ووکامرس چیست؟آیا woocommerce بهترین افزونه فروشگاه ساز وردپرس است؟

ووکامرس چیست؟آیا woocommerce بهترین افزونه فروشگاه ساز وردپرس است؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

ووکامرس چیست؟آیا woocommerce بهترین افزونه فروشگاه ساز وردپرس است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

ووکامرس چیست؟ما در این مقاله بهترین افزونه فروشگاه ساز وردپرس رو بررسی میکنیم و مزایا و معایب قالب فروشگاهی woocommerce را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1399/03/11
4,517 بازدید

ووکامرس چیست؟ بسیاری از افرادی که قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت خوب با هزینه‌ی منطقی دارند به سراغ سیستم ورپرس می‌روند. وردپرس که در ابتدا صرفا قابلیت راه‌اندازی وبلاگ و انتشار محتوای متنی و تصویری داشت، با ظهور ووکامرس مسیر جدیدی را در پیش گرفت.

 اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید در این دوران همچنان به کسب وکار خود رونق دهید و بدون هیچ ترسی از بیماری، محصولات خود را عرضه کنید، پیشنهاد ما فروشگاه ساز ووکامرس (WooCoommerce) است. 

افزونه Woocommerce به یک وب‌سایت وردپرسی امکان تبدیل‌شدن به فروشگاه اینترنتی را داد. تعریف انواع محصول، دسته‌بندی محصول، افزودن درگاه پرداخت و... از امکانات فروشگاه‌ ساز ووکامرس است. در این مطلب به بررسی ویژگی‌های کاربردی این افزونه قدرتمند خواهیم پرداخت.

ووکامرس چیست؟

 

ووکامرس چیست و چه کاربردی دارد؟

افزونه ووکامرس بی‌شک پرطرفداترین و کاربردی‌ترین فروشگاه‌ ساز وردپرس است. این افزونه با نصب بر روی پلتفرم وردپرس بخشی را به این سیستم اضافه می‌کند که از طریق آن می‌توان صفحات محصول و دسته‌بندی محصول تعریف نمود. هم‌چنین امکانات بسیاری نظیر روش پرداخت، روش حمل و نقل، برندهای تولید کننده و... را می‌توان از این طریق به فروشگاه اینترنتی اضافه کرد.

ووکامرس یک افزونه عالی برای اداره‌ی یک فروشگاه اینترنتی در وردپرس است. با این حال، فقط یک فروشگاه ساز نیست، بلکه یک افزونه‌ی کاملاً متنوع است که می‌تواند برای اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

دلیل این‌که WooCommerce می‌تواند بسیاری از کارها را انجام دهد این است که دارای یک موتور پرداخت عالی داخلی است که سایر افزونه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین حتی اگر شما در واقع کالایی هم نمی‌فروشید، می توانید از این موتور و روش‌های مختلف پرداخت آن استفاده کنید.معماری باز ووکامرس امکان تغییرات زیادی را در عمل‌کرد ایجاد می‌کند که همه افزونه‌ها از آن استفاده بسیار خوبی می‌کنند.

ووکامرس به خاطر پیشرفت روز افزونی که در این سال ها داشته و نیز تلفیق آن با وردپرس، این قابلیت را  دارد که بدون هیج محدودیتی بتوانید از آن استفاده کنید. همین امر باعث محبوبیت آن دربین کاربران شده است. WooCommerce برای اولین بار توسط Woo Themes شروع به کار کرد، سپس به وسیله وردپرس خریداری شد.

 آموزش ووکامرسآموزش مرتبط: آموزش ووکامرس

 

مزایای استفاده از ووکامرس 

در این‌جا برخی از مزایای استفاده از ووکامرس به عنوان افزونه تجارت الکترونیکی وردپرس شما آورده شده است:

از مزایای خوب ووکامرس می توان به منبع باز بودن آن اشاره کرد. این افزونه با زبان برنامهنویسی php توسعه یافته، که شما به راحتی میتوانید کدنویسیهای آن را به سلیقه خود تغییر داده و فروشگاه خود را به صورت پیشرفته و به بهترین نحو طراحی کنید.

مزیت دیگر افزونه ووکامرس این  است که شما بدون پرداخت هیچ هزینهای میتوانید به بهترین شکل فروشگاه خود را ساخته و طراحی کنید. 

از دیگر ویژگیهای مثبت این فروشگاه ساز، بهروزرسانی پیدرپی و داشتن قالبها و افزونه فراوانی است که طراحی سایت را برای شما بسیار جذاب و آسان میکند.

 

افزونه و قالب‌های متنوع

صدها افزونه و قالب WooCommerce در دسترس است که اضافه‌کردن ویژگی‌های جدید را به سایت شما آسان می‌کند. مجموعه بزرگ قالب‌ها به این معناست که هنگام انتخاب طرح سایت خود گزینه‌های مختلفی در دسترس دارید.

 

 

WooCommerce از کالاهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند

با افزونه ووکامرس می‌توانید دانلود محصولات دیجیتال (مانند کتاب‌های الکترونیکی، موسیقی، نرم افزار و موارد دیگر) را به مشتریان خود عرضه کنید.

 

مدیریت موجودی و انبار

 ووکامرس به ابزارهایی مجهز شده است که به راحتی می‌توانید موجودی انبار خود را مدیریت کرده یا حتی برای این کار یک مدیر مشخص تعیین کنید.

 

گزینه‌های پرداخت و حمل و نقل

افزونه WooCommerce از پشتیبانی داخلی برای درگاه‌های پرداخت محبوب برخوردار است و می توانید با استفاده از برخی افزونه‌ها، گزینه‌های پرداخت دلخواه خود را اضافه کنید. همچنین می‌تواند هزینه حمل‌و‌نقل (بر اساس مقصد) و مالیات را نیز محاسبه کند.

 

پشتیبانی و آموزش

مستندات عالی برای ووکامرس به صورت آنلاین موجود است. به غیر از مستندات، پایگاه دانش، راهنما و انجمن‌های بحث‌ و گفت‌و‌گو نیز به وفور برای آن در دسترس است.

 

معایب استفاده از ووکامرس 

در این‌جا برخی از معایب فروشگاه ساز ووکامرس آورده شده است:

 

داشبورد مدیریتی گمراه‌کننده

استفاده ووکامرس بسیار آسان است. اما تعداد گزینه‌های موجود در صفحه تنظیمات می‌تواند برای کاربر جدید بسیار گمراه‌کننده باشد.

 

یافتن افزودنی‌ها

افزونه‌های زیادی برای WooCommerce در دسترس است. اما گاهی اوقات ممکن است کاربر افزونه‌ی مناسب را برای ویژگی‌های مورد نیاز خود پیدا نکند.

 

پشتیبانی قالب

افزونه‌ی WooCommerce با هر نسخه‌ی وردپرس کار می‌کند. اما همیشه با همه قالب‌ها به راحتی تنظیم نمی‌شود. برای استفاده کامل از ویژگی‌های آن بدون هیچ مشکلی، عموما نیاز به قالب فروشگاهی ووکامرس آماده دارید.

 

مقیاس پذیری

با بزرگ‌تر‌شدن فروشگاه شما، برای مقیاس‌پذیری فروشگاه خود باید از یک ارائه‌دهنده هاست مخصوص ورپرس مانند WP Engine استفاده کنید.

WooCommerce انتخاب مناسبی برای هر نوع وب سایت تجارت الکترونیکی است. این جامعه دارای یک جامعه بزرگ از توسعه دهندگان و کاربران ، تعداد زیادی افزونه و تم، پشتیبانی عالی از وب سایت‌های چند زبانه و بهترین گزینه‌های پشتیبانی رایگان و پولی است.

 

امکانات ووکامرس

 

امکانات ووکامرس که باید بدانید

امکانات اولیه ووکامرس شامل تعریف محصول و دسته‌بندی محصولات است. برای یک محصول انواع ویژگی‌های از جمله موارد زیر قابل تعریف است:

  • عنوان محصول
  • دسته‌بندی 
  • قیمت پایه
  • قیمت تخفیف خورده
  • بازه زمانی تخفیف
  • کوپن های تخفیف در ووکامرس
  • ویژگی‌های محصول
  • گالری تصاویر
  • توضیحات کوتاه / توضیحات بلند
  • برند محصول
  • موجودی انبار

دسته‌بندی محصول می‌تواند به صورت شاخه و زیرشاخه انجام شود. به عنوان مثال می‌توان دسته‌ی اصلی محصولات دیجیتال تعریف نمود. سپس در زیرمجموعه‌ی آن مواردی نظیر موبایل، تلویزیون، لپ‌تاپ و.. را تعریف کرد.

ویژگی‌های محصول نیز یکی از موارد پرکابرد در افزونه ووکامرس است. این ویژگی‌ها می‌تواند شامل مواردی مثل رنگ، سایز، گارانتی و بسیاری موارد مورد نیاز شما باشد. هم‌چنین از این ویژگی‌ها در صفحه دسته‌بندی محصولات می‌توان برای جستجوی سفارشی بر اساس مقادیر آن‌ها استفاده نمود. کاربرد دیگر آن، تغییر قیمت بر اساس ویژگی است.

قالب فروشگاهی ووکامرس

 

گزارش‌گیری و مدیریت سفارشات

ووکامرس مجهز به یک داشبود مدیریتی برای مدیریت سفارشات، پرداخت‌ها و سایر موارد مرتبط با مشتری است. در بخش سفارش‌ها، لیستی از آخرین سفارشات مشتریان همراه با نام خریدار، مبلغ خرید و وضعیت سفارش به چشم می‌خورد. داخل هر سفارش اماکن مشاهده تاریخ، ساعت، جزییات و وضعیت خرید (در انتظار پرداخت، در انتظار بررسی، تکمیل شده و..) به چشم می‌خورد. 

 

حمل و نقل آسان

افزونه WooCommerce نه تنها فروش کالای شما را آسان می‌کند، بلکه ارسال آن به مشتری را نیز آسان می‌کند. گزینه‌های مختلف حمل و نقل به شما کمک می‌کند تا محصولات خود را به ساده‌ترین روش برای مشتریان ارسال کنید.
•    گزینه های حمل و نقل: با ووکامرس می‌توانید نرخ حمل خود را خودکار تنظیم کنید و مقدار ثابتی برای همه‌ی محموله‌ها ارایه دهید. یا حتی می‌توانید حمل‌و‌نقل رایگان ارائه دهید.
•    محاسبه حمل و نقل: مخفی‌کردن هزینه‌ی حمل‌و‌نقل تا زمانی که آدرس وارد شود نیز امکان‌پذیر است. می‌توان محاسبه نرخ حمل را بسته به آدرس به صورت پویا انجام داد.

 

روش‌های متنوع پرداخت

به زبان ساده، درگاه پرداخت اجازه پرداخت مشتریان را، از طریق کارت شتاب به واسطه بانک (یا درگاه‌های واسط) می‌دهد. این قابلیت اجازه می‌دهد تا مشتریان شما جزئیات پرداخت خود را وارد کرده و محصولاتی را که می فروشید را خریداری کنند. شیوه‌های پرداخت می‌تواند بیشتر نیز باشد. به طور کلی انواع شیوه‌‌های پرداختی که می‌توانید از طریق ووکامرس به مشتری پیشنهاد کنید موارد زیر است:

  • انتقال مستقیم بانکی
  • پرداخت چکی
  •  پرداخت مستقیم آنلاین
  • پرداخت هنگام تحویل
  • درگاه بانکی (مثلا بانک ملی، بانک سامان و...)
  • امکان اتصال سیستم پیامکی

یکی دیگر از ویژگی‌‎های ووکامرس، همگام‌شدن با سیستم‌های ارسال پیامک است. بسیاری از این سرویس‌ها، افزونه‌های اختصاصی خود برای ارسال پیامک را توسعه داده‌اند. به این منظور با نصب افزونه و اتصال آن به پنل پیامکی خود، مشتریان در مراحل مختلف می‌توانند پیامک سفارشی از سمت شما دریافت کنند. این پیامک می‌تواند شامل مواردی چون تایید ثبت نام، تایید سفارش، ارسال سفارش و موارد دیگر باشد.

 

فروشگاه ساز ووکامرس چه امکاناتی دارد؟

باتوجه به محبوبیت و استفاده راحت و آسان از فروشگاه‌های اینترنتی توجه شما را به برخی از امکانات فوق‌العاده این فروشگاه ساز جلب می‌کنیم:

  1. داشتن قالب‌های حرفه‌ای بسیار زیاد و رایگان جهت طراحی هرچه بهتر سایت
  2. ارائه نمودار فروش و نمایش جزء به جزء آن
  3. قابلیت اتصال به سیستم پست 
  4. امکان فروش محصولات هم به صورت دانلودی و هم فیزیکی
  5. قابلیت نظارت و بررسی آمار فروش محصولات ارائه خدمات پس از فروش
  6. دارا بودن نسخه فارسی برای استفاده آسان‌تر کاربر
  7. قابلیت ثبت نظر، پیشنهاد و انتقاد
  8. ساپرت کامل از افزونه‌های وردپرس
     

نحوه ساخت و طراحی فروشگاه آنلاین خود با ووکامرس

حال که با امکانات و مزایای بسیار زیاد ووکامرس آشنا شدید، با ما همراه باشید تا در چند مرحله ساده و در زمانی کوتاه، ساخت فروشگاه اینترنتی خود را به کمک ووکامرس به شما آموزش دهیم. 

 

مرحله اول: قدم اول برای ساخت و پرداخت یک سایت اینترنتی انتخاب نام دامنه و خرید سرویس میزبان است. در اینجا بهتر است از سرویس Host وردپرس استفاده شود. توجه کنید که نام دامنه، اسم وب¬سایت شما خواهد بود.

 

مرحله دوم: پس از انجام مرحله اول، یک تا دو روز طول میکشد تا سرویس شما ثبت و تنظیم شود. هنگامی که وردپرس خود را طی مدت زمان گفته شده دریافت کردید اقدام به نصب و راه انداری آن کنید.

 

مرحله سوم: پس از نصب وردپرس، باید افزونه ووکامرس را که در مخزن وردپرس است، در مسیر افزونه¬های وردپرس راه اندازی کنید. در این مرحله شروع به پیکربندی ووکامرس می کنید. در اینجا باید چهار برگه فروشگاه، سبد خرید، صورت¬حساب و حساب کاربری که از الزامات طراحی فروشگاه آنلاین با WooCommerce است را راه اندازی کنید.

 

مرحله چهارم: حال نوبت به اضافه کردن محصولات میرسد. شما می توانید تمامی محصولات خود را در برگه فروشگاه به عرضه بگذارید.

 

مرحله پنجم: در این بخش شما باید قالب مورد نظر را برای فروشگاه آنلاین خود انتخاب کنید. در واقع شما برای اینکه بتوانید قالب خود را بهتر ببینید باید پس از اضافه کردن محصولات قالب خود را انتخاب کنید. ابتدا در قالب پیش فرض، افزونه محصولات را اضافه می کنید، سپس قالب خود را به جای آن تغییر می دهید. 

 

مرحله آخر: در این مرحله شما می¬توانید با اضافه کردن افزونههای اضافی ووکامرس، فروشگاه خود را توسعه دهید. همانطور که می دانید ووکامرس افزونه های بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می دهد، اما باید توجه داشتید باشید که استفاده‌ی بی مهابا از آن ها هم باعث شلوغی وب‌سایت شما شده، فقط آن هایی را که احتیاج دارید نصب کنید.

 

تبها و تنظیمات کاربردی ووکامرس

حال که موفق به طراحی فروشگاه خود به کمک ووکامرس شدهاید، بد نیست کمی هم درباره تنطیمات و تب¬های کاربردی برایتان بگوییم.

پنل تنظیمات ووکامرس

  تب همگانی: در این تب شما می توانید اطلاعتی مانند: آدرس فروشگاه، مکان های فروش، واحد پولی و... را مشخص کنید. دقت کنید این بخش بیشتر اطلاعات هویتی شما را شامل می شود.

 تب محصولات: این تب اطلاعات محصولات شما مانند: وزن محصول، برگه فروشگاه، فهرست موجودی و... را شامل میشود.

تب مالیات: اگر در تب همگانی، ووکامرس مالیات را فعال کرده باشید، در اینجا میتوانید برای محصولات خود مالیات مشخصی تعیین کنید.

تب حمل و نقل: در این قسمت نیز شما قادر هستید تا تنظیمات ارسال کالاهای خود را مشخص کنید.

تب پرداخت: در این تب شما می¬توانید تنظیمات مربوط به نحوه پرداخت محصول را سازمان دهی کنید. تنظیماتی مثل: پرداخت آنلاین، پرداخت پس از دریافت محصول، کارت به کارت و...

تب حساب های کاربری: در این قسمت شما قادر خواهید بود تا پروفایل های کاربرانی که جهت خرید کالا در سایت شما ثبت نام کردهاند را مدیریت و سازماندهی کنید.

تب ایمیل: در اینجا میتوانید پست الکترونیکی مشتریان خود، که جهت آگاهی از محصولات جدید سایت در اختیار شما قرارداده‌اند، مدیریت کنید.

تب API: این تب به شما این قابلیت را میدهد تا اطلاعات فروشگاه خود را در جاهای دیگر مانند برنامه اندروید ووکامرس به اشتراک بگذارید.

 

 

سایر افزونه‌های فروشگاه ساز وردپرس

ووکامرس اگرچه بهترین فروشگاه ساز ورپرس است اما افزونه‌های دیگری نیز برای این کار وجود داردند. این افزونه‌ها شامل موارد زیر است:

  • WP eCommerce
  • MarketPress Pro
  • JigoShop
  • Shopp
  • Cart66
  • Easy Digital Download

تمام افزونه های فوق دارای ویژگی‌های خوب و بدی هستند. به عنوان جایگزین ووکامرس، مهم است موردی را انتخاب کنید که برای تجارت شما مناسب باشد.

 

مثال‌هایی از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مبتنی بر ووکامرس

برخی وب‌سایت‌های معتبر بین‌المللی از امکانات فروشگاه ساز ووکامرس بهره می‌برند. در ادامه لیستی از این وب‌سایت‌ها ارایه می‌شود:

  • Porter and York
  • Barefoot Buttons
  • Underwear Expert
  • The Good Batch
  • Untold Wish
  • Root Science
  • Cupcake Studio
  • EcoKitty

در این مقاله سعی کردیم در پاسخ به سوال ووکامرس چیست کامل ترین جواب را ارائه دهیم و همچنین این فروشگاه ساز پر طرفدار وردپرس را ارزیابی کنیم. حالا شما میتوانید تصمیم بگیرید که آیا این افزونه برای سایت شما مناسب است یا خیر؟

 

 

ووکامرس ابزاری مناسب برای شروع  

امروزه باتوجه به مشغله های روز افزون و مشکلات فراوان مانند بیماری و پاندمی، صرفه¬جویی در وقت و هزینه از اهمیت ویژهای برخوردار است. به همین خاطر خرید و فروش به صورت آنلاین و اینترنتی از محبوبیت و استقبال چشمگیری برخوردار شده است.

در این مقاله تلاش شد که یکی از راههای مفید و آسان تولید یک فروشگاه اینترنتی، به کمک فروشگاه ساز ووکامرس، برای شما شرح داده شود. امید است که مطالب ارائه شده، کاربردی و مفید واقع شده باشد.