فریم ورک های php کدامند؟ آشنایی با مشهورترین Frameworks مبتنی بر php

فریم ورک های php کدامند؟ آشنایی با مشهورترین Frameworks مبتنی بر php
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

فریم ورک های php کدامند؟ آشنایی با مشهورترین Frameworks مبتنی بر php

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

فریم ورک های php کدامند؟فریم ورک ها قوانینی برای برنامه نویسی php هستند که شامل توابع و ابزارهای آماده ای می باشند و موجب صرفه جویی در زمان کدزنی می شوند.

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1398/08/03
4,099 بازدید

ازآنجایی‌ که امروزه دیگر PHP به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند برای کاربردهای تحت وب شناخته می‌شود، برای تسهیل کار برنامه‌نویسان و ارائه استانداردهای لازم در قالب یک محیط برنامه‌نویسی منسجم، چهارچوب‌ها (فریم ورک‌های) مختلفی برای آن تولید و ارائه شده است. فریم ورک‌های PHP درواقع مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و قوانین برای برنامه‌نویسی PHP هستند که به‌جای اینکه برنامه‌نویس، از صفر شروع به کدزنی نماید، می‌تواند از توابع و ابزارهای آماده آن استفاده کند.

فریم ورک های PHP نیز مانند دیگر فریم ورک‌های موجود نرم‌افزاری، باعث می‌شود که برنامه‌نویسان کدهای کمتری بنویسند و بتوانند تا در زمان کمتری به نتیجه بهتری دست یابند. در این مقاله قصد داریم که شما را با مشهورترین چهارچوب‌های PHP آشنا کنیم. با ما همراه باشید!

فریم ورک های php

 

فریم ورک لاراول (Laravel)

مشهورترین و پرطرفدارترین فریم ورک PHP، بدون شک لاراول است. این فریم ورک توانسته است به دلیل قابلیت‌های بسیار مناسب و در دسترس قرار دادن معروف‌ترین توابع PHP، به این جایگاه دست یابد. لاراول همچنین امکاناتی برای خودکارسازی فرآیند سئو در وب‌سایت را نیز در خود دارد و قابلیت انعطاف و توسعه بسیار را مناسبی نیز، ارائه می‌کند. از سوی دیگر، به دلیل فراوانی تعداد فایل‌های آموزشی، یادگیری آن نیز به نسبت سایر رقبا، راحت‌تر خواهد بود. بنابراین لاراول را به‌عنوان یکی از بهترین فریم ورک PHP در نظر بگیرید

 

فریم ورک سمفونی (Symphony)

اگر به تاریخچه طراحی این فریم ورک نگاهی بیاندازید، خواهید دید که نام بسیار مناسبی برای آن برگزیده شده است. این فریم‌ورک همانند یک سمفونی موسیقی بزرگ که انبوهی از نت‌ها را به‌صورت ساختاریافته پشت‌هم ارائه می‌کند، توانسته است کتابخانه‌های فراوانی از زبان برنامه نویسی PHP را ایجاد نماید که در سامانه‌های معروفی مانند دروپال نیز مورد استفاده قرار گیرد. سمفونی بسیار سبک و ایمن طراحی شده است و سرعت مناسبی نیز در پردازش اطلاعات وب‌سایت دارد.

 

فریم ورک کدایگنیتر (Code-Igniter)

یکی از قدیمی ترین چهارچوب‌های PHP، کدایگنیتر است که امروزه دیگر با ظهور فریم ورک لاراول، چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. این فریم ورک از مدل‌های شی گرا و MVC برای برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند ولی سرعت چندان مناسبی ندارد. یکی از مزایای استفاده از این فریم ورک، سادگی کار با آن و یادگیری آن است که در زمان ارائه، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

انواع frameworks مبتنی بر php

 

فریم ورک اسلیم (Slim)

یکی از سبک‌ترین و درعین‌حال کارآمدترین فریم ورک‌های PHP است که به‌خوبی خود را باقابلیت‌های برنامه‌نویسی مدرن وفق داده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. اسلیم به دلیل حجم کم، توانسته است که سرعت مناسبی را برای اجرا به کاربر هدیه کند و ازاین‌رو، برای طراحی‌های کوچک و متوسط، بسیار قابل‌توجه و مفید خواهد بود.

 

فریم ورک کیک پی‌اچ‌پی (Cake PHP)

این چهارچوب برنامه‌نویسی PHP بیشتر در کشورمان مورد توجه قرار گرفته است و در یک بازه زمانی کوتاه، تبدیل به یکی از معروف‌ترین فریم ورک های طراحی شده است. چهارچوب کیک به دلیل وجود بازار مناسب در ایران، می‌تواند گزینه مناسبی برای یادگیری باشد.

 

نتیجه گیری

علاوه بر موارد یادشده در این مقاله، فریم ورک‌های دیگری مانند زند (Zend)، پی اچ پیکسی (PHPixie)، لومن (Lumen) و یا نته (Nette) نیز جزو گزینه‌های دیگر هستند که تقریباً از دیدگاه قدرت برنامه‌نویسی و عملکردی با یکدیگر برابرند. در میان تمامی فریم‌ ورک‌های ارائه شده، بدون شک لاراول با ویژگی‌های فوق‌العاده خود می‌تواند بهترین گزینه باشد و پس‌ازآن، سمفونی در رتبه دوم جای گیرد. در آخر  پیشنهاد ما مشاهده آموزش لاراول پروژه محور است.