فریم ورک چیست؟ فریم ورک به زبان ساده

فریم ورک چیست؟ فریم ورک به زبان ساده
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

فریم ورک چیست؟ فریم ورک به زبان ساده

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

فریم ورک چیست؟ Framework به چه معناست؟ در این مقاله از آکادمی آی تی ما به بررسی فریم ورک پرداخته ایم. پس با ما همراه باشید.

1401/01/13
2,553 بازدید

هر کس که اندکی با برنامه نویسی آشنایی دارد و تا حد کمی هم  آموزش برنامه نویسی دیده باشد، احتمالا نام فریم ورک را شنیده باشد. موضوعی که در این مقاله قصد داریم به تشریح آن بپردازیم، اول از همه باید بدانیم فریم ورک چه کاربردی در دنیای امروز برای ما دارد. کاربرد این چارچوب نرم افزاری در برنامه‌ نویسی و برای راحت تر شدن و استاندارد بودن برنامه ‌نویسی است. فریم ورک در کنار راحت و استاندارد کردن برنامه نویسی، برنامه‌ ریزی را سریع ‌تر می ‌کند.

در هر حوزه‌ ای از برنامه ‌ریزی که وارد شوید بعد از این‌ که زبان برنامه‌ نویسی را با مهارت کافی فرا گرفتید، وقت آن است که در نهایت در مرحله بعد به سراغ کسب مهارت و یادگیری فریم ورک بروید و انواعی که برای آن زبان برنامه‌ نویسی مورد نظرتان نوشته شده را یاد بگیرید و سعی در آموختن چگونه کار کردن با آن داشته باشید و با توجه به نوع برنامه ‌نویسی که با آن کار می‌کنید، می ‌توانید از بین انواع مختلف فریم ورک یکی را انتخاب کنید. لازم نیست که همه انواع آن را یاد بگیرید بلکه باید بهترین نوع موجود را انتخاب کنید و به کسب مهارت کافی در آن برسید. در ادامه با ما همراه باشید تا با این برنامه کاربردی بیشتر آشنا شوید.

 

فریم ورک چیست

 

فریم ورک در برنامه نویسی چیست؟

اگر بخواهیم به دنبال معنای آن در لغت باشیم، می‌ شود آن را چارچوب کاری معرفی کرد. فریم به معنای چارچوب و ورک به معنای کار است؛ فریم را می‌ توان به یک قاب عکس یا یک ساختمان و اسکلت خانه تشبیه کرد. فرض کنید که یک قاب عکس دارید و محتویات عکسی که می‌ خواهید داخل آن بگذارید مثل سایز ارتفاع و عرض آن اگر از قاب عکس بیشتر باشد، نمی‌ تواند درون آن جای بگیرد.

در واقع قاب عکس به ‌عکس نظم می ‌دهد و اگر بخواهید عکس را درون قاب عکس بگذارید، یک سری ویژگی ‌های خاص مثل طول، عرض و اندازه خاص لازم است که بتوانید آن را در داخل قاب عکس جای دهید. یک ساختمان هم برای این ‌که ساخته شود به یک اسکلت و فریم کلی نیاز دارد که در نهایت بتوانید کارهایی که می‌ خواهید روی آن خانه انجام دهید را روی اسکلت پیاده کنید.

برای مثال دیوارها و میلگرد ها را روی اسکلت می ‌چینند که به آن یک نظم کلی می‌ دهد، فریم ورک هم در برنامه نویسی چنین نقشی دارد. هم‌چنین فریم ورک را می توان نوعی واسطه بین برنامه نویس و سیستم عامل دانست که بهره بردن از آن یک عمل زیرکانه است. این برنامه در واقع پروژه برنامه نویسی را ساده تر می کند چون این امکان را به برنامه نویس می دهد که برای راه اندازی هر برنامه جدیدی دیگر نیازی نباشد وقت زیادی را صرف به راه انداختن یک برنامه جدید کنند و به نوعی کد نویسی های اضافه را حذف می‌کند. در یک تعریف کلی فریم ورک مجموعه ای از قوانین است که برنامه نویس ها در انجام پروژه های خود از آن بهره مند می شوند و آن ها را به نتیجه بهتری در مدت زمانی کم تر می رساند.

 

کاربرد های فریم ورک

فرض کنید می ‌خواهید یک پروژه برنامه ‌نویسی را با زبان برنامه نویسی پی اچ پی(php ) بنویسید حالا اگر نخواهید از فریم ورک استفاده کنید چه کارهایی باید انجام دهید؟ در مرحله اول باید با زحمت فراوان چهارچوب اصلی و کلی پروژه را مشخص کنید فایل‌ ها و فولدر ها در کنار تجهیزاتی که برای پروژه نیاز دارید را آماده کنید و کد های تکراری که برای پروژه می ‌خواهید استفاده کنید و به ‌طور کلی موارد مشابه را باید ابتدا آماده کنید و بعد به سراغ پروژه و کار بر روی آن بروید.

 همان طور که مشخص است این آمادگی سازی های اولیه چندین ساعت و حتی بیشتر از وقت شما را خواهد گرفت اما اگر همان پروژه را با فریم ورک بخواهید بنویسید روال چگونه خواهد شد؟ اولین مزیتی که می ‌توان به آن اشاره کرد این است که دیگر نیازی به زمانی طولانی برای آمادگی سازی اولیه پروژه خود ندارید و در کنار سریع پیش رفتن کار چون شما برای هر برنامه ‌نویسی بهترین نوع فریم ورک را انتخاب می ‌کنید مسلماً بهترین نوع ساختار برای آن برنامه را در اختیار شما قرار می‌ دهد و آن را به ‌صورت از پیش آماده شده می ‌توانید تهیه کنید.

 یک عمل دیگر که در برنامه ‌ریزی برای برنامه‌ نویسی نیاز است سیستم احراز هویت است که آن را به‌ صورت کامل در دسترس تان قرار می ‌دهد و این‌ که در برنامه ‌ریزی شما ممکن است مجبور شوید اطلاعاتی را بارها و بارها در سیستم ثبت کنید، با وجود این برنامه کافی است شما اطلاعات را به برنامه بدهید و دیگر نیازی به نوشتن هر باره شما نباشد.

 

 دوره مرتبط : آموزش php پروژه محور

 

وقتی می گوییم پروژه مد نظر شما با این برنامه استاندارد تر می ‌شود به چه معناست؟ 

هم‌چنین بسیاری دیگر از کار هایی که در طراحی یک برنامه و اپلیکیشن در ابتدای کار به آن نیاز دارید را فریم ورک در اختیار شما قرار می ‌دهد تا کد نویسی را برای شما، سریع ‌تر، راحت تر و استاندارد تر کند البته این‌ که کد ها را آماده در اختیار شما می ‌گذارد به این معنی نیست که شما دیگر هیچ تسلطی روی کد ها ندارید بلکه شما هر تغییر و ویرایشی که بخواهید می ‌توانید روی کد ها داشته باشید.

 کد های آماده ‌ای که این برنامه در هر پلتفرمی در اختیار شما قرار می ‌دهد را می ‌توان انتخاب نکرد و خودتان شروع به آماده ‌سازی مراحل ابتدایی و ساختاری کنید اما نکته اینجا است که هر کسی بر اساس سبک و سلیقه و توانایی و سبک کاری خودش شروع به طراحی و نوشتن مراحل ابتدایی می‌ کند و ممکن است که کد یک برنامه ‌نویس خوب، دیگری متوسط و یا بد باشد اما کدی که توسط فریم ورک ها نوشته می ‌شود را به ‌راحتی نمی‌ توان زیر سوال برد چون این کد ها را بهترین برنامه ‌نویس های جهان با سال ها تحقیق و بررسی و آزمون و خطا نوشته ‌اند و مطمئنا کیفیت آن از لحاظ های مختلف مثل کارایی، امنیت و بهینه سازی استاندارد است و با خیال راحت تر می ‌توان از آن استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید : تفاوت فریمورک و ماژول چیست؟

 

چرا باید از فریم ورک ها استفاده کرد؟

نکته اول این است که شما زمانی ‌که بخواهید یک سایت یا هر طرحی را با برنامه ‌نویسی بسازید به یک سری پیش نیاز ها نیازمند هستید اگر نخواهید از فریم ورک ها استفاده کنید باید از صفر شروع کنید. در واقع نوعی وقت کشی است، کد هایی توسط برنامه ‌نویسان بسیار خبره و حرفه‌ ای در سراسر جهان نوشته شده ‌اند و کمک می ‌کنند که کارهای شما خیلی ساده ‌تر و سریع‌ تر انجام شود.

برای مثال اگر بخواهید با یک فریم ورک به دیتا بیس وصل شوید شاید فقط لازم باشد که چند المان را پر کنید مثل نام دیتا بیس و پسورد و یوزرنیم را مشخص کنید و دیگر نیازی به انجام هیچ کار خاصی نیست و در مدت زمان کوتاهی اتصال شما برقرار می ‌شود و همه آن چه را که برای برنامه ‌نویسی نیاز هست را از قبل در اختیار شما می‌ گذارد.

 اگر در نرم ‌افزاری که می ‌خواهید در آن برنامه ‌نویسی انجام دهید به یک فرم نیاز داشته باشید و بدون نیاز به این برنامه بخواهید شروع به از سفر نوشتن کنید، بسیار وقت گیر است اما قابلیت ‌های این برنامه مثل قابلیت فرم و تأیید فرم و خیلی از قابلیت ‌های دیگر که از قبل در فریم ورک طراحی شده را مورد استفاده قرار دهید و با این کار قدرت تمرکز شما روی پروژه تان جایگزین امور حاشیه ‌ای می ‌شود.

نکته بعدی این ‌که کد هایی که در این برنامه‌ ها تعبیه شده‌ اند قابلیت استفاده مجدد دارند و همیشه می‌ توان از کد ها استفاده کرد که باعث می ‌شود کد شما منظم تر و دارای کارایی بیشتری باشد.

 

فریم ورک بنویسیم یا از نمونه های آماده استفاده کنیم؟

یک عمل چالش برانگیز که در میان برنامه‌ نویسان به چشم می ‌خورد این است که آن‌ ها گمان می ‌کنند که شاید بهتر است خودشان یک فریم ورک برای پروژه های اصلی شان طراحی کنند و از نمونه ‌های از پیش تهیه شده استفاده نکنند و پروژه ‌هایشان را صفر تا صد خود طراحی کنند.

بسیاری از برنامه نویسان خود اقدام به فریم ورک نویسی می ‌کنند اما در این سطح به آن‌ ها کمک چندانی نمی ‌کند چون نمونه‌ های از پیش تهیه شده نه ‌تنها همین الان هم از طرح ‌های آن‌ها جلوتر است، بلکه هر روز توسط با مهارت ترین برنامه ‌نویسان جهان به‌ روز می‌ شوند که مسلماً رقابت با آن‌ ها غیر ممکن و خیلی سخت به نظر می ‌آید، البته این به این معنا نیست که خود شما شروع به فریم ورک نویسی نکنید بلکه آن ‌ها را برای تمرین و تکرار و یادگیری مباحث خاص استفاده کنید نه برای انجام پروژه ‌های اصلی خود و نه به این نیست که جایگزینی برای فریم ورک های اصلی و مطرح در جهان که در دسترس است، طراحی کنید.

 

سخن آخر 

به ‌طور کلی بیش از پنجاه درصد بازار کار برنامه‌ نویسی مشروط به تسلط شما بر فریم ورک های موجود در حوزه کاری ‌شما است. فریم ورک به واسطه این ‌که بسیاری از قابلیت‌ های عمومی و اولیه پروژه را در دل خود دارد باعث می ‌شود که شما کار های ابتدایی و وقت گیر پروژه را اجرا نکنید و اصطلاحاً چرخ را از اول اختراع نکنید و مستقیماً به سراغ نوشتن اصل پروژه بروید و وقت خود را برای مواردی که ضروری تر است صرف کنید.