react چیست؟ آنچه که در مورد ری اکت باید بدانیم!

react چیست؟ آنچه که در مورد ری اکت باید بدانیم!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

react چیست؟ آنچه که در مورد ری اکت باید بدانیم!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

ری اکت یک کتابخانه اپن سورس جاوا اسکریپتی است که برای ساخت و تولید رابط کاربری مناسب بوده و درمقایسه با دیگر کتابخانه ها از عملکرد مناسب‌تری برخوردار می‌باشد.

1398/09/12
32,177 بازدید

React js یکی از کتابخانه های جاوا اسکریپت است که open source است. برنامه نویسان فرانت اند برای ساخت ui و صفحات وب اپلیکیشن های تک صفحه ای استفاده می کنند. قبل از یادگیری react شما باید حداقل آشنایی لازم را با جاوا اسکریپت داشته باشید. پویایی المنت های صفحات وب به خاطر استفاده از جاوا اسکریپت و یا کتابخانه های آن است. کتابخانه های javascript کدهای آماده ای هستند که با جاوا اسکریپت توسعه داده شده اند.

و برنامه نویسیان بیشتر از کتابخانه های زبان جاوا اسکریپت استفاده می کنند. به این دلیل که کد ها آماده هستند و برنامه نوشتن با آن سریعتر پیش می رود. کد های آماده شامل کامپوننت های آماده، توابع و الگوهای از پیش تعیین شده هستند. 

کتابخانه ری اکت در زمینه مدیریت لایه در وب سایت نیز استفاده های بسیار زیادی را پوشش می دهد. همچنین ری اکت این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا کامپوننت هایی که با استفاده از آن می توان قابلیت استفاده مجدد را در رابطه کاربری ایجاد نمود تهیه نماییم.

تاریخچه پیدایش reactjs به سال ۲۰۱۱ باز می گردد که فردی به نام جردن و بالک به عنوان یکی از مهندسین ارشد که در شرکت فیس بوک در حال فعالیت بود آن را معرفی کرده و در نهایت این کتابخانه در سال ۲۰۱۲ در اپلیکیشن اجتماعی بسیار معروف اینستاگرام مورد استفاده قرار گرفت.

ری اکت چیست ؟

 

معرفی ری اکت

در واقع از جمله مهم ترین اهدافی که ری اکت ساخته شد و برنامه نویسان مختلفی از آن استفاده می‌کنند این است که دارای سرعت بسیار بالا و همچنین مقیاس پذیری بسیار عالی این کتابخانه و در عین سادگی کار کردن با آن می باشد. در حالت کلی بیشترین تمرکزی که کتابخانه ری اکت داشته برای رابطه کاربری بوده و در لایه باز دید و در قسمت معماری MVC تطابق بسیار مناسبی ایجاد می نماید.

همچنین این کتابخانه را که این قابلیت را دارد تا به آسانی و بدون هیچ دردسری با دیگر کتابخانه‌ها و فریم ورک هایی که در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت وجود دارند ادغام شده و مورد استفاده قرار گیرد که از جمله مهمت رین این کتابخانه‌ها می‌توان به کتابخانه انگولار Angular اشاره نمود.

 

ویژگی های react js چیست؟ 

از ویژگی هایی که فریمورک react را نسبت به دیگر فریمورک های جاوا اسکریپت از جمله angular و jqueryمتمایز ساخته است می توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • سادگی فرایند نوشتن کامپوننت ها با react js
  • کتابخانه ها و فریمورک های جاوا اسکریپت از جاوا اسکریپت معمولی استفاده می کنند. اما react از jsx که یک فرمت جاوا اسکریپت ساده است، برای قالب بندی استفاده می کند. 
  • یادگیری react js بسیار آسان است شما با داشتن دانش کافی از html، css و js می توانید به راحتی با react کار کنید. 
  • تست پذیر است؛ بنابراین می توان به راحتی با پاس دادن پارامترها و state های توابع و کامپوننت ها را چک کنیم. 
  • قابلیت اتصال داده ها و استفاده دوباره از آن؛ این ویژگی بسیار مفید برای برنامه نویسان باعث صرفه جویی در زمان و مدیریت بهتر آن شده است. 
  • یکی از ویژگی های خوب react این است که المان ها با تغییر داده هایمان بروزرسانی می شوند. 
  • به دلیل کم حجم بودن کدها سئوی سایت را تقویت می کند.
  • تضمین پایداری کدها با استفاده از جریان داده ای 

 

 آموزش ری اکتآموزش مرتبط: آموزش ری اکت

 

توضیحات تکمیلی در مورد کتابخانه ری اکت

کتابخانه ری اکت جی اس به برنامه نویسان و توسعه دهندگان این امکان را خواهد داد تا با استفاده از انواع مختلف واسط های کاربری اپلیکیشن های مناسبی را با کامپوننت ها ایجاد نمایند و در این زمینه کمک بسیار شایانی را به برنامه نویسان ارائه می نماید. در حالت کلی کامپوننت از جاوا اسکریپت و html تشکیل می شود و منطقی که در کامپیوتر وجود دارد این موضوع می باشد که قسمت کوچکی از یک واسط کاربری بزرگتر خود را به نمایش بگذارد.

قابلیت ری اکت

 

تفاوت ری اکت با فریم ورک های دیگر

در اوایل قرن بیست و یکم در سال ۲۰۱۱ تعدادی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان بسیار برجسته در دنیای وب یک مخزن بسیار پیشرفته به نام ToDoMVC راه اندازی کرده و در آن مخزن با سرعت فریم ورک و کتابخانه های محبوب موجود در سراسر دنیا یک اپلیکیشن را با فهرست کار یک ساعت پیاده سازی کردند. همچنین در اواخر سال ۲۰۱۲ بود که این پروژه به یک مکان غیررسمی برای مقایسه ابزارهای مختلف تبدیل شد. با مراجعه به این پروژه و کسب اطلاعات مناسب در این زمینه به خوبی از تفاوت عملکرد react با دیگر فریم ورک ها و کتابخانه های موجود اطلاع پیدا خواهیم کرد.

 

چرا باید ری اکت را یاد بگیریم؟

دلیل یادگیری و استفاده از کتابخانه ری اکت سوالی است که پیش روی بسیاری از افراد و برنامه نویسان وجود دارد و ذهنشان را مشغول می نماید. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی فریم ورک و کتابخانه برای ساختن فرانت اند در اپلیکیشن ها و برنامه های مختلف وجود دارد که راه توسعه را تا حدود زیادی تسهیل می نماید در دنیای برنامه نویسی فرانت اند هنوز تغییرات بسیار زیادی به وجود می آید.

این موضوعی که بخواهیم هر روز برای یادگیری و کار کردن با فریم ورک های مختلف زمانی را اختصاص دهیم بسیار سخت و غیر ممکن بوده چرا که عمر فریم ورک ها در این راه بسیار کوتاه بوده و می توان ریسک یادگیری آن ها را به دوش بکشیم. بنابراین اگر به دنبال یک تکنولوژی هستیم که در نوع خود و در حوزه مشخصی بهترین بوده و ارزش ریسک را داشته باشد پیشنهاد ما به شما یادگیری ری اکت می باشد.

بر طبق ویژگی هایی که از react در بالا ذکر شد. می توان گفت که ریکت بهترین کتابخانه برای کار در حوضه ی ui است. و بیشتر به خاطر اینکه بازار کار برای فرانت اند کارانی که از  react استفاده می کنند زیاد است برای کسانی که به کار در سمت فرانت و UI علاقه دارند یادگیری react js را پیشنهاد می شود. 

همچنین این کتابخانه دارای یک سری ویژگی های مثبت نیز می باشد که در ادامه به شرح مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت:

 

یادگیری بسیار آسان ری اکت

هر شخصی که دارای پیش زمینه در برنامه نویسی و کد نویسی باشد این امکان را خواهد داشت تا react js را در ساده ترین حالت ممکن فرا گرفته و از آن استفاده نماید. این گزینه به عنوان یک ویژگی مثبت برای کتابخانه ری اکت به حساب می‌آید چرا که کتابخانه و فریم ورک های دیگری مانند Angular و MVC بسیار پیچیده بوده و یادگیری آنها نیز کاری بسیار دشوار می باشد. این نکته گفتنی است که برای یادگیری آسان و بی دردسر کتابخانه ری اکت باید دانش مختصری در زمینه زبان های برنامه نویسی html و جاوا اسکریپت و css داشته باشید.

 

تست پذیری فوق العاده ری اکت

کتابخانه react در زمینه تست پذیری بسیار عملکرد مناسبی داشته و فرد استفاده کنند این امکان را خواهید داشت تا کامپوننت ها و توابع خود را به آسانی با پارامتر ها و خروجی های مورد نظرش چک نماید و در بحث دقت و زمان صرفه جویی بسیار مناسبی را ایجاد کند. همچنین عملکرد کتابخانه ری اکت در مقایسه با انواع مختلف دیگر کتابخانه‌ها و فریم ورک هایی که در جاوا اسکریپت موجود هستند بسیار عملکرد بهتری را ارائه می نماید.

 

دانش پیشنهادی برای یادگیری ری اکت react

برای یادگیری react ابتدا باید بر html، css و javascript تسلط کافی داشته باشید. در این صورت یادگیری ریکت برای شما آسان می شود. پیشنهاد می شود برای یادگیری هر کدام از آن ها از سایت  www.w3school.com استفاده کنید. و البته تمرین کردن باعث یادگیری سریعتر می شود. 

 

راه اندازی یک codePen 

برای ساخت codepen در سایت codePen ثبت نام کنید. البته بدون ثبت نام هم می توانید از آن استفاده کنید ولی اگر ثبت نام کرده باشید می توانید افزونه های شخصی خود را بسازید و در سایت قرار بدهید. در این صورت هم دیگر کاربران از آن می توانند استفاده کنند و هم خودتان جایی که لازمتان باشد می توانید به آن دسترسی داشته باشید. حالا برای ساخت codePen در بالای سایت  new pen  را بزنید تا تکست باکس های html، css و js برای شما باز شود. می توانید کد های خود را در هر کدام از باکس ها بنویسید. و در آخر آن را اجرا کنید و نتیجه را ببینید.  

 

گام های ساخت این starter codePen؟

  1. با کلیک بر روی create a new codepen یک codepen بسازید. 
  2. بر روی آیکون تنظیمات در ادیتور js کلیک کنید و اسکریپت ها و react-dom ها را اضافه کنید. 
  3. Bable را در تکست باکس javascript preprocessor انتخاب کنید.

 

ری اکت چگونه کار می کند؟

React کدهای جاوا اسکریپت را یک div که در html ساخته می شود را قرار می دهد. با نام دهی به div در html می توان اسکریپت ها را در آن فرا خواند. در بخش ساخت کامپوننت در همین مقاله به طور کامل و عملی طریقه ساخت آن توضیح داده شده است. 

 

 

یک کامپوننت دقیقا چیست؟

کامپوننت ها ابزارهایی هستند که برای جلوگیری از نوشتن کد های اضافه به کار گرفته می شوند. کامپوننت می تواند توسط برنامه نویس به صورت شخصی سازی شده پیاده سازی شود. به دلیل اینکه کامپوننتت ها اجزای کوچکتری دارند ویرایش بر روی آن ها کار بسیار آسانی است. و استفاده از آن ها در پروژه های بزرگتر و تیمی در هزینه ی صرف تولید و زمان صرفه جویی شده است.

در خیلی از محیط های برنامه نویسی از جمله ویژوال استدیو کامپوننت های مربوط به زبان به شیوه های مختلفی نصب می شوند. فایل نصبی برنامه ی کامپوننت را می توانید بعد از اینکه دانلود کردید نصب کنید و از آن به راحتی استفاد کنید. 

 

آموزش ساخت کامپوننت ری اکت

برای ساخت کامپوننت یک پوشه با نام دلخواه بسازید و داخل آن فایلی با همان نام پوشه، مثلا فایل index.js را ایجاد کنید. درون فایل باید از کتابخانه های react استفاده کرده و کلاس component را extent کنید. در کد زیر یک کلاس کامپوننت را در فایل index.js ایجاد کرده ایم. 

Import  react  from ‘react’;
Import  reactDom   from ‘react-dom’;

Class car extends  React.component{
Render(){
  Return <h2>  this is a car !!!!!  </h2>;
 }

ReactDom.render(<car/> , document.getElementById (‘root’));

 

برای اجرای این کامپوننت باید root را درفایل index.html به شکل زیر فرا بخوانیم.

<div id=”root”> </div>

 

مدیریت تعاملات کاربر (رخدادها event )

Event یا رخداد به این معنی است که با ورود کاربر وقتی که بر دکمه ای یا هر چیزی که قابل کلیک باشد. کلیک کند رخدادی صورت گرفته و ما برای مدیریت این button ای میسازیم و منتظر می مانیم که کاربر ورودی بر روی آن کلیک کند. بعد از آن با تابع setMessage پیغام خود را بر button تنظیم می کنیم. طریقه ی ساخت باتن را در سایت reactjs.org می توانید یاد بگیرید. 

 

مزایا و محدودیت ها 

  • توسعه صفحات وب ریسپانسیو
  • یادگیری در کوتاهترین مدت زمان با داشتن دانش کافی JS
  • بهینه سازی موتور های جست و جو / SEO؛ سئو را تقویت می کند.
  • توسعه اپلیکیشن های موبایل 
  • گستردگی ابزار ها و بهره وری از آن ها
  • دارای کامپوننت هایی است که مجددا قابل استفاده هستند.