گوگل آنالیتیکس چیست؟آشنایی با ابزار تحلیلی گوگل

گوگل آنالیتیکس چیست؟آشنایی با ابزار تحلیلی گوگل
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

گوگل آنالیتیکس چیست؟آشنایی با ابزار تحلیلی گوگل

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

گوگل آنالیتیکس چیست؟ گوگل Analytics به شما کمک می‌کند براساس اطلاعات تصمیم‌گیری کنید

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/08/04
3,042 بازدید

گوگل Analytics یک سرویس تحلیلی وب رایگان است که آمار و ابزارهای تحلیلی پایه برای بهینه ‌سازی موتور جستجو (SEO) و اهداف بازاریابی را ارائه می‌دهد. این سرویس برای هر کسی با یک حساب کاربری گوگل در دسترس است. گوگل در آوریل ۲۰۰۵ شرکت نرم‌افزار Urchin را خرید و از آن شرکت در مورد محصول تقاضا به عنوان اساس خدمات فعلی خود استفاده کرد. اگر می‌خواهید آموزش گوگل آنالیتیکس را شروع کنید و نمی دانید چطور از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید و هیچ ایده‌ای ندارید که از کجا شروع کنید، این مکان برای شماست.

گوگل آنالیتیکس چیست؟


چگونه می توانید گوگل آنالیتیکس را به صفحه خود بیاورید؟

شاید شما برای اولین بار است که دارید از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید و در ابتدا بخش ها و آمارهایی که آموزش میدم رو بهشون دسترسی نداشته باشید، گوگل برای اینکه زمانتون رو از دست ندید یک Demo Account در اختیار کاربران می ذاره که بتونید همه بخش ها رو باهاش تست کنید و برای دسترسی به این اکانت demo account google analytics رو در گوگل سرچ کنید. 

 

 

ویژگی‌های Analytics گوگل شامل موارد زیر است:

•    ابزارهای تجسم داده از جمله داشبورد، کارت‌های scorecards و نمودارهای حرکت که تغییرات در داده‌ها را در طول زمان نشان می‌دهند.
•    ادغام با دیگر محصولات گوگل مانند ادوردز، Data Exchange Chart و وب سایت Optimizer

گوگل Analytics در جهت وب سایت‌های خرده‌فروشی کوچک و متوسط ساخته شده‌است. این سرویس دارای محدودیت‌هایی است که آن را برای وب سایت‌های پیچیده‌تر و شرکت‌های بزرگ‌تر مناسب می‌سازد. برای مثال، این سیستم، داده‌ها را از طریق یک برچسب صفحه جاوا اسکریپت شده در کد صفحاتی که کاربر می‌خواهد اطلاعات را جمع‌آوری کند، جمع‌آوری می‌کند. برچسب صفحه به عنوان یک اشکال وب عمل می‌کند تا اطلاعات بازدیدکننده را جمع‌آوری کند. از طریق شرکت گوگل آنالیتیکس، کاربران می‌توانند اطلاعات مربوط به افرادی را جمع‌آوری کنند که وب سایت آن‌ها به سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند Facebook و Twitter متصل است.

ّبا گوگل آنالیتیکس چه کارهایی میتوان کرد؟

 

با Google Analytics چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

به طور خلاصه، گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند براساس اطلاعات، تصمیم‌گیری کنید. می‌توانید خرج کردن خود را در تبلیغات توجیه کنید، متوجه می شوید که در کجا باید تبلیغ کنید و حتی مشخص کنید که چه نوع محتوایی باید در آنجا قرار دهید.

 

Audience

این بخش از Google Analytics به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات بیشتری درباره اینکه چه کسی ترافیک وب سایت شما را می‌سازد، به دست آورید. این بخش در رابطه با آمارگیری و ویژگی‌های مرتبط با ترافیک شما تاکید دارد.

 

Real-Time

این گزارش به شما این امکان را می‌دهد که ببینید چه کسی در سایت شما است و در حال حاضر چه کار می‌کند. اگر در رسانه‌ها فروش می‌کنید، یا فقط می‌خواهید عملکرد سایت را در زمان واقعی ببینید، پس این همان جایی است که شما باید به آن بپردازید.

 

حل مشکل با Google Analytics

گوگل Analytics واقعا یک ابزار برای حل مساله است. ممکن است نتوانید مشکل سایت را درک کنید و آن را حل کنید ولی فراموش نکنید این پایان همه چیز نیست. در عوض، از تکنیک‌های حل مساله خوب استفاده کنید. اگر به دنبال مشکلات سایت هستید؛ به عنوان مثال اگر صفحه شما سرعت خوبی ندارد یا آیا مشتریان در یک نقطه خاص در سایتتان وارد می شوند؟ همه این ها مسائلی هستند که می‌توانید برای حل آن از Google Analytics استفاده کنید. تنها در این صورت می‌توانید به علت ریشه‌ای حل مشکل بپردازید و اینکه چطور می‌خواهید آن را برطرف کنید.

 

بخش Behavior 

این بخش همه چیز در مورد اینکه چه بازدیدکنندگانی در وب سایت شما چه کاری را انجام می دهند، را گزارش می‌کند. با استفاده از این گزارش‌ها می‌توانید عملکرد وب سایت خود را ارزیابی کرده و مشخص کنید که آیا بازدید کنندگان شما اقداماتی را که می‌خواهید انجام می‌دهند یا خیر.
وقتی برای اولین بار به این زبانه دسترسی پیدا کردید، یک دید کلی را خواهید دید؛ یعنی یک نمودار نشان می‌دهد که میزان ترافیک وب سایت شما در طول زمانی که به آن نگاه می‌کنید را نشان می‌دهد.

همچنین شما نمایش صفحات و صفحات منحصر به فرد، زمان متوسط در صفحه، معیارهای نرخ بازتابی و درصد معیارهای خروج را خواهید دید. تمام این معیارها توضیح می‌دهند که چگونه یک کاربر با صفحه شما تعامل دارد. در ادامه به چند تعریف سریع خواهیم پرداخت؛

  • Pageviews: تعداد صفحات نمایش داده شده.
  • Unique Pageviews: تعداد افرادی که حداقل یک‌بار در طول یک بازدید یک صفحه خاص را مشاهده کرده‌است را نشان میدهد.
  • Average Time on Page (میانگین زمان در صفحه): میانگین زمانی کاربران برای دیدن صفحه را نشان میدهد.
  • Bounce Rate (سرعت برگشتن): درصد بازدیدهای صفحه. Percent Exit (درصد خروج): درصد کاربرانی که از یک صفحه یا مجموعه‌ای از صفحات خارج می‌شوند.


بعد از بررسی این تب، شما یک دیدی از رفتارها را خواهید دید. این معمولا مسیر بازدید کنندگان هنگام بازدید از سایت شما، نشان می‌دهد، از ورود تا خارج از محل مورد نظر از این موضوع استفاده کنید تا ببینید که چه افرادی تمایل دارند وارد صفحه شما شوند.

 

Conversions

بخشی از گوگل آنالیتیکس Conversions می باشد که شامل درک چگونگی تبدیل افراد به افراد بازدیدکننده وب سایت شما است که برای بهبود نرخ تبدیل شما گزینه ی ضروری است.

این بخش به چهار قسمت تقسیم می‌شود: درک اهداف، eCommerce ،multi-channel funne و attribution اسناد در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم؛

analytics

 


Understanding Goals 

بخش اهداف با یک زبانه بازبینی مانند بقیه بخش‌ها شروع می‌شود. در مرور کلی، می توانید یک خلاصه از تعداد اهداف ایجاد شده در وب سایت خود مشاهده کنید که تعداد کل تبدیلات هستند.

در اینجا مهم است که ذکر کنید برای موفقیت خود، می‌خواهید هدف‌های خوبی را تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر یک کسب‌وکار را اداره می‌کنید، ترجیح می‌دهید خرید کنید تا اینکه کارت های بانکی خود را پر کنید. دقت کنید که با ایجاد اهداف خاص (و دقیق) خود را برای یک پیروزی آماده کنید.

 

آشنایی با بخش eCommerce

بخش بعدی، بخش eCommerce است که برای کسب و کارهای سایت خود به آن نیاز دارید. به طور کلی، شما نرخ تبدیل eCommerce را، مقدار سفارش متوسط، خریده‌ای منحصربفرد، و حتی مقدار محصولات فروخته‌شده را خواهید دید.

هم چنین چند گزارش دیگر و مفصل در اینجا وجود دارد. گزارش عملکرد محصول نشان خواهد داد که چگونه محصولات شما در حال اجرا هستند. از این استفاده کنید تا ببینید کدام محصول برای خرید بهتر واکنش نشان داده است و کدام محصول برعکس.

 

Understanding the Multi Channel Funnels Section

با استفاده از این بخش گوگل آنالیتیکس می توانید از چند کانال برای رسیدن به یک چشم‌انداز کاملی در ارتباط با سیر مشتری در سایت خود استفاده کنید. این بخش به جای آن که تبدیل به ارجاع قبلی را به عنوان گوگل انجام دهد، بلکه این بخش به شما کمک می‌کند تا کارهای دیگری را که کاربر به آن‌ها کمک می‌کند تبدیل کند مانند خواندن یک پست بلاگ، دانلود یک راهنما. به طور کلی این بخش خلاصه‌ای از هر کانال بازاریابی را نشان می‌دهد که به هدایت تبدیلات افراد به سایت شما کمک می‌کند. از این روش برای دیدن این که کدام کانال‌ها بیشترین ترافیک را داشته، استفاده کنید.

 

Understanding the Attribution Section

بخش اتریبیوشن Google Analytics تنها یک کاربرد دارد: ابزار مقایسه مدل شما می‌توانید از این قسمت برای درک تفاوت تبدیلات هنگام تغییر دادن اتریبیوشن استفاده کنید. برای مثال، فکر می‌کنید که یک تبلیغ، که اولین نقطه تماس کاربر بود، باید تبدیل را دریافت کند. شما می‌توانید ببینید که چگونه اعداد تبدیل شما زمانی که نسبت تبدیل به تعامل اول را تغییر می‌دهید.
این می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید چطور بازاریابی مختلف بر تغییر کلی شما تاثیر می‌گذارد، مانند تبلیغات پرداخت‌شده، ایمیل و بازاریابی محتوا.