چگونه طراح وب سایت شویم؟ لازمه های طراح وب سایت شدن!

چگونه طراح وب سایت شویم؟ لازمه های طراح وب سایت شدن!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

چگونه طراح وب سایت شویم؟ لازمه های طراح وب سایت شدن!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

برای طراحی سایت از کجا شروع کنیم؟ چگونه طراح سایت موفقی بشیم؟ این ها سوالات افراد تازه کار می باشد که به آن ها جواب می دهیم.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/07/30
5,591 بازدید

سلام به تو دوست عزیز و همراه دوست داشتنی آکادمی آی تی: طی سالهای زیادی که در زمینه آموزش طراحی سایت و آموزش برنامه نویسی کار می کردم همیشه این سوال برام وجود داشت که چرا مثلا از یک کلاس 15 نفری بعد از گذشت 1 سال نهایتا یکی دو نفر بیشتر به اون چیزی که میخوان در زمینه کاری نمیرسن! چرا همیشه تصور این وجود داره که ایراد از نوع کاره!

مثلا این جملات رو زیاد می شنوم :

- کار طراحی سایت اشباع شده و دیگه کار نیست
- همه دارن کار طراحی سایت انجام میدن
- آموزش جوملا و آموزش وردپرس باعث شده که نتونیم کار خوب بگیریم

- ما خیلی دیر داریم وارد این کار میشیم مگه ایران چند تا طراحی سایت لازم داره!

این نکته واسم خیلی جالب بود که با هر کدوم از دوستانم که توی زمینه های دیگه آی تی تدریس می کردن صحبت می کردیم اون ها هم این جملات رو بسیار زیاد از دانشجوهاشون شنیده بودن. کنجکاو شدم و تصمیم گرفتم یه مقدار ریشه ای به این مسئله بپردازم که اگر تو دوست خوبم اول راه هستی تصمیم درست بگیری اگر هم توی این مسیر هستی از همین امروز مسیرت رو تغییر بدی و از تجربیات چند ساله تدریس و کار اجرایی من استفاده کنی و بتونی موفقیت خودت رو تضمین کنی.

 

چگونه طراح وب سایت شویم؟

 

تبدیل شدن به یک طراح وب سایت:

سوالی که وجود دارد این است که چگونه طراح وب سایت شویم؟ دوست من شاید همین الان که داری این فایل رو می خونی در حال کار در دنیای طراحی وب سایت  باشی و یا شاید هم تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شدی و یکی از اصلی ترین اهداف کاریت اینه که حالا که 4 سال یا شاید هم بیشتر در زمینه it تحصیل کردی بتونی به بهترین نحو ازش استفاده کنی. شاید هم شما کسی هستی که اصلا تحصیلات آکادمیک در زمینه طراحی سایت نداری و دوست داری به 1000 علت توی زمینه طراحی سایت فعالیت کنی می خوام همین الان به شما یک نوید بدم که اصلا نگران نباش شما در هر حدی که باشی می تونی خیلی سریع و با کیفیت در مسیر طراحی سایت رشد کنی اما لازمه به این نکات کاملا دقت بکنی و اون ها رو رعایت کنی دوست من.
با توجه به اینکه متاسفانه فاصله زیادی بین دانشگاه ها و بازار کسب و کار هست حتی اگر شما 4 سال هم یا  بیشتر هم در دانشگاه درس خونده باشید این اصلا تضمینی نیست که وقتی وارد یک شرکت می شوید و می خواهید به عنوان کارمند در زمینه تحصیلی خودتون استخدام بشید، می بینید که توی بازار کار به مواردی نیاز هست که متاسفانه شما اون ها رو ندارید و لازمه یک دوره 6 ماه تا 1 سال و یا حتی 2 ساله دیگه رو هم بگذرونید تا به اصطلاح دانش خودتون رو به روز کنید تا خدماتی که ارائه میدهید با نیازهای روز بازار کار مطابقت داشته باشه. متاسفانه با گذشت زمان اکثر آموزشگاه ها سیاست خودشون رو از پرورش صحیح نیروی کار به سمت درآمدزایی بیشتر تغییر دادن و در حال حاضر متاسفانه صرفا به سود بیشتر فکر میکنن.

 

دریای عمیق باش!

سعی کن به یک دریای عمیق تبدیل بشی به جای اینکه یک اقیانوس 5 سانتی باشی. یکی از اولین قوانین موفقیت توی کار طراحی سایت اینه که شما زمینه فعالیتت رو مشخص کنی. یه باور غلطی که متاسفانه بین اکثر دانشجوها وجود داره و خودم شخصا توی این چند ساله که درگیر حوزه آموزش آی تی هستم خیلی زیاد بهش بر می خورم اینه که متاسفانه خیلی دوستان از این شاخه به اون شاخه می پرن مثلا کسی که آمده دوره وب رو انتخاب کرده به راحتی تغییر مسیر میده و وارد شبکه یا هر فیلد دیگه ای در آی تی میشه و صرفا جهت اینکه ای تی یک رشته است سعی میکنه همه مسیرها رو بره و اصطلاحا به یک اقیانوس 5 سانتی متری تبدیل میشه. این اصلا فایده نداره. شما نمیتونی هم توی طراحی و برنامه نویسی تحت وب هم شبکه و هم برنامه نویسی اندروید و... یک متخصص تمام عیار بشی.

من شخصا 12 ساله که در حوزه وب فعالیت دارم و هیچ وقت سعی نکردم ذره ای مسیرم رو تغییر بدم چرا که به تمرکز در زندگی اعتقاد دارم و دوست عزیزم دوست دارم این تجربیات رو با شما در میون بذارم تا به هیچ عنوان توی این چرخه نیوفتی چون در نهایت به هیچ وجه باعث نمی شه آینده شغلی و در آمدی شما تضمین بشه. بلکه باعث میشه زمان بسیار زیادی رو بیهوده از دست بدی و در نهایت هم مسلما اتفاق خیلی خاصی برای شما نخواهد افتاد. پس قانون طلایی اول میگه که اول در رابطه با تمام رشته ها به طور کامل تحقیق کن و تصمیم درست بگیر به زودی توی آکادمی آی تی مصاحبه هایی رو برای تو دوست خوبم آماده می کنم با بهترین اساتید رشته های مختلف تا شما بتونید خیلی راحت تر تصمیم خودتون رو بگیرید که چه رشته ای رو انتخاب کنید.

 

نسبت به نیاز های بازار کار کاملا آگاه باش:

این خیلی حس بدیه که یک نفر نهایتا توانش رو واسه یادگیری به موضوع قرار بده بعد بیاد توی بازار کار ببینه اون اصلا به دردش نمی خوره که البته این مسئله توی آموزش های عمومی بسیار بسیار زیاد دیده میشه چون دیگه توی آموزشگاه های آی تی هم شاهد این هستیم که داره سیلابس های منسوخ تدریس میشه پس قبل از هر کاری نسبت به نیازهای بازار کارت اطلاعات کامل پیدا کن ببین دقیقا باید چه مهارت هایی رو کسب کنی و توی چه مواردی باید حرفه ای بشی و مسیر رو درست انتخاب کن و توی این مرحله زیاد باید مشورت بکنی حتی بعضی وقت ها لازمه در ابتدای کار به شرکت هایی بری که برای استخدام آگهی میدن و اصلا نشون ندی که مبتدی هستی و ببینی چه چیزهایی رو می خوان بلد باشی. البته با یکی دو تا نمیتونی به نتیجه برسی.

 

برنامه بلند مدت داشته باش:

از اول و زمانی که قراره شروع بکنی بدون که می خوای نهایتا شخصی باشی که برای خودت کار کنی یا قراره توی شرکتی استخدام بشی و یک کارمند نمونه بشی یا حتی اینکه قراره تو یک شرکت تاسیس بکنی و افراد زیادی رو استخدام بکنی بنا به اینکه قراره توی چه سطحی کار بکنی لازمه مسیر های نسبتا مختلفی رو انتخاب کنی. اگه قراره برای خودت کار کنی باید همه فن حریف بشی و همه چیزو عالی یاد بگیری اگر قراره کارمند نمونه باشی باید مشخص کنی توی چه بخشی قراره کار کنی مثلا بخش Develop  هستی یا UI. واسه هدف بلند مدتت برنامه ریزی درست بکن و تا میتونی از کسانی که مسیر مورد نظر تو رو رفتن مشورت بگیر.

 برنامه بلند مدت داشته باش

 

چگونه طراح وب سایت باشیم "همیشه به روز باش"

برای طراح وب سایت شدن، سعی کن هر روز یا حداقل هفته ای 2 بار زمان هایی رو در نظر بگیری برای اینکه خودت رو به روز نگه داری و اینو بدون هرچی در زمینه کاری خودت بیشتر بدونی بهتره اگر توی زمینه وب کار میکنی اصلا لازم نیست شبکه و برنامه نویسی اندروید هم بدونی و اصلا احساس نیاز و خلا در اون زمینه ها رو جدی نگیر اما لازمه به تمام بخش های مربوط به زمینه مناسب خودت اشراف کامل داشته باشی. از تکنولوژی های جدید استقبال کن و سعی کن همیشه هم اون ها رو یاد بگیری. مثلا من هنوز کسی رو می شناسم که مثلا با Dreamweaver CC 2015  همون کارهایی رو انجام میده که با  Dreamweaver CS3 انجام می داده و اعتقاد داره خیلی با هم فرقی ندارن!
یعنی شرکت Adobe واقعا بیکاره ورژن جدید بده؟ حتما موارد بسیار زیادی اضافه یا بهینه شده. همیشه سعی کن به روز باشی و نسبت به بخش های مختلف حوزه کاریت کاملا مسلط باشی.

 

مهم ترین نکته: تمرکز!

اگر فرض کنیم که واسه رسیدن به نقطه مطلوب باید از چند تا پله بگذری لازم نیست همش به پله های بالاتر نگاه کنی و خودتو داغون کنی. برنامه ریزی داشته باش. لازم نیست وقتی داری HTML میخونی همش به این فکر کنی که اگه PHP بلد بودم عالی میشد، خوب یاد میگیری اما به موقع. توی هر بخشی که هستی تمام فکر و زمانت رو به همون بخش معطوف کن.
لازمه وقتی داری قدم اول رو برداری خیلی تمرکز داشته باشی و هدف اصلیت یادگیری حرفه ای html و css و تسلط به اونه. مثلا توی 1 روز یک قالب رو کامل کنی و....
اما اگر تمرکز نداشته باشی و همش به این فکر کنی که وای حالا حالا ها باید یاد بگیرم فقط زمان رو از دست میدی و کسانی از تو جلو میزنن که باورت نمیشه پس با تمرکز کار کن و روی هر پله که  هستی سعی کن تمام زمانت رو به مرورمطالب پله های قبلی و یادگیری مربوط به همون پله صرف کنی.

 

رعایت استاندارد های ایران با کیفیت جهانی

از اون جایی که ما توی ایران برای هر کاری یک سری استانداردهای خاص خودمون رو داریم لازمه استانداردها رو بدونی و مثلا بعد از کلی کار دیدن و شنیدن نظرات کارفرماها (که اکثرا هم شبیه به هم هستن) دلسردت نکنه البته این به این معنا نیست که دیگه نمی تونی خلاق باشی چرااتفاقا خلاقیت چیزیه که دنیای آی تی امروز ایران بهش احتیاج داره ! سعی کن کاملا به روز باشی ولی استانداردهای ایرانی رو رعایت کنی.

 

کم هزینه کن؛ مفید هزینه کن

شاید شما بخواهی خیلی سریع تر رشد کنی و به این فکر بیفتی که خوب الان دیگه وقتشه دفتر بگیرم و در ماه کلی هزینه بدم و مطمئنا این هزینه ها رو در میارم!
نه واقعا اینطور نیست. شما بیشتر از پول به تجربه احتیاج داری، یعنی میتونی خیلی در ابتدا پول زیادی برای شروع راه اندازی کسب و کارت نداشته باشی و لی باید تجربه زیادی رو داشته باشی؛ البته نترس لازم نیست واسه کسب این تجربه 5 سال کار کنی، میتونی توی کمتر از 1 سال و همراه با آموزش هایی که میبینی این تجربه رو کسب کنی البته ممکن هم هست توی 5 سال نتونی این تجربه رو به دست بیاری .

 امیدوارم این نکات کاربردی بتونه به تو دوست خوبم کمک کنه که خیلی عالی بتونی رشد کنی و در زمینه طراحی سایت به زودی به یکی از بزرگترین و حرفه ای ترین افراد تبدیل بشی.