keyword stuffing چیست؟ چند بار از کلمه کلیدی در متن استفاده کنیم؟

keyword stuffing چیست؟ چند بار از کلمه کلیدی در متن استفاده کنیم؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

keyword stuffing چیست؟ چند بار از کلمه کلیدی در متن استفاده کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

Keyword Stuffing یا استفاده بیش از اندازه ی کلمه هدف، روشی است که با کمک آن فرد می‌توانست به گوگل کلمه کلیدی مورد نظر را نشان دهد و همینطور با استفاده از این روش، رتبه گرفتن سایت با کلمه کلیدی مورد نظر را  به گوگل می‌فهماندند. 

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/08/04
4,072 بازدید

برای کسب یک جایگاه مناسب در موتور جست و جو نیاز است تا چارچوب های تعیین شده از سوی گوگل را رعایت کنید؛ یکی از این اصول توجه به میزان چگالی کلمات کلیدی به کار رفته در محتوای تولید شده است.

Keyword Stuffing یا استفاده بیش از اندازه ی کلمه هدف، روشی است که با کمک آن فرد می‌توانست به گوگل کلمه کلیدی مورد نظر را نشان دهد و همینطور با استفاده از این روش، رتبه گرفتن سایت با کلمه کلیدی مورد نظر را  به گوگل می‌فهماندند. 

با توجه به آپدیت شدن الگوریتم های گوگل، این روش در حال حاضر کاربردی ندارد و نباید مورد استفاده قرار بگیرد و در صورت استفاده از آن، به نوعی دچار تخلف شده اید. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که تا چه اندازه باید از کلمه کلیدی هدف استفاده کرد؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

Keyword Stuffing چیست ؟

 

آموزش سئو پروژه محور به زبان سادهآموزش مرتبط: آموزش سئو

 

 Keyword Stuffing چیست؟

از جمله روش های قدیمی سئو داخلی برای بهبود رنک سایت و بهینه سازی موتورهای جستجو استفاده از Keyword stuffing یا بمباران متن توسط کلمات کلیدی می با شد. در این روش سئوکارها کلمات کلیدی را در عنوان صفحه، متن اصلی و حتی متا دیسکریپشن و به صورت بولد شده بارها و بارها استفاده می کنند؛ تا صفحه از این کلمه کلیدی پر شود.
درست است که استفاده از کلمات کلیدی در صفحه ضروری است، اما نباید در به کار بردن آن افراط کرد.
مسلما وقتی کاربر وارد صفحه ای شده و یک کلمه کلیدی را به تعداد زیاد در قسمت های مختلف صفحه مشاهده می کند، هیچ رغبتی برای ماندن در آن صفحه نداشته و سریعا آن را ترک می کند.
 شاید در گذشته افراد می توانستند با بمباران صفحه از کلمات کلیدی جایگاه خوبی در موتورهای جست و جو به دست آورند، اما امروزه با پیشرفته تر شدن الگوریتم های هوشمند گوگل مانند الگوریتم پاندا و رنک برین معرفی شد؛ این الگوریتم برای رتبه بندی صفحات فاکتورهای خود را به همه اعلام نمود و Keyword Stuffing به طور قطع کارایی خود را از دست داد. رنک برین علاوه بر فاکتورهایی که دارد قادر است بین کلمه کلیدی و محتوا ارتباط معنایی را تشخیص دهد. بنابراین این روش نه تنها برای وب سایت شما مفید نخواهد بود،  بلکه اگر ربات های گوگل تشخیص دهند که در یک وب سایت از روش Keyword stuffing استفاده شده است و چگالی کلمات کلیدی در متن به صورت غیر طبیعی است، سایت شما را اسپم می کنند.
 ما می توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که شاید با استفاده از کیورد استافینگ بتوانید در کوتاه مدت رنک خود را بهبود بخشید،  ولی قطعا در طولانی مدت اسپم خواهیدشد. پنالتی شدن نه تنها رتبه سایت را در گوگل کاهش می دهد بلکه ممکن است صفحات مورد نظر نیز از ایندکس گوگل خارج شوند.

 

 چه منفعت و ضرری برای سئو سایت دارد؟

امروزه استفاده از کیورد استافینگ برای بهبود سئو سایت کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد و ضررهای احتمالی  آن بیشتر از منفعت آن است. بهتر است وب سایت ها بر روی تولید محتوای قوی سرمایه گذاری کنند. با استفاده از این روش سئو کلاه سیاه، قطعا در دراز مدت جایگاه خود را در گوگل از دست می دهید و علاوه بر آن توسط گوگل جریمه خواهید شد.
 گوگل اجازه نمی دهد تا شما با تولید محتوایی کسالت آور و خسته کننده مخاطبان را خسته کنید. همچنین دیدن این سبک محتوای کسالت آور برای مخاطبانی که به تازگی وارد سایت شما شده اند، تجربه کاربری بسیار بدی رقم می زند. این امر سبب می شود تا Bounce Rate سایت افزایش یابد و رشد نرخ بانس ریت رتبه سایت شما را به مقدار زیادی کاهش می دهد.
در واقع شاید بتوانید گوگل را دور بزنید ولی قطعا نمی توانید مشتریان وفادار ایجاد کنید! البته منظور این نیست که اصلا از کلمات کلیدی استفاده نکنید، بلکه باید حداقل keyword density مورد نیاز در  Title ،  Meta DescribtionوAlt  تصاویر را داشته باشید.
 

 

تکنیک تکرار کلمات کلیدی از کجا شروع شد؟

در ابتدا که موتورهای جستجو طراحی شدند، الگوریتم هایی که در آن زمان طراحی و اجرا شدند بسیار ساده بودند که قادر به تشخیص مفهوم محتوا نبودند و حتی کلمات و مفهوم کلمات را نمی‌توانستند تشخیص دهند. اصول کار این الگوریتم ها به این شکل بود که برای تشخیص موضوع مربوطه، عباراتی که بیشتر در صفحه تکرار می‌شدند را تشخیص داده و جایگاه مناسبی برای آن صفحه در نظر می‌گرفت.
به همین منظور متخصصین سئو برای رتبه گیری در کلمه مورد نظر، عبارات را تا جایی که ممکن بود در محتوا تکرار می‌کردند. با گذشت زمان و توسعه یافتن الگوریتم های گوگل همچون الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم Rank Brain روی کار آمدند که قادر به شناسایی ارتباط معنایی بین کلمات و کیفیت محتوا شدند. با افزایش هوش ربات های گوگل، کم کم تکرار کلمه کلیدی کمتر و کمتر شد و به جایی رسید که استفاده از روش keyword stuffing از روش های اسپم شناخته شد.

 

 

تکنیک های رایج برای تکرار کلمه کلیدی

به جای استفاده غیراصولی از کلمات کلیدی می توانید از روش هایی جایگزین استفاده کنید؛ تا هم توسط گوکل جریمه نشوید و هم بتوانید محتوایی جذاب برای بازدیدکنندگان خود تولید کنید. برای این منظور می توانید از چند تکنیک ساده و اصولی استفاده کنید:
در ابتدا سعی کنید کلمه کلیدی که برای هر صفحه در نظر می گیرید از نظر محتوایی با صفحه شما همخوانی داشته باشد. حتما کلمه کلیدی خود را در پاراگراف اول متن استفاده کنید. می توانید با کمی ذکاوت به جای تکرار غیرمنطقی کلمات کلیدی معادل انگلیسی آن به کار ببرید، خیلی خوب است که از کلمات مترادف و نزدیک به آن بهره برده و از عبارات جایگزین برای کلمه کلیدی استفاده کنید.  همچنین به شرح و بسط موضوعاتی بپردازید که از نظر معنایی هم راستا با مفهوم مورد نظر شما هستند. 
حتما توجه داشته باشید که کلمه کلیدی را یک بار در تیتر اصلی و در حداقل یک بار در سرتیترها به کار ببرید.؛ زیرا استفاده نکردن از کلمه کلیدی و یا کم بودن چگالی آن نیز برای جایگاه شما مخرب خواهد بود؛ لذا تعادل را در سئو سایت رعایت کنید.
سعی کنید با رعایت چگالی کلمه کلیدی، توضیحات متا و عنوانی جذاب بنویسید؛ با این روش می توانید تعداد کلمات کلیدی به کار رفته در متن را بهینه سازی کرده و یک محتوا غنی برای مخاطبان خود ایجاد کنید

 

 

Keyword Stuffing در کجا استفاده می‌شود ؟


Keyword Stuffing در قسمت های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان مثال در:

  • محتوا
  • عنوان صفحات
  • توضیحات صفحه

کلمات کلیدی، در هر یک از موارد بالا به شکل آزار دهنده ای در محتوا، عناوین صفحات و حتی توضیحات صفحه تکرار می‌شد. که استفاده بیش از اندازه کلمه کلیدی، متن را برای خواننده کسل کننده و بی معنی می‌ساخت.
حال با آپدیت شدن زود به زود  الگوریتم های گوگل، دیگر این ترفندها جوابگوی رتبه گرفتن و بالا آمدن کلمه کلیدی نیست و حتی توصیه می‌شود فقط یک بار از کلمه کلیدی در عنوان و یا توضیحات متن استفاده کنید (کلمه کلیدی و مترادف کلمات کلیدی باید در توضیخات متن و عنوان وجود داشته باشد).
توصیه می‌شود به هیچ عنوان از کلمات کلیدی با تکرار زیاد همچنین لینک دادن بیش از حد آن به یک صفحه به شدت خود داری کنید زیرا موجب پنالتی سایت خواهد شد.

 

 

راهکارهای جلوگیری از Keyword stuffing

برای جلوگیری از Keyword stuffing بهتراست از دیدگاه مخاطب به موضوع نگاه کنید. اگر شما به عنوان یک فرد وارد این صفحه شوید، جذابیت بصری آن برای شما کافیست یا خیر؟ آیا تکرار بیش از حد یک کلمه شما را آزار نمی دهد؟ بدانید که هدف شما از ایجاد یک صفحه، تولید محتوایی باکیفیت و مناسب با نیاز کاربر است؛ پس هدف اصلی خود را فراموش نکنید.
سعی کنید به  جای استفاده بیش از حد و غیر منطقی از کلمات کلیدی، با برنامه ریزی مناسب آن ها را در جای صحیح خود به-کار ببرید.

 

به جای تکرار کلمه کلیدی از چه کلمه ای استفاده کنیم؟ 

گوگل سعی دارد به جای توجه به تعداد و تکرار کلمه کلیدی هدف، به مفهوم کلمه کلیدی و کیفیت محتوا، برای رتبه بندی سایت استفاده کند و جایگاه ها را مشخص نماید. که در این رابطه روش های مختلفی وجود دارد از جمله؛

  • بهترین روش های جایگزین Keyword Stuffing
  • استفاده از کلماتی که هم خانواده کلمات کلیدی است و یا هم معنی آن است
  • استفاده از معادل انگلیسی کلمه کلیدی
  • استفاده از عباراتی که توصیف کننده کلمه کلیدی هستند
  • استفاده از ترکیب های متنوع

با استفاده از تکنیک های بالا می‌توانید به راحتی به جای تکرار کلمه کلیدی، کلمات مفهومی آن را به کار ببرید که از لحاظ گوگل هم مشکلی پیش نیاید.

تکرار کلمه کلیدی

 

محتوای سئو شده چه محتوایی است؟مقاله مرتبط: محتوای سئو شده چیست؟

 

آیا تکرار کلمه کلیدی همیشه موجب جریمه سایت می‌شود؟

با وجود کیوورد استافینگ بیش از اندازه برخی از سایت ها، آن ها باز هم در نتایج اول گوگل قرار گرفته اند و این همیشه این سوال بوده است.  و اینکه آیا باید تا تعداد مشخصی از کلمه کلیدی استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سوالات چندین نکنه در ادامه آمده که باید به آنها توجه کنید:

  • گوگل همیشه دوست دارد به سایت هایی که محتوای با کیفیتی دارند، امتیاز دهد؛ زیرا این برای کاربران وی اهمیت دارند.
  • به یاد داشته باشید، محتوایی که تولید کردید در صورتی که برای کاربر جذاب و کاربردی باشد، هرگز از نظر گوگل دچار تخلفی نشده اید.

  • دقت کنید که نیازی به تمرکز بر روی تعداد تکرار یک عبارت در صفحه و یا حذف آن از بخش هایی از مقاله خود ندارید. هیچ عدد مشخص و استانداردی برای تعداد استفاده از یک کلمه در صفحه وجود ندارد.
  • برای جلوگیری از جریمه شدن، سعی کنید کلمه کلیدی را تا جایی که مفهوم متن حفظ شده باشد، آورده شود و تلاش نکنید ما بین عبارات آن را اضافه کنید و موجب بی معنی شدن عبارات برای کاربر شود.

 

 

چه تعداد کلمات کلیدی خطر جریمه را از سایت دور می کند؟

برای اینکه بتوانید نرخ بهینه چگالی کلمات کلیدی به کار رفته در محتوای خود را محاسبه کنید، باید تعداد کلمات کلیدی را بر تعداد کل کلمات متن تقسیم کنید و عدد به دست آمده را در 100 ضرب کنید تا درصد مورد نظر به دست آید. 
عدد ثابتی برای این پارامتر وجود ندارد؛ چگالی حدود 2 درصد عدد مطلوبی برای شماست. نیازی نیست خیلی روی این عدد متمرکز شوید، چون ممکن است با داشتن محتوایی ارزشمند و دارا بودن درصد چگالی بالاتر رتبه بهتری در گوگل به دست آورید؛ با این وجود سعی کنید چگالی کلمه کلیدی بین 1 تا 3 درصد باشد.

 

چه تفاوتی بین Keyword stuffing و Responsible Keyword optimization و یا بهینه سازی آگاهانه کلمه کلیدی وجود دارد؟

مرز باریکی بین کیوورد استافینگ و بهینه سازی آگاهانه کلمه کلیدی وجود دارد. شما باید در استفاده از کلمات کلیدی در متن سئو شده خود آگاهانه عمل کنید؛ نه با پرکردن بیش از حد متن از کلمات کلیدی نرخ پرش صفحه را بالا ببرید و نه آن قدر چگالی کلمه کلیدی را در متن پایین بیاورید که از هدف اصلی خود دور شوید.
شما می توانید با استفاده بهینه از کلمات کلیدی در محتوای تولید شده به خوبی Responsible Keyword optimization را در دستور کار خود قرار دهید. در این روش شما سعی می کنید محتوایی مطلوب و منطبق بر اصول تولید کنید و کلمات کلیدی را در جایگاه مناسب خود استفاده کنید.

ما در این مقاله به سوال keyword stuffing چیست پاسخ دادیم و امیدواریم از برایتان مفید بوده باشد.