مروری بر Sprites های Css

مروری بر Sprites های Css
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

مروری بر Sprites های Css

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

Css sprite چیست؟ چه کارایی دارد؟ چگونه می توانیم آن را انجام دهیم؟ آیا کار با Css sprite، سخت است؟ جهت پی بردن به جواب این سوالات بسیار مهم با ما همراه باشید.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/01
3,139 بازدید

با Css sprite می توان سرعت سایت را افزایش داد، با استفاده از آن می توان با لود کردن یک تصویر و بخش های مختلف آن، سرعت پردازش را در مقایسه با بارگزاری چندین عکس بالا برد. من مطمئنم اگر به کسی بگم که Css sprite ها از سال 2003 چندیست که دور وبر ما هستند و حضور بحث برانگیزی هم دارند، متعجب نخواهم کرد. البته هنوز هم CSS sprite ها همینطور که باید راه خودشون رو بین ابزار های  توسعه دهندگان وب باز نکرده اند.در حالیکه تئوری ای که در این ها می باشد قابل فهم و همینطور مفید هم هستند.

اجرا و پیاده سازی آن ها زمانی که شما ددلاین کمی داشته باشید یه کم آزار دهنده است. ما برای شما راه رو اسون می کنیم که این چیز ها سد ما نشن که شما بتونین از عالی بودن Css sprite ها به راحتی استفاده کنید. در حقیقت هدف این مقاله اینه که بفهمیم چرا هنوز مردم استفاده کردن از CSS sprite ها رو سخت می دونند! و در نهایت ما تمام مهارت ها از جمله photo shop  و Sass و Less رو به دست میگیریم مخلوط می کنیم با هم تا یه چیز خوب ازشون در بیاریم.

 

مشکل استفاده از CSS Sprites

زمانیکه photoshop داره کارشو میکنه یه دیقه صب کنید و در نظر داشته باشید که چرا Css sprites ها براشون مشکله که به صورت همگانی مورد پذیرش قرار بگیرن. من همیشه با این مسئله که نقطه آغاز کارم برای هر عکس در Sprite ها باشه کجاست مشکل داشتم. من همیشه با این که خب مختصات ها رو حفظ کنم تا بخوام در صفحه ی استایل ها بنویسم مشکل داشتم. به خصوص وقتی عدد ها در هم و بر همه.

من همیشه هی میرم بین صفحه ها دوباره چک میکنم تا اینکه مطمئن بشم عددی که دارم می نویسم خب درسته! و در هر نقل مکانی که در بین صفحه ها دارم بیشتر اذیت می شم. در اصل می دونم نرم افزار هایی هست که خب باعث میشه به من تو این کار کمک کنه ولی خب من به نرم افزاری احتیاج دارم که بتونم همون طوری مختصات ها رو ازش کپی کنم ودر صفحه ی استایل خودم وارد کنم.

یه مسئله ی مهم دیگه اینه که CSS sprites ها به عنوان یک قسمتی از بهینه سازی به شمار می آیند. بسیاری از مردمی که که وبلاگ هایی که در ارتباط با CSS sprite ها می نویسند به این مسئله اعتماد دارند که باعث بهینه سازی می شود. ولی تمرین هایی که می دهند بیشتر از این مسئله که چقدر باید تلاش بشه تا به اون چیزی که می خواهند برسند، دور میشن. این مسئله اونقدرا اذیت کننده نیست اگر شما نیاز باشه که به مشکل خودتون به عنوان یک مسئله ی بهینه سازی نگاه کنید.

ولی وقتی شما یک ددلاین مشحصی داشته باشید و باید سایت رو ازابتدا بسازید این یک مشکل طاقت فرسا میشه. اگر شما وقت کافی داشته باشین که بتونین روی یک CSS sprite ها کار کنید کار سختی نیستند. ولی وقتی نیاز باشه که در آن واحد به 50 تا اولویت دیگه هم برسین خیلی کاری سختی برای خیلی از توسعه دهندگان میشه. با در نظر داشتن این 2 مورد ما شروع می کنیم که هدف قرار دادن تصاویر رو راحت تر کنیم. بعضی وقتا هم باید کلن در کل بیخیال بهینه سازی بشیم که توسعه دادن ما راحت بشه.

مشکل استفاده از CSS Sprites

 

آماده سازی Sprite

اگر شما به صورت آنلاین به دنبال این CSS Sprite ها بگیردین میبینین که بیشترشون برای استفاده در مشاور املاک استفاده شدن. فاصله ی بین تصاویر در کمترین میزان است که لود شدن کل این ها در آهسته ترین زمان ممکن باشه. این مسئله زمان لود شدن رو به کمترین زمان ممکن میرسونه ولی خب اون مختصات های وحشتناک رو هم نشون میده با اینکه از همون زمان اول شروع به دانلود شدن میکنن عکس ها.

خب چرا ما مسیری که یه کم متفاوت تره رو انتخاب نکنیم؟ بیاین یه مسیر راحت تر انتخاب کنیم برای هدف قرار دادن تصاویر ، و اونم اینه که مطمئن باشیم که لود شدن Strike ها از لودشدن مجموع تصویر ما زمان بیشتری نگیرن. بیشتر از اینکه Strike ها رو به کمترین اندازه ممکن برسونیم بیاین از یک طرح دیگه استفاده کنیم. به جای اینکه از شبکه ای تصادفی انتخاب کنیم ، یک شبکه ی تمیز مربعی شکل برای هر کدوم می سازیم.

حالا هر کدومشون رو با یه ترفند ساده در سمت چپ بالا آدرس دهی می کنیم که خب خیلی هم راحت تره. اندازه ی  شبکه ی مربعی بستگی به میانگین ابعاد عکس ها که سعی در گذاشتن داریم دارد. برای وب سایت من مثلن من 32 در 32 پیکسل برای شبکم استفاده کردم ولی سایز شبکه ممکنه بر اساس موقعیت ای که دارید متنوع باشه.

بعد چیز دیگه ای که باید در نظر داشته باشین اینه که یه کم padding بدین بهشون که وقتی دارین زوم می کنین مشکلی براتون ایجاد نکنه. برای بهینه سازی بیشتر میتونین از شبکه ی مستطیلی به جای مربعی استفاده کنید که خب مکان های بیهوده ی کمتری تولید می کنید. فعلن در این مقاله ما شبکه ی مربعی رو پیش میگیریم.

 

آماده سازی Sprite: با بهره گیری از Photoshop

من طراح نیستم برای همین نمیدونم این قسمت چقدر داره به درستی از Photoshop استفاده می کنه. ولی هنوز یه سری نکته های با ارزش هست که قبل به سمت کد رفتن بهشون باید توجه بشه. اول از همه به صورت بصری دیدن شبکه خیلی میتونه کمک کنه. Photoshop راهنمایی هایی در این زمینه داره. البته در اضافه به بهره های دیگه ای که میتونین از Photoshop ببرین.

اینکه بخواین دستی اینا رو اضافه کنین و درست کنین ممکنه براتون یه کم وقت ببره برای همینم دوست خوب من براتون یه سری اسکریپت های Photo shop آماده کرده که شما نیاز دارین اونارو دانلود کنید و با رفتن به این قسمت بهتون اجازه استفاده رو میده. البته ابتدا اسکریپت رادانلود کنید و در PresentsScripts اون رو ذخیره کنید.


File → Scripts → Sprite Grid  از قسمت منو Photoshop

در آخر برای اینکه تموم کنید میتونین x و y ای که میخواین رو بهش بدین و به راحتی میتونین به هر نقطه از شبکتون اشاره کنید. این عددها رو به Sprite های واقعی اضافه نکنین فقط Sprite رو در تصویر جداگونه کپی کنید و اونا رو اضافه کنین. این نامه ها رد اصل فقط برای مرجع اند.

آماده سازی Sprite: با بهره گیری از Photoshop

اگر شما نمیتونین از زبان های پیش پردازنده ای مثل Sass و LESS استفاده کنید هر کدوم از مربع ها رو جداگونه مقدار بدین.

 

LESS و Sass برای نجات

با داشتن همه ی تصاویر در یک شبکه ی مربعی ما میتونیم به راحتی قسمت بالا سمت چپ رو اندازه گیری کنیم برای هرعکس. ( این مختصات ها درست همون مقدار های background-position برای دوباره موقعیت دادن به Sprite ها هستند) فقط اندازه ی پایه رو بردارین و در تعدادی که در عکس مرحعتون اضافه کردین ضرب کنین. مثلا شما یک عکس در مکان (5,3) میخواهید و خب مربع های شما اندازه ی 32 دارند. در اصل میشه (160,96). برای قرار دادن این در صفحه ی استایل فقط مقادیر منفی آن ها را قرار دهید:

@spriteGrid: 32px; .sprite(@x, @y) { background: url(img/sprite.png) no-repeat; background-position: -(@x*@spriteGrid) -(@y*@spriteGrid); }

خیلی چیز جالبی تا اینجا نبوده ما اول از یک متغیر LESS استفاده کردیم و بهش مقدار اندازه شبکه رو دادیم. بعد از اون هم ادامه دادیم کاری که میخواستیم بکنیم رو و مختصات ها رو با محاسباتی که انجام میده به دست میاریم. تا موقعیت پایه  ی عکسی که میخواهیم هدف قرار بدیم رو باهاش در بیاریم. خیلی شیک به نظر شاید نیاد ولی استفاده از پایه ی Sprite  ها رو همینطوریش آسون کرد.

 

از الان به بعد فقط میتونید از (sprite1,5) استفاده کنین وهیچ محاسباتی هم نباید انجام بدین. درسته که کدی که ما بالا نوشتیم فقط در کد ساده ی ما کار میکنه. بعضی از وب سایت ها از چیز های پیچیده تری استفاده میکنن و همینطور با توجه به نیازشون شاید به چیزهای سخت تری نیاز داشته باشن. البته این هم با LESS کار مشکلی نیست.

.spriteHelper(@image, @x, @y, @spriteX, @spriteY) { background: url("img/@{image}.png") no-repeat; background-position: -(@x*@spriteX) -(@y*@spriteY); } .sprite(@image, @x, @y) when (@image = sprite1), (@image = sprite3){ @spriteX: 32px; @spriteY: 16px; .spriteHelper(@image, @x, @y, @spriteX, @spriteY); } .sprite(@image, @x, @y) when (@image = sprite2){ @spriteX: 64px; @spriteY: 32px; .spriteHelper(@image, @x, @y, @spriteX, @spriteY); }

بله قبول دارم یه کم گیج کننده شاید به نطر برسه ولی خب هنوزم خیلی پایه ای هست اگر 1 دقیقه برای فهم اون وقت بزارین. مهم تر از اون با نوشتن این قطعه LESS  اون سختی هم محو شده، همونطور که میبینین داره از همون ساختار قبلی استفاده می کنه و در مجموع تفاوت چندانی نکرده ما فقط پارامتر عکس رو بهش اضافه کردیم تا بتونیم به راحتی تصمیم بگیریم که با هر صدا کردن از کدوم sprite استفاده کنیم.

 

Sprites های مختلف ابعاد شبکه ای مختلفی هم دارند و خب برای هر شبکه ای ما نیاز داریم که کد های LESS مختلفی هم بنویسیم. ما هر Sprite را به بعد متناسب با خودش متصل می کنیم .و ما (@spriteX and @spriteY)  را به صورت محلی تعریف می کنیم. بعد از اینکه این مسئله حل شد حالا وقتشه که با spriteHelper محاسبات ما انجام بگیره و به ما همون نتایج قبل رو هم میده.

guards در LESS یک کلمه جدید به حساب میاد پس مطمئن بشین که دارین آخرین ورژن LESS رو استفاده می کنید. بهتره خودتون یه کم باهاش کار کنین تا دستتون بیاد وگرنه که اون Sprite اس می خواهید رو انتخاب کنید و بزارید که LASS ادامه ی کار رو خودش انجام بده.

 

CSS Sprite های متداول از پرونده ها استفاده می کنند

با این کد هایی که در دست داریم ببینیم که چه CSS Sprite هایی از پرونده هایی که ما میتونیم تشخیص بدیم و بهتر بفهمیم که آیا میشه ازین پرونده ها در LESS ها استفاده کرد یا نه. یه بار دیگه برای اینکه سختی و پیچیدگی هایی که ممکنه بهشون بر بخوریم رو کم کنیم در نظر می گیریم که داریم از شبکه های مربعی استفاده می کنیم. اگر بخواین از ساختار مستطیلی هم استفاده کنین فقط کافیه پارامترهای اونو بدین و بقیش درست میشه.

برای هر استفاده از پرونده ها (case) ما 2 بخش رو مشخص می کنیم. یکی با طول و عرض و دیگری بدون پارامتر های طول وعرض. اگر شما مثل من هستید و طول و عرض رو با هم قاطی میکنین بهتره که از قسمت دوم استفاده کنین. مسولیت اینکه ترتیب درست پارامتر های کدومه رو به عهده خودتون میزاره. LESS به شما اجازه میده که این بخش ها رو در یک سند معرفی کنین.

 

1.متن جایگزین

این احتمالا راحت ترین پرونده ایه که شما میتونین استفاده کنین که زمانی که ما html ای داریم در دسترسمون که میتونیم بهش بعد ثابتی بدیم. ما همینطور درون المان html نوشته را پنهان می کنیم و اونرو با یک تصویر از sprite خودمون تغییر می دیم. مثال های معمول این نوع استفاده ها لینک های واکنشی هستند و یا همینطور headings.

.hideText{ text-indent: -999em; letter-spacing: -999em; overflow: hidden; } .spriteReplace(@x, @y) { .sprite(@x, @y); .hideText; } .spriteReplace (@x, @y, @width, @height) { .sprite(@x, @y); .hideText; width: @width; height: @height; }

بخش spriteReplace، بخش شکل دهنده ی Sprite رو پوشش می دهد و همینطور یک بخش کمک کننده ی کوچیک برای پوشاندن نوشته از تصویر اضافه می کند. خیلی پایه ایه ولی خب اینکه هر دفعه ما بخوایم از این پرونده استفاده کنیم یه بخش hideText بخواد اضافه کنه بهتره!

 

متن جایگزین

 

در بالا ما یه لیستی از گزینه ها اشتراک گذاری داریم برای هر دلیلی بزار بگیم ما میخواستیم به جای html از Css background استفاده کنیم. هیچ ربطی هم به بخشی که قبلا ساخته بودیم نداره. این کدشه:

  • Share [article’s title] on Twitter

.sharing .twitter a { .spriteReplace(0, 0, 32px, 32px); display:block; }

 

2.تصاویر درون خطی

برای مورد استفاده ی دوم ما تصاویر درون خطی رو بررسی می کنیم. مشکل اصلی ای که اینجا بهش برخورد می  کنیم اینه که ما نمی توانیم ابعاد ثابت براشون در html اختیار کنیم. چرا که خب ما با محتوایی سرو کار داریم که اندازش متغیره. استفاده ی معمول اون ها هم استفاده از متن ها در کنار آیکون ها می باشد ولی این متد میتونه برای هر آیتمی که نیاز داشته باشه که عکس ها دور نوشته رو پوشش بده استفاده بشه

 

spriteInline(@x, @y) { .sprite(@x, @y); display: inline-block; content: ""; } .spriteInline(@x, @y, @width, @height) { .sprite(@x, @y); display: inline-block; content: ""; width: @width; height: @height; }

 

ما ممکنه فاقد المانی باشیم که تصویر ما رو بصری کنه ولی 2011 به ما یاد داده بود که شبه عنصرها بهترین راه برای غلبه بر این مشکل است. به همین دلیله که بخش spriteInline خصوصا توسعه یافت تا با تگ a:before و :after استفاده شود.

ما تعریف inline-block رو استفاده می کنیم در شبه عناصرمون تا اون ها مثل المان های درون خطی عمل کنند در حالیکه بهمون اجازه میدن تا از بعد های ثابت درش استفاده بشه و ما خصوصیات محتوا رو بهش اضافه می کنیم. که فقط برای دیده شدن شبه عنصر ها استفاده میشه.

 

 

مثال بالا لیستی از لینک های وابسته رو نشون میده. طراحی نشون میده که هر لینک وابسته به یه خط است پس بنابراین ما به راحتی میتونیم از بخش spriteInline برای نمایش آیکون جلوی هر لینک استفاده می کنیم.

  • Buy on Amazon.com
.affiliates .amazon a:before { .spriteInline(4, 1, 22px, 16px); }

 

3.تصاویر خالی

سومین و آخرین کاربرد این ها وقتیه که متن ها اجازه ندارن که تصاویر stripe ها رو دورشون رو پوشش بدن. مثال های متداول هم میتونه لیستی از آیتم ها باشه که چندین خط رو پوشش میده  و همینطور همه نوع نمایشی از آیکون های تنها رو نشون بده. هر زمان که شما بخواین یه فضایی رو در المان های چند خطه رزرو کنیم تا مطمئن بشیم به صورت دقیق نوشته های ما کنار عکس ها هستند. این متدیه که شما ازش استفاده خواهید کرد.

.spritePadded(@x, @y) { .sprite(@x, @y); position: absolute; content: ""; } .spritePadded(@x, @y, @width, @height) { .sprite(@x, @y); position: absolute; content: ""; width: @width; height: @height; }

 

دوباره ما شانس خودمون رو امتحان می کنیم با شبه عناصر! این دفعه ما یه سری حیله هایی با موقعیت ها می زنیم. با استفاده از position:absolute  برای شبه عنصرمون. میتونیم درست در فضایی که رزرو کردیم بزاریمش با استفاده از المان پدر! موقعیت درست عکس در بخش spritePadded اضافه نشده و و باید در selector هایی که استفاده می کنیم برای دقت و تمیزی مشخص کنیم.
چون ما داریم از موقعیت absolute استفاده می  کنیم چه :before  چه :after برای شبه عنصر ما کارش رو انجام خواهد داد. در ذهن داشته باشین که :after برای متد های تمیز CSS کاندیدای خوبیه. پس برای اینکه از تضاد های آینده صرف نظر کنید چون :after برای موقعیت   absolute کار نمیکنه از :before  استفاده کنین.

دسترسی به ترانسلیت برای ترجمه زبان ها

 

بیاین فرض کنیم که ما میخواین نشون بدیم که مقاله ی ما به زبون دیگه هم ترجمه شده ما یک نوتیفیکیشن کوچیکی براش در نظر می گیریم و خب در اون جعبه لیست زبان های دیگه ای که برای مقاله قابل دسترس هست رو توش میاریم. اگر متن ما به 2 خط شکسته شد ما نمیخواهیم که زیر آیکون ها ریز ما این ایجاد بشه برای همین از بخش spritePadded استفاده می کنیم.

Translation available…

.translated p { padding-left: 22px; position: relative; } .translated p:before { .spritePadded(5, 5, 16px, 14px); left: 0; top: 0; }

 

یک Sprite ایده آل

حالا بگین آیا ما با شما به یه چیز جادویی از CSS sprite رسیدیم؟؟ 100% که نه! اگر شما توجه دقیقی کرده باشین متوجه میشین که که مورد هایی که ما بالا بررسی کردیم هیچ راه حلی پیشنهاد نمیدن برای اضافه کردن پی در پی تصویر پیش زمینه به Sprite. خب یه سری راه ها هم برای از بین بردن این مشکل وجود داره که هیچکدوم نه سخت هستند و نه حتی ارزش گفتن دارن!


چیزی که CSS sprite احتیاج داره اینه که برای بریدن عکس ها راه حلی داشته باشه. این خصوصیت باید جوری تعریف بشه که بشه عکس رو تغییر سایز داد قبل از اینکه بخوایم در مراحل بعدی ازش استفاده کنیم. این راه خوبیه که بتونیم عکس رو ببریم و درست حسابی هم بهش موقعیت بدیم و همینطور تا جایی که نیاز داریم این کار روانجام بدیم. بعدش با :after  و :before  هم بهشون جا میدیم چون دیگه چیزی برای پنهان کردن هم نیست.


ولی خب ممکنه ما ها طول بکشه که ما به این برسیم! برای الان بخش های Less ای که بالا گفتیم میتونه خیلی کمک کننده ثابت کنه که شما میتونین از CSS spriteها استفاده کنین. فقط در نظر داشته باشید که sprite خود را به نحو احسن آماده کنید اگر کردید خیلی چیزا برای شما اروم میگذرن حتی اگر ددلاین شما نزدیک باشه!!