با شبکه های وایرلس آشنا شوید (wireless networks)

با شبکه های وایرلس آشنا شوید (wireless networks)
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

با شبکه های وایرلس آشنا شوید (wireless networks)

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

شبکه های وایرلس Wireless networks امروزه کاربرد های زیادی در زندگی روزمره ما دارند و ما به عنوان متخصص شبکه نیاز داریم به آنهارا بشناسیم.

دپارتمان ‌ها: آموزش شبکه
1399/08/14
4,591 بازدید

یکی از مهمترین ارتباط‌هایی که امروزه از آن استفاده می‌شود را می‌توان ارتباطات وایرلس دانست. شبکه‌های وایرلس در واقع شبکه‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توانند بین چند نقطه یا اجزا بدون نیاز به سیم، ارتباط‌های لازم را برقرار کنند و داده‌های مورد نظر خود را انتقال دهند. در ادامه‌ی این متن تصمیم داریم شبکه‌های وایرلس را برای شما معرفی کنیم تا به خوبی با این شبکه و کاربردهایی که برای انواع گوناگون در نظر گرفته شده آشنا شوید. بنابراین در ادامه با آموزش شبکه همراه ما باشید.

 

شبکه های کامپیوتریمقاله مرتبط: مزایای شبکه چیست؟ انواع شبکه های کامپیوتری

 

شبکه‌های وایرلس یا بی سیم را می‌توان از انواع شبکه‌های کامپیوتری در نظر گرفت که می‌توانند ارتباطات داده‌ها بین گره‌ها را بدون نیاز به سیم کشی برقرار کنند. یکی از مزیت‌هایی که می‌توان برای این نوع از شبکه در نظر گرفت، کاهش هزینه‌های مربوط به کابل کشی در محیط‌هایی چون منازل مسکونی، شرکت‌ها و ... است؛ بنابراین شما با انتخاب این نوع از شبکه می‌توانید در مصرف هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

شبکه وایرلس

 

پیاده سازی و مدیریت شبکه‌های وایرلس عموما از طریق ارتباطات رادیویی صورت می‌گیرد. البته توجه داشته باشید که شبکه‌های بیسیم، آسیب پذیری بیشتری نسبت به شبکه‌های سیمی و کابلی دارند و دلیل این موضوع را می‌توان عملکرد آن‌ها بر اساس امواج الکترومغناطیسی دانست.

با توجه به آنچه که تا به اینجا گفته شد، می‌توان گفت شبکه‌های وایرلس یا بی سیم، این امکان را در اختیار کاربران و یا تجهیزات سخت افزاری قرار می‌دهند که بتوانند داده‌های مورد نظر خود را بدون نیاز به بسترهای فیزیکی مانند سیم یا کابل منتقل کنند که این موضوع برای برخی از انواع ارتباطات حائز اهمیت خواهد بود.

 

آموزش شبکهدپارتمان آموزش شبکه

 

نکته‌ی دیگری در رابطه با شبکه‌های وایرلس وجود دارد، این است که شبکه‌ها تا به حال در انواع گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته اند. توجه داشته باشید هر یک از انواعی که برای این شبکه در نظر گرفته شده، کاربرد و ویژگی مخصوص به خود را دارد و شما برای آنکه بتوانید از این شبکه‌های بیسیم، استفاده‌ی بهینه و درستی داشته باشید باید به خوبی با آن‌ها آشنا شوید؛ از همین جهت ما را در ادامه‌ی این مطلب همراهی کنید تا به طور کامل با این موضوع آشنا شوید.

 

mcse-trainingآموزش مرتبط: آموزش MCSE

 

شبکه WLANS

WLANS که مخفف کلمه‌ی Wireless Local Area Networks است یک نوع از شبکه‌های بیسیم به حساب می‌آید. اگر شما تصمیم به استفاده از شبکه‌های بیسیم در محیط‌های محدودی چون دانشگاه، کتابخانه، رستوران، منزل و مواردی این چنینی دارید، ما به شما بهره گیری از شبکه بیسیم WLANS را توصیه می‌کنیم؛ در واقع می‌توان گفت بهره گیری از شبکه بیسیم WLANS به شما این امکان را می دهد که محیط‌های نام برده شده را به شبکه یا اینترنت مجهز کنید.

 

شبکه WPANS

از دیگر انواع شبکه‌های بیسیم می‌توان به شبکه‌ی Wireless Personal Area Networks اشاره کرد. اگر به نام این شبکه دقت کنید، متوجه کلمه‌ی Personal یا شخصی می‌شوید. در واقع می‌توان گفت شبکه‌های WPANS این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که بین دستگاه‌های شخصی یعنی دستگاه‌هایی چون لپ تاپ ارتباط برقرار کنید؛ البته توجه داشته باشید که استفاده از این شبکه در یک محیط محدود شده (حدود به 914 سانتی متر) امکان پذیر است.

موضوع دیگری که باید در رابطه با شبکه‌های WPANS در نظر داشته باشید، مربوط به استفاده از دو نوع تکنولوژی با نام‌های Infra Red و Bluetooth 802.15 است. دو تکنولوژی اشاره شده از متداول ترین تکنولوژی‌هایی محسوب می‌شوند که در شبکه‌های وایرلس WPANS استفاده شده اند.

 

شبکه WMANS

Wireless Metropolitan Area Networks یا WMANS سومین نوع از شبکه‌های وایرلس است که می‌تواند ارتباط مورد نیاز شهرهای بزرگ را برقرار کند؛ همچنین این شبکه یکی از شبکه‌هایی محسوب می‌شود که از آن به عنوان شبکه‌های backup با کابل های مسی یا فیبر نوری استفاده می‌شود.

 

شبکه WWANS

گاهی اوقات به شبکه‌هایی نیاز است که بتوان با استفاده از آن‌ها ارتباط لازم بین شهرها و حتی گاهی اوقات کشورها را فراهم کرد. شبکه Wireless Wide Area Networks از شبکه‌هایی محسوب می‌شود که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای می‌تواند این ارتباط را برقرار کند. شما می‌توانید این نوع از شبکه را تحت نام دیگری چون سیستم‌های نسل دوم و یا G2 نیز ببینید.

 

آموزش نتورک پلاسآموزش مرتبط: آموزش نتورک پلاس

 

مزیت‌هایی که شبکه‌های بیسیم دارند

شبکه‌های وایرلس در مقایسه با شبکه‌های کابلی از مزیت‌های بسیاری برخوردار هستند که سبب شده است استفاده از این شبکه بیشتر شود. در ادامه تصمیم داریم شما را با مزیت‌هایی که این شبکه برای شما در نظر گرفته است آشنا کنیم.

نصب و راه اندازی

از آنجایی که شبکه‌های بیسیم با امواج رادیویی کار می‌کنند، برای نصب به محیط فیزیکی نیاز ندارند؛ اما برای راه اندازی شبکه‌های کابلی باید حتما یک محیط فیزیکی در اختیار داشته باشید، همچنین توجه داشته باشید که اگر محیط مورد نظر تغییر کند، کابل کشی باید به صورت مجدد انجام شود؛ بنابراین بهتر است استفاده از شبکه‌های وایرلس را جایگزین شبکه‌های کابلی کنید.

هزینه

تهیه تجهیزاتی چون هاب، کابل یا هر وسیله دیگر برای مدل کابلی نسبت به تجهیزات مشابه در شبکه‌های بیسیم ارزان تر است، اما شبکه‌های سیمی علاوه بر هزینه تجهیزات به هزینه‌های گوناگون دیگری نیاز دارند، برای مثال با هر بار جابه‌جایی شما باید هزینه‌ی مجزایی را برای نصب بپردازید.

امنیت

امنیت یکی از مواردی محسوب می‌شود که در شبکه‌های بیسیم دیده می‌شود؛ البته شما باید توجه کافی به این موضوع داشته باشید و روش‌های پیاده سازی امنیت را اجرا کنید؛ برای مثال رمزنگاری یکی از اقداماتی محسوب می‌شود که شما می‌توانید با انجام آن شبکه‌های خود را به شبکه‌های امن و قابل اطمینان تبدیل کنید.

کارایی

شبکه‌های بیسیم در مقایسه با شبکه‌های کابلی از کارایی بیشتری برخوردار هستند. پهنای باندهای این شبکه با گذر زمان افزایش یافته و این موضوع سبب بالا رفتن کارایی این شبکه شده است. نکته‌ای که باید در مورد شبکه‌های بیسیم چون وای فای در نظر داشته باشید، این است که افزایش فاصله وای فای نسبت به Access Point سبب پایین آمدن کارایی خواهد شد.

در این مقاله به موضوعات مرتبط با آموزش شبکه‌های وایرلس پرداختیم و سعی کریم شما را با این شبکه و انواع و مزیت‌های آن آشنا کنیم. در آخر امیدواریم اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار گرفته باشد و بتوانید با توجه به آن‌ها انتخاب مناسبی در راستای استفاده از این شبکه داشته باشید.