ساخت کیو آر کد (QR)

ساخت کیو آر کد (QR)
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

ساخت کیو آر کد (QR)

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

کدهای QR چیست؟ چه کاربردی دارد؟ این کدها چه تفاوتی با بارکد دارند؟ مراحل ساخت یک کد QR به چه صورت می باشد؟

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/01
8,542 بازدید

کدهای QR مخفف  Quick Response  به معنای کد های واکنش سریع یا رمزینه ی پاسخ سریع، به شکل مربع که نوعی رمز دو بعدی هستند این نوع کد توسط محقق ژاپنی برای اولین بار ساخته شد. کد QR حاوی اطلاعات بسیار زیادی است و همچنین به اطلاعاتی که در آن وجود دارد می تواند با سرعت بیشتری به آن دسترسی پیدا کند. کیو آر کدها امروزه بر روی بسیاری از محصولات و تبلیغات چاپی مشاهده می‌شوند. گوشی‌های هوشمند یا دستگاه‌های مخصوص آن‌ها را اسکن و شما را به وب سایت، ایمیل، تلفن و غیره لینک می‌کنند. این کدها می‌توانند دربردارنده هر گونه اطلاعات متنی می باشند. که فقط توسط ماشین ها از جمله رایانه ها، گوشی های هوشمند و ... رمز گشایی و اسکن می شوند. کد های QR دارای اهمیت زیادی هستند چرا که گوشی های هوشمند به صورت روز افزون در حال رشد هستند. و این کد ها قابلیت این را دارند که از راه دور تاثیری بر بازاریابی و تبلیغات داشته باشند. و اطلاعات لازم از محصول خریداری شده  را در اختیار مشتریان قرار بدهد.

کدهای QR

 

کاربرد کد QR 

با افزایش استفاده کاربران از گوشی‌های هوشمند، شاهد افزایش روز افزون استفاده از کدهای QR خواهید بود. هرگونه اطلاعات مانند آدرس یک URL، متن از پیش تعیین شده، شماره تلفن، اطلاعات کارت ویزیت، تبلیغات یک محصول و غیره، قابل تبدیل به کد QR هستند. قرار دادن این کدها در هر محلی که امکان چاپ آن‌ها وجود داشته باشد امکان‌پذیر است. می‌توان آن‌ها را بر روی دیوار، بسته‌بندی محصول، کارت ویزیت شرکت، بنرهای تبلیغاتی و حتی طرح روی لباس‌ها چاپ کرد. از دیگر کاربرد های این کدها می توان به تایید هوییت دو مرحله ای گوگل اشاره کرد. که کاربر از آن برای ورود به لینک مورد نظر خود نیاز است که از آن مرحله عبور کند. همچنین سایت های زیادی برای حفظ امنیت اطلاعات مخفی سایت از این کد برای ورود کابران خود استفاده می کنند. این کد ا از راه کارهای ارزان که با گوشی می توانید دسترسی پیدا کنید بشمار می آیند. 

کاربرد کد QR 

 

تفاوت بارکد و QR

هاسکن کد QR به وسیله برنامه‌های reader انجام می‌شود. این برنامه‌ها بر روی دستگاه‌های مخصوص بارکد خوان قرار دارند؛ هم‌چنین می‌توان آن‌ها را روی گوشی‌های هوشمند نصب کرد. برنامه هایی مثل red laser برای گوشی های هوشمند آیفون و barcode scanner  بر روی گوشی های هوشمند اندروید می توانید داشته باشید. برای نصب این برنامه ها نیاز به خرید آن ها نیست  چون این ها رایگان هستند و شما برای استفاده از آن ها کافی است که آن ها را نصب داشته باشید. پس از نصب یکی از این برنامه‌های رایگان مانند Barcode Reader کافی است با استفاده از دوربین دستگاه هوشمند خود کد QR را اسکن کنید. برنامه داده‌های رمزنگاری شده را برای شما رمزگشایی خواهد کرد.

تفاوت بارکد و QR

 

مراحل اسکن

اسکن کد QR به وسیله برنامه‌های reader انجام می‌شود. این برنامه‌ها بر روی دستگاه‌های مخصوص بارکدخوان قرار دارند؛ هم‌چنین می‌توان آن‌ها را روی گوشی‌های هوشمند نصب کرد. پس از نصب یکی از این برنامه‌های رایگان مانند Barcode Reader، کافی است با استفاده از دوربین دستگاه هوشمند خود کد QR را اسکن کنید. برنامه داده‌های رمزنگاری شده را برای شما رمزگشایی خواهد کرد.

مراحل اسکن

 

ساخت یک کد QR

توجه داشته باشید که اگر کاربر وقت بیشتری را برای مشاهده اطلاعات یا تبلیغ شما با اسکن کد QR صرف می‌کند، انتظاری بیشتر از دیدن فقط یک آدرس اینترنتی خواهد داشت. برای قدردانی از وقت مخاطب، سعی کنید اطلاعاتی خاص و جذاب به او ارائه دهید. برنامه‌ها و سایت‌های مختلفی برای ساخت این کدها وجود دارند که بسیاری از آن‌ها نیز رایگان هستند. ساخت کد های QR سخت نیست، ابزار های زیادی نیز هستند که ساخت این کدها را برای شما آسان می کنند. این ابزار ها به راحتی و با اندک زمانی می توانند اطلاعات شما را به یک کد تبدیل کنند. وب سایت هایی  که این کار را برای شما انجام می دهند در زیر آورده شده اند. مانند:

  • http://www.qrstuff.com
  • http://qrcode.kaywa.com
  • http://quikqr.com
  • http://qrcodmaker.com

به عنوان مثال با انتخاب سایت اول، صفحه ‌ای مانند عکس زیر برای شما باز خواهد شد:

1- نوع داده‌ خود را برای کدگذاری انتخاب کنید. در نمونه بالا آدرس سایت انتخاب شده است.
2- داده را وارد کنید. Website URL: http://academy-it.ir
3- کد Hex رنگ دلخواه خود را وارد کنید.

ساخت یک کد QR

 

4- نوع داده خروجی را مشخص کنید.

 نوع داده خروجی را مشخص کنید.

 

5- کد QR شما ایجاد شده و آماده استفاده است.

 کد QR ایجاد شده

 

مزایای استفاده از کد های QR 

  • صرفه جویی در هزینه ی های چاپی: این کدها با اسکنر ها خوانده می شوند و نیازی به چاپ کاغذ نیست.
  • دسترسی آسان: با استفاده از این کد ها کاربر برای ورود به صفحات مورد نظر خود فرایند های آسانی را طی می کند. به عنوان مثال; مراحل ثبت نام، خرید آنلاین، ثبت سفارش و دسترسی به اطلاعات بیشتر.
  • قابلیت ردیابی:  وقتی کدی اسکن می شود می توان اطلاعات مفیدی به دست آورد به عنوان مثال لوکیشن مشتری و اینکه از کدام منطقه بیشتر مشتری دارید. با در دست داشتن این اطلاعات شما میتوانید هزینه ی بیشتری در این نقاط بگذارید. و انرژی خود را در جاهایی که خریدی صورت نمی گیرد هدر ندهید.