راه‌اندازی یک وب‌سایت استارتاپی در 25 مرحله! مراحلی که برای راه اندازی سایت باید بدانیم

راه‌اندازی یک وب‌سایت استارتاپی در 25 مرحله! مراحلی که برای راه اندازی سایت باید بدانیم
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

راه‌اندازی یک وب‌سایت استارتاپی در 25 مرحله! مراحلی که برای راه اندازی سایت باید بدانیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

اگر یک ایده استارتاپی دارید می‌توانید با ساده‌ترین روش و بدون نیاز به کدنویسی در کمترین زمان ممکن، یک وب‌سایت کوچک تجاری را برای خودتان راه‌اندازی کنید.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/03
4,196 بازدید

نصب و پیاده‌سازی آخرین نسخه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس، همه آن چیزی است که شما نیاز دارید. خبر خوب اینکه ساختن یک وب‌سایت وردپرسی اصلا روند پیچیده‌ای ندارد و هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد. بنابراین به جای اینکه وقتتان را برای کدنویسی هدر دهید می‌توانید به سادگی سایت را بالا آورید و زمان ارزشمند خودتان را روی رونق بیشتر کسب‌ و کارتان صرف کنید.

مراحل راه اندازی سایت را بدانیم

 

انتخاب هاست مناسب

اولین مرحله برای راه اندازی یک وب سایت انتخاب هاست می باشد. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید لیست‌ هاست‌هایی که را که به شما خدمات میزبانی وب‌ را می‌دهند، پیدا کنید. از آنجا که شما تصمیم به راه‌اندازی یک وب‌سایت وردپرسی گرفته‌اید، قبل از خرید هاست، مطمئن شوید که هاست مورد نظرتان از زبان PHP پشتیبانی می‌کند (چرا که وردپرس با زبان PHP نوشته شده است)، همچین بهتر است از هاست‌های لینوکس استفاده کنید چرا که به خوبی با زبان‌ برنامه‌نویسی PHP و پایگاه داده‌های MySQL هماهنگ هستند.

هر چند ضروری نیست اما توصیه می‌کنم قبل از خرید هاست به پشتیانی آن تیکت بزنید و بپرسید که آیا وردپرس را برای شما نصب می‌کنند یا خیر؟ اگر جواب آن‌ها مثبت باشد، خرید از چنین هاستی را به شرط مناسب بودن بقیه شرایط (مثلا قیمت) در اولویت قرار دهید چرا که  کارتان را برای شروع بسیار راحت‌تر خواهد کرد.

انتخاب هاست

 

انتخاب یک نام دامنه مناسب

یک نام دامنه مناسب برای وب‌سایتتان انتخاب کنید. شما هر نامی‌ را که قبلا توسط کسی انتخاب نشده باشد می‌توانید برای وب‌سایت‌تان انتخاب کنید اما بهتر است موارد زیر را برای انتخاب نام، مد نظر قرار دهید:

  • نامی را انتخاب کنید که با نوع کسب و کار شما متناسب باشد

  • سعی کنید نام انتخابی با شخصیت برند شما هماهنگ باشد

  • از انتخاب نام‌ها طولانی که به خاطر سپردن آن‌ها دشوار است، اجتناب کنید.

  • از انتخاب نام‌هایی که مشابه برند دیگران است خودداری کنید، چرا که  چنین نام‌هایی تصور جعلی (fake) بودن را به ذهن دیگران القا می‌کند.

  • بهتر است نامی که انتخاب می‌کنید  شامل خط تیره نباشد.

  • برای اینکه نام وب‌سایت‌ شما در موتورهای جستجو راحت‌تر پیدا شود، یک ایده مناسب می‌تواند استفاده کردن از کلمات کلیدی متناسب با کسب و کارتان در نام دامنه باشد. مثلا در انتخاب نام دامنه آکادمی‌آی‌تی (academyit) از دو کلید‌واژه academy و IT استفاده شده که هر دو واژه به خوبی با نوع فعالیت این شرکت که  تولید محتوای آموزشی در زمنیه آی‌تی است، هماهنگی دارند.

 

انتخاب یک نام ایمیل حرفه‌ای

بعد از اینکه هاست و دامنه‌ سایت‌تان را انتخاب کردید، مهم‌ترین اقدام بعدی این است که یک آدرس ایمیل حرفه‌ای برای خودتان ایجاد کنید. منظور از ایمیل حرفه ای، ایمیلی‌ست که شامل نام برند شما باشد. به عنوان مثال info@academyit.net می‌تواند یک نام مناسب و حرفه‌ای برای آکادمی‌آی‌تی باشد، چرا که هر کسی با دیدن چنین نامی به راحتی متوجه می‌شود که احتمالا با بخش اطلاعات یا پشتیبانی آکادمی مواجه است.

 

آموزش wordpressحتما مشاهده کنید: دوره جامع آموزش وردپرس

 

نصب وردپرس

همان طور که در بخش انتخاب هاست گفتم، شما می‌توانید هاستی را انتخاب کنید که وردپرس را به صورت خودکار برایتان نصب کند، با این حال اگر به هر دلیلی می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، با یک جستجوی ساده در اینترت با عبارتی همچون چگونگی نصب وردپرس روی هاست یا چگونگی نصب وردپرس روی سی‌پنل، می‌توانید خودآموزهای فراوانی را در این مورد بیابید.

نصب وردپرس

 

ورود به بخش مدیریت وردپرس

در راه اندازی وب سایتتان، وردپرس یک پنل مدیریتی بسیار قوی را در اختیار شما قرار می‌دهد که شما می‌توانید تمام آن‌چه را که برای مدیریت مطالب وب‌سایتان نیاز دارید، با آن انجام دهید. در مرحله نصب وردپرس، باید یک نام‌کاربری و رمزعبور را برای مدیر سایت ایجاد کرده باشید، اگر هاست این کار را برایتان انجام داده است، این اطلاعات را می‌توانید از آن‌ها دریافت کنید. به هر حال وقتی شما نام‌کاربری و رمز عبورتان را داشته باشید به راحتی می‌توانید با اضافه کردن نام wp-admin به ادامه آدرس دامنه سایت به بخش مدیریتی وردپرس دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال اگر نام فرضی دامنه شما www.mydomain.com باشد، آدرس بخش مدیریتی وبسایت‌تان www.mydomain.com/wp-admin خواهد بود.

 

تغییر ساختار پیوندهای یکتا (Permalink Structure)

وقتی شما به بخش مدیریت محتوای وردپرس وارد می‌شوید و یک پست جدید قرار می‌دهید، وردپرس به صورت پیش‌فرض یک آدرس منحصربفرد برای آن ایجاد می‌کند که آن را از پست‌های دیگر متمایز می‌سازد.  نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که چنین آدرس‌های پیش‌فرضی به هیچ عنوان برای سئوی سایت شما مناسب نیستند و همواره توصیه می‌شود که آدرس‌های مناسب‌تری را برای آن ایجاد کنید.

اهمیت سئو سایت

 

برای تغییر ساختار پیوندهای یکتا از بخش تنظیمات (Settings) در پنل مدیریت به قسمت Permalink Settings بروید و گزینه Custom Structure را انتخاب کنید، سپس نامی را که به نظرتان متناسب با محتوای پست است به عنوان آدرس آن پست برگزینید.

 

غیرفعال کردن ثبت‌نام و کامنت‌گذاری

بیشتر کسب‌وکارها حداقل در مراحل اول راه اندازی وب سایتشان نیازی به ثبت‌نام کردن و فعال بودن امکان کامنت گذاشتن دیگران ندارند، توصیه می‌کنم فعلا چنین امکاناتی را در وب‌سایتتان غیرفعال کنید تا در مراحل بعدی و در صورت نیاز به تدریج آن‌ها را دوباره به کار گیرید.

برای غیرفعال کردن امکان کامنت‌گذاری در قسمت Settings با مراجعه به بخش Discussion، تیک مربوط به این عبارت را برداید:

allow people to post comments on articles

همچنین برای غیرفعال کردن امکان ثبت‌نام، در قسمت Membership از همان منوی Settings تیک مربوط به عبارت زیر را نیز بردارید:

Anyone can register

 

انتخاب پوسته مناسب

انتخاب یک پوسته مناسب که با نوع کسب‌وکار شما هماهنگی لازم را داشته باشد، یکی از مراحل کلیدی در راه‌اندازی وب‌سایتتان است. هر چند انتخاب پوسته تا حد زیادی بستگی به سلیقه شما دارد اما بهتر است نکات زیر را در مورد توجه‌تان قرار دهید:

  • سعی کنید پوسته‌ای را انتخاب کنید که تا حد امکان ساده و کاربردی باشد.

  • پوسته ای را انتخاب کنید که روی مرورگرهای مختلف به خوبی باز شود.

  • امروزه دیگر به هیچ وجه نمی‌توان حتی تصور کرد که یک پوسته واکنش‌گرا نباشد. بنابراین مطمئن باشید که پوسته شما روی انواع دستگاه‌های موبایل و تبلت به هم ریخته و نامرتب نباشد.

  • زیبایی و سبک بودن را با هم هماهنگ کنید. به عبارت بهتر سعی کنید پوسته‌ای را انتخاب کنید که ظاهری جذاب داشته باشد اما برای ایجاد جذابیت از المان‌های گرافیکی سنگین استفاده نکرده باشد چرا که تصاویر با حجم بالا، به شدت سرعت بالا آمدن وب سایت را کاهش می‌دهند.

  • اگر از پوسته‌های غیر رایگان استفاده می‌کنید مطمئن شوید که شرکت ارائه دهنده آن پشتیبانی خوبی داشته باشد و همواره آپدیت‌های جدیدتر را بدون هیچ هزینه اضافه‌ای به شما تحویل دهد.

 

نصب افزونه‌های (Plugins) موردنیاز

مرحله پیش رو برای راه اندازه وب سایت بعد از انتخاب پوسته، نصب یک سری افزونه‌ها ( پلاگین‌های) به صورت پیش‌نیاز می باشد. اما اگر از این افزونه‌ها صرف‌نظر کنیم، یک سری افزونه‌های عمومی وجود دارند که برای بیشتر وب‌سایت‌ها سودمند خواهند بود. من چند تا از مهم ترین آن‌ها را در اینجا به شما معرفی می‌کنم:

پلاگین WpForms برای ایجاد انواع فرم‌ها از جمله فرم‌های تماس با ما، در وب‌سایت شما

پلاگین Monsterinsights برای پیاده‌سازی گوگل‌ آنالیتیکس روی وب‌سایت وردپرسی شما

پلاگین  Yoast SEO برای بهینه سازی سایت شما در موتورهای جستجو (SEO)

البته شما بسته به نیازهای که دارید می‌توانید از پلاگین‌های بیشتری که متناسب با نوع کسب و کارتان هستند، استفاده کنید. به عنوان مثال اگر صاحب برندی هستید که دوره‌های آموزشی آنلاین تولید می‌کنید، پلاگین LearnDash  یک پلاگین بسیار مناسب برای شماست.


پلاگین ها

 

ایجاد نقشه سایت و منو

یکی از مراحل راه اندازی سایت، نشان دهنده ارتباط بین صفحات وب سایت شما می باشد که با نقشه سایت (sitemap) که در واقع یک فایل متنی است نشان داده می شود. اطلاعات بسیار زیادی که به اطلاعات متا معروفند مثل تعداد پست‌ها یا آخرین به‌روز رسانی‌های یک صفحه را می‌توان در فایل نقشه سایت ذخیره کرد. مزیت اصلی استفاده از نقشه سایت این است که هر محتوایی که در سایت شما موجود باشد و همچنین هر محتوای جدیدی که در سایت شما ایجاد شود، به اطلاع موتورهای جستجو رسانده می‌شود.

برای ایجاد نقشه سایت در یک سایت وردپرسی راه حلی که همواره توصیه می‌شود، استفاده از افزونه ساده و البته بسیار کارآمد  Google XML Sitemaps است.

ایجاد منو در یک سایت وردپرسی به سادگی آب خوردن است. برای این کار کافیست به بخش Appearance مراجعه کنید و با انتخاب Menus وارد بخش اینجاد منو شود.

 

نصب گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان است که با ارائه تجزیه و تحلیل اطلاعات بازدیدکنندگان سایت شما، اجازه مدیریت بهتر آن‌ها را به شما می‌دهد. شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به سایت www.google.com/analytics در آن ثبت‌نام کنید. بعد از ثبت‌نام در این سایت، گوگل یک کد منحصر‌به فرد به شما ارائه می‌دهد که اگر این کد را در وب‌سایتتان قرار دهید، می‌توانید تمام عبور و مروهای وب‌سایتتان را به خوبی رصد کنید.

توصیه می کنم در سایت وردپرسی خودتان ابتدا افزونه Insert Headers and Footers را نصب کنید و سپس به راحتی کد مربوطه به گوگل آنالیتکس را در آن‌جا پیست کنید. حالا شما می‌توانید در پنلی که گوگل آنالیتکس در اختیار شما قرار می‌دهد، اطلاعات مفیدی از کاربران سایت‌تان به دست آورید.

 

ایجاد صفحه فرم تماس با ما

بخش تماس با ما، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک وب‌سایت است. وقتی کاربران چنین صفحه‌ای را در وب‌سایت شما پیدا نکنند بسیار دلسرد می‌شوند چرا که به درستی نمی‌دانند با چه برندی مواجه هستند و چگونه می‌توانند با آن ارتباط برقرا کنند. برای ایجاد فرم‌ تماس با ما، می‌توانید از افزونه Contact Form 7 استفاده کنید.  کار کردن با این پلاگین بسیار راحت است و به سادگی می‌توانید یک فرم تماس مناسب برای خودتان ایجاد کنید.

فرم تماس با ما

 

ایجاد صفحه قوانین سایت

صاحب هر نوع کسب و کاری که باشید، لازم است یک سری قوانین و مقررات را برای خودتان تنظیم کنید.  بسته به این که برند شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند، می‌توانید قوانین مورد نیاز خودتان را تولید کنید. به عنوان مثال اگر از انجمن استفاده می‌کنید کاربراین چه قوانینی را باید برای شرکت در بحث‌های آن رعایت کنند، یا مثلا اگر یک سایت پذیرینده تبلیغات هستید، چه ضوابطی برای پذیرش تبلیغات قرار می‌دهید. به هر حال ایجاد یک صفحه قوانین برای وب‌سایت، علاوه بر اینکه بر اعتبار سایت شما می‌افزاید، باعث شفافیت بیشتر رابطه شما و کاربرانتان خواهد شد.

 

سفارشی‌سازی ابزارک‌ها (Widgets)

ابزارک‌ها یا ویجت‌ها در وردپرس امکانات فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا پوسته وب‌سایتتان را به بهترین شکل و متناسب با نیازتان، سفارشی سازی کنید.

علاوه بر ابزارک‌هایی پیش‌فرض وردپرس، می‌توانید با نصب افزونه SiteOrigin Widgets Bundle، ویجت‌های بیشتری را به وب‌سایت‌تان اضافه کنید. از جمله پر‌کاربردترین ویجت‌هایی که با نصب این افزونه می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید، ویجت‌هایی چون ویجت قرار دادن اسلاید، ویجت گوگل‌مپ و ابزارک تولید انواع Button می‌باشند.

 

مسدود کردن هرزنامه‌ها (spam)

همواره یکی از مسائلی که ممکن است وب‌سایت شما را مورد آزار و اذیت قرار دهد، ثبت‌نام افراد متفرقه با اسامی جعلی در وب‌سایت شما است با این هدف که لینک‌های تبلیغاتی خودشان را در نقاط مختلف از سایت‌تان بفرستند. دقیقا به همین خاطر بود که در گام هفتم این مقاله، به شما توصیه کردم در مراحل اولیه راه‌اندازی وب‌سایت از ثبت‌نام کاربران خودداری کنید و امکان کامنت‌گذاری را غیرفعال کنید. به هر حال اگر تصمیم دارید وارد مرحله‌ای شوید که امکاناتی مثل ثبت‌نام و کامنت‌گذاری را در وب‌سایت‌تان فعال کنید، باید قبل از آن از برآورده شدن تمام نکات ایمنی مطمئن شده باشید.

مسدود کردن هرزنامه ها

 

خوشبختانه یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که در سایت‌های وردپرسی وجود دارد، تعداد فراوان افزونه‌های مسدود کننده چنین فعالیت‌هایی است. شما می‌توانید با جستجوی عبارت best anti spam plugin wordpress در گوگول لیستی از بهترین افزونه‌های ضد اسپم را پیدا و یکی را انتخاب کنید.

یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های مسدودکننده هرزنامه که به خاطر اهمیت فراوان به صورت پیش‌فرض بعد از نصب ورد‌پرس روی آن قرار می‌گیرد افزونه akismet است. اکیدا توصیه می‌کنم به محض نصب وردپرس، این افرونه را فعال کنید تا وب‌سایت شما از گزند ارسال کامنت‌های اسپم در امان باشد.

 

پشتیبان گیری (backup)

یکی از توصیه های همیشگی و قدیمی که همواره به توسعه دهندگان وب می‌شود این است که از اطلاعات موجود در وب‌سایتشان یک نسخه بکاپ یا پشتیبان تهیه کنند. فرض کنید شما به هر دلیلی تغییری را در سایت‌تان به وجود آورده‌اید که مطلوب نیست یا حتی ممکن است مخرب باشد، اگر از نسخه قبل از این تغییرات، پشتیبان‌گیری کرده باشید، به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانید دوباره به همان نسخه بازگردید وگرنه با چالش بسیار بزرگی مواجه خواهید شد.

در حالت عادی شما از هر هاستی که فضای مورد نیاز برای سایت‌تان را خریداری کرده باشید، دارای یک پنل مدیریتی است که امکان ایجاد نسخه پشتیبان را برایتان فراهم می‌کند. به عنوان مثال در سی‌پنل می‌توانید این کار را به راحتی با ابزار backup wizard  انجام دهید. اما از آنجا که شما سیستم مدیریت محتوای وردپرس را برای توسعه‌ وب‌سایتتان انتخاب کرده‌اید، راه‌حل‌های ساده‌تری (بجز پشتیبان‌گیری از هاست) پیش‌رویتان خواهد بود. یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های ورد‌پرسی که کاربران بسیاری در همه‌جای دنیا دارد، افزونه vaultpres می‌باشد. این افزونه دارای یک محیط کاربرپسند با یک منوی ساده است که می‌توانید به راحتی از آن برای تهیه نسخه پشتیبان وب‌سایت‌تان استفاده کنید.

 

ایجاد پست ها و برگه‌ها

برای راه اندازی وب سایت باید محتوای لازم برای آن را ایجاد کنید. در وردپرس تمام محتوای ایجاد شده را می‌توان به صورت پست یا برگه ایجاد کرد. تفاوت اساسی پست ها با برگه‌ها در این است که پست‌ها معمولا محتوایی هستند که قابلیت آپدیت شدن و تعامل با کاربران را دارند، در حالی که از برگه‌ها عموما برای ایجاد صفحاتی که دارای محتوای ثابت هستند استفاده می‌شود. همچنین اگر می‌خواهید برای یک یا چندین صفحه از وب‌سایتتان ظاهری متفاوت با پوسته کلی وب‌سایتتان ایجاد کنید می‌توانید از برگه‌ها کمک بگیرید چرا که یکی از امکانات مهمی که برگه‌ها در اختیار شما می‌گذارند این است که می‌توانید یک قالب مجزا برای آن طراحی کنید. چنین امکانی به خصوص زمانی که می‌خواهید یک صفحه فرود (landing page) برای وب‌سایتان بسازید، به عنوان مثال صفحه فرود برای محصولات، بسیار مفید خواهد بود.

 

دسته‌بندی مطالب و ایجاد تگ‌های (Tags) موردنیاز

مرحله بعدی راه اندازی وب سایت دسترسی کاربر به مطالب است. برای اینکه کاربران بتوانند مطالب وب‌سایت شما را به راحتی پیدا کنند باید به شیوه‌ مناسبی آن‌ها را دسته‌بندی کنید. ایجاد دسته‌بندی و تولید برچسب یا تگ‌های مناسب برای مطالب، علاوه بر اینکه موجب دسترسی بهتر کاربران به محتوای سایت‌تان می‌شود، باعث بهبود عملکرد سئوی آن نیز خواهد شد.

 

اضافه کردن عکس‌ها و فیلم‌های مناسب

هر چند ایجاد محتوا به صورت متن می‌تواند یکی از اساسی‌ترین مراحل گسترش وب‌سایت شما باشد، اما هرگز از محتوای تصویری به صورت عکس و فیلم هم غافل نشوید. طبق آخرین مطالعات عصب‌شناسی بیش از 90 درصد اطلاعات از راه تصویر به ذهن انسان منتقل می‌شود و همچنین سرعت پردازش اطلاعات تصویری در ذهن انسان 60 هزار برابر بیشتر از اطلاعات متنی است. همه این دلایل به علاوه افزایش جذابیت مطالب، می‌تواند توجیه مناسبی باشند که از تصاویر و فیلم‌ها در وب‌سایت‌تان استفاده کنید.

برای ایجاد دسته‌بندی و برچسب در وردپرس نیاز به افزونه خاصی ندارید و این یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی است که می‌توانید با وردپرس انجام دهید. توجه داشته باشید که در استفاده از تگ زیاده‌روی نکنید، چرا که اگر موتورهای جستجو تشخیص دهند که شما تگ‌های غیر مرتبط به محتوای اصلی را در پست‌هایتان قرار می‌دهید، به شدت شما را جریمه می‌کنند و سئوی وب‌سایت‌تان به طرز چشمگیری افت خواهد کرد.

تگ ها و برچسب ها

 

سئو (SEO) کردن سایت وردپرسی

سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یکی از مهم‌ترین اهدافی است که شما باید برای وب‌سایت‌تان دنبال کنید. تفاوتی نمی‌کند که شما صاحب چه کسب و کاری باشید، همین که به دنبال بیشتر دیده شدن هستید، یعنی باید وب‌سایت شما در صفحات اول موتورهای جستجو قابل روئت باشد. خوشبختانه برای کاربران وردپرس امکانات بسیاری فراهم شده تا سایت‌ خودشان را برای موتورهای جستجو بهینه کنند. به عنوان مثال  افزونه محبوب Yoast SEO می‌تواند به صورت کارآمدی تمام تنظیمات وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو را فراهم کند.

 

آموزش seoآموزش مرتبط: آموزش سئو

 

اضافه کردن دکمه اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

وقتی شما مطلبی را در وب‌سایت‌تان ایجاد می‌کنید، اگر بتوانید آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به میزان قابل توجهی پخش کنید، ترافیک و به دنبال آن سئوی وب‌سایت‌تان به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. کاربرانی که از شبکه‌های اجتماعی مختلف از طریق لینک اشتراک به سایت شما وارد می‌شوند، اصطلاحا آمار لینک‌های بازگشتی یا بک‌لینک (backlink) سایت‌تان را بالا می‌برند. بک‌لینک‌ها از دید موتورهای جستجو بسیار با اهمیت بوده و تاثیر به سزایی در سئوی سایت شما خواهند گذاشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

 

یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های به اشتراک گذاری مطالب در وردپرس، افزونه AddToAny می‌باشد که تا کنون بیش از 500 هزار نصب فعال داشته است. مزیت استفاده از این افزونه رایگان بودن و محیط ساده‌ی آن است. همچنین امکان متصل شدن به سرویس گوگل آنالیتیکس را دارد که چنین امکانی بسیار سودمند است و می‌تواند در تحلیل آماری بازدیدهای وب‌سایت بسیار به کارتان بیاید.

 

بالا بردن امنیت سایت وردپرسی

در راه اندازی وب سایتتان، حفاظت از آن بسیار مورد توجه است. اقدامات امنیتی پایه‌ای به صورت پیش‌فرض در وردپرس موجود است و بنابراین لازم نیست نگرانی چندانی بابت این موضوع داشته باشید، اما بهتر است شما یک سری اقدامات اضافی برای محافظت از سایت‌تان در مقابل هک شدن و بدافزارها (malware) انجام دهید.

امنیت سایت وردپرسی

 

جالب است بدانید 50 درصد از آسیبی که ممکن است به یک سایت وردپرسی وارد شود از طریق افزونه‌های ناشناس است، به همین دلیل همواره توصیه می‌شود، افزونه‌هایی را دانلود و نصب کنید که شناخته شده هستند و تعداد دانلود بالایی داشته‌اند. همچنین 10 درصد از آسیب مربوطه به پوسته‌هایی است که احتمالا از منابع غیر معتبر دانلود کرده‌اید، بنابراین باز هم توصیه می‌شود که پوسته‌هایتان را از وب‌سایت‌ها معتبری که بازخوردهای مثبتی داشته‌اند دانلود و احتمالا خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که همواره احتمال مخرب بودن یک پوسته رایگان بیشتر است. 40 درصد باقیمانده از آسیب‌ها ممکن است از جانب عوامل مخرب دیگری باشند که هسته وردپرس شما را مورد هچوم قرار می‌دهند. برای مقابله با این 40 درصد علاوه بر اینکه خودتان باید یک سری نکات امنیتی مثلا انتخاب هاست معتبر و رمزعبورهای پیچیده برای اکانت مدیریت را رعایت کنید، می‌توانید از افزونه‌هایی که امنیت سایت شما را بالا می‌برند نیز استفاده کنید.

 

افزونه های امنیت سایت:

در این جا من چند تا از محبوب‌ترین آن‌ها را نام می‌برم، هرچند که خودتان هم با جستجوی عبارت best wordpress security plugin می‌تواند لیستی از بهترین افزونه‌های امنیتی وردپرس را پیدا کنید:

  • افزونه قدرتمند Jetpack که با افزودن سرویس‌های امنیتی به سایت شما، می‌تواند فعالیت‌ کاربران را به بهترین شکل، مدیریت کند.
  • افزونه Better WP Security با امکانات گسترده‌ای که دارد می‌تواند از ورود ربات‌ها و هجوم بد‌افزارها به سایت شما جلوگیری کند. این افزونه برای بالا بردن امنیت سایت بسیار موثر است و توصیه می‌کنم که حتما آن را نصب و امکاناتش را متناسب با نیازتان تنظیم کنید.
  • افزونه wordfence با بیش از 2 میلیون نصب فعال یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های امنیتی وردپرس است که به خوبی سایت شما را اسکن می‌کند و یک گزارش کامل از آن را به شما ایمیل می‌کند.
  • افزونه Sucuri Scanner با ابزارهای قدرمتندی که دارد تمام ورودها به سایت شما را بررسی می‌کند و راه ورود بد‌افزارها را می‌بندد.

 

اضافه کردن فروشگاه

هر چند وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا شناخته می‌شود، اما کاربرد آن تنها محدود به وبلاگ‌ها و سایت‌هایی که متمرکز بر محتوا هستند، نمی‌باشد. امروزه هر نوع سایت با هر کاربری دلخواهی را می‌توان با وردپرس طراحی کرد. از جمله یکی از مهمترین کاربردهایی که به خصوص در سال‌های اخیر با وردپرس پیاده‌سازی می‌کنند، امکان اضافه کردن فروشگاه به وب سایت است. برای ساخت یک فروشگاه آنلاین یا اصطلاحا فروشگاه اینترنتی با وردپرس، افزونه‌های بسیاری در اختیار شما است که کارتان را بسیار راحت خواهد کرد. افزونه فروشگاهی woocommerce  یکی از رایج‌ترین افزونه‌هایی است که برای ساخت فروشگاه در سراسر دنیا استفاده می‌شود. جالب است بدانید این افزونه تا به امروز بیش از 5 میلیون نصب فعال داشته که نشان از محبوبیت بالای آن دارد.

 

بهینه‌سازی سایت برای موبایل

مطابق آمارهایی که از مراجع مختلف در سراسر دنیا دریافت می‌شود، حدود 60 درصد از کاربران اینترنت، از سایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی نشده باشند، استفاده نمی‌کنند. اگر از گوگل آنالیتیکس برای تحلیل بازدیدهای سایت‌تان استفاده می‌کنید (که توصیه می‌کنم این کار را حتما انجام دهید) به شما خواهد گفت که چه تعداد از کاربرانتان با گوشی‌های موبایل وارد سایت‌تان شده‌اند.

توجه داشته باشید که بهینه‌سازی سایت برای موبایل مفهومی به مراتب گسترده‌تر از واکنش‌گرا بودن آن است. هر چند واکنش‌گرا بودن یک سایت شرط لازم برای یک سایت بهینه برای موبایل است اما هرگز کافی نیست بلکه باید تمام نیازهایی را که یک کاربر موبایل (به خصوص گوشی‌های هوشمند لمسی) دارد، در طراحی وب‌سایتتان ببینید و لحاظ کنید. اگر می‌خواهید وب‌سایت خودتان را از نظر راحتی کار کردن با موبایل امتحان کنید، می‌توانید از ابزار Google Mobile Friendly Test که گوگل برای تست کاربرپسند بودن موبایل فراهم کرده، استفاده کنید. این ابزار به راحتی به شما خواهد گفت که آیا وب‌سایت‌تان برای کاربران موبایل بهینه شده است یا خیر.

 

آموزش bootstrapآموزش مرتبط: آموزش بوت استرپ

 

اگر عبارت Best WordPress Plugins for Mobile Optimization را در گوگل جستجو کنید، لیستی از بهترین افزونه‌هایی که در مخزن وردپرس برای بهینه‌سازی سایت شما وجود دارند، خواهید یافت. یکی از افزونه‌های بهینه‌سازی موبایل که توسط کاربران زیادی استفاده شده و بازخوردهایی مثبتی داشته است افزونه WPtouch می‌باشد.  این افزونه قابلیت جالبی که دارد این است که می‌تواند یک نسخه کاملا هماهنگ با موبایل از وب‌سایت شما بسازد و به کاربران موبایل ارائه دهد.

 

راه‌اندازی بازاریابی ایمیلی (Email marketing)

در راه اندازی وب سایت خود شما می توانید به نحو موثری با کاربرانتان ارتباط برقرار کنید و این کار از طریق بازاریایی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یک نوع بازاریابی مدرن و بسیار کارآمد است، انجام می پذیرد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که امروزه در بازاریابی ایمیلی به شدت مورد توجه قرار گرفته و به تدریج در حال گسترش است، مفهوم بازاریابی هوشمند است، بدین معنی که شما بتوانید مخاطبانتان را شناسایی کنید و بسته به نیازشان، ایمیل‌هایی مناسبی برایشان ارسال کنید.

بازاریابی ایمیلی

 

افزونه Mailster هر آنچه را که شما برای بازاریابی ایمیلی هوشمند نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد. این افزونه با امکانات گسترده‌ای مثل استفاده از تگ‌های هوشمند و نمایش نرخ کلیک شدن، شما را قادر می‌سازد تا به بهترین شکل ایمیل‌های با محتوای تبلیغاتی خودتان را مدیریت کنید.

 

 

نتیجه‌گیری

ساختن یک وب‌سایت برای کسب‌ و کارتان چیزی نیست که می‌توانید آن را انجام دهید بلکه چیزی است که باید آن را انجام دهید. شما صاحب هر کسب و کاری که باشید، مشتریانتان به صورت طبیعی از شما توقع دارند که وب‌سایتی داشته باشید که آن‌ها بتوانند اطلاعات بیشتری را از کسب‌ و کارتان به دست آوردند و همچنین بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. داشتن یک وب‌‌سایت علاوه بر اینکه کمک می‌کند تا شما با مشتریانتان تعامل بهتری داشته باشید، می‌تواند با روش‌های مدرنی که از بازاریابی پیش‌ رویتان قرار می‌دهد، دایره مشتریانتان را گسترش دهد و موجب رونق بیشتر کسب و کارتان شود.