آموزش نصب اصولی و حرفه ای و راه اندازی Power BI Report Server

آموزش نصب اصولی و حرفه ای و راه اندازی Power BI Report Server
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

آموزش نصب اصولی و حرفه ای و راه اندازی Power BI Report Server

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

شما در این مقاله به صورت تخصصی نصب و راه اندازی power bi report server، که یک نرم افزار برای اشتراک گذاری گزارشات و داشبورد ها در بستر وب است را یاد می گیرید.

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1399/12/16
10,268 بازدید

در این مقاله آموزشی از سری آموزش های برنامه نویسی قصد داریم نصب و راه اندازی Power BI Report Server را به صورت تخصصی آموزش دهیم. جهت دیدن گزارشات و داشبوردهای طراحی شده به کمک Power BI Desktop ، از داخل شبکه و از طریق یک مرورگر ( Browser ) نیاز به ابزاری به نام Power BI Report Server دارید.

به کمک نرم افزار Power BI Report Server می توانید گزارشات و داشبوردهای خود را در بستر وب به اشتراک بگذارید. چنانچه مدیران شرکت شما قصد دارند گزارشات و داشبوردها را از خانه مشاهده نمایند شما باید یک IP Valid یا آی پی ثابت یا IP Static، از شرکت های فروش هاست.

مانند شرکت آسیاتک خریداری و آن را در پنجره Report Server Configuration Manager و سپس در قسمت Web Portal URL و نهایتا در قسمت  Advanced تنظیم نمایید. برای دیدن دوره ی تهیه گزارشات و داشبوردهای مدیریتی به صفحه ی آموزش Power BI مراجعه کنید.

 

تذکر: آی ‌پی (IP) مخفف واژه Internet Protocol، عددی چندرقمی است که آدرس هر دستگاه متصل به اینترنت را درون شبکه نشان می‌دهد. به عبارت دیگر آی‌ پی نشانی یک کاربر خاص به هنگام ارسال و دریافت داده در درون شبکه است.

 

تذکر مهم : شما می توانید گزارشاتی را که در محیط های دیگر به مثال در محیط Report Builder و یا در محیط Mobile Report Publisher طراحی نموده اید را نیز در محیط Power BI Report Server ، پابلیش نمایید.

 

مراحل مربوط به نصب نرم افزار 

ابتدا این نرم افزار را از سایت مایکروسافت به صورت رایگان دانلود نمایید. برای گرفتن آخرین نسخه  Power BI Report Server ، کافیست جمله زیر را در مرورگر خود وارد نمایید :
Download power bi report server latest version

حال بر روی اولین لینک کلید نموده تا وارد سایت مایکروسافت شوید. حال بر روی دکمه Download مطابق شکل زیر کلیک کنید.
نصب1

پس از کلیک بر روی دکمه Download  وارد صفحه بعدی مطابق شکل زیر خواهید شد. مطابق شکل زیر هم نرم افزار Power BI Desktop و هم نرم افزار Power BI Report Server را جهت دانلود چک مارک زده و بر روی دکمه Next کلیک کنید. در این صورت این دو نرم افزار دانلود خواهد شد.

نصب2

تذکر : با توجه به اینکه شرکت مایکروسافت هر ماه یک نسخه جدید Power BI Desktop را به بازار عرضه می کند ولی هر چهار یا پنج ماه یک نسخه جدید Power BI Report Server را ارائه می دهد، لذا دقت کنید که زمان استفاده از این دو نرم افزار باید هر دو نرم افزاری که استفاده می کنید با هم باید سازگار و Compatible باشند. در غیر اینصورت داشبوردهایی که طراحی می کنید هنگام  Deploy روی پورتال با مشکل مواجه خواهید شد. چرا چون نسخه Power BI Desktop خود را درست انتخاب نکرده اید.

حال پس از دانلود نرم افزار Power BI Report Server مطابق شکل زیر بر روی فایل دانلود شده یعنی PowerBIReportServer.exe دابل کلیک کنید.

نصب 3

در این صورت مطابق شکل زیر پنجره ایی نمایان می شود. حال بر روی دکمه Install Power BI Report Server کلیک کنید.

نصب4

در این صورت پنجره ای مطابق شکل زیر نمایان می شود.
لازم به ذکر است که ما سه تا نسخه Power BI Report Server داریم که عبارتند از :

  1.  نسخه Edition Evaluation
  2.  نسخه Edition  Developer
  3.  نسخه Edition Premium
     

 

اگر شما گزینه Choose a free edition را انتخاب کنید دو حالت برای نصب پیش رو دارید.

الف) نسخه Evaluation : این نسخه، نسخه 180 روزه و آزمایشی می باشد.
ب ) نسخه Developer : این نسخه کامل بوده و بدون هیچ مشکلی جواب گوی کار شما خواهد بود. در محیط های عملیاتی واقعی می توانید از این نسخه بدون هیچ مشکلی استفاده نمایید.

اگر Product Key را دارید می توانید آن را وارد نمایید. در این صورت نسخه ای برای شما نصب خواهد شد که نسخه Premium (قیمت آن حدود 5000 دلار می باشد) خواهد بود.

 

تذکر : برنامه Power BI Report Server یک برنامه کاملا سرویسی (Service Base) می باشد.

نصب 6

 

در این صورت پنجره ای مطابق شکل زیر نمایان می گردد.بدون اینکه قوانین مربوط به License را مطالعه بفرمایید ، چک مارک I accept the License terms را علامت زده و سپس بر روی دکمه Next کلیک فرمایید.

نصب7

در این صورت وارد پنجره زیر می شویم. در این پنجره به شما یادآوری می کند که برای نصب نرم افزار Power BI Report Server شما باید حتما یا بر روی همین سرور یک Database Engine Instance نصب کرده باشید و یا اینکه آدرس سرور دیگری که در آنجا Database Engine Instance وجود دارد را هنگام نصب وارد نمایید.

دلیل آن این است که هنگام نصب نرم افزار  Power BI Report Server دو دیتابیس سیستمی بر روی سرور شما ایجاد می شوند تا تنظیمات مربوط به نرم افزار Power BI Report Server در آنها ثبت شوند. حال بر روی دکمه Next کلیک می نماییم.

 

نصب8

در این صورت وارد پنجره زیر می شویم. در این قسمت شما می توانید مسیر نصب نرم افزار Power BI Report Server را تغییر دهید که چنین چیزی پیشنهاد نمی شود. بر روی دکمه Install کلیک کنید.

نصب9

با کلیک بر روی دکمه Install نصب نرم افزار Power BI Report Server مطابق شکل زیر آغاز می شود.

 

نصب 11بعد از نصب نرم افزار Power BI Report Server نوبت به کانفیک این نرم افزار می رسد و پنجره ای مطابق شکل زیر نمایان می گردد. بر روی دکمه Configure Report Server کلیک کنید.

نصب12در این صورت پنجره ای مطابق شکل  زیر نمایان می گردد. بر روی دکمه Connect کلیک کنید.

 

تنظیمات 1

 

 

تنظیمات مربوط به Web Service URL 

وقتی داشبوردهایتان را پابلیش می کنید می توانید به صورت وب سرویسی به آن ها دسترسی داشته باشید. دقت کنید که در این صفحه پورت پیش فرض 80 می باشد که حتما توصیه می شود آن را تغییر دهید. به طور مثال آن را عدد 6565 قرار دهید. نهایتا بر روی دکمه Apply در پایین صفحه کلیک کرده تا تغییرات داده شده اعمال شوند.
تنظیمات2

 

 

تنظیمات مربوط به قسمت دیتابیس 

ابتدا بر روی Change Database کلیک می کنیم.

تنظیمات3

در این صورت پنجره ای مطابق شکل زیر نمایان می گردد. گزینه اول را جهت ایجاد دیتابیس های مربوط به Report Server را انتخاب نموده و بر روی دکمه Next کلیک می کنیم.

تنظیمات 5

در این صورت پنجره ای مطابق شکل زیر نمایان می گردد. در این قسمت می توانیم نام دو دیتابیسی که ایجاد میشوند را مشخص کنیم که بهتر است به آن دست نزنید. نام این دیتابیس ها عبارتند از ReportServer و ReportServerTemp

تنظیات17

در این صورت پنجره ای مطابق شکل زیر نمایان می گردد. بعد از ایجاد شدن دو دیتابیس، سرویس Power BI Report Server میگه که من با چه اکانتی به این دو دیتابیس دسترسی داشته باشم. بهترین نوع امنیت Service Credential  می باشد.آن را انتخاب نموده و بر روی دکمه Next کلیک کنید.

تنظیمات8

در این صورت با پنجره زیر مواجه میشویم.بر روی دکمه Next کلیک کنید.

تنظیمات 9

در این صورت با پنجره زیر مواجه خواهیم شد. حال بر روی دکمه Finish کلیک کنید تا کانفیک های مربوط به دو دیتابیس ReportServer و ReportServerTemp صورت گیرد.

تنظیات 11


دقت کنید که علاوه بر ایجاد دو دیتابیس ReportServer و ReportServerTemp در قسمت لاگین مطابق شکل زیر اکانت راه انداز سرویس Power BI Report Server را نیز اضافه می نماید.
 

تنظیمات 13

 

قسمت Web Portal URL 

برای فعال کردن پورتال ، شما باید این قسمت را فعال کنید. کافیست در این قسمت بر روی دکمه Apply کلیک کنید.  از لینکی که در این قسمت قرار دارد می توانید جهت بالا آمدن پورتال استفاده کنید.

تذکر : اگر مدیرانتان میخواهند از منزل به گزارشات و داشبوردها متصل شوند، باید شرکت شما یک IP ، Valid خریداری نماید و در قسمت Advance همین صفحه تنظیم کند.

تنظیمات 7

با کلیک بر روی دکمه Apply ، لینک واقع در این صفحه فعال می شود. حال با کلیک بر روی این لینک ، پورتال شما مطابق شکل زیر بالا می آید.

تنظیمات 11

تذکر : در پورتال ، شما می توانید با کلیک بر رودی گزینه Upload ، گزارشات و داشبوردهای خود را پابلیش کنید.
تذکر : پورتالی که بالا اومده می تواند سه نوع از گزارشات را هاست نماید.
 

  1. گزارشات Power BI ای
  2.  گزارشات موبایلی
  3.  گزارشات Report Builder

تذکر : با زدن آدرس http://pixel:6565/Reports در قسمت URL یک مرورگر می توانید به پورتال خود وصل شوید(دقت کنید pixel نام ماشین ما می باشد.).