الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

الگوریتم پنگوئن گوگل

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

در این مقاله با الگوریتم پنگوئن گوگل آشنا می شوید .گوگل به وسیله ی این الگوریتم بک لینک های مخرب و اسپم را شناسایی می کند. هچنین با جریمه این الگوریتم و راه خلاصی از آن آشنا میشوید.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1399/11/12
2,591 بازدید

گوگل به عنوان یک منبع و مرجع اطلاعاتی عظیم سعی در ارائه ی بهتر اطلاعات برای کاربران خود دارد. به همین دلیل موتور جست وجوی گوگل همواره تلاش می کند برای بازیابی اطلاعات در خصوص جست و جوی کلمات و یا موضوع مورد نظر کاربران خود بهترین نتیجه را نمایش دهد. همچنین برای امتیاز دهی و رتبه بندی سایت ها که موضوع مهم و اساسی سایت ها به شمار می رود.

گوگل از  یکسری روش ها و قوانینی برای این کار استفاده می کند که آن ها را به صورت الگوریتم در نظر می گیرد. گوگل هر چند وقت یک بار تغییراتی را بر روی این الگوریتم ها انجام می دهد. در برخی موارد این تغییرات کوچک و در بعضی ها به طور کلی حذف می شوند. در این مقاله سعی داریم الگوریتم پنگوئن را برای شما به طور کامل یاد بدهیم. الگوریتم پنگوئن دومین الگوریتمی است که گوگل برای رتبه بندی سایت ها از آن استفاده می کند.

وظایف الگوریتم گوگل

 

الگوریتم های گوگل  

گوگل از سال 2011 تا به الان به تعداد هشت الگوریتم ارائه داده است که اولین آن الگوریتم پاندا بود. بعد از این الگوریتم، الگوریتم پنگوئن به وجود آمد که گوگل هنوز از آن برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. الگوریتم پاندا مطمئن می شد که محتوای سایت با ارزش است . در غیر این صورت سایت هایی که کیفیت محتوایی آن ها پایین بود را با آن ها برخورد می کرد حتی اگر در نتایج بالایی قرار گرفته شده باشند.

در واقع برای این سایت ها که کیفیت محتوایی آن ها پایین بودند را پنالتی و یا جریمه می کرد. ولی بعد ها به تنهایی نتوانست با روش های کلاه سیاه و انتشار محتوای بی کیفیت مقابله کند. به این دلیل الگوریتم پنگوئن به دنبال آن به وجود آمد. الگوریتم های گوگل  هر یک دارای اهداف خاصی هستند ولی هدف همگی آن ها به طور کلی انتخاب بهترین وب سایت ها جهت نمایش در صفحه نتایج جست و جو برای کاربران است. اسامی این الگوریتم ها در زیر نام برده شده اند. 

 

  1. الگوریتم پاندا (panda algorithm )
  2. الگوریتم پنگوئن ( penguin algorithm)
  3. الگوریتم مرغ مگس خوار (hummingbird algorithm )
  4. الکوریتم کبوتر ( pigeon algorithm)
  5. الگوریتم فرد ( ferd algorithm)
  6. الگوریتم موبایل گدون ( mobilegeddon algorithm  )
  7. الگوریتم رنک برین (  rank brain algorithm )
  8. الگوریتم تازگی محتوا ( freshness algorithm)
  9. الگوریتم برت ( Bert algorithm)

الگوریتم پنگوئن

 

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

الگوریتم پنگوئن در آوریل 2012 معرفی شد که یکی از معروف ترین الگوریتم ها است. هدف این الگوریتم مبارزه با سایت هایی بود که از روش های کلاه سیاه برای بالا بردن رتبه ی سایت خود استفاده می کردند.

روش های کلاه سیاه شاید روشی آسان برای بالا رتبه ی سایت باشد ولی وقتی که الگوریتم های گوگل متوجه آن شده باشند رتبه سایت افت شدیدی پیدا می کند. قبل از ارائه ی این الگوریتم سایت هایی که لینک بیشتری در صفحات خود داشتند موتور های جست و جوی گوگل امتیاز بیشتری را به آن ها اختصاص می دانند.

در واقع گوگل به تعداد لینک ها اهمیت بیشتری نسبت به کیفیت و محتوای سایت می داد. الگوریتم پنگوئن بر روی لینک های سایت و بک لینک ها تمرکز دارد. همان طور که این الگوریتم به بک لینک های مخرب و اسپم امتیاز منفی می دهد به بک لینک های با کیفیت هم امتیاز مثبت می دهد. امتیاز های مثبت هر چقدر بیشتر باشند. سایت جزء نتایج اولیه صفحات جست و جو قرار می گیرد.

 

 

 وظیفه ی اصلی الگوریتم پنگوئن چیست؟

 

جلوگیری از لینک سازی اسپم یا link scheme

سایت های زیادی برای دیده شدن محتوای صفحات خود از لینک بیلدینگ استفاده می کنند. وقتی لینک صفحات سایتمان را در دیگر سایت ها قرار بدهیم در واقع لینک بیلدینگ انجام داده ایم. این کار در بعضی موارد برای سایت مفید نیست.

 الگوریتم گوگل پنگوئن در درجه ی اول لینک سازی های غیر طبیعی مرتبط با سایت شما را شناسایی می کند. لینک هایی که به سایت شما آسیب می رسانند را باید حذف کنید. در غیر این صورت توسط گوگل پنالتی می شوید برای رفع این کار خودتان لینک های اسپم را با کنسول وبمستر شناسایی و حذف کنید.  

 

نمونه ای از لینک سازی اسپم یا مصنوعی (link schemes )

  • لینک سازی در سایت های غیر مرتبط 
  • تبادل لینک
  • خرید بک لینک 
  • سرویس های ایجاد بک لینک اتوماتیک 
  • وب دایرکتوری های کم ارزش و سایت های اشتراک لینک 
  • لینک سازی در سایت های کم کیفیت
  • انتشار وسیع لینک در بازه ی زمانی کوتاه 
  • قرار دادن لینک در فوتر وقالب سایت های مختلف
  • لینک سازی در نظرات 
  • کامنت گذاری بی ارزش در وبسایت ها مانند عبارت های بسیار عالی یا خیلی خوب
  • لینک های موقتی 
  • مطالب با anchor text زیاد در دیگر سایت ها
     

 

کیورد استافینگ

 

مقابله با تکرار بیش از حد کلمات کلیدی  keyword stuffing

در گذشته  وبمسترها برای بال بردن رتبه ی سایت خود از کلمات کلیدی به تعداد زیادی استفاده می کردنند. تا این حد بود که خوانایی محتوا توسط کاربران خیلی سخت و همچنین بی معنی می شدند. به این تکنیک keyword stuffing به معنی تکرار کلمات کلیدی گفته می شود.

برای این مشکل بزرگ گوگل از الگوریتم پنگوئن برای جلوگیری از امتیاز دهی به این سایت ها استفاده کرد. سایت هایی را که  از تکرار کلمات زیاد استفاده می کردند به صفحات پایین تری از نتایج جست و جو برده می شدند.

 

 

اشتباهات رایج در مورد الگوریتم پنگوئن 

 

الگوریتم پنگوئن نوعی جریمه است

خیلی از افراد به الگوریتم پنگوئن الگوریتم جریمه نیز می گویند. در حالی که پنگوئن گوگل بخش اصلی هسته ی الگوریتم های گوگل محسوب می شود.

 

گوگل جریمه شدن شما توسط این الگوریتم را به شما اطلاع می دهد

این مورد نیز صحیح نیست و سرچ کنسول گوگل از افت رتبه ها یا از دست دادن جایگاه سایتتان به دلیل اعمال دقیق پنگوئن به شما هیچ اطلاعی نمی دهد.
تنها راه نجات از الگوریتم گوگل بی اثر کردن تمامی لینک های مخرب است.

 

رفع جریمه ی الگوریتم پنگوئن غیر ممکن است

 این فراین شاید زمان بر باسد اما غیر ممکن نیست اگر شما تجربه ی کافی را داشته باشید می توانید با رعایت اصول آموزش سئو به جایگاه قبلی سایتتان بر گردید.
 

 

تاریخچه الگوریتم گوگل پنگوئن 

این الگوریتم اولین بار در 26 مارس سال 2012 معرفی شد. و پس از آن تغییرات زیادی بر روی آن اعمال شده است. این تغییرات باعث شد تا 3 درصد از نتایج جست و جو نسبت به قبل متفاوت باشد. در ادامه به تاریخچه ی الگوریتم پنگوئن و آپدیت های آن می پردازیم.

 

  • پنگوئن 1.0، آوریل 2012 : تاثیر گذاری روی 3.1 درصد ازنتایج جست و جو. 
  • پنگوئن 1.1، مه 2012: روی کمتر از 1در صد از جست وجو ها تاثیر گذاشت.
  • پنگوئن 1.2، اکتبر 2012 : این آپدیت از الگوریتم پنگوئن شروع به پشتیبانی از زبان های مختلف کرد.
  • پنگوئن 2.0، مه 2013 :  این ورژن از آپدیت الگوریتم پنگوئن از اصلی ترین و مهم ترین آپدیت ها بود. تا قبل از این ورژن این الگوریتم فقط بر روی صفحات اصلی سایت و در دسته بندی آن لینک های اسپم را شناسایی می کرد. اما بعد از این آپدیت در تمامی صفحات به دنبال لینک های اسپم می گشت. و این بروز رسانی باعث شد تقریبا 2.3 درصد از تتایج جست وجو تغییر کند.
  • پنگوئن 2.1، اکتبر 2013: تاثیر گذاری روی کمتر از 1در صد از جست وجو ها. 
  • پنگوئن 3.0، اکتبر 2014: روی  1%  از نتایج جست وجو تاثیر داشت.
  • پنگوئن 4.0، سپتامبر 2016: این ورژن آخرین آپدیت بود و با پنگوئن 4 شناخته می شود. که در 23 سپتامبر ایجاد شد در این آپدیت گوگل تاثیر لینک های اسپم و حذف لینک ها را کاهش داد. 
     

 

 

روش های خروج از جریمه الگوریتم پنگوئن 

  • حذف لینک های بی ارزش : لینک های خارجی که به صورت مصنوعی ساخته شده اند و تحت کنترل خودتان هستند را حذف کنید. 
  • باز بینی محتوای سایت : تمامی صفحات با محتوای بی ارزش که قابل خواندن نیستند را حذف و یا ویرایش کنید. محتوای شما به سبکی باشد که برای کاربرانتان جذابیت داشته باشد. نه صرفا به خاطر اینکه رتبه ی ساییتان بهتر باشد. در واقع اگر مختوای شما با کیفیت باشد کاربران بیشتری جذب سایت شما می شوند. و در این صورت می شود که رتبه ی ساییتان رو به رشد خواهد کرد. 

  • استفاده از سرچ کنسول گوگل: اگر فراموش کرده اید در کدام سایت ها لینک سازی انجام داده اید با استفاده از ابزار disavow-link-main لینک های اسم سایتتان را شناسایی کنید و با اعلام آن به گوگل آن ها را بی تاثیر کنید.

 

تفاوت الگوریتم پنگوئن و پاندا

 

 

تفاوت الگوریتم گوگل پنگوئن با گوگل پاندا 

  • اصلی ترین تفاوت آن ها مربوط به هدف گذاری آن هاست. پاندا بر محتوای تولید شده نظارت می کند و پنگوئن الگوریتمی برای ضد اسپم.
  • الگوریتم پنگوئن لینک های اسپم و بی کیفیت را شناسایی می کند همچنین سایت هایی که برای بالا بردن رتبه ی سایت خود از خرید لینک استفاده می کردند را بر عهده می گیرد.
  • الگوریتم گوگل پاندا به محتوای بی کیفیت، کوتاه، کپی یا تکراری یا بلاک شدن سایت ها از سمت کاربران می پردازد.
  • هر دو الگوریتم پاندا و پنگوئن روش هایی برای شناسایی اسپم دارند و با سئوی کلاه سیاه مخالف هستند. 
  • تفاوت دیگر این دو الگوریتم این است که پاندا صفحات جدا را جداگانه هدف نمی گیرد. اما پنگوئن صفحات را جداگانه بررسی می کند.