متخصص طراح قالب سایت شوید

متخصص طراح قالب سایت شوید
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

متخصص طراح قالب سایت شوید

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

سایت و ظاهر سایت یکی از فاکتورهای مهم است. یک متخصص طراح قالب سایت کیست و چه تخصصی دارد در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/04
3,483 بازدید

سایت و ظاهر سایت یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت کسب و کارهایی است که با سایت سر و کار دارند. اگر دقت کرده باشید هر چقدر ظاهر یک وبسایت زیباتر باشد، تعداد کاربرهای آن روز به روز افزایش پیدا می کند. افرادی که سایت دارند برای طراحی سایت خود یا تغییر قالب سایت، آن را به عهده متخصص طراح قالب می‌سپارند؛ حال اینکه یک متخصص طراح قالب سایت کیست و چه تخصصی دارد در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

همانطور که می‌دانید هر سایت قالب خاص خودش را دارد یا ممکن است وبسایت هایی وجود داشته باشند که در بخش برنامه نویسی یا Backend آنها نیاز به تغییر نباشد اما مدیران سایت تمایل دارند هر از چندگاهی قالب یا پوسته سایت را عوض کنند.

 

 

طراحی قالب سایت

یک طراح قالب باید چه تخصصی داشته باشد؟

HTML و CSS

یک طراح قالب وبسایت یا UI کار یا قالب نویس باید تسلط کاملی به زبان HTML داشته باشد (زبان HTML زبان بسیار ساده ای است که به راحتی می‌توانید آن را در کمترین زمان ممکن یاد بگیرید.) طراحی قالب با فقط با HTML نتیجه خیلی خوبی ندارد؛ به مکملی به نام CSS در کنار HTML  نیاز است که به جذاب شدن وبسایت شما کمک بسیار زیادی می‌کند و این بستگی به شما دارد که  در CSS چقدر تخصص و تجربه دارید. این به این معنی نیست که HTMl کنار گذاشته شود بلکه باید روی HTML کدهای CSS نوشته شود و به آن هر اندازه که لازم است شکل و شمایل جذاب وارد شود؛ به طور مثال در یک ساختمان، مرحله ای که کار فلزی و اصطلاحا صفرکاری آن به پایان می‌رسد در واقع هنوز یک ساختمان است و قابلیت این را ندارد که بتوانید در آن زندگی کنید چون فقط فلز کاری آن تمام شده و ظاهر زیبایی هم ندارد.

CSS در واقع در این ساختمان نقش زیبا کننده را برعهده دارد؛ مانند کاغذ دیواری، کف پوش مناسب و المنت های دیگری که در مقایسه با ساختمانی که با HTML ایجاد شده، موجب زیبایی و جذاب تر شدن سایت می‌شود.

 

Html & css آموزش مرتبط: آموزش html css

 

جاوا اسکریپت:

زبان جاوا اسکریپت که اخیرا رشد فزونی داشته و یکی از محبوب ترین زبان های طراحی سایت است. این زیان مشتقات بسیار مختلفی دارد که برای یادگیری مشتقات آن مانند JQUERY یا دیگر زبان های مشابه باید زبان جاوااسکریپت را به خوبی یاد بگیرید. جاوا اسکریپت یکی از زبان بسیار جالب و شیرینی است که با استفاده از آن و جی کوئری می‌توانید اکشن های خیلی جالبی را به سایت خود دهید به طور مثال می‌توانید با ترکیب این دو، اسلایدرهای زیبا برای سایت ساخته و یا کروسل بسیازید. به طور مثال سایت دیجی کالا را در نظر بگیرید که یک بخشی برای محصولات پرفروش خود دارد و همراه با دو تا دکمه که می‌توان با آنها محصولات قبلی و محصولات بعدی را مشاهده کنید و یا با استفاده از اسلایدری می‌توانید تصاویر موجود را ببینید و یا اگر خواستید تصاویر قبلی را ببینید بتوانید دوباره به عقب برگردانید و تصویر مورد نظر را مشاهده کنید که این ها با کمک زبان جاوا اسکریپت و مشتقات آن قابل اجرا شدن است.

 

 

یک UI کار از فایل آماده بوت استرپ می‌تواند استفاده کند؟

در هر شرکتی قواعد مختلفی برای استفاده از کدهای بوت استرپ وجود دارد. ابتدا بهتر است اصول کار با بوت استرپ را فراگیرید تا اگر امکان آن وجود دارد از کدهای آماده استفاده کنید و در غیر این صورت کدها را به کد موجود اضافه نمائید. بیشتر UI کاران برای ریسپانسیو کردن طرح، از استاندادهای بوت استرپ استفاده می‌کنند و می‌توانند این استانداردها را نیز در فایل CSS هم  به کار برند که تنها در صورتی می‌توان آن را اعمال کرد که با قواعد بوت استرپ آشنا باشند.

 

کتابخانه های جاوا اسکریپت:

یک طراح باید درباره جاوا اسکریپت و کتابخانه جی کوئری دانش و اطلاعاتی داشته باشد که بتواند در یک قالب، افکت های زیبایی اعمال کرده و مشکلات افکت ها را برطرف نماید. اگر می‌خواهید به عنوان مدیر طراحی سایت فعالیت داشته باشید علاوه بر HTML، جاوااسکریپت، CSS و جی کوئری باید به یکی از زبان های PHP و یا ASP تسلط داشته باشید که هر دوی این زبان ها طرفداران خاص خود را دارد و اینکه کدام را انتخاب کنید به عهده خودتان است و زبان PHP در بین زبان ها محبوبیت بیشتری دارد و در کنار آن زبان ASP امنیت قابل قبولی دارد و طراح می‌تواند طراحی های کاربرپسند را با آن به راحتی اعمال کرد.

بازار کار طراحی قالب سایت

 

بازار کار طراح قالب سایت چگونه است؟

اگر شما این تخصص ها را داشته باشید، به یاد داشته باشید که همیشه تمام تیم های برنامه نویسی به شما احتیاج دارند، چون هر چقدر بخش برنامه نویسی، BACKEND یا دیتابیس یک وبسایت قوی باشد، اگر ظاهر مناسبی نداشته باشد از دید کاربر، اصلا سایت جذابی نیست و این را می‌توان در قالب یک ضرب المثل بیان کرد که " مردم عقل شان به چشم شان است."


کاربران وقتی وارد یک وبسایت جذاب می‌شوند، شاید خیلی به BACKEND سایت توجه نکنند و بعد از یه مدت کار با آن سایت متوجه می‌شوند که آیا این وبسایت بخش برنامه نویسی قوی دارد یا خیر. حالا اگر وبسایت BACKEND قوی داشته باشد و در کنار آن ظاهر زیبایی نیز داشته باشد می‌تواند بسیار موفق عمل کند البته در نظر داشته باشید که پارامترهای دیگری هم مانند سئو می‌تواند در موفقیت و عدم موفقیت یک سایت نقش مهمی و پررنگی را ایفا می کند؛ در هر صورت در مرحله اول ما به این احتیاج داریم که وبسایت مان ظاهر زیبا و کاربردی داشته باشد. برای ظاهر سایت علاوه بر UI  و UX  لازم است که از المنت ها، درست و به جا استفاده کنیم.

 

مطمئنا برای یک UI کار، همیشه کار وجود دارد:

تیم های طراحی وبسایت و طراحی اپلیکیشن به UI کار و طراح قالب احتیاج دارند و شما می‌توانید در زمان بسیار کوتاهی به UI کار تبدیل شوید که طبیعتا هر چقدر بیشتر در این زمینه زمان بگذارید، متخصص حرفه ای در این حوزه خواهید شد. اما برای شروع، جز تخصص هایی است که شاید بتوانید خیلی سریع آن را فراگیرید و به تیم های طراحی وبسایت یا استارت آپی بپیوندید. همانطور که می‌دانید چند سالی است که کارهای استارتاپی بسیار گسترش پیدا کرده و شما می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و وارد یک تیم طراحی سایت شده و به عنوان یک UI designer شروع به کار کنید.

 

UI Designer  (طراح قالب) چه وظیفه ای دارد:

UI Designer در واقع پوسته و قالبی که توسط UX Designer  طراحی شده است را می‌گیرد و شروع می‌کند به کدنویسی آن و نهایتا عینا طرح گرافیکی که خواسته شده را فراهم می‌کند و می‌تواند در طراحی آن خلاقیت زیادی به خرج دهد و آن را جذاب تر از طرح گرافیکی در آورد. ( لازم نیست که دقیقا همان فایل psd یا تصویرکه موجود هست را کد نویسی کند.)
در برخی از تیم های برنامه نویسی که در کارشان خیلی حرفه ای عمل نمی‌کنند ممکن است که دو عمل UX Designer و UI Designer بر عهده یک نفر باشد؛ در واقع یعنی شخصی که کار UX انجام می‌دهد و فریم ها را می‌سازد، نوشتن کدهای HTML، جاوار اسکریپت و css روی قالب همگی بر عهده یک نفر است و این تیم ها معمولا دو نفره هستند یعنی یک نفر کار UX و UI Designer را به عهده دارد و یک نفر هم Backend Developer را انجام می‌دهد و قاعدتا این تیم با تیمی که از چندین نفر تشکیل شده که یک یا دو نفر کار UI Designer را بر عهده دارد، یک الی دو نفر UX Designer و چندین نفر بخش Backend را انجام می‌دهند و در نهایت یک متخصص سئو دارد خیلی تفاوت دارد و صد در صد این تیم موفقیت بیشتری هم دارد.
بنابراین برای متخصص شدن سعی کنید یک تخصص را دنبال کنید و در آن تخصص پیشرفت داشته باشید نه چندین تخصص.

 

UI کاران در ایران به دو گروه تقسیم می‌شوند :

دسته اول: UI کارانی که می‌توانند به راحتی کدهایی که توسط طراحان دیگر در سایت های متفاوت نوشته شده اند را پیدا کرده و آن را طبق سلیقه خود تغییر دهند. معمولا این نوع طراحان چند سایت خارجی را ظاهر زیبایی داشته را انتخاب و شروع به تغییر آن می‌کنند. برخی اوقات این کار برخلاف تفکر همه بسیار کار دشواری است زیرا برخی طراحان وب حرفه ای کدهای نوشته شده خود را در چندین لایه پنهان می‌کنند و یا آن را به صورت ناخوانا در می آورند تا دیگران نتواننداز آن ها استفاده کنند.

 

دسته دوم: این گروه از طراحان می‌توانند هر طرحی که به آنها سفارش داده می‌شود را در قالب وب تحویل دهند. این طراحان، طرح های فتوشاپی را به راحتی به سایت تبدیل می‌کنند.
برای اینکه بتوانید به یک UI کار حرفه ای تبدیل شوید باید بتوانید دو مهارتی که در بالا ذکر شد را به خوبی بلد باشید چون مشتری ممکن است از طرح سایت دیگری خوشش آید و از شما بخواهد که مانند سایت مورد نظر کپی کنید و در این زمان شما باید بتوانید کدهای مورد نظر را پیدا کرده و آن را بدون هیچ مشکلی پیاده سازی کنید. برخی اوقات هم مشتری خود یک طرح دارد و از شما می‌خواهد که آن طرح را روی سایت پیاده سازی کنید که در این صورت شما باید بتوانید با کد نویسی طرح مورد نظر را عملی سازید.