راه های افزایش سرعت ووکامرس

راه های افزایش سرعت ووکامرس
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

راه های افزایش سرعت ووکامرس

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

سرعت بیشتر برای یک فروشگاه اینترنتی به معنای درآمد بیشتر است. در واقع هر چه سرعت بارگذاری صفحات در سایت شما بیشتر باشد، تجربه بهتری را به کاربر ارائه می دهید و در نتیجه فروش بیشتری را رقم خواهید زد.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1400/04/28
2,554 بازدید

راه های افزایش سرعت ووکامرس

 

وقتی صحبت از پلتفرم های تجارت الکترونیک یا eCommerce می شود، از فروشگاه ساز محبوب وردپرس یعنی ووکامرس (WooCommerce) نمی توان به سادگی گذشت. ووکامرس با قابلیت های فوق العاده خود، مسیر سایت های اینترنتی را برای تبدیل شدن به یک فروشگاه بزرگ هموار کرده است.

تنها کافی است یک دامنه خریداری کنید و افزونه ووکامرس را برای سایت وردپرسی خود نصب کنید. به همین راحتی یک فروشگاه آنلاین دارید که پتانسیل بالایی را برای فروش در اختیار شما قرار می دهد. 

رقابت در فضای آنلاین در چند سال اخیر بدلایل مختلف بشدت افزایش پیدا کرده و در این بین فروشگاه های اینترنتی بسیاری ایجاد شده اند که هر کدام برای پیشی گرفتن از رقبا ترفندهای متفاوتی را اجرا می کنند. افزایش سرعت ووکامرس به دلایلی که در ادامه ارائه می دهیم یکی از مهمترین این روش هاست. 


چرا باید به بهینه سازی سرعت ووکامرس بپردازیم؟

سرعت بیشتر برای یک فروشگاه اینترنتی به معنای درآمد بیشتر است. در واقع هر چه سرعت بارگذاری صفحات در سایت شما بیشتر باشد، تجربه بهتری را به کاربر ارائه می دهید و در نتیجه فروش بیشتری را رقم خواهید زد. برای اینکه درک بهتری از این موضوع داشته باشید، بهتر است نگاهی به این آمار عجیب بیاندازید: 40% از کاربران بیشتر از 3 ثانیه برای بارگذاری صفحات یک فروشگاه اینترنتی منتظر نخواهند ماند.

در واقع در فروش اینترنتی، اتفاقات در لحظه رخ می دهد و تنها چند ثانیه اختلاف کافی است تا فروش شما را متحول کند. با این وجود، بیشتر کاربران انتظار دارند که تصاویر باکیفیت، ویدئوهای جذاب از محصولات، نقد و بررسی کاربران، چت با پشتیبانی و تعدادی ابزار دیگر نیز در سایت شما مشاهده کنند.

تمام این موارد می توانند سرعت صفحات سایت را بشدت کاهش دهند، بنابراین چه راه حلی وجود دارد؟ در ادامه این مقاله مواردی را بررسی می کنیم که با رعایت آن ها علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت به خریداران، سرعت قالب ووکامرس سایت تان را به شدت افزایش دهید. 


راه های افزایش سرعت ووکامرس برای افزایش فروش

خوشبختانه موارد زیادی وجود دارد که توسعه دهندگان و صاحبان فروشگاه های اینترنتی می توانند برای افزایش سرعت افزونه ووکامرس خود استفاده کنند. در ادامه یک چک لیست کامل از این موارد را مشاهده خواهید کرد:


1. از یک میزبانی وب (هاست) قوی استفاده کنید!

سرویس میزبانی وب یا هاست، صاحبان سایت را قادر می سازد تا از یک سرور برای ذخیره سازی محتوای وب سایت و فایل های مربوط به آن استفاده کنند. در واقع هاست یکی از مقدماتی ترین اصول سایت است که تمام ترافیک و داده ها را کنترل می کند.

بنابراین سرویس هاست بی کیفیت، باعث کاهش عملکرد یک سایت فروشگاهی وردپرس خواهد شد. مخصوصا زمانی که تعداد بازدیدها یا محصولات افزایش پیدا کند، این موضوع بیشتر احساس خواهد شد. پس همیشه سعی کنید از یک سرویس هاست مطمئن و پرسرعت استفاده کنید. در نظر گرفتن موارد زیر در انتخاب هاست مناسب به شما کمک خواهد کرد:

•    پشتیبانی 24/7 برای حل مشکلات و پاسخ به سوالات

•    زیرساخت های ابری پیشرفته

•    انعطاف پذیر و توانایی انطباق بالا هنگام رشد سایت 

•    بهره گیری از مراکز داده یا دیتاسنتر در سراسر جهان

•    نرخ آپ تایم بالا، بطوری که سایت همیشه در دسترس باشد

•    استفاده از هاردهای SSD

•    از نظر جغرافیایی به مخاطبان سایت نزدیک باشد تا بتواند به دستورات کاربر در سریعترین زمان پاسخ دهد.


2. یک افزونه کش قدرتمند استفاده نمایید.

توسط Cache یا حافظه پنهان، یک نسخه از اطلاعات فروشگاه ووکامرس شما در دستگاه کاربر ذخیره شده تا در بازدیدهای بعدی، سایت شما سریعتر برای مخاطب دانلود و نمایش داده شود. در واقع کش کمک می کند تا حجم کمتری از اطلاعات بین مرورگر بازدید کننده، دیتابیس سایت و سرور فرستاده شود. در ادامه می توانید چند افزونه کش قدرتمند برای ووکامرس را ببینید: 

•    Breeze WordPress cache plugin: دارای ویژگی ترکیب و فشرده سازی کدهای CSS، Html و JS و در نهایت به حداقل رساندن سایز فایل ها و زمان دانلود از طریق فرآیند فشرده سازی Gzip.

•    WP Rocket: دارای ویژگی Cache Preloading، کش مرورگر، فشرده سازی Gzip، فشرده سازی کدهای Html، CSS و JavaScript و ترکیب آن ها. همچنین این افزونه دارای ویژگی بسیار کاربردی برای بارگیری تصاویر است، به این صورت که تنها هنگامی که کاربر صفحه را اسکرول کرده و به تصویر مربوطه می رسد، بارگیری آن انجام می شود. بهره مندی از این ویژگی برای فروشگاه اینترنتی ووکامرس بدلیل حجم بالای تصاویر محصولات یک مزیت بزرگ به حساب می آید. 

•    W3 Total Cache: دارای صفحه تنظیمات اختصاصی برای انواع مختلف کش مانند کش دیتابیس، کش مرورگر، کش صفحات، کش المان های موجود در سایت و غیره. بنابراین با سطح قابل توجهی از شخصی سازی می تواند کمک بسزایی به وبمستران و صاحبان سایت کند.
هنگام استفاده از این افزونه ها، سبدهای خرید، حساب های کاربری و صفحات پرداخت را از کش پاک کنید. زیرا این صفحات حاوی اطلاعات منحصربفرد برای هر کاربر هستند، بنابراین باید داینامیک و پویا باشند. 


3. از آخرین نسخه PHP استفاده کنید.

از آنجایی که فروشگاه ساز وردپرس و همچنین افزونه ووکارمرس بر پایه PHP نوشته شده اند، بروز بودن آن می توانید تاثیر بسزایی در افزایش سرعت فروشگاه اینترنتی ووکامرس شما داشته باشد. بطور معمول استفاده از PHP نسخه 7.4 به بالا می تواند مناسب باشد. اما برای بیشترین بهره وری توصیه می شود که از آخرین نسخه PHP استفاده کنید. 

اگر سایت شما با نسخه قدیمی تری از PHP اجرا می شود باید با ارائه دهنده سرویس هاست خود تماس بگیرید تا نسخه PHP سایت را آپدیت کنند. 

 

دوره جامع وردپرس دوره آموزشی مرتبط و پیشنهادی: آموزش کامل ساخت سایت با WordPress


4. از آخرین نسخه وردپرس و ووکامرس استفاده نمایید.

کاملا واضح است که استفاده از آخرین نسخه وردپرس و ووکامرس تاثیر بسزایی در سرعت بارگذاری وبسایت شما خواهد داشت.

در واقع هزاران توسعه دهنده وجود دارند که بر روی افزایش عملکرد این دو پلتفرم کار می کنند. طبق تجربه معمولا بعد از انتشار  هر بروزرسانی، عملکرد، سرعت و امنیت وردپرس و قالب ووکامرس افزایش پیدا می کند.

بنابراین توصیه می کنیم حتما از آخرین نسخه برای سایت فروشگاهی وردپرس و افزونه ووکامرس استفاده کنید. 


5. تصاویر محصولاتتان را بهینه سازی نمایید.

این موضوع ثابت شده است که کاربران به سایت هایی که از نظر بصری جذاب تر هستند، بیشتر مراجعه می کنند. با این حال استفاده از تصاویر بهینه نشده می تواند سرعت بارگذاری سایت را بشدت کاهش دهد.

همانطور که می دانید سرعت پایین سایت در نهایت منجر به کاهش رتبه در موتورهای جستجو خواهد شد. بهینه سازی تصاویر محصولات در فروشگاه ساز ووکامرس یکی از موثرترین روش ها برای افزایش سرعت سایت است. 

با استفاده از پلاگین های فشرده سازی تصاویر مانند WP-Smush.it، EWWW Image Optimizer یا Hammy می توانید حجم تصاویر را بدون تغییر کیفیت کاهش دهید و آن ها را برای فروشگاه ساز ووکامرس بهینه سازی کنید. با این کار تجربه کاربری سریعی را به کاربران سایت خود هدیه می کنید.


6. از فایروال وب سایت در سطح DNS استفاده کنید.

با فعال کردن فایروال در سطح DNS، درخواست های DNS برای نام سرورهای (nameservers) شما به نزدیک ترین مرکز داده ارسال می شود که در آن قانونی بودن درخواست ها بررسی شده و ترافیک مخرب مسدود می گردد، در نتیجه پاسخ مناسب برای بازدیدکننده ارسال می شود.

با این کار علاوه بر محافظت سایت شما در مقابل حمله هکرها، ترافیک ایجاد شده ابتدا بر روی فضای ابری فیلتر شده و به درخواست های نامربوط پاسخ داده نخواهد شد.

از پرطرفدارترین فایروال های در سطح DNS می توان به Sucuri و CloudFlare اشاره کرد. 


7. از قالب‌ های معتبر و بهینه استفاده کنید.

استفاده از تم بهینه تاثیر زیادی در سرعت ووکامرس دارد. هزاران قالب و تم مختلف وجود دارد که انتخاب مناسب ترین آن ها برای سایت شما چالش بزرگی است.

باید دقت کنید که یک تم زیبا با ویژگی های فوق العاده ممکن است روی کاغذ ارزشمند باشد، اما باید از کارکرد آن نیز اطمینان حاصل کرد. همچنین سازگاری کامل با ووکامرس از دیگر مواردی است که باید نسبت به آن حساس باشید. 

وبسایت معتبر WP Rocket تعدادی از قالب های وردپرس را مورد آزمایش و تست سرعت قرار داده که نتیجه آن می تواند برای شما جالب باشد. طبق این تست، قالب های معروف Astra، OceanWP و GeneratePress از سریعترین و سبک ترین قالب های وردپرس هستند. 

 

راه های افزایش سرعت ووکامرس برای افزایش فروش


8. بر اساس نیازمندی‌ بهینه‌ترین افزونه‌ها را نصب کنید.

بیش از 54,000 افزونه رایگان برای فروشگاه ساز وردپرس وجود دارد که اگر بخواهید موارد پریمیوم یا پولی را هم در نظر بگیرید تعداد آن ها بسیار بیشتر خواهد بود.

بنابراین براحتی می توانید ده ها افزونه جالب را روی سایت خود نصب کنید. اما بسیاری از افزونه های معروف، مخصوصا موارد مرتبط با عملکرد و امنیت، ممکن است در هاست های مختلف به خوبی کار نکنند. 

برخلاف تصور رایج، نصب تعداد زیادی افزونه عملکرد وب سایت شما را کاهش نمی دهد، بلکه نصب تنها یک افزونه نامناسب و غیربهینه می تواند منجر به کاهش سرعت یا عملکرد سایت شود.

بنابراین باید در انتخاب افزونه ها حساس باشید و سعی کنید برای هر کارایی، تنها بهترین گزینه را انتخاب کنید. 


9. درخواست‌ های https خارجی خود را کاهش دهید.

سرعت بارگذاری سایت، ارتباط مستقیمی با تعداد درخواست های HTTPS دارد. در واقع کاهش تعداد درخواست های HTTPS نه تنها زمان مورد نیاز برای بارگذاری سایت را کاهش می دهد بلکه تجربه کاربری را بطور چشمگیری ارتقا می دهد. 

افزایش سرعت بارگذاری سایت، سئو تکنیکال و کاهش تعداد درخواست های HTTPS ممکن است نیاز به مهارت بالایی داشته باشند، اما در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که اگر با وردپرس آشنا باشید، براحتی می توانید آن ها را اجرا کنید:

•    کدهای CSS و JavaScript را ترکیب کنید.

•    فشرده سازی کدها (Html، CSS، JavaScript)

•    ویژگی Lazy Load را فعال کنید.

•    تصاویر غیرضروری را حذف کنید.

•    حجم تصاویر را کاهش دهید.

•    افزونه های غیرضروری را غیرفعال کنید.

•    اسکریپت های خارجی را کاهش دهید.

•    از CDN استفاده کنید.

ویژگی Lazy Load: تنها هنگامی که کاربر صفحه را اسکرول کرده و به تصویر مربوطه می رسد، بارگیری آن انجام می شود.


10. درخواست‌ های پایگاه داده را کاهش دهید.

کاهش درخواست های پایگاه داده می تواند به افزایش سرعت سایت فروشگاهی وردپرس شما کمک کند. ذخیره انواع داده ها در پایگاه داده، بازیابی آن ها را راحت تر و انعطاف پذیری وب سایت شما را بیشتر می کند.

اما از طرف دیگر باعث می شود تا منابع بیشتری از سرور را درگیر کند که در نهایت موجب کاهش سرعت سایت خواهد شد. 


11. پایگاه داده (دیتابیس) خود را بهینه سازی نمایید.

پایگاه داده یا دیتابیس، مجموعه ای سازمان یافته و منسجم از کلیه داده های وبسایت شماست. در یک فروشگاه ساز ووکامرس، این داده ها شامل موارد زیر است:

•    محتوای سایت: مثل صفحات محصول، دسته بندی ها، برچسب ها، افزونه ها، قالب و ...

•    داده های تراکنش: مثل جزئیات سفارش، پرداخت ها، موجودی محصولات و ...

زمانی که کاربر از فروشگاه شما بازدید می کند، محتوای سایت بارگذاری می شود که معمولا ثابت است و تغییر چندانی ندارد. اما هنگامی که اقدام به ثبت سفارش می کنند، نیاز به داده های تراکنش است.

اگر پایگاه داده سایت را بهینه سازی نکنید، احتمالا پردازش این درخواست ها طولانی می شود و منجر به کندی در عملکرد وبسایت خواهد شد. بنابراین باید پایگاه داده یا دیتابیس سایت را همیشه بهینه نگه داشته و فایل های غیرضروری را حذف کنید. 


12. یک نسخه آزمایشی از وبسایتتان بر روی لوکال هاست نصب کنید.

نصب کردن سایت روی لوکال هاست در واقع نوعی پیشگیری است. اگر همیشه یک نسخه از سایت را روی لوکال هاست داشته باشید، هنگام نصب افزونه یا ایجاد تغییرات، می توانید برای افزایش امنیت و پایداری عملکرد سایت، ابتدا آن را روی لوکال هاست انجام دهید و پس از اطمینان از عملکرد صحیح آن، براحتی و بدون نگرانی روی هاست اصلی سایت نیز اجرا کنید.

این کار تاثیر مستقیم روی سرعت سایت ندارد، اما با بالابردن ضریب اطمینان باعث می شود تا سایت شما همیشه پایدار و پرسرعت عمل کند. 


13. از سرویس SMTP برای ارسال ایمیل استفاده کنید.

استفاده از ایمیل یکی از محبوب ترین استراتژی ها در فروشگاه های اینترنتی است. اگر شما نیز می خواهید از ایمیل برای ارتباط با کاربران استفاده کنید، باید از سرویس های ارائه دهنده خدمات ایمیل کمک بگیرید.

SMTP یا "پروتکل انتقال ایمیل ساده" یک استاندارد بین المللی برای ارسال ایمیل است. اگر ایمیلی را در صندوق ورودی (Inbox) دریافت کردید، به احتمال زیاد از سرویس SMTP برای ارسال آن استفاده شده است.

اما ایمیل هایی که معمولا در پوشه Spam قرار می گیرند ممکن است از این سرویس استفاده نکرده باشند. از بهترین سرویس های SMTP رایگان برای استفاده در فروشگاه ساز وردپرس می توان به SendinBlue و PepiPost اشاره کرد.


14. از تکنیک‌های افزایش نرخ تبدیل استفاده کنید.

نرخ تبدیل یا CR به درصدی از بازدیدکنندگان سایت گفته می شود که عمل مورد نظر ما را انجام داده می دهند (از بازدید کننده به مشتری تبدیل شده اند). به عنوان مثال اقدام مورد نظر می تواند تکمیل یک فرم، ثبت نام در سایت یا خرید محصول یا خدمات باشد.

در لیست زیر مهمترین تکنیک های افزایش ترخ تبدیل را مشاهده می کنید:

•    در پست های وبلاگ از CTA (Call To Action) های متنی استفاده کنید.

•    در وبلاگ خود سرنخ ایجاد کنید (Lead Generation).

•    لندینگ پیج ها را با سلایق مختلف تست کنید.

•    سرنخ ها را با هدف بازارایابی ایجاد کنید.

•    اگر می خواهید پیامی را به کاربران نمایش دهید از صفحاتی که نرخ تبدیل بالاتری دارند استفاده کنید.

•    پست های وبلاگ را با کیفیت تهیه کنید.


15. افزایش Memory Limit سایت

بطور پیش فرض، حافظه وردپرس روی 32 مگابایت تنظیم شده است. اما در بعضی مواقع، از این عدد فراتر رفته و کاربر پیغام خطایی را با همین مضمون دریافت می کند که قطعا ناخوشایند است.

در ادامه به آموزش نحوه افزایشMemory Limit یا محدودیت حافظه در وردپرس می پردازیم، اما اگر خودتان به این موضوعات اشراف ندارید بهتر است با شرکت ارائه دهنده هاست تماس بگیرد و از آن ها بخواهید که این موضوع را برطرف کنند.

1.    فایل wp-config.php را ویرایش کنید.

•    فایل wp-config.php را باز کنید.

•    و این عبارت را به آخر فایل اضافه کنید: /* That’s all, stop editing! Happy blogging. */

•    دقیقا در بالای خط قبلی، این عبارت را نیز اضافه کنید: (‘WP_MEMORY_LIMIT’, ‘256M’) define

•    تغییرات را ذخیره کنید.


2.    فایل PHP.ini را ویرایش کنید. 

•    اگر به فایل PHP.ini دسترسی دارید، خط زیر را بررسی کنید.

•    در این عبارت باید 256 مگابایت نوشته شده باشد نه 64 مگابایت: memory_limit = 256M


3.    فایل .htaccess را ویرایش کنید.

•    اگر به فایل PHP.ini دسترسی نداشتید، می توانید این عبارت را به فایل .htaccess اضافه کنید: php_value memory_limit 256M