اصطلاحات مهم سئو را بشناسید

اصطلاحات مهم سئو را بشناسید
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

اصطلاحات مهم سئو را بشناسید

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

اولین قدم برای ورود به دنیای سئو یادگیری اصطلاحات آن است. ما در این مقاله تمام اصطلاحاتی که شما نیاز دارید رو تشریح کرده ایم.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1399/08/14
4,389 بازدید

پیش تر در مقاله سئو چیست به طور کامل راجع سئو و دلیل اهمیت آن صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم راجع به اصطلاحات پرکاربرد و کلماتی که در دنیای SEO رایج می باشد، صحبت کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

اصطلاحات مهم سئو

 

Search Engine/SERP

اولین کلمه Search Engine یا همان موتور جست و جو می باشد که منظور گوگل یا بینگ و بقیه موتور های جستجو است. SERP که مخفف Search Engine Result Page است که به صفحه نتایج موتور های جستجو گفته می شود. صفحه نتایج جست و جو را در صفحات ده یا صدتایی برای ما لیست می کند. به دلیل محبوبیت و پرکاربرد تر بودن گوگل ما از این به جای عبارت موتور های جستجو، از گوگل استفاده می‌کنیم.

 

Off Page SEO

به تمامی فعالیت هایی که در بیرون از وبسایت انجام شود مثل لینک سازی ها و کارهایی که در سوشال مدیا (اینستاگرام، توییتر و ...) انجام می‌گیرد،  Off Page SEO گفته می‌شود.

 

On Page SEO 

شامل تمامی فاکتور هایی می باشد که در سئوی داخلی وبسایت, مهم واقع می‌شود. مانند سرعت لود وبسایت, ،image optimization و بهینه سازی تصاویر و استفاده از تگ های HTML5 و... که در داخل وبسایت انجام می گیرند.

 

آموزش سئوآموزش مرتبط: دوره جامع آموزش سئو

 

Black Hat /Gray Hat /White Hat

سئوکاران به سه دسته ی Black Hat ،Gray Hat ،White Hat تقسیم می شوند.

 White Hat یا کلاه سفید ها به قوانین گوگل اهمیت میدهند و طبق آن قوانین کار می کنند. 

 Black Hat یا کلاه سیاه ها شامل کسانی میشوند که از روش های دور زدن گوگل استفاده میکنند که با متوجه شدن گوگل, وبسایت را پنالتی خواهد کرد.

 Gray Hat ها هم گروهی ما بین دو دسته ی قبل می باشند که کارهایی از دسته ی Black Hat انجام میدهند به صورتی که ردپایی از Black Hat در آن وجود ندارد و گوگل قادر به شناسایی آن ها نخواهد بود. موفقیت Gray Hat ها در کار سئو بیشتر خواهد بود به خصوص در زمینه وبسایت های ایرانی که خیلی بهم لینک نمی دهند.

 

Negative SEO

 به روش های منفی سئو گفته می شود تا با انجام دادن آن ها رتبه ی رقبا تخریب شود. با ساختن لینک های spam برای رقبا وبسایت آن ها را از مسیر خارج می‌کنند.

 

Page Rank

بازه امتیازی است از صفر تا ده که گوگل آن را به اعتبار پیج های مختلف وبسایت می دهد و طبق آن وبسایت ها را لیست می کند. در واقع فاکتوری است که به عنوان اولین فاکتورهای سئو شناخته شده است ولی امروزه از اسمش در موقعیت های مختلف استفاده می‌شود و دیگر گوگل از این امتیاز ها استفاده نمی‌کند.

Traffic 

به میزان بازدید و ویزیتور هایی که وبسایت دارد Traffic گفته می شود.

 

Crawler /Robot /Spider/Bot

به خزنده ی گوگل Crawler, Robot, Spider و یا Bot گفته می شود.

 

Crawl budget

با توجه به میزان فعالیت هر وبسایت و میزان محتوایی که داخل search engine قرار میدهد, گوگل بودجه ای برای crawl کردن آن در نظر می‌گیرد. در بعضی وبسایت ها امکان دارد گوگل یک بار به آن ها سر بزند ولی در مقابل در وبسایت هایی با محتوای خبری که تراکنش بالایی دارند; روزی چندین بار crawler سر می‌زند. که به این امر Crawl budget گفته می شود.

 

Robots.txt 

اصطلاح بعدی Robots.txt می باشد که با آن به گوگل میفهمانیم که چه صفحاتی از وبسایت را ببیند و چه صفحاتی را نادیده بگیرد. 

 

Keyword/ keyword Stuffing /keyword Density /keyword Difficulty

  • کلمات کلیدی یا keyword برای این منظور استفاده میشوند که کاربر با سرچ آن در موتور جست و جو وبسایت ما را پیدا کند.
  • keyword Stuffing در سال های گذشته این روش مرسوم بود که در تولید محتوا از تکرار کلمات خاص استفاده کنند و این کار برای crawler جلب توجه کند. و روش های گوناگونی به کار می بردند ولی امروزه ربات های گوگل هوشمندتر عمل می کنند و این فعالیت ها رو شناسایی میکنند.
  • باید چگالی مناسبی از کلمات کلیدی در متن رعایت بشود در غیر این صورت با keyword Density درگیر خواهیم شد.
  • در زمینه سختی کلمات و وجود رقابت بین آن ها keyword Difficulty مطرح می شود.

 

Sitemap 

به نقشه ای از صفحات وبسایت که به گوگل داده می شود تا crawler آن راحت تر صفحات را پیدا کند, Sitemap گفته میشود.

 

Search volume 

میزان سرچ ماهیانه کلمات کلیدی با Search volume مشخص می شود.

 

Domain Authority

لینک های خارجی که به وبسایت ما داده می شود با Domain Authority مشخص می شوند و با آن اعتباری برای وبسایت داده می شود.

 

Organic

سرچ هایی هستند که کاربر ها انجام می دهند و برای سئو بسیار مهم است سرچ ارگانیک نامیده می شود.

 

Content /content marketing 

محتوا و بازاریابی آن  به طور کامل در فصل سوم به طور مفصل بحث شده است از مباحث بسیار مهم بوده و به شما کمک می کند تا سئو رشد داشته باشد.

 

Duplicate content 

این دسته نیز محتوا هایی هستند که گوگل آن ها را duplicate (کپی) تشخیص می دهد یعنی مشابه می باشند .وقتی محتوای تکراری در سایت تکرار شود یا دو محتوا داشته باشیم  که شبیه به هم هستند گوگل آن ها را Duplicate content ارزیابی می کند.

 

SEM /Adwords 

SEM که  مخفف عبارت  Search Engine Marketing می باشد، Adwords تبلیغات کلیک گوگل است که میتوان با پرداختی به گوگل نتایج جست و جو را در بالا نشان دهد و معمولا در کنار آن کلمه Ad نوشته می شود تا متوجه شویم که  آن ها تبلیغات اند و نتایج اورگانیک نیستند.

 

Algorithm

مجموعه ایی از قواعد و قوانینی که گوگل آن ها را ایجاد میکند و براساس آن وبسایت ها را رتبه بندی می کند، الگوریتم می گویند. انواع مختلفی را شامل می شود که در ادامخ به آن پرداخته می شود. 

 

Conversion rate

مجموعه آمار سرچ در گوگل وجود دارد که  وارد وبسایت مورد نظر می شوند فعالیت هایی مانند ثبت نام ، خرید و .... که به آن ها  Conversion rate گفته می شود. که نرخ تبدیل وبسایت است و در دیجیتال مارکتینگ بسیار اهمیت دارد.

 

Call to action 

وقتی از کاربر خواسته شود کارهایی در وبسایت انجام دهد مانند وارد کردن ایمیل ، ثبت نامو ... با این اعمال کاربر ترقیب به فعالیت در وبسایت می شود که به آن Call to action می گویند.

 

Rank 

این اصطلاح Rank یا رتبه وبسایت را مشخص می کند همچنین این رتبه در چه صفحه ایی قرار دارد.

 

Link building /back links /internal links 

برای مثال ممکن است بخش مقالات در وبسایت وجود داشته باشد در این صورت به صفحات مختلف لینک می دهیم که به آن internal links گویند. در واقع به ساختار و روشی که بیان می کند چه لینک هایی ساخته شود یا به چه صفحاتی لینک داده شود ، Link building گفته می شود.

 

Schema /structured data /rich snippet

این اصطلاحات به ربات های گوگل کمک میکنند نتیجه بهتری را به کاربر نشان دهند. با انجام بعضی از سرچ ها در همان صفحه گوگل چند محصول نشان داده می شود و یا تعدادی پرسش و پاسخ وجود دارد که تماما schema هستند در این صورت وبسایت مان نشان می دهد که این snippet ،rich است یعنی نتیجه، یک نتیجه قوی می باشد و باعث بالا رفتن click rate می شود. وقتی کاربر در کنار تعدادی از نتایج حاصل، rich snipper را مشاهده کند با احتمال بیشتری روی آن کلیک خواهد کرد. 

 

Spam score

عددی بر حسب درصد که مشخص می کند چه میزان از لینک های بیهوده به وبسایت داده شده است.

 

Time on page

به میزان زمانی گفته می شود که کاربران در وبسایت مانده اند و فاکتور بسیار مهم در سئو به حساب می آید .

 

Bounce rate 

اصطلاحا به آن نرخ پرش گفته می شود. کاربرهایی که یک کلمه را سرچ کردند و وارد وبسایت موردنظر شدند ولی به سرعت از آن خارج شدند. که هر چقدر آمار این درصد بالا باشد به ضرر وبسایت خواهد بود.

 

Social signal

سیگنال هایی که گوگل از سمت social هایی مانند اینستاگرام یا فیسبوک ایجاد می کند و گوگل هم برای  Social signal اهمیت قائل است. یعنی فعالیت بالا در شبکه های مجازی ، میتواند پارامتر مثبتی در سئو وبسایت به حساب آید.

 

Brand Signal

به هر نسبتی که اسم برند سایت بیشتر سرچ شود Brand Signal آن بالاتر می رود.  که برای گوگل نیز مهم است. بطور مثال  نوشتن آموزش php و نوشتن آموزش php آکادمی آی تی که همراه با برند است یک برند سیگنال خواهد بود. بطور مثال اگر کاربر آدرس وبسایتی را نداند اسم برند موردنظر  را سرچ می کند  مانند دیجی کالا. درواقع  هرچقدر Brand Signal بالا تر باشد برای وبسایت بهتر خواهد بود.

 

Engagement

به فعالیت کاربران در وبسایت شما مثل کامنت گذاشتن ، ثبت نام و .... Engagement  گویند. این عمل برای گوگل اهمیت بالایی است .

 

Page speed

به سرعت بارگذاری و load یک صفحه در مرورگر را Page Speed می گویند. page speed insights یک ابزار برای گوگل است که در ادامه بطور کامل  درباره ی آن صحبت خواهیم کرد.

 

Html /heading tag

صفحات وبسایت با زبان html ایجاد می شود که دارای تگ هایی به اسم heading tag  است. heading tag، از دستوراتی تشکیل شده است تحت عنوان heading که برای گوگل مشخص می کنند که کدام متن برای ما اهمیت بیشتری دارد مثل h1 تا h6 (h1 معتبرترین tag است).به کمک html5  که آخرین ورژن html است می توان مفهوم crolrl  بهتر فهمید.

بطور مثال در وبسایت برچسبی وجود دارد تحت عنوان منو یا navigation که nav به crolel معرفی می کند که آن لینک ها مهم ترین لینک های وبسایت است درنتیجه  اگر از این ساختار درست استفاده نشود میتواند به وبسایت ضرر بزند.

 

Ux

منظور از  UX یا تجربه کاربری این است که کاربر به هدف موردنظر خود برسد و احساس خوب و راحتی موقع استفاده از وبسایت داشته باشد که این امر بسیار برای گوگل دارای اهمیت است پس بعنوان متخصص سئو مهم است تا به UX مسلط باشید.

 

Landing page

اصطلاح  landing page به صفحاتی می گویند  که ترافیک سایت به آن ها انتقال داده می شوند که صفحات فرود هستند. کاربر ها را به صفحه ی موردنظر می فرستند  تا فعالیتی انجام دهند.

 

Image optimization /Alt text 

زمانی که تصاویر سایز و حجم مناسب نداشته باشند باید آن ها را بهینه کرد که به این عمل  Image optimization می گویند. و آلت تکست متنی است که جایگزین عکس می شود. یعنی اگر به هر دلیلی عکس load نشود و یا عکسی وجود نداشته باشد آن متن جایگزین عکس می شود که به آن alt text می گویند .این کار هم برای گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

Redirection 

به انتقال یک آدرس به یک آدرس دیگه Redirection گفته می شود. فرض کنید در صفحه وبسایت یک مقاله درباره سئو نوشته شده است که این صفحه در نتیجه جست و جو گوگل وجود دارد و همچنین دارای اعتبار است،  بعد از مدتی یک صفحه ی سئوی دیگر ساخته می شود و میخواهیم مقاله ی اولی درباره سئو را حذف کنیم که به هر علتی نمی توان آن را ویرایش کرد در اینجا میتوان آن صفحه را Redirection کرد.

 

SSL Certificate 

SSL Certificate گواهینامه SSL است که وبسایت را امن می کند و وبسایت را از حالت http به https تبدیل می کند.