کاربرد پایتون چیست و موارد استفاده در حوزه های مختلف

کاربرد پایتون چیست و موارد استفاده در حوزه های مختلف
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

کاربرد پایتون چیست و موارد استفاده در حوزه های مختلف

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

موارد کاربرد پایتون در حوزه های مختلف چیست؟ چه استفاده هایی از زبان برنامه نویسی پایتون در زمینه های مختلف می شود؟

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1399/11/20
2,586 بازدید

پایتون یکی از زبان‌های برنامه نویسی کاربردی است که با تمام سادگی، ظرفیت بسیار بالایی دارد. این زبان برنامه برنامه نویسی روی پلتفرم‌های مختلفی چون ویندوز، لینوکس و مک قابل اجر است که باعث می‌شود کاربردی‌تر از همیشه ظاهر شود. قواعد و دستورهای این زبان برنامه نویسی محبوب، به زبان انگلیسی شباهت بسیاری دارد که خود باعث می‌شود افراد بیشتر به سمت آموزش پایتون بروند. در این مقاله به بررسی دقیق و جامع این زبان برنامه نویسی خواهیم پرداخت.

 

 

اصلا چرا باید زبان‌های برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

زبان‌های برنامه نویسی زیادی برای دستیابی به اهداف مختلف وجود دارند. برای مثال C و C++ از سریع‌ترین زبان‌ها برنامه نویسی هستند و بیشتر مورد توجه صنعت بازی‌های رایانه‌ای قرار گرفته‌اند. زبان برنامه نویسی صفحات وب نیز، که بر کسی پوشیده نیست PHP و JavaScript دو انتخاب اصلی برای طراحی صفحات وب هستند.

در این میان زبان برنامه نویسی پایتون به علت سرعت بالا در عین آسانی یادگیری به هدفی مناسب برای افرادی که به برنامه نویسی علاقه دارند، تبدیل شده است. دنیای امروزی ما عملا به دو بخش حقیقی و مجازی تبدیل شده است.

در حالی که جهان حقیقی، ساخت وکار خودش را دارد؛ جهان مجازی نیز با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی روز به روز در حال وسیع‌تر شدن است. بلد نبود زبان برنامه نویسی در دنیای امروز و در آینده مانند این است که در دنیایی غریبه زندگی کنید. پس یادگیری زبان‌های برنامه نویسی، مخصوصا یادگیری پایتون، کم کم به نیازی جدی بدل در دنیای ما بدل خواهد شد.

 

 

کاربرد پایتون چیست؟

با توجه به طبیعت قابل دسترس و همه کاره پایتون، این زبان برنامه نویسی در بین 5 زبان برنامه نویسی محبوب جهان قرار گرفته است. پایتون توسط غول‌های بزرگی چون ویکی پدیا، گوگل، و ناسا و بسیاری دیگر از شرکت‌ها استفاده می‌شود.

از پایتون معمولا به عنوان زبان اسکریپت نویسی برای برنامه‌های وب استفاده می‌شود. این بدان معنی است که از پایتون می‌توان برای خودکار کردن مجموعه‌ای از کارها و در نتیجه افزایش عملکرد کلی استفاده کرد. از این زبان در محاسبات علمی، ریاضی و حتی در پروژه‌های هوش مصنوعی نیز استفاده می‌شود.

 

 

کاربرد پایتون در پردازش تصاویر

دنیای امروزی، دنیای داده‌هاست و بیشتر این داده‌ها را تصاویر تشکیل می‌دهند. با این حال تمام تصاویر دیجیتالی که می‌بینید، قبل از استفاده باید پردازش شوند؛ دستکاری شوند تا کیفیت آنها بهبود یابد و اطلاعات را بتوانند به خوبی منتقل کنند.

پردازش‌های معمولی که در یک تلویزیون ساده هم قابل انجام هستند، شامل برش، چرخاندن و.. می‌شود؛ پردازش‌های اساسی اما، شامل استخراج کدها، ترمیم تصویر، فشرده سازی و بهبود کیفیت آن می‌شوند. پایتون با توجه به دسترسی ساده، پیشرفته بودن ابزارهای پردازشی و کتابخانه‌های بزرگ پردازش عکسی که دارد، یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها برای پردازش تصویر است و خیلی جاها به عنوان رقیب MATLAB شناخته می‌شود.

 

کاربرد پایتون، در توسعه وب

از این زبان برنامه نویسی محبوب، برای کد نویسی بر روی سرور استفاده می‌شود؛ کارهایی مثل ساخت ربات تلگرام با پایتون یا توسعه نرم‌افزارهای مبتنی بر وب، از جمله ویژگی‌هایی است که پایتون را در توسعه وب محبوب کرده است. دیگر ویژگی پایتون، داشتن فریم ورک‌هایی از پیش آماده است! با اینکه برای ساخت برنامه‌های مبتنی بر وب، نیازی به استفاده از فریم ورک‌ها نیست، اکثر برنامه نویسان ترجیح می‌دهند برای سرعت بخشیدن به کار خود، از این فریم ورک‌ها کنند.

 همانطور که گفتیم از پایتون در توسعه وب، برای ساخت نرم‌افزارهای مبتنی بر وب استفاده می‌شود؛ به بیان ساده‌تر پایتون مسئولیت‌های پشت پرده را به عهده دارد و جاوا اسکریپت چیزی است که محتوای وب در مرورگرها را به نمایش در می‌آورد. البته این تنها کاری نیست که می‌توانید با پایتون انجام دهید. با یادگیری حرفه‌ای پایتون، می‌توانید از این زبان برنامه نویسی، برای طراحی وبسایت نیز استفاده کنید.

 

 

کاربرد پایتون در اندروید و برنامه نویسی موبایل

 با اینکه اندروید به صورت پیش فرض از توسعه نرم‌افزار با استفاده از زبان پایتون پشتیبانی نمی‌کند، می‌توان از این زبان برنامه نویسی برای توسعه برنامه‌های اندروید استفاده کرد. این کار را می‌توان با استفاده از ابزارهای خیلی زیادی که برنامه‌های پایتون را به برنامه‌های اندروید تبدیل می‌کنند، انجام داد. نمونه‌ای از این موارد کتابخانه اوپن سورس Kivy است که برای توسعه برنامه‌های تلفن همراه با استفاده از پایتون استفاده می‌شود.

 

کاربرد پایتون در هک و تست امنیت

بالاتر هم گفتیم؛ پایتون یک زبان ساده با کاربردهای گسترده است. این زبان برنامه نویسی دارای کتابخانه‌های بسیار خوبی است که می‌تواند برای هک کردن از آنها استفاده کرد. اسکریپت‌های که با پایتون نوشته می‌شوند، برای هک کردن، به این شکل عمل نمی‌کنند که رمز شما را پیدا کنند.

این اسکریپت‌ها به شکلی نوشته می‌شوند که باگ‌های امنیتی را پبدا کرده و به هکر گزارش می‌کنند. از همین جهت استفاده از پایتون برای هک، شمشیری دو لبه است؛ چرا که می‌توان برای تست امنیت و یافتن باگ‌های امنیتی از آن استفاده کرد.

 

 

استفاده از پایتون برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

پرو‌ژه‌های هوش مصنوعی، به طور کامل با پروژه‌های توسعه نرم‌افزارهای معمولی متفاوت هستند. تفاوت این دو، در بحث فناوری، مهارت‌های مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی و ضرورت تحقیقات بسیار گسترده است. برای توسعه هوش مصنوعی خود، باید از زبانی پایدار، انعطاف‌ پذیر و دارای ابزارهای مناسب، استفاده کنید.

پایتون همه این ویژگی‌ها دارد و به همین دلیل است که در اکثر پروژه‌ها‌ی هوش مصنوعی، با این زبان توسعه پیدا می‌کنند. از توسعه گرفته تا بروزرسانی و نگهداری، پایتون می‌تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا به اطمینان خاطر برسند.

از مزایایی که برنامه نویسی پایتون را به بهترین راه یادگیری ماشین و توسعه هوش مصنوعی تبدیل کرده است؛ سادگی، سازگاری، دسترسی به کتابخانه‌های کامل و فریم ورک‌های قوی برای توسعه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است.

 

پایتون در توسعه بازی‌های کامپیوتری

زبان برنامه نویسی پایتون یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای توسعه سریع بازی‌ها است. البته ابتدای مقاله هم اشاره کردیم که پایتون از نظر عملکردی، محدویت‌هایی دارد که باعث می‌شود بازی‌های سنگین و گرافیکی را با زبان برنامه نویسی C، C++ و یا Unity توسعه دهند.

برخی از بازی‌های معروف، مثل EVE Online و Pirates of the Caribbean با برنامه نویسی پایتون، توسعه یافته‌اند. کتبخانه‌ها و فریم ورک‌هایی چون Pygame ، Pyglet و PyOgre به شما کمک می‌کنند تا بازی‌های خود را در پایتون توسعه دهید.