موتور جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

در این مقاله به بررسی چگونگی کار کردن موتور جستجوی گوگل میپردازیم تا با این موضوع و هر چیز مربوط به آن آشنا شوید.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1399/08/14
3,358 بازدید

امروزه مرورگر گوگل یکی از منابعی محسوب می‌شود که می‌تواند اطلاعات گوناگونی را در زمینه‌های متفاوت در اختیار شما قرار دهد؛ اما استفاده از این مرورگر تنها به این موضوع ختم نمی‌شود و شما می‌توانید در این فضا تبلیغات بسیاری را نیز انجام دهید؛ با توجه به این موضوع کاربران این مرورگر کنجکاو شدند تا متوجه شوند که موتور جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند و چه تاثیری بر دیده شدن تبلیغات دارد. 

زمانی که شما موضوع مورد نظر خود را در گوگل سرچ می‌کنید، موتورهای جستجو گوگل شروع به پیدا کردن نتیجه و جواب مناسب برای شما می‌کنند و پس از چند ثانیه نتایجی را در اختیار شما قرار می‌دهند که این نتایج با توجه به عوامل گوناگونی با یک ترتیب مشخص در اختیارتان قرار می‌گیرند.

لازم است که بدانید این رتبه بندی بر اساس یک سری الگوریتم و فاکتورهایی که گوگل برای موتورهای جستجو خود تنظیم کرده است، صورت می‌گیرد که شما باید با این الگوریتم و فاکتورها آشنا شوید.

چگونگی کارکرد موتور جستجو گوگل را می‌توان در سه بخش متفاوت دسته بندی کرد. در ادامه این سه دسته را برای شما به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با آن‌ها آشنا شوید و بتوانید در صورت نیاز و علاقه به بالا بردن رتبه و بازدید سایت خود اقدام کنید. در ابتدا تعریفی از هر یک از مراحل را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا با آن‌ها آشنا شوید و سپس به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

نحوه کار موتور جستجوی گوگل

 

کراول کردن (Crawl)

کراول کردن یا خزیدن یکی از مراحل کار موتور جستجوی گوگل محسوب می‌شود. این بخش به بررسی هر لینک، کد و URL که در اختیارش قرار گیرد، می‌پردازد؛ در واقع می‌توان گفت این بخش به دنبال نتایج مورد نظر شما می‌گردد تا آن‌هایی که مناسب است را در اختیارتان قرار دهد.

 

ایندکس کردن (Index)

ایندکس یا فهرست کردن یکی دیگر از مراحلی محسوب می‌شود که می‌توان آن را برای موتور جستجوی گوگل در نظر گرفت. طبق آنچه که در مورد قبل گفته شده، نتایج لازم توسط کراول کردن پیدا می‌شوند اما هیچ دسته بندی ندارند؛ بنابراین موتورهای جست و جو گوگل نتایج پیدا شده در بخش قبل را دسته و فهرست بندی می‌کنند؛ در واقع می‌توان گفت هر صفحه‌ای که Index می‌شود، می‌تواند به موضوع سرچ شده توسط شما به طور دقیق پاسخ دهید. 

 

رتبه بندی کردن (Rank)

همانطور که گفته شد، با سرچ شما هزاران نتیجه وجود دارد که می‌تواند به نمایش گذاشته شود، اما این اتفاق نمی‌افتد چرا که موتور جستجوی گوگل وظیفه رتبه بندی یا Rank کردن نتایج را برعهده دارد و باید نتایج را به گونه به نمایش بگذارد که شما بتوانید به راحتی جواب مناسبی را به دست آورید.

تا به اینجا سه مرحله‌ای که در عملکرد موتور جستجوی گوگل تاثیر دارند را برای شما مورد بررسی قرار دادیم و اکنون شما در رابطه با هر یک از آن‌ها اطلاعات مختصری دارید. در ادامه هر یک از این سه مرحله را به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم تا درک کامل و درستی از این قضیه پیدا کنید.

 

نحوه کراول کردن توسط موتور جستجو گوگل چگونه است؟

همانطور که گفته شد، کراولینگ در واقع به مرحله جستجو اولیه موتور جستجو گفته می‌شود و نحوه  کارکرد آن به این صورت است که موتور جستجوی گوگل ربات‌هایی تحت نام کراولرها (crawlers) را برای پیدا کردن نتیجه و پیدا کردن ارسال می‌کند و سپس این ربات‌ها شروع به بررسی صفحات وب می‌کنند، پس از بررسی صفحات وب به سراغ URL های جدید می‌روند و انقدر این مراحل تکرار می‌شود که نتایج به طور کامل به دست آید و سپس آن را ها را به بخش ایندکس هدایت کنن.

 

آموزش سئوآموزش مرتبط: دوره جامع آموزش سئو

 

ایندکس کردن موتورهای جستجوی گوگل چیست؟

تا به اینجا نتایج گوناگونی از سرچ شما در اختیار موتور جستجوی گوگل قرار گرفته است و برای آنکه این نتایج به نمایش گذاشته شوند، باید در ابتدا سازماندهی شوند، یعنی موتور جستجوی گوگل نتایجی که در اختیارش قرار گرفته است را ذخیره و سپس دسته بندی می‌کند. پس از آنکه نتایج ذخیره و دسته بندی شدند، نزدیک ترین پاسخ‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند و شما می‌توانید به راحتی و در مدت زمان کوتاه تری به پاسخ خود دست یابید.

 

رنکینگ و رتبه بندی گوگل به چه صورت است؟

زمانی که شما موضوعی را در مرورگر گوگل خود سرچ می‌کنید، متوجه می‌شوید که برخی از نتایج بالاتر از دیگر نتیجه‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند که این موضوع به سبب رتبه بندی است که از طریق موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود؛ در واقع می‌توان گفت موتور جستجو اولین نتیجه را مناسب ترین جواب برای پرسش شما می‌داند که آن را به نمایش گذاشته است.

 

بررسی عواملی که بر رنکینگ و رتبه بندی تاثیر دارند

تا به اینجا با سه مرحله از فعالیت موتور جستجو گوگل آشنا شدیم، اما عوامل گوناگون دیگری وجود دارند که می‌توانند بر نتیجه‌ای که موتور جستجو گوگل به نمایش می‌گذارد نیز تاثیر داشته باشند. البته لازم است که بدانید این عوامل شامل موارد بسیاری می‌شود که حتی برخی از آن‌ها برای کسی مشخص نیست؛ اما با توجه به اهمیت این موضوع برخی از مواردی که تاثیر دارند را برای شما معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها به خوبی آشنا شوید.

 

ارتباط موضوعی

هرچه مطلب شما با موضوع هماهنگ تر باشد و کلمات کلیدی استفاده شده در آن نیز مناسب باشد، موتورهای جست و جو راحت آن را پیدا می‌کنند و آن را به نمایش می‌گذارند.

 

هدفمند بودن محتوا

از دیگر مواردی که می‌تواند بر رتبه بندی تاثیر داشته باشد، هدفمند بودن محتوا است؛ یعنی شما باید محتوایی را آماده کنید که بتواند به راحتی نیاز کاربر را برطرف کند؛ یعنی کاربر با انتخاب آن از بررسی دیگر محتواها بی‌نیاز می‌شود.

 

کپی نبودن

یکی از موضوعاتی که می‌تواند بر رتبه بندی محتوا شما تاثیر منفی داشته باشد، کپی بودن آن است. شما باید محتوای جدیدی را برای سایت خود آماده کنید که از هر لحاظ یونیک باشد؛ چرا که اگر چنین چیزی نباشد، موتور جستجو گوگل متوجه می‌شود و محتوای شما را به عنوان نتیجه به نمایش نمی‌گذارد.

 

کیفیت محتوا

از طرفی دقت داشته باشید که محتوای شما از لحاظ کیفیت نیز مناسب باشد. شما باید با شیوه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها کیفیت محتوا خود را بالا ببرید، آشنا شوید و سپس از آن‌ها استفاده کنید.

 

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با چگونگی کارکرد موتور جستجوی گوگل آشنا کنیم، از همین جهت سه مرحله آن و همچنین عواملی که می‌توانند به کسب رتبه بالای سایت شما کمک کنند، پرداختیم. اکنون شما اطلاعات مناسبی در رابطه با این موضوع در اختیار دارید که می‌توانند به موفقیت شما در این زمینه کمک کنند.