7 تا از بهترین فونت های فارسی برای وب سایت را بشناسید!

7 تا از بهترین فونت های فارسی برای وب سایت را بشناسید!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

7 تا از بهترین فونت های فارسی برای وب سایت را بشناسید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

بهترین فونت ها برای طراحی سایت کدام است؟ در این مطلب به معرفی بهترین فونت برای سایت فارسی برای طراحی وب سایت که به صورت گسترده کاربرد دارند می‌پردازیم.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1399/05/08
53,794 بازدید

 فونت های فارسی برای سایت، طی سال‌های اخیر رشد خوبی داشته‌اند. در گذشته، اغلب فونت‌های انگلیسی استفاده می‌شد که هم‌خوانی با متن فارسی نداشتند و جلوه‌ی بدی به وجود می‌آوردند. اما با ظهور وب‌سایت‌های قدرتمند فارسی توسعه‌ی فونت‌ها هم شدت گرفت. در این مطلب به معرفی بهترین فونت برای سایت فارسی و برای طراحی وب سایت که به صورت گسترده کاربرد دارند می‌پردازیم.

 

بهترین فونت فارسی برای سایت

 

کدام فونت فارسی مناسب وب سایت است؟

برای انتخاب بهترین فونت فارسی برای وب سایت باید به یک نکته مهم توجه نمایید. یک وب‌سایت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. لازم است یک برنامه و چشم‌انداز مشخص برای فونت‌های بخش‌های مختلف داشته باشید. مجبور نیستید برای همه‌ی قسمت‌ها از یک فونت ثابت بهره ببرید. مهم‌ترین بخش‌هایی که باید برای فونت آن برنامه‌ریزی کنید:

  • پاراگراف‌‌ها
  • تیترها
  • فراخوانی به اقدام (CTA)
  • بنرها

در این مطلب تعدادی فونت به شما معرفی می‌کنیم که هرکدام برای بخش‌های مختلف سایت شما مناسب است. در معرفی هر فونت، مکان مناسب برای استفاده هریک ذکر شده است.

 

1- ایران سنس؛ بهترین فونت برای سایت

فونت ایران سنس طی سال‌های 1392 تا 1394 توسط مسلم ابراهیمی طراحی و منتشر شد. تفاوت‌های اساسی ایران سنس (یا ایران سنز) برای مدت‌های طولانی آن را تبدیل به یکی از بهترین فونت های فارسی برای وب ایرانی کرده است. برخی سایت‌های مطرح نظیر دیجیکالا در دوره‌ای از این فونت استفاده کرده‌اند.

حروف ایران سنس دارای لبه‌های گردی است که ساختار نوک‌تیز فونت‌های قدیمی را به چالش کشید. یکی از اتفاقات خوب در زمینه‌ی این فونت، فروش قانونی آن در ایران بود. اگرچه برخی سایت‌ها این فونت را برای دانلود قرار دادند اما بسیاری از طراحان با پرداخت هزینه‌ی آن، اقدام به خرید ایران سنس کردند.

ایران سنس برای انواع کاربردها از فروشگاه اینترنتی گرفته تا مجلات اینترنتی و وب‌سایت‌های شرکتی مناسب است. از نکات مهم ایران سنس، داشتن چند نوع و حالت مختلف (به صورت مجزا برای اعداد و حروف) و هم‌چنین چند حالت از نظر درشتی قلم است. هم‌چنین این فونت به خوبی برای نمایش اعداد به فارسی مناسب است. این فونت برای پاراگراف‌ها و تیترها عالی است. استفاده از این فونت برای بنرها زیاد مناسب نیست.

 

فونت فارسی ایران سنس مناسب برای هر نوع سایتی

 

2- فونت انجمن؛ از بهترین فونت های وب

فونت انجمن را «انجمن صنفی طراحان گرافیک» تولید کرده است. همین کافی است تا بدانید این گزینه از موارد حرفه‌ای و زیبای دنیای فونت فارسی محسوب می‌شود. فونت انجمن دارای یک طراحی خاص است. نکته‌ی مهم درباره این فونت، کاربرد گسترده آن در طراحی بنر است.

اگر شما یک وب‌سایت انگیزشی، روانشناسی و یا فرهنگی دارید، فونت انجمن برای بنرهای شما یک گزینه‌ی فوق‌العاده است. در حال حاضر نسخه‌ی 2 این فونت در مارکت فونت های فارسی عرضه شده است. نکته جالب توجه درباره فونت انجمن پشتیبانی از زبان انگلیسی است. با این قابلیت می‌توانید یک طراحی یک‌ پارچه از حروف انگلیسی و فارسی را داشته باشید. همچنین انواع حالت‌های وزنی، ایتالیک، اعداد و ... توسط این فونت زیبا پشتیبانی می‌شود.

فونت انجمن برای وب سایت

 

 

3- فونت ایران یکان؛ فونت فارسی مدرن برای وب سایت

ایران یکان فونتی بسیار زیبا و مدرن از طراح فونت ایران سنس است. حاصل وصلت ایران سنس و یکان (ترکیب سنت و مدرنیته) منجر به تولید این فونت جذاب و زیبا شده است. ایران یکان بعد از ایران سنس هم‌اکنون پرکاربردترین فونت فارسی است. بسیاری از سایت‌های معتبر که در گذشته از ایران سنس استفاده می‌کردند هم‌اکنون به سمت استفاده از ایران یکان رو آورده‌اند. ایران یکان دارای هشت وزن مختلف با پشتیبانی کامل از اعداد فارسی، دارای نسخه‌ی‌های کامل برای وب و اپلیکیشن است.

 

فونت فارسی ایران یکان برای طراحی سایت

 

بزرگترین وب‌سایت‌هایی که هم اکنون از فونت ایران یکان استفاده می‌کنند:

  • دیجیکالا
  • شیپور
  • تپسی
  • سیب اپ
  • آنتن
  • روبیکا

در ایران یکان، رنگ و بوی طراحی گرد ایران سنس نیز به چشم می‌خورد. نقطه‌ها در این فونت به طور کامل گرد شده و دیگر از نقطه‌های لوزی شکل خبری نیست. ایران یکان برای انواع کاربردها مناسب و در حال حاضر نسبت به سایر فونت‌های فارسی برای طراحی وب کاربردی‌تر است. ایران یکان را می‌توان به عنوان یک فونت استاندارد در همه‌ی بخش‌های سایت استفاده کرد. به دلیل تنوع وزنی بالا، برای بخش‌هایی نظیر تیترها می‌توان وزن‌های مختلفی در نظر گرفت.

 

4- فونت دانا؛ توانا بود هرکه دانا بود!

فونت دانا با ۱۰ وزن مختلف از منعطف‌ترین فونت‌های وب است. اگر قصد طراحی یک مجله اینترنتی با ظاهری متفاوت از بقیه دارید، باید از فونت‌هایی مثل ایران سنس و یکان فاصله بگیرید. فونت دانا برای افراد سخت پسند طراحی شده است. به گفته طراح، اصول اولیه طراحی این فونت تنها از یک خط و دایره استفاده می‌کند. ترکیب خط و دایره کلیه حروف را ساخته است. با این توضیح باید بدانید دانا، یک فونت با لبه‌های گرد است.

فونت فارسی دانا برای طراحی سایت

 

5- فونت فرهنگ؛ مناسب برای فراخوانی اقدام (CTA)

فونت فرهنگ از جدیدترین و پرمخاطب‌ترین فونت‌های فارسی است. این فونت زیبا دارای حالتی کلاسیک است. از این فونت می‌توان برای کاربردهای مختلف نظیر طراحی بنر، فراخوانی به اقدام و یا حتی تیتر و عناوین وب‌سایت استفاده کرد. فونت فرهنگ با حروف انگلیسی نیز هماهنگی و تناسب کامل دارد. لذا می‌توانید در طراحی دو زبانه یا ترکیب فارسی و انگلیسی از آن بهره ببرید.

فونت فارسی فرهنگ برای طراحی سایت

 

آموزش uxآموزش مرتبط: دوره مقدماتی آموزش ux (طراحی تجربه کاربری)

 

6- فونت یکان؛ از فونت های زیبا برای طراحی سایت

یکان، از بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت و دارای پیشینه‌ای قدیمی است. اگرچه به دلیل عرضه فونت‌های جدید و نسخه‌های دیگری از یکان، کاربرد آن کاهش یافته اما هنوز هم گزینه‌ی مطلوب برای بسیاری محسوب می‌شود.

فونت یکان را می‌توان در دوره‌ی خود از متجددترین فونت‌های فارسی قلمداد کرد. این فونت کاربرد گسترده‌ای در وب‌سایت‌های شرکتی دارد. به دلیل حالت رسمی و گوشه‌هایی با انحنای نه چندان زیاد، هم زیبایی و هم جدیت را به مخاطب القا می‌کند. یکان برای تیترها عالی است. هم‌چنین برای فراخوانی به اقدام (CTA) نیز کاربردی است.

 

فونت یکان از کاربردی ترین فونت های فارسی

 

7- فونت ایران شارپ؛ مدرن یا سنتی؟

مسلم ابراهیمی، این طراح پرکار ایرانی، یک فونت دیگر نیز در کارنامه‌ی خود دارد که دوست داشتیم به شما معرفی کنیم. فونت ایران شارپ، سعی کرده با حفظ به‌ روز ‌بودن، برخی ویژگی‌های فونت‌های قدیمی را حفظ کند. فونت ایران شارپ به نوعی حال و هوای نوک‌ تیز فونت‌های قدیمی نظیر نازنین و زر و میترا را حفظ کرده است. با این حال سعی کرده آن را با طراحی نوین سازگار کند. اگر به دنبال یک وب‌سایت با حال و هوای سنتی و نه‌چندان مدرن هستید، این گزینه برای شما عالی است.

فونت فارسی ایران شارپ برای طراحی سایت

 

در این مقاله سعی کردیم بهترین فونت های فارسی وب سایت را به شما پیشنهاد دهیم. قطعا فونت های دیگری هم هستند که در طراحی سایت کاربرد دارند. اگر تجربه استفاده از دیگر فونت های فارسی در سایت را دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.