرار دارند که اهمیت آن‌ها نیز کمتر از لینک‌های داخلی نیست.
به‌طورکلی، اگر یک وب‌سایت، لینکی به یک وب‌سایت دیگر ایجاد کند، این نوع را ارتباط یا لینک خارجی می‌گویند. لینک‌های خارجی، تأثیر مستقیمی بر افزایش سئو دارند و به موتورهای جستجو می‌فهمانند که وب‌سایت دارای لینک‌های خارجی زیاد، عموماً وب‌سایت معتبری است.
البته این نکته را نباید فراموش کنید که تعداد لینک‌های خارجی زیاد، به‌راحتی توسط گوگل شناسایی شده و وب‌سایت اشاره‌شده را به لیست سیاه خود اضافه می‌کند. شما به‌عنوان یک مدیر وب‌سایت، باید بتوانید لینک‌های خارجی زیادی از وب‌سایت‌های معتبر دریافت کنید تا به‌سرعت در رتبه نمایش وب‌سایت، پیشرفت نمایید. فرایند ایجاد و مدیریت لینک‌های داخلی و خارجی در وب با نام Link Building یا لینک‌سازی شناخته می‌شود. به‌طورکلی باید گفت لینک‌سازی، فعالیتی بسیار مهم در ایجاد بستر مناسب برای مشتریان در جهت دیده شدن بهتر صفحه وب شماست و وقتی کاربر عبارتی را در وب‌سایت شما جستجو می‌کند، علاقه‌مند ‌است که منطبق‌ترین صفحات با درخواست خود را دریافت کند.

در کنسول گوگل نیز بخش‌های مختلفی شامل Top linked pages که نشان‌دهنده صفحاتی است که بیشترین لینک را به شما داده‌اند، Top Linking Sites یا وب‌سایت‌هایی که بیشترین لینک را به آن‌ها داده‌اید، Top linking text یا بیشترین متونی که مرتبط با وب‌سایت شما بوده و در گوگل جستجو شده است و یا Top linked pages یا بیشترین صفحاتی که به آن‌ها لینک شده است، قرار داده شده است. تمامی این موارد، آمار دقیقی درباره لینک‌ها به شما می‌دهد و کمک می‌کند تا وضعیت وب‌سایت خود را بهبود ببخشید. از سوی دیگر، مدیران وب می‌توانند با بررسی لینک‌های خارجی وب‌سایت خود که از وب‌سایت‌های دیگر دریافت کرده‌اند، در صورت اسپم بودن آن‌ها یا داشتن ساختار تبلیغاتی و امکان بلوکه شدن توسط گوگل، سریعاً لینک را از سایت مبدأ پاک‌کنید تا گرفتار جریمه‌های سنگین گوگل نشوید.

links در گوگل سرچ کنسول

 

 

Settings

بخش دیگر در منوی سمت چپ کنسول، Settings است که مرتبط با آمار نمایش اطلاعات، تنظیمات مربوط به خروجی دادن و داده‌های وب‌سایت، تنظیمات سفارشی و ... را در خود قرار داده است. همچنین بخشی برای ارسال بازخورد یا Feedback در وب‌سایت وجود دارد که می‌توانید بازخورد خود را به گوگل اعلام کنید.

اما دو گزینه جالب دیگر نیز در منوی کنسول گوگل تعبیه شده است که About New Version و Go to the old version نام دارند. منوی درباره نسخه جدید، درواقع به شما جدیدترین تغییراتی را که کنسول گوگل در نسخه نهایی خود داشته است را نمایش می‌دهد. این تغییرات نسبت به نسخه قبل از کنسول، یعنی Google Webmaster Tools نیز برمی‌گردند و با آن مقایسه می‌شوند. برخی از مهم‌ترین تغییرات عبارتند از:
•    امکان استفاده از 16 ماه تاریخچه داده‌ای، درحالی که در نسخه قدیمی  3 ماه بوده است.
•    اطلاعات دقیق و جزئی درباره یک صفحه وب، شامل میزان پوشش اندیس‌ها، آدرس‌های کانونیکال، قابلیت تطابق با موبایل و...
•    پیگیری و ردیابی جریان‌ها برای کمک به نظارت دقیق، بهبود وضعیت، خطایابی، ارسال درخواست و... در صفحات وب
•    ابزارهای گزارش‌گیری دقیق و مطمئن در نسخه جدید
•    امکان کار روی نسخه‌های موبایلی مختلف


همچنین برای کسانی که هنوز با نسخه جدید گوگل سرچ کنسول راحت نیستند و به ابزارهای فراوان و گسترده آن عادت ندارند، امکان بازگشت به نسخه قدیمی در Go to the old version نمایش داده شده است. بخش old version برای دستیابی به بخش های قدیمی وبمستر تولز می باشد که اطلاعات خوبی برای بهینه سازی صفحات وب در اختیار ما قرار می دهد در ادامه به بررسی این قسمت ها می پردازیم.

 

 

Messages

 بخش بعدی، Messages نام دارد که جایی برای نمایش پیام‌های گوگل برای شماست. در این بخش گوگل به شما مهم‌ترین خطاهای وب‌سایت، مشکلات امنیتی حاد و کوچک، پیام‌های پیشنهادی برای بهبود وضعیت و... را نمایش خواهد داد. برای افرادی که نسبت به وضعیت سئوی وب‌سایت خود بسیار حساس هستند، پیام‌های ظاهرشده در این قسمت بسیار مهم و کاربردی خواهد بود. این پیام‌ها درواقع نکاتی هستند که توسط داده‌کاوی و بررسی دقیق برای شما ارائه شده‌اند و امکان دارد که بتوانید آن‌ها را برای کاربردهای مختلفی به کار ببندید تا از هرگونه هک، نفوذ یا کاهش سطح امنیتی در امان باشید.

البته توجه کنید که اگر چیزی برای بررسی وجود نداشته باشد، پیامی نیز برای شما نمایش داده نخواهد شد و این بخش خالی خواهد بود. همچنین پیشنهاد می‌شود که هرگونه پیامی را که مشاهده کردید، جدی بگیرید و برای رفع خطا یا اعلان مربوطه اقدام کنید، چراکه گوگل توجه زیادی به موضوع ارسالی به شما داشته و این ویژگی‌ها می‌تواند اعتبار و رتبه وب‌سایت شما را تغییر دهد.

 

 

Appearance

بخش آخر نیز مرتبط با ظاهر وب‌سایت است و با نام Appearance شناخته می‌شود. این بخش شامل مواردی مانند عنوان لینک، توضیحات اضافی متا، آدرس‌های مرتبط، چینش و آرایش صفحه و... است که برای گوگل بسیار مهم تلقی می‌شود. در واقع با معرفی این بخش، گوگل از شما می‌خواهد تا عنوان مناسبی را برای صفحات خود انتخاب کنید که بسیار مرتبط با آنچه درباره آن صحبت کرده‌اید باشد. هرگونه اختلاف و تفاوت در محتوا و عنوان برای گوگل به منزله Spoil و Spam بودن محتوای شماست و می‌تواند کار دستتان بدهد! بنابراین ظاهر وب‌سایت شما باید مطابق با ساختار استاندارد گوگل باشد و محتوای شما نیز در راستای عنوان انتخابی صفحه قرار داشته باشد. بخش دیگری که برای ظاهر وب‌سایت مهم است، بخش Snippet نام دارد که مربوط به توصیفات (Description) صفحه شما می‌شود. شما باید توصیف مناسبی را در تگ‌های متای صفحه خود قرار داده باشید تا در هنگام پیمایش توسط کراولرهای گوگل، اطلاعات مناسبی درباره صفحات و حوزه کاری شما در دیتابیس گوگل ذخیره شود. نکته مهم دیگر این است که وب‌سایتتان دارای بخشی برای جستجو باشد تا کاربران بتوانند سریع‌تر به مقصود خود برسند. قرار دادن سایت‌مپ، breadcrumbs، ناوبری وب‌سایت و ... نیز مانند بخش جستجوی وب برای گوگل مهم هستند و باید حتما آن‌ها را لحاظ کنید تا نمره خوبی از گوگل بگیرید.

Appearance

 

 

سخن پایانی

اما در پایان باید گفت که امروزه استفاده از این خدمت جذاب و کاربردی گوگل، به امری ضروری برای داشتن یک وب‌سایت استاندارد و مناسب، مخصوصا برای کسب‌وکارهای اینترنتی، تبدیل‌ شده است. حتماً شما نیز دوست دارید که در مدت‌زمان کوتاهی به پیشرفت در حوزه بازدید وب‌ سایت دست پیدا کنید که برای این منظور، گوگل سرچ کنسول را می‌توان بهترین گزینه برای شما دانست. آنچه گوگل سرچ کنسول در نسخه جدید خود برای مدیران وب فراهم می‌کند، شامل گزارش ارسال محتوای جدید در وب‌سایت، چگونگی دسترسی موتورهای جستجو به آن‌ها، نحوه تمرکز بر روی مطالب پراهمیت‌ تر وب‌سایت، امکان ارائه بهترین راهنمایی‌ها جهت دیده شدن بهتر در نتایج جستجوی گوگل، قابلیت برطرف کردن مشکلات امنیتی وب‌ سایت، بررسی بیشترین ترافیک و چگونگی رسیدن به وب‌سایت توسط عبارات جستجو است. شما با استفاده از این ابزارها می‌توانید که نرخ کلیک‌های خود را افزایش دهید و ترافیک بازدیدکنندگان بیشتری را برای خود رقم بزنید. توجه کنید که کنسول گوگل تنها یک ابزار برای بهبود وضعیت وب‌سایت شما نیست و در واقع راه کاری روشن برای پیشرفت شما در فضای مجازی است. هرچیزی که در این خدمت گوگل وجود دارد، به نوعی مرتبط با استانداردهای سئو در وب‌سایت است و باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید؛ بنابراین اگر تاکنون برای وب‌سایت خود و مدیریت صحیح آن اقدامی نکرده‌اید، حتما طبق آنچه در این مقاله ارائه شد، سری به کنسول گوگل بزنید و از قابلیت‌های کلیدی این ابزار نهایت استفاده را ببرید.